Gå til innhold

Norges utdanning er middelmådig!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kinesiske folk er blant de mest ulykkelige i verden.

Hvordan måler du lykke?

 

Det er påvist en sammenheng mellom en nasjons lykkenivå og skolevesenet: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/05/07/154137.htm

Mulig, men det fins ikke noen bevis på dette i artikkelen du linker til.

 

Norske barn, og voksne, er blant de lykkeligste i verden.

Myten om at Norge er verdensmester i alt trenger kilder. Her er det som kommer frem om du graver litt mer, desverre understøtter det ikke din påstand

Snapshot_2014_01_13_15_08_49.png

 

Overskriften er: "Norges utdanning er middelmådig!" Da er spørsmålet: Hva skal mennesket utdannes til? Et liv som måles i kunnskap og avkastning? Det bygger i så fall på et fryktelig menneskesyn. Hvis et menneske er et mål i seg selv, så er norsk skole blant de ypperste i verden.

Spørsmålet er vel om skolen er en forbruksvare (uten verdi etter at tjenesten er konsumert) eller en investering (som skal gi avkastning etterpå)

 

 

Det er som om Northug skulle forkaste sin suksessformel og erstatte den med regimet til konkurrenter som ligger nederst på resultatlisten.

... som lå nederst, men som endret sitt regime og raste forbi ham og nå har dratt fra ham med flere kilometer.

 

Eventuellt kan Northug påpeke at han er lykkeligere om han ikke må jobbe like hardt som de som vinner løpet. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Har studert på høyere nivå i Ungern og i Norge og det er enorme forskjeller. Det jeg oppleved i Norge var at noen aldri målte meg faglig. det var innleveringer, hjemme eksamener og bachelor oppgave. Og alle disse oppgavene så var det 10% faglig fokus og 90% norskfaglig. Allt dreide seg om å skrive rett oppsett, diskusjon og ikke minst referanser. I ungarn leste man fag, og ble eksaminert i det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring på høyere utdanning i Norge er at det ikke er noe fokus på norskfaglig, undervisningen kan foregå på engelsk, alle innleveringer kan være på engelsk. Alt har faglig fokus uten tanke på grammatikk (annet enn et minimum). Karakter settes etter hva du kan og man kan enkelt få toppkarakter uten å skrive et kløyva ord på eksamen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Min erfaring på høyere utdanning i Norge er at det ikke er noe fokus på norskfaglig, undervisningen kan foregå på engelsk, alle innleveringer kan være på engelsk. Alt har faglig fokus uten tanke på grammatikk (annet enn et minimum). Karakter settes etter hva du kan og man kan enkelt få toppkarakter uten å skrive et kløyva ord på eksamen.

 

Ehh alle har hatt over 13 år med masser av timer hver uke på å lære Norsk før høgskolen eller universitetet! Det siste man trenger er å dra dette unyttige mølet enda lenger utover i utdanningen.

 

Man bruker enormt med timer på å lære alt slags unyttig dill som diktanalyse, sakprosa og nynorsk, ol. og har egne obligatoriske fag for særinteresser som musikk, sløyd, kunst og håndtværk, ol.

Mens viktige fag som f.eks programmering eksisterer ikke en gang i grunnskolen.

 

Mitt forslag:

  • Kutt ut sløyd, kunst, musikk, heimkunskap, ol. og heller ha det som mulige valgfag. Og utvid antall mulige yrkesrettede valgfag.
  • Innfør "programmering" i flere programmeringsspråk og "data og nettverksteknikk" som egne obligatoriske fag helt fra tidelig i barneskolen.
  • Kutt ut alt annet enn det rent grammatiske fra Norsk og Engelsk (man trenger bare å kunne skrive og lese språket, ikke å kunne masser av sjangere, ol.) og erstatt alle de timene man da frigjør med flere timer i matte og fysikk istedenfor. Og kutt ut løkkeskriften i samme slengen.
  • Reduser antall timer på KRL og geografi og erstatt timene man da frigjør med noen egne fag i "elektronikk", og "mekanikk og materialkunnskap" for å få enda mer kunnskap om dette enn man får fra det lille som er i fysikken.
  • Fokuser i større grad på "problemløsnings oppgaver" i matte og ikke så mye "formel pugging og innsetting" som det er i grunnskolen i dag.
  • Undervis i den vitenskapelige metode og lær ungene kritisk tenkning, også når det gjelder info fra autoriteter. Og lær dem å avsløre propaganda.
  • Gym og historie trenger ikke å røres. De kan beholdes som i dag. De er av grei størrelse og innhold i dag.
  • Ta makten fra læreren og avskaff "trynefaktoren" og skoleforskjellene ved å innføre standardiserte tester med sentraliserte sensorer som skal stå for standpunktkarakteren (med mulighet for å ta den om igjen hvis du "har en dårlig dag"). De standardiserte testene skal IKKE karakterfordeles etter den induviduelle klassens resultater og heller ikke etter årets kull sine resultater. Karakterfordelingen skal være fast og etter prosentmessing skår. Man unngår dermed problemet med at en besvarelse kan få forskjellige karakterer ettersom hvilke klasse man går i eller hvilket år man gikk på skolen.
  • Innfør karaktersetting av lærerne fra elevene i anonyme undersøkelser på slutten av året. Og innfør konsekvenser for lærere som er dårlig. Og gi dem sparken hvis de er alt for dårlig.
  • Gjør fag overførbare, ol. i grunnskolen akkurat slik som det er i høyere utdanning. Slik at hvis man f.eks har alle de nødvendige fagene fra før så kan man hoppe over første året på en videregående utdanning, etc.
  • Innfør muligheten for å teste kunnskap man har tilegnet seg utenom skolen og dermed få denne kompetansen formalisert som utdanning gjennom en prøve. (dette gjelder både for lavere og høyere utdanning).
Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...