Gå til innhold

Norges utdanning er middelmådig!


Anbefalte innlegg

Er det egentlig noe land der skolen ikke er "som en fabrikk"?

 

 

Først havner man i en ubrukelig barneskole hvor det meste av skolen går med til puslespill, lage tegninger med fingermaling, i tillegg til «morsomme» leker og sanger. Deretter videre til ungdomsskolen hvor man egentlig ikke trenger å gjøre lekser, og skolens regler er der for å brytes. På videregående trenger man heller ikke å ta ansvar for noe som helst, og manglende hjemmelekser fører ikke til noen som helst straff. Karakterer i orden og oppførsel er selvfølgelig totalt irrelevant, og høyt fravær er også fullstendig likegyldig. Uansett hvordan man gjør det i løpet av utdannelsen, så kommer man aldri til å mangle noe å spise, ett sted å bo, eller internett og TV. Ungdommer kan fort bli litt giddalause og forvente at alt mulig løser seg for dem seinere i livet uten at dem trenger å løfte en finger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvordan man gjør det i løpet av utdannelsen, så kommer man aldri til å mangle noe å spise, ett sted å bo, eller internett og TV. Ungdommer kan fort bli litt giddalause og forvente at alt mulig løser seg for dem seinere i livet uten at dem trenger å løfte en finger...

 

Er ikke det en bra ting? Det ville vært dumt om folk gikk rundt og var redde for at de ikke skulle klare å ha mat på bordet og tak over hodet. Dessuten så tror jeg det er mye mer enn skolen som har sviktet, hvis norske ungdommer tror de alt løser seg uten at de er nødt til å løfte en finger.

 

Lenke til kommentar

Denne kaka må gjøres noe med dersom man ønsker å signifikant øke ferdigheten i basisfagene. Så vidt jeg har sett av politiske debatter er ikke dette en gang et tema. Tull må ut av skolen! Dette dreier seg ikke nødvendigvis om å ta bort hele fag, men å seriøst slanke vekk deler av fag som ikke har eller har liten samfunnsgevinst. Nynorsk/sidemål er et åpenbart eksempel. Et tredje språk utover norsk og engelsk er kanskje et annet. Når timene fordeles må alternativkostnaden tas hensyn til. 1 time med almen matte eller naturfag er antagligvis mer verdt enn 1 time med høytlesning av gammelnorsk i norsktimene på videregående. Diktsamlingen til Wergeland er ikke spennende. Diktanalyse er fullstendig ubrukelig. Religionsfaget bør slankes! Sløyd er meningsløst dersom skolen ikke har råd til å kjøpe inn materialer og utstyr (noe skolen jeg gikk på ikke hadde).

 

Norsk grunnskole burde etter min mening bestå av Norsk, Engelsk, Matematikk, Naturfag og Samfunnsfag (som er et samlefag for dagens samfunnsfag og religion) i tillegg til obligatorisk men ikke karaktergivende trening to/tre ganger i uka.

 

 

 

Snapshot_2012_09_27_03_24_59.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne utlendingen kommer til å få toppkarakter på null komma niks!

http://www.aftenposten.no/amagasinet/--Denne-gutten-skal-bli-Norges-forste-somaliske-direktor-7427207.html#.UtEGP7R5H3s

 

Utlending uten norsk kunnskaper: 3 år privatskole = studiekompetanse med toppkarakterer.

Norske statsborgere: 7 år barneskole, 3 år ungdomskole, 3 år videregående = dårlige karakterer fra offentlig skoler.

