Gå til innhold

Norges utdanning er middelmådig!


Anbefalte innlegg

Ordene om å slå sammen språk får stå for din egen regning, overdrevne stråmenn er også en gjenganger i måldebatten. Jeg har tatt til orde for å fjerne sidemål. Det er alt. Og hva har islandsk med saken å gjøre? Ja, språket har noe til felles med norsk, men er ikke så mye nærmere urnorsk enn det vi snakker - begge språkene har fjernet seg fra opphavet.

 

Bare et par innlegg lenger oppe har jeg snakket om hvor urealistisk det er å få alle til å snakke engelsk og hvilken dårlig ide det er, så den skal jeg ha meg frabedt.

 

Sidemål er en utdanningsmessig og byråkratisk forvansking som ikke står i stil til ressursene som brukes på det. Norsk er vanskelig nok. Bokmål og nynorsk er så like hverandre at mindre språkmektige sliter med å lære seg forskjellene. Men lære det skal vi, og straffes hvis vi ikke klarer det eller finner det meningsløst. For the record - jeg har sekser i sidemål på vitnemålet, så det er ikke forbitrelse som driver meg. Bare fornuft.

 

I de aller fleste sammenhenger er det bra at noe er praktisk. Jeg synes det er fint at norsk ligner dansk, for da forstår vi hverandre. Men i språkdebatten er det plutselig blitt et argument mot bokmål at det ligner dansk. Og argumentet fremlegges med implikasjonen at nynorsk ikke ligner dansk. Absurd logikk, for nynorsk ligner da også for svarte svingende ganske mye på dansk. Det er det som er poenget. Jeg sier ikke at nynorsk ikke er fint, men vi trenger ikke sidemål.

 

Dessuten er det så godt som ingen som skriver ordentlig nynorsk lenger. Forsøkene begrenser seg til bokmål med noen ord byttet ut. Kanskje et av de beste bevisene på at det ikke er nødvendig med to norske skriftspråk er at de vi har nærmest flyter over i hverandre av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er det dårligste argumentet i verden, men det er et av de få målfolket klamrer seg til. Norsk og dansk er nå en gang svært like språk, og det er helt naturlig at bokmål ligner mer på dansk enn det nynorsk gjør. Ikke minst fordi det sistnevnte ble til som et slags protestprosjekt. Men det store poenget er at de er så like at vi ikke trenger begge. Sidemålet er problemet.

Du er muligens ikke klar over at begge ble til omtrent på samme tid, av samme årsaker, og er like kunstige begge to?

 

Avskaff begge ville være en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe rart i at elever får langt mer dårlige resultater på skolen. Skolen har en rekke fag elevene ikke har bruk for. Jeg sikter da nå spesielt til ungdomsskole i og med at det er der PISA undersøkelsen ble tatt, og det er vell bakgrunnen for de nye resultatene om hvordan det går med norske elever i bla matematikk. Disse ungdomsskole elevene har tysk eller spansk, sløyd, kunst og håndverk, mat og helse, ny norsk og en rekke andre fag de ikke trenger.



Jeg mener at den ideelle utdanningen burde ha vært 4 år grunnskole hvor man lærer det grunnlegende. Jeg mener også at man burde begynne på skolen når men er syv år og ikke når man er seks år, slik man gjør i dag. Dermed en 4 års grunnskole hvor man lærer å lese, skrive, regne, det mest grunnlegende om historie, naturfag osv, og kanskje også f eks litt KRL slik at de kan lære seg hva religion er, og hva f eks muslimene mener. Deretter så mener jeg at det burde være en 4 åring ungdomsskole hvor de lærte engelsk, norsk, men da ikke nynorsk, og det ellers basic man trenger for å kunne leve.



Deretter en videregående på 6 år, hvor man i det første året lærte seg litt av hvert om forskjellig, og fant ut hva man skal bli i livet. Deretter så lærer de seg de de trenger i 4 år hvor man fokuserer på det du skal arbeide med. Hvis du f eks skal bli kunstner så driver du med kunst, og drar ikke dette inn i ungdomsskolen. Hvis du skal bli kokk så lærer du om mat, og lager mat og drar dermed ikke dette inn i skolen for alle. Skoledager på ca 4 timer og en time i uken hvor du kan gjøre arbeid som egentlig skulle ha vært lekser er også noe. Dermed kan eleven gjøre arbeidet på skolen, også slipper man dermed å drasse dette inn i hjemmet.



Mulig at jeg og mitt syn er for radikalt, men jeg mener ihvert fall at det ideelle skolesystemet burde ha vært slik som jeg har beskrev det.


Lenke til kommentar

 

Offentlige skriftspråk med rettskrivingsregler er nødvendigvis litt "kunstige".

