Gå til innhold

120hz VS 60hz for gaming?


Haltvire77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig relasjonen mellom frames per second maskinen renderer og antall frames TV'en viser på én og samme gang? Det er vel neppe 1:1 selv om man har 60fps og 60hz eller? Er det der V-sync kommer inn for å hindre at de rendrer om hverandre?

Sagt med andre ord: Er det noe vits i å ha høyere refresh om man har færre FPS? F.eks 120hz refresh og 30fps.

Endret av Brobi Wan Kenobi
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle å prøve 120/144 hz skjerm, fordi da finner man fort ut hvorfor det anbefales. Jeg har ikkje hørt om en eneste som har gått tilbake til en 60hz skjerm etter å ha testet 120/144hz skjerm. Det er faktisk veldig digg. Det er faktisk ikkje vits å undre og stille masse spørsmål rundt fps og hz... Bare prøv og se selv! :D

 

Selv surfing med 120/144hz er MYE mere digg enn 60hz. Jeg blir nesten kvalm bare jeg skal ordne noe på serveren som har en 60hz skjerm :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du et par 1000 liggende så prøv 120 Hz med lighboost, de fleste som spiler fps spill drar god nytte av de 60 ekstra bildene i sekundet. Selv får jeg vondt i øyene når jeg skal bruke en 60 Hz skjerm etter å ha prøvd cod4 promod i 120 Hz med lightboost.

Den eneste dårlige tingen er at du sannsynligvis kommer til og kjøpe fler eller dyrere skjermkort ved neste oppgradering.

Lenke til kommentar

Det eneste er at du kommer til å bli mer kresen når det kommer til antall frames.
Min erfaring er at du merker lav fps bedre med en 120 hz+ skjerm, og at alt under 60 fps oppleves som hakkete.

Ny skjerm vil være en ny verden. En 120 hz skjerm vil omdefinere ordet "smooth" for deg, samtidig som du vil bli forbannet over at du ikke har investert i en slik skjerm tidligere :)

Endret av Zitrus
Lenke til kommentar

Hva er egentlig relasjonen mellom frames per second maskinen renderer og antall frames TV'en viser på én og samme gang? Det er vel neppe 1:1 selv om man har 60fps og 60hz eller? Er det der V-sync kommer inn for å hindre at de rendrer om hverandre?

 

Sagt med andre ord: Er det noe vits i å ha høyere refresh om man har færre FPS? F.eks 120hz refresh og 30fps.

 

For å få effekten med skarpere bilde under bevegelse så må spillet kjøre rundt 120fps, om det ikke gjør det så har det ingen effekt og du kan like greit bruke en 60hz monitor.

Lenke til kommentar

Ikke sååå mye forskjell, men det flyter litt bedre på 120/144hz. Bakdelen er de krappy TN skjermene. Eizo har en VA gaming skjerm.

 

Kenobi: Nei, egentlig ikke. Men tearing vil vises på skjermen i kortere tidsperioder med høy refresh.

 

Nååja. For det første så finnes det TN paneler med brukbar bildekvalitet, f.eks Samsung sine 120Hz. Og dessuten, har man spilt på 120Hz er god stund, og går tilbake til 60Hz så ser man TYDELIG forskjell.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Du bør få testa det før du bestemmer deg. Evt. pakke den veldig fint ut så du kan bruke angrefristen hvis du ikke er fornøyd. For noen er 120Hz løsninga på alle verdens problemer mens for andre er det heller ganske... meh. :p Jeg solgte min 120Hz og kjøpte heller en god 30" med IPS-panel og 2560x1600 oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...