 

Hvis de offentlige skoler ikke klarer å gi gode karakterer. Send barna inn på privatskoler. De har karakter garanti. Høyere karakterer eller penger tilbake.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Karaktergarantien til de privatskoler som opererer med det er rimelig tynn. Enten har man ikke tatt faget før, og da er det jo ingen karakter å forbedre. Garantien er oppfylt. Eller man har tatt faget før, har altså forkunnskaper, er mer motivert (det er ingen som tar opp fag for moro skyld) og har kanskje en litt svakere karakter enn evnene skulle tilsi. Da skal det mye til for ikke å forbedre den. I tillegg stilles det strenge krav til oppmøte for at garantien skal gjelde. Det er svært sjelden det gis noen penger tilbake.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er litt for enkelt å komme inn på videregående skoler i Norge i dagens samfunn. Fleire videregående skoler har som det eneste kravet at man har "bestått grunnskolen".

 

Å bestå grunnskolen er rimelig enkelt. En elev kan ha en god del fravær og trenger ikke gjøre en fjert for å få bestått i alle fagene...

Lenke til kommentar

RLE i dagens form har en veldig liten plass, da faget er snevert og sterkt dekket av mangel på forståelse mellom kultur og organisert religion. Kanskje prøve å dele opp kristendommen i intern og objektiv bekskrivelse, for å prøve å få elevene til å forstå at dette er et informativt fag. Dagens utdanning for et år med skole dekker kanskje 3-4 måneder med godt tempo, i et 10 måneder langt skoleår. Det er store mangler i faget, ved andre ord.

Fremmedspråk er underprioritert, og læremåten bygger på at elevene er aktive i fremmedspråket i fritiden, noe de aldri blir bedt å gjøre på en seriøs måte. Sterk metodemangel utenom dette også.

Mattematikk er tilnærmet en spøk pga tempomangel, og Naturfag kommer ikke tett nok på fysikken til å bli noe verdt å lære.

 

Og får vi først opp tempoet, kan vi sikkert hive inn et fag som vi kan kalle "Studiometode" i 4 eller 5 klasse, for å få elevene til å forstå hva å lære er, og hvordan man kan gjøre det effektivt. Og mye annet nyttig vis det viser seg at læremetoder ikke blir store faget.

 

 

 

 

"Kaka" forteller ikke om tiden blir brukt godt, hvor langt man kommer seg i fagene på den tiden, eller om sluttnivået.
Lenke til kommentar

 

RLE er dårligere prioritert enn naturfag vis man ser hva man oppnår å lære i faget. Og naturfag er allerede underprioritert. Ved andre ord sier du ingenting.

Staten kan prioritere hvor mye ressurser (timer) de bruker, de kan IKKE prioritere hvor mye elevene lærer. Det burde si seg selv.

 

Ellers bare observere at 10 år grunnskole i Norge tilsvarer (timetall) 6 år i Kina, mao norske elever studerer litt over halvparten av det det gjør i Kina.

 

Så er man overrasket over at Kineserne gjør det bedre?

Lenke til kommentar

Skole er ikke alt i livet. Er kinesiske barn lykkeligere enn norske? Bruker du 10 timer på å pugge taoisme, så har du 10 timer mindre til å lære andre ting.

 

Vi lever i et system hvor man ikke kan få jobb uten utdannelses brev. Jeg har fullført Videregående og universitet og er arbeidsledig. Jeg har 2 yrkesutdanninger og er ikke engang kvalifisert for en vaskejobb.

 

Jeg har 3 års apotekniker utdanning fra videregående skole. Etter utdanningen ble jeg arbeidsledig og gikk hos NAV. 2 år senere tok jeg generell studiekompetanse. 5 år senere tok jeg mastergrad i kjemistri på universitetet i Tromsø. Jeg er fortsatt tilbake på starten og er arbeidsledig. Snart vurderer jeg å spørre mamma og pappa om penger til å åpne kebabsjappe for jobb det får jeg ikke. Sosialt støtte hos NAV får jeg heller ikke. Kan heller ikke få trygd siden legen erklærer at jeg er frisk. 3 år etter mastergrad utdanning og jeg er fortsatt arbeidsledig. 3 år hos NAV og jeg er fattig. NAV vil ikke gi meg noe støtte.

 

Jeg sender søknader og cv er i bøtte vis. Avslag overalt. Hedmark, Oslo, Stavanger. Avslag everywhere.