 

Jeg er muligens klar over litt av hvert. Ikke ta den tonen.

Jeg prøvde å påpeke at begge norskformene er akkurat like kunstige og oppkonstruerte, så argumentasjon mtp disse aspektene er resultatet det samme for begge.

 

Beklager om "tonen" ikke ble rett, jeg er litt tonedøv. ;)

Lenke til kommentar

Skolen i Norge er satt opp som en fabrikk, der man stues inn som kveg etter noe så ulogisk som alder. Hva med heller å ha skoler, gjerne private, basert på talenter og kunnskap elevene har? Så kan de som trenger ekstra hjelp ha egne klasser eller skoler til det. Om noen er god i musikk, så kommer de i en klasse for de med musikalske talenter der det er fokus på det emnet, mens de som er god i fysikk og matematikk kommer i en annen klasse basert på slike realfag. Ta heller å form skolene etter elevene, og fjern de hindrene som stopper barn fra å utvikle sine talenter. Om et barn er god i matte, skal de ikke holdes tilbake bare fordi de skal tvinges igjennom akkurat samme materiell som de andre. Fjern også påtvunget sidemål, der elevene selv kan velge om de vil ha bokmål eller nynorsk.

Lenke til kommentar

Skolen i Norge er satt opp som en fabrikk, der man stues inn som kveg etter noe så ulogisk som alder. Hva med heller å ha skoler, gjerne private, basert på talenter og kunnskap elevene har? Så kan de som trenger ekstra hjelp ha egne klasser eller skoler til det. Om noen er god i musikk, så kommer de i en klasse for de med musikalske talenter der det er fokus på det emnet, mens de som er god i fysikk og matematikk kommer i en annen klasse basert på slike realfag. Ta heller å form skolene etter elevene, og fjern de hindrene som stopper barn fra å utvikle sine talenter. Om et barn er god i matte, skal de ikke holdes tilbake bare fordi de skal tvinges igjennom akkurat samme materiell som de andre. Fjern også påtvunget sidemål, der elevene selv kan velge om de vil ha bokmål eller nynorsk.

Kjipt å være den eleven som var god i musikk, men etterhvert fant ut at han ville studere noe helt annet, men desverre ikke fikk tilstrekkelig undervisning i de fagene han trengte for dette, fordi han ble antatt å ha ett talent i musikk og det skulle bli hans skjebne.

 

Jeg tror grunnskolen må være ganske allsidig for å gi barn flere muligheter når de etterhvert skal velge vei videre. Om man låser seg i en retning veldig tidlig, enten fordi man ikke liker enkelte fag, eller fordi foreldrene sine presser deg, tror jeg veldig mange vil angre dette senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjipt å være den eleven som var god i musikk, men etterhvert fant ut at han ville studere noe helt annet, men desverre ikke fikk tilstrekkelig undervisning i de fagene han trengte for dette, fordi han ble antatt å ha ett talent i musikk og det skulle bli hans skjebne.

 

Jeg tror grunnskolen må være ganske allsidig for å gi barn flere muligheter når de etterhvert skal velge vei videre. Om man låser seg i en retning veldig tidlig, enten fordi man ikke liker enkelte fag, eller fordi foreldrene sine presser deg, tror jeg veldig mange vil angre dette senere.

 

Enda mer kjipt å være talentfull i noe og ikke få brukt eller forbedret dette talentet. Jeg snakker forresten ikke om å fjerne alle andre fag enn det en elev er god i, men å gi eleven og foreldrene den muligheten til å få bruke sitt potensiale fullt ut. Det betyr derimot ikke at barnet kommer til å være analfabet når han/hun er voksen, men kommer til å ha en bred kunnskap basert på individet, ikke alderen.

Lenke til kommentar

Ikke rart utdanningen i Norge er middelnådig. Skole biblioteket er bare åpen fra 09:00 til 14:00. Bibliotek er et sted for å lære seg kunnskap, men allikevel bryr de seg ikke en dritt om elevene. Jeg ønsket alltid at jeg kunne sitte på biblioteket fra 1 - 10 klasse + VGS 3 år og lese bøker på skole biblioteket. Det er rolig og stille i biblioteket.

 

Deichman biblioteket og mange andre bibliotek stenger også tidlig. Eneste som holder åpent fra 08:00 - 21:00 er universitets og høyskole bibliotekene. Dette er stort tegn på at politikerne ikke bryr seg en dritt om elever som ønsker å sitte på bibliotek for å innta seg kunnskap. 1-10 + videregående elevene er ikke viktig. Derfor stenger biblioteket tidlig. Også sitter politikerne der og klager på elendig pisa resultater når biblioteket ikke er åpent fra 08:00 - 21:00. For de fleste elevener. For en gjeng med idioter.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ordene om å slå sammen språk får stå for din egen regning, overdrevne stråmenn er også en gjenganger i måldebatten.

