Gå til innhold

Tips til nettbrett til fatters


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fint med ca. pris du er villig til å bruke på nettbrettet, siden prisene varierer stort.

 

Men har uansett noen forslag:

 

Merk! Kommer ikke til å nevne prosessorer siden alle er gode nok for din fars bruk. :)

 

Forslag 1:

Samsung Galaxy Tab 3 10.1

 

Dette nettbrettet er i midtsjiktet, ikke noe superdupert men for jobben gjort.

Et mulig problem er kansje minnet, den har bare 1 GB med minne, noe som kan bli et problem. Dette kommer selvsagt ann på hvor mye din far har lyst til å gjøre på engang. Skjermen er også i midtsjiktet en TFT skjerm på 1280x800.

 

Pris: 2500,-

Link: https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-tab-3-10-1-179548

 

Forslag 2:

Samsung Galaxy Note 10.1

 

Eneste forskjellen mellom denne og den over er at den har S-Pen/S-note som er en pen du kan bruke til å gjøre foskjellige ting på nettbrettet og 2 GB minne. Denne har også høytalere som er plassert på framsiden som gir bedre lyd. (har aldri prøvd dette nettbrettet så dette er bare en spekulasjon) Merk at denne er forrige generasjon og kommer derfor med Android 4.0 vet ikke om 4.2.2 har kommet til denne eller ikke.

 

Pris: 2800,-

Link: https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-note-10-1-16gb-wi-fi-156310

 

Forslag 3:

Sony Xperia Tablet Z

 

Dette nettbrett har jeg selv, og er meget fornøyd med den! Har looks noe å si er den rett og slett sexy å se på. Den er også lettere enn de fleste 10" på bare 495 gram. den har også en slags gummiaktig plastikk på baksiden som gjør at den sitter bedre i hånden. Den har 2 GB minne som er fint for multitasking. Skjermen har oppløsning på 1920x1200 er en fin oppløsning. Sony har også slengt inn den derre Bravia Engine 2 greia som de mener skal gi et bedre bilde, kan ikke si jeg legger merke til om den er av eller på. Eneste plukket på skjermen må være noe svak innsyns vinkel pga TFT skjerm, men ikke noe som ødelegger opplevelsen. Ellers så er den vanntett så fattern kan ta seg et bad mens han ser på Youtube, hvis det måtte være ønskelig. Siden den er vanntett har den luker på innganger, det kan være knotet til tider. Noe annet som kan være en turndown er prisen på 3800 og mangel på covers. Måtte shippe fra USA får å finne noe brukbart.

 

Pris: 3800,-

Link: https://prisguiden.no/produkt/sony-xperia-tablet-z-173885

 

Forslag 4:

Samsung Galaxy Note 2014 edition

 

Dette nettbrettet er egentlig litt overkill til din fars bruk å ble bare tatt med for lolz. Hvis denne faktisk skulle være en mulighet anbefaler jeg å se denne videoreviewen fra AndroidAuthority:

http://www.youtube.com/watch?v=OSYi7IFgWdA

 

Pris: 4900,-

Link: https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-note-10-1-wifi-2014-edition-193902

 

Tilslutt ville jeg bare si at finnes andre muligheter, du har noen fra Acer og Asus som jeg ikke har nevnt fordi jeg ikke har noen særlig kjennskap til disse. Anbefaler å lete litt rundt på Youtube for finne noen gode tester på disse. AndroidAuthority (http://www.youtube.com/user/AndroidAuthority/videos) lager mange gode tester så en god ide kan være å starte der!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

iPaden er også mye dyrere enn det hans far har behov for, om du ikke går for en iPad 2.

Personlig har jeg en Samsung Galaxy Tab (orginal) 10.1'', den beyner å skrante på sine 2 år, men etter å ha installert CyanogenMod på den går den helt greit. Den er blitt min dedikerte Youtube/Spotify/PDF-maskin, og fungerer fint til det.

 

Du trenger ikke legge mye penger i en tablet, jeg ville selv gått for en Tab 3 10.1'', eller en iPad2. Til det du skisserer over her trenger han ikke noe mer. Samme hvilken av de du velger får du en ny lader, så om det er noe du tror din far bryr seg om, så kanskje du heller bør gå for et annet brett.

Lenke til kommentar

Surface 2. Enkelt i bruk, men også god for mer avansert bruk :) Og helt genial i sammenheng med Type Cover 2, i stedet for blåtann løsninger som iPad er avhengig av.

 

Bedre nettverkshåndtering, håndtering av skrivere, Office pakke, minnekort inngang, fullverdig USB 3.0 port, microHDMI port.

 

Fordelene er mange med ett Surface brett kontra iPad, eneste er app utvalget er noe tynnere, men det er virkelig på bedringenes vei.

