Gå til innhold

Hva er dine verdier?


Anbefalte innlegg

Hvis du skulle valgt 6 verdier som du lever etter, hvilke ville de ha vært?

 

Her er mine:

 

- Selvomsorg: Ivareta min egen psykiske og fysiske helse og dekke behovene mine.

- Støtte: Være støttende, hjelpsom, oppmuntrende for meg selv og andre.

- Selvutvikling: Sørge for at jeg vokser hele tiden, både i kunnskap, ferdigheter og livserfaringer.

- Utfordringer: Utfordre meg selv og mine grenser

- Spenning: Oppsøke, lage og engasjere meg i aktiviteter som er spennende og stimulerende.

- Intimitet: Åpne og by på meg selv, både emosjonelt og fysisk til mine nærmeste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

1. I undertake the training rule to abstain from killing . Pāṇātipātā veramaṇī sikkhāpadaṃ samādiyāmi. 2. I undertake the training rule to abstain from taking what is not given. Adinnādānā veramaṇī sikkhāpadaṃ samādiyāmi. 3. I undertake the training to avoid sexual misconduct. Kāmesumicchācāra veramaṇī sikkhāpadaṃ samādiyāmi. 4. I undertake the training rule to abstain from false speech. Musāvādā veramaṇī sikkhāpadaṃ samādiyāmi. 5. I undertake the training rule to abstain from fermented drink that causes heedlessness. Surāmerayamajjapamādaṭṭhānā veramaṇī sikkhāpadaṃ samādiyāmi.[6]

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har kun én verdi, og den vil nok bli sett på som snever og egoistisk av mange. Jeg gjør kun nok for å bli akseptert og respektert av samfunnet rundt meg.

 

Synes du at det er nok for deg selv da? Det kan tolkes dit at du gjør litt for lite for deg selv, og tenker for mye på hva andre mener.

Lenke til kommentar

Jeg må si at hvis det er én ting jeg holder meg unna, så er det idealer.

Idealistiske mennesker er snevre, tranghodede, egoistiske mennesker som kun kan se én side av en sak. Akkurat som politikere. Noen av dem vil heller velge de verste løsningene for samfunnet på grunn av sine idealer om hva som er rett og galt.

 

Så jeg velger aldri å låse meg til tullete regler som skal styre mine handlinger. Slikt er det som er roten av all ondskap i denne verden.

 

Edit: Idealer skiller seg vel litt fra "verdier" som ble etterspurt i denne tråden..

 

Jeg prøver å leve slik at jeg aldri vil komme til å angre på mine valg, er vel den eneste verdien eller handlingsregelen som jeg har skrevet i stein.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Jeg har ingen verdier satt i sten, men gjør kontinuerlige vurderinger av hva jeg mener er riktig.

 

Hvordan ville trådstarer håndtert en konflikt mellom selvomsorg og støtte? Han måte bryte en av verdiene sine, og hvor mye er de verdiene da verdt hvis man er villig til å ikke følge de.

 

Har omtrent de samme verdiene. Løser det med prioritering. Er det et behov som ikke er dekket så ser jeg til det slik at jeg kan gå tilbake til å hjelpe andre. Her er det viktig å sette en grense for hva man faktisk trenger for å være fornøyd. Så det er i noen tilfeller umulig å holde begge verdiene samtidig, det er derfor mer fornuftig å veksle mellom de utfra situasjonen. I andre tilfeller kan det være mulig å skape vinn-vinn situasjoner, og det er jo det mest produktive.

 

Det kan vel være noe av det samme du mener med å kontinuerlig vurdere hva man mener er riktig.

Lenke til kommentar

 

Har omtrent de samme verdiene. Løser det med prioritering. Er det et behov som ikke er dekket så ser jeg til det slik at jeg kan gå tilbake til å hjelpe andre. Her er det viktig å sette en grense for hva man faktisk trenger for å være fornøyd. Så det er i noen tilfeller umulig å holde begge verdiene samtidig, det er derfor mer fornuftig å veksle mellom de utfra situasjonen. I andre tilfeller kan det være mulig å skape vinn-vinn situasjoner, og det er jo det mest produktive.

 

Det kan vel være noe av det samme du mener med å kontinuerlig vurdere hva man mener er riktig.

 

Hva er forskjellen på verdi og variabel, jeg vil si at rent språklig er en verdi noe du vil nekte å gå mot, en variabel er bare noe som hjelper deg å komme fram til et svar.

 

Kan man virkelig si at man har noe som en verdi hvis man er villig til å ignorere det når det passer?

