Gå til innhold

Feature: Analog jul


Anbefalte innlegg

Min favoritt er nok "hidden loyalty" spill om du vil, coop med noen som er ute etter å sabotere. Alltid moro å sitte ansikt til ansikt og ikke fullt vite hvilken side folk er på. Blir mye nervøsitet rundt omkring bordet. Favoritten er Battlestar Galactica, men the resistance og shadows over camelot funker de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du tilbyr deg å hjelpe, så tillater jeg meg å komme med en forespørsel :)

 

For eksempel skulle jeg gjerne hatt tilgang på et samarbeidsspill med en hemmelig forræder. Jeg har jo spilt ulike varianter av denne sjangeren tidligere (særlig ett spill som jeg ikke husker hva heter, tror det er ganske populært), men vil gjerne ha noe litt mer raffinert enn det jeg er vant med. Er åpen for alle slags settinger i denne kategorien.

 

Hva med Shadows over Camelot eller Battlestar Galactica?Førstnevnte er ganske lettspilt, og har et artig element i og med at det både kan og ikke kan være en forræder. Battlestar Galactica er litt tyngre, men ettersom du allerede spiller Mage Knight bør ikke det være noe problem. På starten av spillet og i midten fordeles rollekort som avgjør om en eller flere av spillerne er en cylon. I løpet av spillet må man bruke kort for å forhindre katastrofer, og når man plutselig ser et kort av feil farge som ødelegger alt hagler beskyldningene etter kort tid. Spillet er vanskelig nok uten forrædere, så det blir fort spennende. Men det kan også ta ganske mange timer, bør sette av en hel kveld (4-5 timer for å være trygg, kommer an på gruppa). Selges latterlig billig fra Adlibris, men anbeafler å støtte en lokal spesialforretning som Outland, Spillsjefen, brettspill.no eller spillskrinet.no.

Lenke til kommentar

 

Siden du tilbyr deg å hjelpe, så tillater jeg meg å komme med en forespørsel :)

 

Jeg har blitt veldig glad i brettspill de siste par årene, og har særlig brukt tid på Settlers of Catan, Dixit og Mage Knight, samt noen småspill. Elsker alle nevnte spill, og går gjerne til anskaffelse av flere i samme stil. Men jeg blir også litt inspirert når du lister opp temaer og mekanismer.

 

For eksempel skulle jeg gjerne hatt tilgang på et samarbeidsspill med en hemmelig forræder. Jeg har jo spilt ulike varianter av denne sjangeren tidligere (særlig ett spill som jeg ikke husker hva heter, tror det er ganske populært), men vil gjerne ha noe litt mer raffinert enn det jeg er vant med. Er åpen for alle slags settinger i denne kategorien.

 

Ellers av de temaene du nevner er jeg særlig interessert i europeisk handel, fantasy og samurai/ninja, selv om alt du nevner egentlig høres spennende ut.

 

Det er jo noen spill med en tung regelbok som jeg kun spiller med noen få (som regel to andre) utvalgte venner hver gang (type Mage Knight), mens andre spill er gøy å ta fram med folk som kun har spilt Monopol før (Dixit). Om du har forslag i begge disse leirene hadde det vært ypperlig.

 

Kan jo også spørre, siden du ser ut til å være bevandret på området: Hva er favorittbrettspillet ditt? Eller har du kanskje noen jokere du kan anbefale, som faller utenfor noen av de temaene eller sjangrene jeg har vært inne på?

 

Vel, det samarbeidsspillet som sannynligvis gjorde forræderfunksjonen populær til å begynne med, er Shadows Over Camelot. Er det dette du har spilt som du ikke husker? Om ikke, så er dette noe du MÅ prøve.

 

Det er et ganske enkelt spill, mekanisk sett, hvor spillerne er ridderne av det runde bord, som må fullføre "quests" for å vinne spillet. Selve oppdragene er ganske enkle, det meste går ut på å samle pokerhender (par, tre like, fullt hus, straight osv), men spillet gjør en god jobb med å presse spillerne hele tiden, og det er vanskelig å vinne. I tillegg er sannsynligvis (men ikke helt sikkert) én av spillerne en forræder, som prøver å stikke kjepper i hjulene for spillerne ved å spille dårlige kort eller forkaste gode kort (samtidig som vedkommede later som at disse er dårlige kort) i oppdrag hvor dette er mulig. Som sagt er spillet mekanisk sett simpelt, men det er vanskelig å vinne, og er utrolig atmosfærisk.

 

Om du har den rette vennegjengen, som ikke er redd for å "kjefte" litt på hverandre, er dette nesten så perfekt som det kan bli. Paranoiaen kommer til å ta over hvert spill, men forsøker man å avsløre en person som forræder, og det viser seg at denne personen faktisk er en good guy, så straffes hele laget. Man må være smart.

Spillet tar sjelden mer enn halvannen til to timer å fullføre, er lett å lære bort og lett å forstå. Det har også god gjennspillbarhet grunnet det faktum at det er såpass vanskelig å vinne, og at spillet foregår oppe blant spillerne like mye som det foregår nede på bordet.

 

Kan sende deg en lengre PM med litt mer info og andre anbefalninger også. :)

 

Edit: Som han over meg nevner er også Battlestar Galactica et knallspill, som tar konseptet lengre enn Shadows Over Camelot, har flere variabler og mer dybde. Det tar dog noe lengre å fullføre et spill med dette enn Shadows, og det vil ikke fungere like bra for dere, atmosfærisk sett, om dere ikke har sett TV-serien på forhånd. Mange karakterer og hendelser er tett knyttet opp mot serien.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Vil også legge til Munchkin. Et utrolig artig kortspill. Som hovedsaklig går ut på å lage allianser, ødelegge for hverandre og dolke hverandre i ryggen til slutt for å vinne. Mye rop og morro i dette spillet. Hvem som vinner er ofte veldig tilfeldig, men det er spillets gang som er morsomt og gir meget god underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...