Gå til innhold

TV 2 vil sende alt fra OL i HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Haddde ikke NRK full HD på sine tre kanaler i 2010?

 

Jeg tar i hvert fall HD som en selvfølge og styrer lett unna kanaler uten HD.

 

Viasat 4 er vel en av få kanaler jeg ser på som ikke er HD, men mest på grunn av latskap.

 

ikke full hd(1080p) alle HD kanaler i Norge er 720p

Mener å huske at det kun er NRK som sender i 720p, mens de andre, TV2 og TVNorge sender i 1080i, slik som de fleste andre HD kanalene gjør (Eurosport osv). Mener å huske det var en diskusjon når NRK kom med sine HD kanaler, da de valgte noe annet enn de andre kanalene, og valgte 720p i stedet for 1080i

Lenke til kommentar

 

Haddde ikke NRK full HD på sine tre kanaler i 2010?

 

Jeg tar i hvert fall HD som en selvfølge og styrer lett unna kanaler uten HD.

 

Viasat 4 er vel en av få kanaler jeg ser på som ikke er HD, men mest på grunn av latskap.

 

ikke full hd(1080p) alle HD kanaler i Norge er 720p

Eller 1080i (Max, TV Norge, BBC...).

Lenke til kommentar

Det blir vel Sumo som står for kringkasting på nett...

 

Etter at det knakk sammen i en midtukerunde der de skulle vise alle kampene samtidig har man blitt litt skeptisk. Er veldig spent på om jeg får sett City-LFC på Boxing Day.

 

Legger merke til at det står "beta" over logoen på sumo.tv2.no, ett år etter at de lanserte "nye Sumo".

 

Da er det kanskje lov å ha litt hikke, men er det fair å ta 249,-/mnd for et produkt som fortsatt er i beta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hvordan TV2 løser strømmin av OL.

 

NRK sin nettsatsing under OL i London, med (så vidt jeg husker) 7-8 samtidige nettstrømmer var helt perfekt for min del. Jeg frykter dog TV2 vil måtte ta seg godt betalt til at løsningen blir aktuell for min del.

 

Jeg tviler på at det blir dyrere enn NRK...

Lenke til kommentar

Eneste minuset med hele pakka enten det er hd-ready eller ikke er at når man ser fotball så er det alltid noe støy i bildet. Fiks det før vi eventuell går over til 4K.

Tipper det du tenker på er artefakter fra kompresjon. Jeg tror dessverre ikke at det forsvinner med det første, man ønsker alltid å spare penger på å bruke lavest mulig båndbredde.

Lenke til kommentar

Mener å huske at det kun er NRK som sender i 720p, mens de andre, TV2 og TVNorge sender i 1080i, slik som de fleste andre HD kanalene gjør (Eurosport osv). Mener å huske det var en diskusjon når NRK kom med sine HD kanaler, da de valgte noe annet enn de andre kanalene, og valgte 720p i stedet for 1080i

NRK og mange andre EBU medlemmer bruker 720p50 på transmisjon og produksjon i 1080i25. Uten å finne igjen kilden for utsagnet, så har det både med produksjons utstyr(kameraer er mer lysfølsomme i 1080i25 vs 720p50) og komprimeringseffektivitet ved transmisjon. Skaleringen og deinterlacingen som gjøres før transmisjon gjøres og av utstyr som er av en annen kvalitet enn det som står hjemme i tvn man kjøper på elkjøp. Alchemist boksen som mange kringkastere bruker til skalering koster godt oppunder millionen.

 

Siden de færreste klarer å se forskjell på 720p og 1080i signal hjemme i stua er det ett mer logisk steg å gå til 1080p50. Finnes etterhvert mye produksjonsutstyr som støtter dette, men dette er og en bransje med enorme utstyrskostnader så alt slikt tar tid. Man hiver ikke tvbusser til titalls millioner på sjøen hvert år det kommer en ny oppløsning. Det tar og tid å få plass til 1080p signal på transmisjon, å få sendt dette feks. hos rikstv byr på store utfordringer mtp at det allerede er trangt om plassen.

 

3d håper jeg er ferdig floppet nå, men så kom elektronikk bransjen med 4k for å stappe noe nytt ned over hodene på folk som man bare "må" ha i stua, lenge før det finnes og kommer til å finnes mye godt innhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...