Gå til innhold

Norges utdanning er middelmådig!


Anbefalte innlegg

Samtidig som vi har mange viktige obligatoriske fag er det også fag som er svært unødvendige. Kanskje er det noen fag som burde forbedres også? Uansett, i fremtiden vil vi garantert stå ovenfor vanskelige problemstillinger og de som vil få kjenne mest på disse utfordringene er våre neste generasjoner.

 

Hvorfor vil vi ikke forbedre utdanningen vår og bytte ut fagene vi ikke har særlig bruk for. RLE (religions fag), nynorsk og fremmedspråk (spansk, fransk osv). Jeg anser ikke engelsk som fremmedspråk i denne tråden.

 

Hva kan vi gjøre for å få en mer samarbeidene menneskehet som er mer tilnærmet en fred.

VI KAN STARTE MED BEDRE UTDANNING!!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er svært enig i at norsk utdanning anno 2014 er middelmådig - og knapt nok det også. Jeg er derimot på ingen måte enig i din "resept" som antyder den vil bli bedre ved å fjerne fag som kristentro, halve morsmålet, språkfag ellers etc. De land som etter min mening har de utdanningssystemer vektlegger slike fag vel så mye som Norge.

Nei, etter mitt syn skal resepten settes inn heilt ndre steder enn ved å eliminere fag. Et litt videre syn på tilværelsen enn den trådstarter tar til orde for kunne sammen med litt mer krav til læring og litt mindre belønning av det middelmådige være et godt utgangspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er svært enig i at norsk utdanning anno 2014 er middelmådig - og knapt nok det også. Jeg er derimot på ingen måte enig i din "resept" som antyder den vil bli bedre ved å fjerne fag som kristentro, halve morsmålet, språkfag ellers etc. De land som etter min mening har de utdanningssystemer vektlegger slike fag vel så mye som Norge.

 

Nei, etter mitt syn skal resepten settes inn heilt ndre steder enn ved å eliminere fag. Et litt videre syn på tilværelsen enn den trådstarter tar til orde for kunne sammen med litt mer krav til læring og litt mindre belønning av det middelmådige være et godt utgangspunkt.

 

Se for deg at alle i hele verden kunne engelsk. Da hadde vi ikke trengt å kaste bort tid på andre språk, som betyr at vi kunne brukt mer tid på filosofi, økonomi, psykologi, bittelitt religion, moral, etikk osv.

Personlig har jeg ingen som helst nytte av å lære om kristendommen, annet enn hoved "linjene" i religionen. Nynorsk har jeg heller ingen bruk for.

Vi må være realistiske å se at vi ikke kan dra på fortiden hele tiden. Nynorsk, kristendom var interessant og har preget det norske samfunnet osv, men er ikke nødvendig for å danne intelligente kloke mennesker.

Lenke til kommentar

Både religion og fremmedspråk er veldig viktig fag som bør styrkes og ikke svekkes.

Vi må være realistiske å se at vi ikke kan dra på fortiden hele tiden. Nynorsk, kristendom var interessant og har preget det norske samfunnet osv, men er ikke nødvendig for å danne intelligente kloke mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor vil vi ikke forbedre utdanningen vår og bytte ut fagene vi ikke har særlig bruk for. RLE (religions fag), nynorsk og fremmedspråk (spansk, fransk osv). Jeg anser ikke engelsk som fremmedspråk i denne tråden.

Religion har betydning for å forstå mange av dagens forhold, ikke minst konflikter rundt omkring i verden. Dette skyldes at religioner har vært en viktig del av historien uansett om vi liker det eller ikke. Derfor vil det være riktig å lære om religioner i skolen, men dette kan også gjøres som en del av fagene Historie og Samfunnsfag. Det er da naturlig at det blir lagt noe mer vekt på kristendommen enn andre religioner siden KrD historisk har vært den dominerende religionen i vårt land og våre nærområder. Undervisningen i religion bør dreies i retning av "reality check" hvor religioner først og fremst ses på som anakronismer egentlig hører en annen tid til den gang opplysningsnivå og epistemologiske metoder var helt annerledes enn i dag.