 

Hvis vi ser på de 2 postene over deg, Don't be evil og Ærlighet, jeg kan tenke meg mange situasjoner hvor jeg ville valgt "lesser of two evil" istede for å nekte å gjøre noe i det hele tatt. Og jeg mener også at noen ganger kommer alle bedre ut hvis man velger å fortelle en løyn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ingen som har hørt om Den gyldne regel; Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem...

Eller har dere hørt om den, og forkastet den?

Tvert i mot, et er den jeg lever etter :)

 

Litt omskrevet, men meningen er den samme: La folk gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over andre...

 

Det er kardemomme loven og det gylne bud i en og samme setning.. Baer for å klarere det, det var ikke Jesus som først sa dette, som så mye annet ble dette stjålet/lånt fra de som skrev om mytene om jesus... Det er altså ikke noe nytt jesus kom med her... :)

Lenke til kommentar

 

Tvert i mot, et er den jeg lever etter :)

 

Litt omskrevet, men meningen er den samme: La folk gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over andre...

 

Det er kardemomme loven og det gylne bud i en og samme setning.. Baer for å klarere det, det var ikke Jesus som først sa dette, som så mye annet ble dette stjålet/lånt fra de som skrev om mytene om jesus... Det er altså ikke noe nytt jesus kom med her... :)

 

"La folk gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over andre" er absolutt viktig (alle må få være fri til å f.eks. tro som de selv ønsker). Likevel inkluderer denne setningen mer egoisme enn den Frankline nevner. Den sier ikke at man skal være egoistisk, den sier bare ingenting om det. Det er altså fritt frem til å være egoistisk om man ønsker, men egoisme er selvsagt ingen stor dyd. Men så mente du sikkert Kardemommeloven i sin helhet, som også sier at man skal være grei og snill (som jo redder den litt ut av den knipa)?
Den andre setningen (Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem) sier likevel tydeligere at man ikke skal være for egoistisk, men at man skal være mer hjelpsom, men jeg liker best hva Jesus sier er like stort som det største bud; "Du skal elske din neste som deg selv". Denne setningen er større enn hva jeg klarer å leve opp til, og strekker meg derfor mer mot å være som Jack Nicholson sa til Helen Hunt; you make me wanna be a better man.
Lenke til kommentar

 

 

 

"La folk gjøre hva de vil så lenge det ikke går ut over andre" er absolutt viktig (alle må få være fri til å f.eks. tro som de selv ønsker). Likevel inkluderer denne setningen mer egoisme enn den Frankline nevner.

 

Og hvor hadde vi vært om vi ikke var litt egoistiske? Er ikke noe galt i det, å passe på seg selv og sine. Min frihet stopper ved andres nesetipp, akkurat som andres frihet stopper ved min. Å dra inn jesus sin lamme "du skal elske din neste som deg selv er det INGEN som gjør, det går ikke det, er ikke mulig i hverken teori eller praksis og fører vel bare til det religiøse er mest kjent for, hykleri.... Det samme gjelder med tullet om å snu det andre kinnet til, det eneste man da oppnår er jo å tape til ALLE som ikke tar dette seriøst. Veldig fint sagt og sikkert også ment, men dessverre ikke gjennomførbart. Ta gjerne siste verdens krig som eksempel. Hadde vi alle snudd det andre kinnet til, eller elsket vår neste som oss selv, hvor hadde vi vært hen i dag da tror du?

 

Nei, da er det bedre med den sekulære modellen vi i dag styrer norge mer eller mindre etter og la hykleriet være.

 

 

 

; "Du skal elske din neste som deg selv". Denne setningen er større enn hva jeg klarer å leve opp til, og strekker meg derfor mer mot å være som Jack Nicholson sa til Helen Hunt; you make me wanna be a better man.

 

Du må gjerne prøve, og selvfølgelig trekke dette frem som en "dyd" hver gang noen spør, men i mine øyne er du kun en hykler som tror du kan elske din neste som deg selv, for det er ikke gjennomførbart. Vi har vår natur å ta hensyn til og den naturen forteller oss at du syntes mer synd på naboen enn foreksempel en svenske, men mer synd på den svensken enn du gjør med foreksempel en kineser, altså til mindre relasjoner du har med en person, og til lenger avstandene blir, til mindre bryr du deg. Så å leve etter slike fantasier blir bare hykleri.

 

Og hva med homo spørsmålet her? Hvor mye hykleri er det ikke ute å går hos kristne som bader seg i hykleriet om at de elsker sin neste, bortsett fra.......