 

Jeg har sendt søknad til et hotell som snart skal åpnes i 2014. Venter spent på svar!

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=45946548

 

Får jeg ikke jobb til det nye året som er 2015 i Norge. Da vurderer jeg å dra til et land hvor aktiv dødshjelp er lovlig og tar selvmord. 28 år gammel mann som bor hjemme hos foreldrene. Livet mitt er ikke verdt å leve og det begynner å bli ganske kjedelig å søke jobb i Norge.

 

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Skole er ikke alt i livet. Er kinesiske barn lykkeligere enn norske? Bruker du 10 timer på å pugge taoisme, så har du 10 timer mindre til å lære andre ting.

Det er heller ikke dette som blir diskutert. Hva som er diskutert er enten at fagene vi har mangler innhold, eller at tempoet er så lavt at vi bruker mye lengre tid på å gjøre det som skal gjøres, som igjen kaster bort tid.

 

 

 

Det er lov å lese hva som blir skrevet hvettu?

Lenke til kommentar

og når skoleåret først har begynt, så kommer elevene litt vel seint i gang med selve undervisningen. Det skjer vel så godt som ingenting de første ukene etter at skolen har begynt..

 

Dessuten leveres alle skolebøkene tilbake før skoleåret egentlig er ferdig. Så de siste ukene før sommerferien blir det ikke gjort noe særlig vettug undervisning...

Lenke til kommentar

 

 

"Kaka" forteller ikke om tiden blir brukt godt, hvor langt man kommer seg i fagene på den tiden, eller om sluttnivået.

Det er vi ganske enige i. Det betyr ikke at vi ikke skal lage en timefordelig som er mer i samsvar med behovene til samfunnet. Pedakogikken her kan helt sikkert forbedres, men det er etter all sannsynligiv et helt uavhengig problem. Faktisk vil jeg tro det er lettere å få til et sett med gode lærere dersom deres fokus område er mindre.

Lenke til kommentar

Karaktersystemet på ungdomsskolen er helt forferdelig. Lekefag som kunst og håndverk, musikk og mat og helse teller like mye som matte. Samtidig teller alle norsklinjene tilsammen 3 ganger så mye. Gi matte 4 ganger så mange poeng og naturfag 2 ganger så mange poeng og halver resten av fagene så er du på god vei mot en bedre skole:)

Lenke til kommentar

Det er heller ikke dette som blir diskutert. Hva som er diskutert er enten at fagene vi har mangler innhold, eller at tempoet er så lavt at vi bruker mye lengre tid på å gjøre det som skal gjøres, som igjen kaster bort tid.

 

Det er lov å lese hva som blir skrevet hvettu?

Ser ikke ut som du fikk med deg at mitt innlegg var et svar til innlegget rett over, som fremholdt kinesiske skole som et forbilde. Det kinesiske folk er blant de mest ulykkelige i verden. Kinesiske skole har 60 timer i uken. Det er påvist en sammenheng mellom en nasjons lykkenivå og skolevesenet: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/05/07/154137.htm

 

Du sier vi "kaster bort tid". Da skjønte du kanskje ikke eksemplet mitt. At du ikke bruker 10 timer på et bestemt fag, betyr jo ikke at du kaster bort 10 timer. Du fyller det med annet innhold. Noe er fag, noe er annet innhold som er nødvendig for et lykkelig liv.

 

Jeg sa at skole ikke er alt i livet. Jeg kunne like gjerne sagt at arbeid ikke er alt i livet. Målet med ethvert menneskes liv er egen lykke. Norske barn, og voksne, er blant de lykkeligste i verden. Det er alltid store forbedringsmuligheter i samfunnet, også i skolen, men å gå tilbake på reformer som har bidratt til å føre oss til topps på lykkestigen er naturligvis å ikke riktig vei.