 

Et fag som bør introduseres, er derimot enkel vitenskapsteori (i videregående skole), slik at elevene kan få opplæring i rasjonell epistemologisk tenkning (i motsetning til den crackpot tankegang som religion, homeopati, chakra, Märtas engler, spøkelser i Åndenes Hus o.l. representerer). Å framheve vitenskapelig tankegang er svært mye viktigere enn å forherlige religion, som er det absolutte lavmål for epistemologisk metode.

 

Jeg mener også at nynorsk bør elimineres som offisielt skriftspråk i Norge, og dermed som fag i skolen. Det er sløseri med ressurser å ha to så like skriftspråk som nynorsk og bokmål i skolen. Det er da bedre å plusse på med mer undervisning i norsk (dvs. bokmål) og ikke minst engelsk (og kanskje fremmedspråk også).

 

Et fag med personlig økonomi som fokus vil også være meget viktig.

Endret av xyzxyz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi må være realistiske å se at vi ikke kan dra på fortiden hele tiden. Nynorsk, kristendom var interessant og har preget det norske samfunnet osv, men er ikke nødvendig for å danne intelligente kloke mennesker.

 

Skal nordmenn forstå verden så må vi forstå religion. Alt for mange tror som deg at religion er noe historiske greier uten relevans i dagens samfunn.

 

Og selv om du drømmer om et samfunn der alle kun snakker engelsk så må vi utdanne nordmenn for realitetene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Løysninga for å få ei betre utdanning vil nesten aldri være å redusere antall fag. Ei av dei største svakheitene med den norske skulen er at ein lærer på langt nært nok, dette gjelder eigentleg dei fleste fagfelta.

 

Både relgion og kristendomsundervisning vil være viktig for å forstå det kulturelle grunnlaget til både andre kulturer, men også i forhold til norges befolkning for eit par generasjonar tilbake. Dette gjelder uavhengig av kva ein personleg meiner om relgion.

 

Tilsvarande når det gjelder språk. Det er mykje tyn rundt blant anna nynorsken, og mykje kunne nok vært gjort for å tilpasse undervisninga i forhold til dagens krav. Men ved å øve på sidemål så er ein mykje betre rusta til å forstå andre språk og dialekter.

Det vises f.eks gang på gang at nordmenn forstår dei andre skandinaviske språka mykje betre enn f.eks svenskane. Dette har nok mykje med at nordmenn er opplært til å både høyre og lese språk som bruker litt andre ord enn det som ein er vand med.

 

Personleg så meiner eg at grunnskulen i større grad burde sattse på å lære elevane litt om alt, så kan heller vidaregåande skulegang bli meir fokusert på bestemte fagområder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Se for deg at alle i hele verden kunne engelsk. Da hadde vi ikke trengt å kaste bort tid på andre språk, som betyr at vi kunne brukt mer tid på filosofi, økonomi, psykologi, bittelitt religion, moral, etikk osv.

Personlig har jeg ingen som helst nytte av å lære om kristendommen, annet enn hoved "linjene" i religionen. Nynorsk har jeg heller ingen bruk for.

Vi må være realistiske å se at vi ikke kan dra på fortiden hele tiden. Nynorsk, kristendom var interessant og har preget det norske samfunnet osv, men er ikke nødvendig for å danne intelligente kloke mennesker.

 

Så enkelt er det langt fra.

  1. Det er en menneskerett å være stastborger av et land.
  2. Det er en menneskerett å ha et språk.
  3. Der er sammenheng mellom kultur og språk.
  4. Der er sammenheng mellom identitet og språk.

Tenk deg hvor mye god informasjon vi som kun surfer nettet på engelske og norske siter går glipp av. Der ligger endog en sikkehet i språket. Det er ikke så lett å spamme en norsk som en engelsk site. Noen ganger er jeg glad for at vi som leser på norske siter har unik informasjon til tross for automatisk oversettelse. Vi vet hva vi skal lete etter på norske siter.