 

Er det da bedre å bade seg i slike hykleriske innbildninger eller er det bedre å faktisk førsøke å godta den naturen vi faktisk har og gjøre det beste ut av det? Kristendommen sier også at du skal selge eller gi bort alt du har, har du gjort det eller kjenner noen som gjør det?

Lenke til kommentar

Og hvor hadde vi vært om vi ikke var litt egoistiske? Er ikke noe galt i det, å passe på seg selv og sine. Min frihet stopper ved andres nesetipp, akkurat som andres frihet stopper ved min. Å dra inn jesus sin lamme "du skal elske din neste som deg selv er det INGEN som gjør, det går ikke det, er ikke mulig i hverken teori eller praksis og fører vel bare til det religiøse er mest kjent for, hykleri.... Det samme gjelder med tullet om å snu det andre kinnet til, det eneste man da oppnår er jo å tape til ALLE som ikke tar dette seriøst. Veldig fint sagt og sikkert også ment, men dessverre ikke gjennomførbart. Ta gjerne siste verdens krig som eksempel. Hadde vi alle snudd det andre kinnet til, eller elsket vår neste som oss selv, hvor hadde vi vært hen i dag da tror du?

 

Nei, da er det bedre med den sekulære modellen vi i dag styrer norge mer eller mindre etter og la hykleriet være.

 

 

 

Du må gjerne prøve, og selvfølgelig trekke dette frem som en "dyd" hver gang noen spør, men i mine øyne er du kun en hykler som tror du kan elske din neste som deg selv, for det er ikke gjennomførbart. Vi har vår natur å ta hensyn til og den naturen forteller oss at du syntes mer synd på naboen enn foreksempel en svenske, men mer synd på den svensken enn du gjør med foreksempel en kineser, altså til mindre relasjoner du har med en person, og til lenger avstandene blir, til mindre bryr du deg. Så å leve etter slike fantasier blir bare hykleri.

 

Og hva med homo spørsmålet her? Hvor mye hykleri er det ikke ute å går hos kristne som bader seg i hykleriet om at de elsker sin neste, bortsett fra.......

 

Er det da bedre å bade seg i slike hykleriske innbildninger eller er det bedre å faktisk førsøke å godta den naturen vi faktisk har og gjøre det beste ut av det? Kristendommen sier også at du skal selge eller gi bort alt du har, har du gjort det eller kjenner noen som gjør det?

 

Jeg vet ikke hvor du bor eller hvem du er. Jeg kjenner kun 3 bokstaver og dine innlegg her inne, men jeg bryr meg likevel om personen bak RWS, og ønsker deg alt godt! Har ikke behov for å svare noe mer enn det, men jeg undrer til stadighet hva som kan være årsak til så mye hat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor hadde vi vært om vi ikke var litt egoistiske? Er ikke noe galt i det, å passe på seg selv og sine. Min frihet stopper ved andres nesetipp, akkurat som andres frihet stopper ved min. Å dra inn jesus sin lamme "du skal elske din neste som deg selv er det INGEN som gjør, det går ikke det, er ikke mulig i hverken teori eller praksis og fører vel bare til det religiøse er mest kjent for, hykleri.... Det samme gjelder med tullet om å snu det andre kinnet til, det eneste man da oppnår er jo å tape til ALLE som ikke tar dette seriøst. Veldig fint sagt og sikkert også ment, men dessverre ikke gjennomførbart. Ta gjerne siste verdens krig som eksempel. Hadde vi alle snudd det andre kinnet til, eller elsket vår neste som oss selv, hvor hadde vi vært hen i dag da tror du?

 

Nei, da er det bedre med den sekulære modellen vi i dag styrer norge mer eller mindre etter og la hykleriet være.

 

 

 

Du må gjerne prøve, og selvfølgelig trekke dette frem som en "dyd" hver gang noen spør, men i mine øyne er du kun en hykler som tror du kan elske din neste som deg selv, for det er ikke gjennomførbart. Vi har vår natur å ta hensyn til og den naturen forteller oss at du syntes mer synd på naboen enn foreksempel en svenske, men mer synd på den svensken enn du gjør med foreksempel en kineser, altså til mindre relasjoner du har med en person, og til lenger avstandene blir, til mindre bryr du deg. Så å leve etter slike fantasier blir bare hykleri.

 

Og hva med homo spørsmålet her? Hvor mye hykleri er det ikke ute å går hos kristne som bader seg i hykleriet om at de elsker sin neste, bortsett fra.......

 

Er det da bedre å bade seg i slike hykleriske innbildninger eller er det bedre å faktisk førsøke å godta den naturen vi faktisk har og gjøre det beste ut av det? Kristendommen sier også at du skal selge eller gi bort alt du har, har du gjort det eller kjenner noen som gjør det?