 

Jeg ser ingen grunn til å handle iPad i alle fall

Lenke til kommentar

Ikke bare er den enklere å bruke, den er ikke laget av resirkulert plastikk

For en overfladisk begrunnelse. Skal det stå på hylla til pynt eller skal man bruke den?

 

Kom gjerne med noe litt mer konstruktivt om hvorfor du mener han skal gå for iPad. ;)

 

Ser ikke helt hvorfor folk som anbefaler Apple alltid tar opp plastikk som grunn, må vel være noe mer og skryte av enn det? Og Apple mobilportofolie f.eks inneholder jo nesten like mange plast telefoner som glass og metall, så bruker jo mye plast de også, ikke at det er noe galt i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPad, ingen diskusjon

iPad er utrolig mye enklere. Kjøp iPad 2 den er ikke så dyr

 

iPad 2 er relativt billig, men er gammel, uten GPS og finnes kun med kun 16GB.

Hvis faren til OP har kjøpt app til mobilen sin så må disse kjøpes på nytt til iPad, og mange app er ofte merkbart dyrere enn til Android.

Lenke til kommentar

Kom over en ny mulighet idag!

 

Asus MeMo Pad FHD 10.1

 

Pros:

  • IPS skjerm med oppløsning på 1920x1200
  • 2 GB minne
  • 32GB lagring
  • Ruglete plastikk på baksiden for bedre grep
  • Pris på 2600,- det er bare noen få hundre kroner dyrere enn Samsung Galaxy Tab 3

Cons:

  • Asus sin "cover" på android 4.2.2 kan være litt knotete for folk som ikke vant til den, men dette er en vanesak.
Lenke til kommentar

iPad 2 er relativt billig, men er gammel, uten GPS og finnes kun med kun 16GB.

Hvis faren til OP har kjøpt app til mobilen sin så må disse kjøpes på nytt til iPad, og mange app er ofte merkbart dyrere enn til Android.

iPad 2 har GPS i 3G-versjonen.

Mange apps for iPhone er universale, og blir installert i iPad-versjon uten kostnad.

Lenke til kommentar

Nå har far til TS Android-telefon, så han må faktisk kjøpe nye om han skulle velge iPad. iPad 2 3G koster også en del mer enn f.eks rimelige nettbrett som tilfredsstiller TS sine krav.

 

Ellers så kan man fint finne helt OK nettbrett med Android til under 2 000 kr, både Asus og Lenovo har til under 2 000 kr. Samme skjermoppløsning som Galaxy Tab 2 og 3. Ellers er det OK forslag i post 2.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Takk for mange gode tips.

 

For å si det som det er han ikke så veldig teknisk av seg så å begynne med nytt OS vil returnere en del "brukerstøtte" tilbake til meg. Android har derfor ligget et lite hestehode foran og Samsung Galaxy tab 3 ser ganske bra ut. Jeg har ikke tafset på disse i butikk enda så det kan hende jeg skifter mening når jeg har klådd litt.

 

iPad 2 har faktisk vært vurdert men da det begynner å bli en gammel modell og er dårligere på en del punkter sammenlignet med Samsung Galaxy Tab 3.

 

Surface 2 har også vært vurdert men som nevnt over; nytt OS gir mange spørsmål tilbake. Jeg vurderte Surface til meg selv da jeg var på jakt etter nettbrett for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar

Surface 2 har også vært vurdert men som nevnt over; nytt OS gir mange spørsmål tilbake. Jeg vurderte Surface til meg selv da jeg var på jakt etter nettbrett for ikke så lenge siden.

Fordelen med surface er jo at det nettopp er Windows.

Når man først har kommet forbi stadiet med Modern UI, så er alt likt som tidligere. Og det bør jo være noe far din setter pris på, da han helt sikkert er vant til Windows ifra før av!

Lenke til kommentar

 

Kom over en ny mulighet idag!

 

Asus MeMo Pad FHD 10.1

 

Pros:

  • IPS skjerm med oppløsning på 1920x1200
  • 2 GB minne
  • 32GB lagring
  • Ruglete plastikk på baksiden for bedre grep
  • Pris på 2600,- det er bare noen få hundre kroner dyrere enn Samsung Galaxy Tab 3

Cons:

  • Asus sin "cover" på android 4.2.2 kan være litt knotete for folk som ikke vant til den, men dette er en vanesak.

 

 

Støtter denne. Asus er definitivt min goto-guy for nettbrett. Man får topp kvalitet, ren Android og hyppige oppdateringer. De er ikke som Samsung der de kleiser på egne grensesnitt og ligger nesten et år etter med oppdateringer av Android.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...