Gå til innhold

LCD oppløsning, ?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bærbar pc, men det er noe som forvirrer meg og som jeg ikke har klart å finne et ordentlig svar på :

 

Alle jeg har snakket med sier at jeg IKKE burde kjøpe en bærbar pc, med XGA oppløsning (1024x768), men en med SXGA+ (1400x1050) oppløsning, og jeg har et spørsmål - Hvorfor?

 

Jeg synes 1400x1040 høres fryktelig smått ut, og 1024x768 er den oppløsningen jeg bruker på min ''vanlige'' skjerm, kan noen forklare for meg?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste svaret eg kan gi deg er å gå i ein databutikk og sette XGA og SXGA+ ved sidan av kvarandre.

 

Dette er i stor grad personlege preferansar. Sjølv brukar eg 1280x1024 på desktop og 1400x1050 på laptop og likar det bra slik. Men eldre folk syns gjerne det blir for smått.

 

Hugs og på at dei minste og lettaste bærbare stort sett kjem med XGA, medan dei litt større kan komme med SXGA+

Lenke til kommentar

Hvor stor skjerm har du tenkt deg? Jeg har en Dell med 15 tommer og er veldig fornøyd med oppløsninga på 1600x1200. I begynnelsen syns jeg det var litt smått, men nå syns jeg det er helt topp og kommer aldri til å kjøpe noe med lavere oppløsning.

Lenke til kommentar

jeg sier også det samme til deg, kjøp aldri en bærbar med xga skjerm for da har du kjøpt katta i sekken, kjøp med sxga skjerm. mye bedre.

 

det har ikke noe med at det er smått eller stort, men jeg vil tro at det har noe med brukervennligheten og tilpassning for øyene dine. mer behagelig enn xga skjerm. dette er jeg ikke helt sikker på da, men jeg vil nok tro at det er noen av grunnene.

Lenke til kommentar

Noe av årsaken til at man bør vurdere SXGA fremfor XGA, er selvsagt bedre oppløsning og bedre oppdateringsfrekvens på skjermen. Nå til dags er SXGA den nye standarden for TFT-skjermer.

 

Derfor ser jeg lite grunn til å kjøpe noe som tilsvarer mindre enn SXGA+. Med mindre XGA-pcen er veldig rimelig, vil jeg råde deg til å evaluere en LCD TFT-skjerm som støtter Super XGA.

Lenke til kommentar
jeg sier også det samme til deg, kjøp aldri en bærbar med xga skjerm for da har du kjøpt katta i sekken, kjøp med sxga skjerm. mye bedre.

 

 

heh, vil nå heller si at du har kjøpt katta i sekken dersom du kjøper inn en maskin med en oppløsning som for deg gjør den ubehagelig å bruke. XGA er nok for mange bruksområder det. 1400x1050 kan bli for smått for noen. 1600x1200 er for smått for *mange*.

Lenke til kommentar
jeg sier også det samme til deg, kjøp aldri en bærbar med xga skjerm for da har du kjøpt katta i sekken, kjøp med sxga skjerm. mye bedre.

 

 

heh, vil nå heller si at du har kjøpt katta i sekken dersom du kjøper inn en maskin med en oppløsning som for deg gjør den ubehagelig å bruke. XGA er nok for mange bruksområder det. 1400x1050 kan bli for smått for noen. 1600x1200 er for smått for *mange*.

 

Støtter Anders i dette. Og han har jo peil på hva han snakker om også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...