 

Og de brukes bare av de som forsvarer status quo eller nynorsk?

 

Sidemål er en utdanningsmessig og byråkratisk forvansking som ikke står i stil til ressursene som brukes på det. Norsk er vanskelig nok. Bokmål og nynorsk er så like hverandre at mindre språkmektige sliter med å lære seg forskjellene.

 

Da er det vel bare å fjerne det Oslo (burde vel hete Elvos på godt norsk) dominerte bokmålet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

I bunn og grunn er det samme for meg hvilket av dem vi bruker, faktisk kan jeg være tilbøyelig til å foretrekke nynorsk, men bokmål brukes av langt flere, og ligger nærmere opp til talemålet til langt flere, enn det nynorsk gjør. Det er langt mer hensiktsmessig å kutte ut nynorsken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I bunn og grunn er det samme for meg hvilket av dem vi bruker, faktisk kan jeg være tilbøyelig til å foretrekke nynorsk, men bokmål brukes av langt flere, og ligger nærmere opp til talemålet til langt flere, enn det nynorsk gjør. Det er langt mer hensiktsmessig å kutte ut nynorsken.

 

Hvor er det du snakker med folk? Bor du i Øvre Setesdal, på en øy i Sunnhordaland eller Lærdal i Sogn?

Lenke til kommentar

 

Enda mer kjipt å være talentfull i noe og ikke få brukt eller forbedret dette talentet. Jeg snakker forresten ikke om å fjerne alle andre fag enn det en elev er god i, men å gi eleven og foreldrene den muligheten til å få bruke sitt potensiale fullt ut. Det betyr derimot ikke at barnet kommer til å være analfabet når han/hun er voksen, men kommer til å ha en bred kunnskap basert på individet, ikke alderen.

Nå vet jeg ikke hvor tilpasset du vil ha utdannelsen, men om man tidlig skal legge vekt på en retning, som musikk, må det nødvendigvis gå ut over andre deler av en allsidig utdannelse, og jeg er redd dette vil få store konsekvenser for elever som tidlig blir penset inn i en retning de senere ikke vil gå.

Lenke til kommentar

Ikke rart utdanningen i Norge er middelnådig. Skole biblioteket er bare åpen fra 09:00 til 14:00. Bibliotek er et sted for å lære seg kunnskap, men allikevel bryr de seg ikke en dritt om elevene. Jeg ønsket alltid at jeg kunne sitte på biblioteket fra 1 - 10 klasse + VGS 3 år og lese bøker på skole biblioteket. Det er rolig og stille i biblioteket.

 

Deichman biblioteket og mange andre bibliotek stenger også tidlig. Eneste som holder åpent fra 08:00 - 21:00 er universitets og høyskole bibliotekene. Dette er stort tegn på at politikerne ikke bryr seg en dritt om elever som ønsker å sitte på bibliotek for å innta seg kunnskap. 1-10 + videregående elevene er ikke viktig. Derfor stenger biblioteket tidlig. Også sitter politikerne der og klager på elendig pisa resultater når biblioteket ikke er åpent fra 08:00 - 21:00. For de fleste elevener. For en gjeng med idioter.

 

Jeg ser det poenget. Jeg tror nok jeg ville prestert betydelig dårligere på universitetet om det ikke var bibliotek der man kunne sitte og jobbe i ro og konsentrere seg om faget.

 

Nå opplevde ikke jeg at det i min tid i grunnskolen og VGS var noe stort tema blandt elevene at man manglet slik, men det ville nok endret seg om man allerede da fikk inn den gode vanen å jobbe med fag under slike omgivelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bergen.

 

Der er det vel like mye snobberi rundt pent eller fint byspråk som i min hjemby, Haugesund. Borgerskapets høyborg.

 

Jeg minnes eg besøkte Bergen ei (en) uke midt i vekå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Føler minst halve byen snakker mer bokmål- enn nynorsknært. Men skal de ikke telle fordi de er "snobber"?

 

Selvsagt, men har dere i Bergen ordet knoting?

 

Det er de som prøver å være pene, men som ikke er fine en gang. Språket avslører dem.

 

Takke meg til en sunnhordalending, sogning... Nydelige dialekter på Bømlo, Osterøy, Årdal, Odda, Sauda etc.

 

Et ordtak sier at jentene i Stavanger foretrekker gutter fra Haugesund fordi de har finere (ikke penere) dialekt enn guttene i Stavanger :hmm:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...