Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Nei, katalysatoren kom nok senere.

Nyvinningen her var en option, og kom kun sammen den ene motoren.

Mange har forsøkt å kreditere et par europeiske bilprodusenter for nyvinningen, men de var mer enn et tiår senere.

 

Du er inne på noe, det er i forbindelse med motoren denne nyvinningen kom.

Patent på den ble tatt allerede i 1905, mens man så det innført i andre sammenhenger enn bilmotorer fra en gang på 1920-tallet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oldsmobile Jetfire (lansert våren 1962) ble levert med turbomotor. Det samme ble Chevrolet Corvair Turbo (lansert våren 1962). Hvilken av de som var førstest er litt uklart, men lastebilene var uansett enda førstere. Den første lastebilen med turbolading var den sveitsiske Saurer (1938). Før dette ble turbolading benyttet i skip og fly. Selve turboladingsprinsippet ble funnet opp i 1905 av sveitseren Alfred Büchi.

 

Jeg tipper stasjonsvogna på bildet er en Olds Jetfire.

Lenke til kommentar

Det er en Troll, norskprodusert i Lunde i Telemark. Plastkarosseri med tysk Gutbrod-motor. (Totakter?) Det ble vel produsert en prototyp i 1956 og fire for salg til kunder i 1957, bare fem biler før eventyret var over. Myndighetene hadde bare gitt tillatelse til å selge 15 stk i Norge, og det kunne de ikke leve av hvis de ikke kom seg inn på eksportmarkeder. => Konkurs.

 

Da fabrikken ble stengt ble det solgt noen karosserier og deler som ikke var ferdig montert. Av dette ble det fullført en bil i 1961 som skiller seg fra de andre ved å ha dørene hengslet foran, de andre hadde "selvmordsdører". Det er sannsynligvis den vi ser på bildet.

 

Kilde: http://home.online.no/~bjarnli/troll/Historie/den_6/den_6__bilen.html

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Her er en bil som imponerte meg kraftig da jeg leste om den i et bokverk som het "Teknikkens vidundere" eller noe sånn, jeg arvet det fra en onkel. Masse plass, masse hydraulikk, masse strømlinjer. Merk at det nesten ikke er hjulbuer på forhjulene for at lufta skal flyte langs glatte flater. Hjulene svinger inni skjermen. Det gikk sannsynligvis litt utover sporvidde og kjøreegenskaper, men så sikkert ut som noe nytt og flott da den kom.

 

post-140319-0-51421600-1445555513_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...