Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forbud mot bruk av anabole steroider MEN treningssenteret bryr seg ikke..


Borger___

Anbefalte innlegg

Etter loven av 1 Juli 2013 som forbyr bruk av anabole steroider i Norge gikk mitt lokale treningssenter ut i lokal avisen med dobbelside om dette og at nå skulle gymmen bli ren osv osv.

 

Problemet er at de ansatte ikke følger opp dette annet enn "skremselspropaganda" som det oppslaget i avisen, samt plakat(er) inne på gymmen. Og de som bruker ulovlige substanser trener (selvfølgelig) fortsatt uten at de får konsekvenser.

 

De ansatte vet godt hvem de burde testet, men de gjør ingenting. Kan være av økonomiske årsaker (risikere å miste halvparten av medlemmene kanskje) men uansett, er de ikke pliktig til å gjøre noe? Eller sagt på en annen måte, er det ikke ulovlig av de ansatte/ledelsen å ikke foreta grep?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forsto det riktig, så har ikke treningssentre lenger lov til å teste medlemmene sine fordi doping nå er en kriminalsak. Politiet har ikke ressurser til å følge opp loven og hvis du prøver å anmelde noen, vil saken høyst sannsynlig henlegges. Det betyr at det ironisk nok er blitt fritt frem for steroider og dop etter at det ble ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er problemet her?

 

Hvis du vet at dette foregår og har problemer med det, så er det vel opp til deg å gjøre noe med det?

Feks. kan du kontakte politiet, du kan kontakte avisa... Men å skrive på et forum hjelper særdeles lite har jeg erfart :)

 

Problemet er at det ikke skal være mitt problem, ergo det er ikke min jobb å gå til politiet (eller avis) , det er det treningssenteret som skal gjøre. Derfor lurer jeg på om treningssenteret er pliktig til å melde fra hvis de vet noe. Hvis de unviker dette med overlegg av økonomiske årsakar, er det vel et spørsmål om også gymmen gjør en straffbar handling.

 

Zarac: Godt poeng med politiet og ressursproblemer, trasige greier, men jeg mener treningssentre er i sin fulle rett til å teste sine medlemmer hvis de fatter mistanke. Det er iallefall det de går ut med i sine "skremselspropagandaer" iallefall

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Han liker ikke at de er større enn han

 

Det har jo litt med miljøet på treningssenteret også da, som jeg har full forståelse for. Mitt forslag er å bytte til et treningssenter hvor de tar det seriøst, om det er tilgjengelig der du bor.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet så lenge dem ikke driver med konkurransesport.

La nå folk få bruke hva dem vil, i fjord på denne tiden var det fult lovlig å bruke anabole steroider, hadde det ikke vert for bivirkningene hadde nok 90% brukt det.

 

Ellers kan jeg ikke skjønne at treningsenterne skal ha noe annsvar for dette, ihvertfal ikke mer en TS.

Du sier det ikke er ditt problem TS, men hvorfor bryr du deg? For meg høres det ut som det nettopp er deg det er et problem for.

Lenke til kommentar

Nå er det nå en gang ulovlig å dope seg, så "dette er ikke din sak" og ikke minst "så lenge de ikke driver konkurranseidrett er det greit" er bare tull, men så vidt jeg vet har ikke treningssenteret noen plikt til å motarbeide doping og anmelde. Man har svært sjeldent anmeldelsesplikt (stort sett bare ved mistanke om alvorlige sedelighetsforbrytelser dersom man også mistenker at det er gjentakelsesfare), så treningssenteret har sitt på det rene så lenge de ikke medvirker til dopingen på noe vis.

 

Din måte å protestere på er dermed å stemme med lommeboka: Bytt treningssenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som så mange andre forbud så har det utilsiktede og uheldige konsekvenser, samtidig som staten aldri vil kunne prioritere nok penger til å følge opp denne typen fislekriminalitet noe mer enn sporadisk (det blir antageligvis et symbolsk støt helt i begynnelsen). Det sier seg selv at det er helt umulig for et treningssenter å kontrollere hvem som boler og ikke uten å bryte en haug lover ("Hei, du ser stor ut gitt. Jeg tror jammen du bli med ut på en blodprøve!"), samtidig som politiet sjelden vil være i stand til å prioritere det om noen faktisk skulle finne på å anmelde noen fordi de ser store ut. Det hele er bare en farse og det er like greit å ignorere hele fjaset så godt du kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hva problemet er. Hvis de er svære og oppfører seg som aper som bråker og slenger vekter rundtomkring og aldri rydder etter seg som noen rasshøl så kan de vel kastes ut på bakgrunn av det?

 

Og hvis de er grisesvære men hyggelige og rydder etter seg og ikke er til bry for andre, hva spiller det da for noen rolle?

 

Som nevnt her tidligere så er vel det beste å stemme med lommeboka og bytte senter om det er ille for deg. Husk at man kan bli greit stor uten bol da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...