Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] "No signal" etter bygging av egen pc (Bilder)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Satt i går sammen min første PC. Håpet det skulle gå feilfritt, men det gjorde det ikke.

 

Følgende specs:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1332571&su=5EA51A1A-05EE-4F77-9822-39168DA19DB2 (strømforsyning på 850w utgår)

 

 

Etter at den var ferdigbygd slo jeg den på. Alle vifter gikk, hovedkortet lyste og "beep"-lyden kom. Men da jeg koblet til en pc skjerm fikk jeg "No signal".

 

Feilsøkte litt i går kveld før leggetid men kom ikke fram til noe.

I dag tidlig så jeg at kjølepastaen jeg hadde lagt på CPU-kjøleren for deretter å legge denne på CPU-en hadde rent utenfor CPU-en. CPU-en ser grei ut etter det jeg befarer, men det er et par småflekker med kjølepasta på hovedkortet.

Bilder i spoiler:

 

 

 

2wgu5xg.jpg

2014_01_09_09_10_27.jpg

2014_01_09_09_11_18.jpg

 

2014_01_09_09_11_51.jpg

 

 

 

 

Slik ser det ferdige buildet ut, uten CPU-kjøler:

 

 

 

2014_01_09_09_39_15.jpg

 

 

 

Spørsmålet er da om jeg på egenhånd har greid å ødelegge enten en eller to komponenter. Hadde ihvertfall vært jævlig kjipt.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Altfor mye kjølepasta!

 

Da du ikke fikk bilde: Du koblet til skjermkortets kontakt og ikke hovedkortets kontakt? Du valgte riktig inngang på skjermen? Hvis du er helt sikker på at dette er gjort riktig, kan du prøve å ta ut skjermkortet og prøve å koble skjermen til hovedkortets skjermkontakt for å sjekke om systemet starter.

Lenke til kommentar

Jada, har kontakt den. Sto ikke klart i bruksanvisningen hvor mye pasta som skulle på så tok hele tuben (liten tube som fulgte med).

 

Prøvde med kun hovedkort nå. Fortsatt ikke noe signal, nå slo heller ikke power-led'n seg på heller :/

 

"Beep" lyden har også forsvunnet.

 

EDIT: Funker å bruke knappen til å resete

 

EDIT2: Fant ut at strømmen til CPU'en ikke var satt skikkelig i, når dette ble fikset kom power-led'n på. Men ingen endring ellers. Fortsatt ingen lyd fra hovedkortet.

Endret av Muffinss
Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har bytta en PC og oversiktsbildet har litt lav oppløsning for å se det klart, men for meg så ser det ut som hovedkortet mangler en strømkabel. Det skal vel stort sett være både den gigantiske strøm kabelen til HK, og en 4 (6 eller 8?)pins kontakt som også skal til hovedkortet ett eller annet sted. På mine maskiner jeg har bygget har det vært helt i toppen ett sted, men varierer nok.

 

Som sagt, lenge siden jeg har gjort noe slikt så kan hende jeg bare ikke så den.

Lenke til kommentar

Nei, det du ser er backplate. Men vi kan jo spørre for sikkerhets skyld om du har tatt av plasten som er limt fast på den? Fordi den må ikke fjernes.

 

@Yaricks: Den er på plass på "ferdig build" bildet, TS har også skrevet at han fant ut at den ikke satt skikkelig i.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Ser jeg en stand-off eller noe under nederste venstre hull til festet til CPU-kjøleren?

 

Har du huska stand-offs mellom HK og kabinettplata? Og du har ingen av de på feil plass?

 

Stand-offen fjernet jeg senere, den lå igjen etter jeg fjernet kjøleren for å ta bildene. Alle stand-offs til hovedkortet skal være riktig plassert.

 

Har ikke tatt av noe plast som er limt fast noen steder. Eneste var plastbiten over sata-portene, men denne kunne fjernes.

 

Ser at bildene jeg har lagt ut er helt mest up. Dårlig image host, beklager dette.

 

EDIT: Du kaller vel kanskje ikke festene som man fester CPU-kjøleren i for stand-off når jeg tenker meg om.

Endret av Muffinss
Lenke til kommentar

Liten update: Renset av overflødig kjølepasta, og kjølepasta fra hovedkortet. Slo på maskinen uten noe koblet til bortsett fra CPU, ingen "beep" fra hovedkortet i det hele tatt (Det skal "beepe" uansett, right?).

 

Får vel bare vente til i morgen når kompisen kommer over. Allerede innstilt på at jeg med ut med noen tusenlapper til for å bytte ut deler. Life.

Lenke til kommentar

Ehehe....'

 

Pc'en funker. Windows installeres nå. Jeg failet totalt når det gjelder plassering av ram-brikker. Som chris93 nevnte over her skal ram-brikken stå i slot 4. Jeg fulgte bruksanvisningen og plasserte disse i slot 2 og slot 4. Dette var tydligvis helt feil, de skal stå i 3 og 4. Virker som om jeg har misforstått bruksanvisningen. Prøvde til slutt med en brikke i slot 4 og det fungerte.

 

Så det var dette som var feil all along, jeg hadde sikkert godt av å rense bort meseparten av kjølepastaen tho. Håper andre som har problemer med "no signal" ser denne tråden og lærer av at jeg dreit meg så jævlig ut, helt latterlig flaut faktisk.

 

Må takke for all god hjelp, setter stor pris på at dere tok dere tid til å hjelpe meg. Nå skal jeg få fikset en del stæsj og satt TES-Online på nedlastning. Betatesting i helgen.

 

God helg og takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...