Gå til innhold

Drømmeyrket i "dass"


ZedoRk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jojo, men det er relatert allikevel. Dro frem piloter siden de er den yrkesgruppen som har strengest krav til syn..

 

Ah, sånn å forstå.

 

Uansett, for politi så har det noe å gjøre med at det er litt upraktisk å ha briller hvis man skal prøve å få en eller annen slosskjempe i bakken. Linser kan jo også falle ut i tide og utide (mest utide), og hvis man plutselig bare ser tåke kan jo det være litt upraktisk under en utrykning eller liknende.

Lenke til kommentar

Ehm, what? Du vet, fargeblinde ser ikke i sort/hvitt...

Nei nei, det var ikke det jeg mente.

De vil uansett ha vanskeligheter å f.eks. beskrive fargene på klær til mistenkte, noe som etter mitt inntrykk er litt viktig?

Ellers klarer jeg ikke å se så mange grunner til et krav om fargesyn

Lenke til kommentar

Hvorfor er fargesyn relevant i politiyrket egentlig? Jeg forstår at det er strenge krav til det som pilot og styrmann, men politi?

 

Det har med at ein politimann skal være eit godt vitne.

Ikkje berre skal ein kunne gjengi og beskrive fargen på klesplagg, kjøyretøy og liknande. Men det skal heller ikkje kunne rettast tvil om at observasjonane som politiet har gjort er korrekte.

Ein skal ikkje kunne avfeie vitnemålet til ein politimann med at han er fargeblind, uavhengig av om det har ein reell betydning for vitnemålet eller ikkje.

Lenke til kommentar

Tok du den fargetesten med masse forskjellige plansjer (Ishiharas fargetest)?

 

Da burde du gå til en øyelege som kan ta lanternetesten på deg isteden. Her ser du på lys i flere forskjellige farger, og skal si hvilken farge de er i. Ikke noe mønster.

 

Lanternetesten står over, og er mer nøyaktig enn Ishiharas test.

 

Jeg ble også "erklært" fargesvak hos optiker (rød-grønn), men da jeg dro til øyelege ble dette tilbakevist etter lanternetesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok det i fjor siden Avinor anbefalte det i forbindelse med opptak til flygelederutdanningen. Hadde informert dem om at jeg hadde strøket på Ishihara-testen.

 

I forskrift om helseundersøkelse av arbeidstakere på f.eks. skip står det:

d) Undersøkelse av fargesyn i tvilstilfelle m.m.

Arbeidstakere som ikke består Ishihara fargetest utført av sjømannslege, skal gis veiledning om muligheten til å undersøkes med lanternetest av øyespesialist og muligheten til deretter å søke om fravik fra gjeldende krav.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på opptak til politihøyskolen våren 2012, og der røyk jeg hos legen pga. akkurat det samme. Det er Ishiharas plansjer som brukes, og det ble konstatert at jeg var rød-grønn fargesvak. Jeg klarte meg fint på testen i forsvaret, men tydeligvis ikke da. Legen på PHS påsto at det var snakk om å endre på disse kravene en gang i framtiden, men det går jeg ikke å venter på det for å si det sånn. Det ble ikke nevnt noe om å ta en annen test hos øyelege.

 

Såvidt jeg vet er det ikke krav om perfekt fargesyn i forsvaret (sett bort ifra pilotutdanning), om du f.eks. kunne tenkt deg en grenaderstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på opptak til politihøyskolen våren 2012, og der røyk jeg hos legen pga. akkurat det samme. Det er Ishiharas plansjer som brukes, og det ble konstatert at jeg var rød-grønn fargesvak. Jeg klarte meg fint på testen i forsvaret, men tydeligvis ikke da. Legen på PHS påsto at det var snakk om å endre på disse kravene en gang i framtiden, men det går jeg ikke å venter på det for å si det sånn. Det ble ikke nevnt noe om å ta en annen test hos øyelege.

 

Såvidt jeg vet er det ikke krav om perfekt fargesyn i forsvaret (sett bort ifra pilotutdanning), om du f.eks. kunne tenkt deg en grenaderstilling.

 

Det er ikke automatisk at du ikke blir tjenestedyktig i Forsvaret med svakt syn. Søker du i spesialstyrker eller utdanning som til dømes kystjeger TMBN og lignende kan det derimot bli ett problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...