 

For øvrig er den utdannelsen du tar mye opp til deg selv. Jeg har ofte blitt klokest av å "studere" på egen hånd. Jeg har hørt at noen har tatt doktorgrad i fysikk ved stort sett og studere YouTube videoer.

 

Personlig ser jeg hvor mye bra stoff om økonomi det ligger på YouTube.

 

Skole og unviersitet gir etter mitt skjønn et fundament for utdanning. Vil du bli bedre enn gjennomsninttet er mye opp til deg selv.

 

Den som er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Religion kommer ikke til å forsvinne, så et minimum av kunnskap er nødvendig for enhver verdensborger. Særlig for de som ynder å kalle seg ateister. Når det er sagt, føler jeg ikke at verken grunnskolen eller videregående slik jeg husker det ga oss noe særlig å bli kloke på, faget kunne med fordel dreid seg mer om de forskjellige religionsteoriene - hvorfor vi har religion og hvordan det fungerer, litt mer sosiologiske og antropologiske perspektiv.

 

At alle har ett og samme språk som morsmål er urealistisk. Det er ikke sånn språk fungerer. La oss si at det lot seg gjøre å få alle til plutelig å snakke perfekt engelsk og ingenting annet. Det ville ikke gått lange tiden før naturlige språkmekanismer førte til oppblomstringen av ny slang, dialekter og aksenter, og snart ville vi hatt flere språk igjen. Men hvis vi kunne tryllet frem et språkfellesskap kunne vi kanskje fått til en språkstillstand også, hva vet jeg.

Språk lever. Fordelene ved å mestre flere språk strekker seg mye lenger enn det rent praktiske ved å kommunisere med fremmede. Nynorsken er moden for skrothaugen, men da til fordel for et annet fremmedspråk.

 

Det største problemet med den norske skolen i dag er ikke fagene, men at den er for ensrettet. Skolegangen ses på som en mengde institusjonalisert kunnskap man skal ha innprentet innen man er ferdig, og ikke så mye mer. Det tenkes lite på at det personlige utbyttet man faktisk har av skolegangen varierer vilt, og at det kan være like ille å være for sterk som for svak. Kanskje verre, for de svake får i hvert fall hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nynorsken er moden for skrothaugen, men da til fordel for et annet fremmedspråk.

 

Begynn Google suggest med søket:

 

halldis moren vesaas dikt

 

 

En som skriver økonom (fag) på glimrende nynorsk:

 

http://folk.uio.no/asro/Publications.htm

 

Jeg skulle gjerne ikke uttale meg ettersom jeg er Haugesunder, bosatt på Jeløen og drikker Coken Colen.

 

Bokmål er provinsialsk dansk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med norsk utdanning er, etter min mening, fokuset på den "myke" skolen der de som trenger litt kustus faller utenfor, og der vi er alt for dårlige på de tunge, viktige fagene som matematikk og naturfagene. Dette gir selvfølgelig igjen utslag videre, og blir en ond sirkel der vi utdanner for få mennesker innenfor de harde fagene, der vi trenger folk, samtidig som vi har overflod at statsvitere og folk med jornalistutdannelse.

 

Dermed sitter vi ofte igjen med lærere som har dårlig forståelse for matte selv, og dermed er dårlig egnet til å lære dette bor. Grunnleggende matte burde ha mye høyere prioritet, for i tiden fremover trenger vi ikke flere sosiologer, statsvitere, jornalister og filosofer, men ingeniører og naturvitere som kan gi oss noe å leve av. Når barn allerede på barneskolen og ungdomsskolen sliter med den enkle matten de lærer der sier det seg selv at vi får problemer med å utdanne de menneskene vi trenger for fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så enkelt er det langt fra.

  1. Det er en menneskerett å være stastborger av et land.
  2. Det er en menneskerett å ha et språk.
  3. Der er sammenheng mellom kultur og språk.
  4. Der er sammenheng mellom identitet og språk.