 

Overskriften er: "Norges utdanning er middelmådig!" Da er spørsmålet: Hva skal mennesket utdannes til? Et liv som måles i kunnskap og avkastning? Det bygger i så fall på et fryktelig menneskesyn. Hvis et menneske er et mål i seg selv, så er norsk skole blant de ypperste i verden.

 

Jeg ser store forskjeller på skolen som jeg gikk på for 20 år siden, og dagens skole. Kunnskapsnivået er lavere i dag. Ambisjonsnivået til elevene er lavere. Men det slår meg at elevene og studentene, med unntak av de få som dessverre enda faller gjennom, er langt mer levende og forberedt på livet enn det vi var.

 

Jeg kan huske en eneste gang jeg måtte holde presentasjon for klassen, det var på videregående. Jeg husker det godt, for det var en gruoppvekkende opplevelse. I dag er dette den naturligste ting for elevene, som tas på strak arm. Elevene blir trent i dette allerede på barneskolen. Slike praktiske ting tar mye tid, tid som før ble brukt til å tilegne seg boklig kunnskap. Men å lære å være trygg på seg selv er viktigere enn kunnskap. Det er lett å forstå hvorfor en bokorm blir forbigått i arbeidsmarkedet av personer med lavere kunnskapsnivå, men bedre sosialt tilpasset.

 

Vi skulle gjerne funnet en formel som ga oss det samme eller høyere kunnskapsnivå som for 20-30 år siden, samtidig som den positive utviklingen på andre områder ikke ble reversert. Det gjør vi ikke ved å se til land som ligger langt bak oss i utvikling. Det er som om Northug skulle forkaste sin suksessformel og erstatte den med regimet til konkurrenter som ligger nederst på resultatlisten.

Lenke til kommentar

Karaktersystemet på ungdomsskolen er helt forferdelig. Lekefag som kunst og håndverk, musikk og mat og helse teller like mye som matte. Samtidig teller alle norsklinjene tilsammen 3 ganger så mye. Gi matte 4 ganger så mange poeng og naturfag 2 ganger så mange poeng og halver resten av fagene så er du på god vei mot en bedre skole:)

Tja, egentlig ikke. Hovedproblemet er vel egentlig at det er vanskelig å forstå hva man skal gjøre i disse fagene for å forbedre seg, så å komme over 4 blir nesten umulig for de som ikke er lærerfavoritt. Det kreves enten flaks ved hva som ser ut som innsats og planlegging, eller en forståelse av hvordan faget fungerer som de fleste kun får i tilbakeblikk.

 

Et annet problem er vel hva karaktersnittet forteller er ikke helt hva folk tror du skal bruke den til. Karaktersnittet forteller om metodeforståelse, flaks og viljestyrke. Til en vis grad om intelligens, men evnen til å forstå hva målet er slår det hardt ut da dette produserer karakterer.

Så jeg tror ikke det er et problem, men kun et symptom på andre problemer.

Lenke til kommentar

Kanskje det er på tide å tenke litt annereldes når det gjelder "utdanning"?

 

Dagens skole bygger fremdeles på tanker og ideer fra et samfunn som aldri hadde hørt om internett, youtube eller ipad.

 

Hva med å fjerne lærerne? Mange skoler virker å ha "dårlig organisasjonskultur", noe som er vanlig i offentlig sektor. Hvordan skal man kunne gi god undervisning når grunnforutsetningene ikke er tilstede? Slutt å kast bort lønn på dårlige lærere og kjør pensum via en youtube lignende tjeneste. Bytt ut "læreren" med en motivator.

Lenke til kommentar

Dagens skolesystem bygger heller ikke på dagens skolesystem. Det er en kopi av none læreplaner som ble brukt for noen få elevers privatundervisning, som var tilpasset i sin tid. Og siden har det mutert frem og tilbake i et århundre her til lands.

Orginalideen bygger på privatlærere til få elever, og tilpasset undervisning etter tempo.

Tror informasjonsalderen vil forandre på at ideen bak dagens system ikke er helt stødig utenfor at det er veldig allmennyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...