Tenk deg hvor mye god informasjon vi som kun surfer nettet på engelske og norske siter går glipp av. Der ligger endog en sikkehet i språket. Det er ikke så lett å spamme en norsk som en engelsk site. Noen ganger er jeg glad for at vi som leser på norske siter har unik informasjon til tross for automatisk oversettelse. Vi vet hva vi skal lete etter på norske siter.

 

For øvrig er den utdannelsen du tar mye opp til deg selv. Jeg har ofte blitt klokest av å "studere" på egen hånd. Jeg har hørt at noen har tatt doktorgrad i fysikk ved stort sett og studere YouTube videoer.

 

Personlig ser jeg hvor mye bra stoff om økonomi det ligger på YouTube.

 

Skole og unviersitet gir etter mitt skjønn et fundament for utdanning. Vil du bli bedre enn gjennomsninttet er mye opp til deg selv.

 

Den som er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig.

Akkurat, for at jeg skal bli veldig ekstremt klok og intelligent må jeg studere på egenhånd, og det er langt i fra religion jeg studerer da. Det er dette vi må gjøre noe mer og oppdatere utdanningen til noe bedre..

Lenke til kommentar

Bokmål er provinsialsk dansk.

Jeg synes dette er det dårligste argumentet i verden, men det er et av de få målfolket klamrer seg til. Norsk og dansk er nå en gang svært like språk, og det er helt naturlig at bokmål ligner mer på dansk enn det nynorsk gjør. Ikke minst fordi det sistnevnte ble til som et slags protestprosjekt. Men det store poenget er at de er så like at vi ikke trenger begge. Sidemålet er problemet. At vi skal kaste bort jeg vet ikke hvor mange timer på å beherske et hipstermål i tillegg til et som holder i massevis. Det blir litt "byer i Belgia", nå skal vi styrke karakteren til barna og tvinge dem gjennom noe meningsløst og kjedelig, for det har de bare godt av. I tillegg er det jo så kulturelt. Og vakkert. Og fascinerende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Akkurat, for at jeg skal bli veldig ekstremt klok og intelligent må jeg studere på egenhånd, og det er langt i fra religion jeg studerer da. Det er dette vi må gjøre noe mer og oppdatere utdanningen til noe bedre..

 

Man blir sjelden mer intelligent av å studere. Klokere kan man dog bli. En som har studert er noen ganger som en papegøye med stort ordforråd.

 

Noen kan dog ha bruk for dette ordforrådet. Og noen forstår det de har lært bedre enn andre. Det kan ha med intelligens å gjøre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg synes dette er det dårligste argumentet i verden, men det er et av de få målfolket klamrer seg til. Norsk og dansk er nå en gang svært like språk, og det er helt naturlig at bokmål ligner mer på dansk enn det nynorsk gjør. Ikke minst fordi det sistnevnte ble til som et slags protestprosjekt.

 

Og det andre i 400 hundre års union (noen kaller det mørketid) med Danmark. Sentrum står ofte mot distrikt her i landet og det er ofte en refleks av språkstriden. Dagens heksejakt på Liv Signe Navarsete med Høyres Michael Tetzschner i spissen er nok også implisitt relatert til dette.

 

Det nærmeste man kommer urnorsk er islandsk.

 

Hvorfor skal man i det hele ha tre (fire) nesten like språk i Norden som Dansk, Svensk og (Ny)Norsk. Er du ute etter rasjonaliseringsgevinst kunne vi fint greidd oss med ett.

 

Dersom den eneste redskapen du har er en hammer begynner alt å ligne en spiker. Dersom alle snakket Oxford Englesk ville vel snart alle med sine fordeler og ulemper oppføre seg som engelskmenn.

 

Vi ville (ikke minst kulturelt) fått en fattigere verden.

 

Hvorfor ikke først som sist melde Oslo og Akershus ut av Norge så kan de sitte der med pratemakerne og vi med ressursene? :huh:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...