 

Det er sannelig godt vi har noen som tør å ta bladet fra munnen, slå i bordet, si det som det er, snakke rett fra levra, fortelle hvor David kjøpte ølet, arrestere, stille til veggs, gi en lekse og sørge for at pass blir påskrevet!

Eller hur.... ? :whistle:

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"du skal elske din neste som deg selv er det INGEN som gjør, det går ikke det, er ikke mulig i hverken teori eller praksis og fører vel bare til det religiøse er mest kjent for, hykleri....

 

Du påstår at "ingen" gjør dette, og det tror jeg handler om hvordan du forholder deg til det som egentlig skjer. Jeg forstår at hvis du måtte innrømme at den setningen og holdningen er uhyre sterk, uavhengig av både guder og annet, så ville neste trekk for din del være "bordet fanger".

 

Det norske skøytelandslaget, 1994, innarbeidet en helt ny teamholdning, de kalte: jeg går på banen for å gjøre deg bedre enn meg selv ..

 

Altså: De hang seg ikke opp i den mer vanlige: gi og ta. Heller ikke: gi og få. De gjennomførte ganske enkelt dette: gi ..

 

Og slik jeg husker det, så var resultatene nesten "magiske" - antar at du også har gode minner fra akkurat det evenementet. Så det er ingenting i veien for å prøve å høste frukter av slike fantastiske og vanskelige ord og holdninger, men det ser ut som det bare virker i mindre miljøer, og at det heller ikke varer evig, fordi det må hele tiden være minst en diger "ol-medalje" som ligger som gulrot der fremme, for at vi skal tro nok på dette, til å få ut det absolutt beste i hverandre.

 

Så¨, jeg mener at du bør titte litt nøyere rundt deg, så kan det hende du får deg mange små gledelige overraskelser, men da må du legge av deg din egen faste holdning, som er: dette går ikke an, ingen får dette til .. (og i hvert fall ikke disse foraktelige troende)

 

metta :)

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hvor du bor eller hvem du er. Jeg kjenner kun 3 bokstaver og dine innlegg her inne, men jeg bryr meg likevel om personen bak RWS, og ønsker deg alt godt! Har ikke behov for å svare noe mer enn det, men jeg undrer til stadighet hva som kan være årsak til så mye hat.

Nei, det har ingenting med hat å gjøre, det har alt med å få slutt på intoleranse og hat, hvorfor nevner du ikke det religiøse hatet og intoleransen som ligger bak de fleste religioner?

 

Du også kan være enig i at å drepe andre over påstandene, (ikke sannhetene, kun påstander!!!) i div bibler avler hat og intoleranse, ikke sant? Du kan vel også være enig i at religiøse doktriner lager oss og dem grupperinger helt unødvendig, der vi tror på den rette guden og dem tror på feil gud, der DE bryter guds (sinnsvake) bud, påbud, forbud menv VI holder dem...

 

Så har du fordømmelsen av visse grupperinger, ikke for noen annen grunn enn at noen fra bronsealderen skrev dette.... Så kanskje du burde kikke litt på det hatet og den intoleransen som finnes i religiøs tro før du gikk etter de som har fått nok av den intoleransen, fordummelsen og det hatet religion tilbyr?

 

 

Det er sannelig godt vi har noen som tør å ta bladet fra munnen, slå i bordet, si det som det er, snakke rett fra levra, fortelle hvor David kjøpte ølet, arrestere, stille til veggs, gi en lekse og sørge for at pass blir påskrevet!

Eller hur.... ? :whistle:

Oh, the irony.... :) Jeg sier det som jeg ser saken, rett frem og uten å pakke det inn, så får andre gjøre hva pokker de vil. Tåler du det ikke så gå etter hva jeg sier da og ikke hvem jeg er...

 

 

Du påstår at "ingen" gjør dette, og det tror jeg handler om hvordan du forholder deg til det som egentlig skjer. Jeg forstår at hvis du måtte innrømme at den setningen og holdningen er uhyre sterk, uavhengig av både guder og annet, så ville neste trekk for din del være "bordet fanger".

 

Kjenner du noen som elsker sin neste som seg selv hele tiden? Jada, rådet er veldig sterkt det og sikkert fint og flott og alt det der, men er det gjennomførbart? Ja, som hykleri ja...

 

Å dra frem skøyte løperne i dette blir bare tull,... Det ser du også, for så dum er du ikke at du tror det budet har noe å gjøre med treningen til disse skøyteløperne...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Kjenner du noen som elsker sin neste som seg selv hele tiden? Jada, rådet er veldig sterkt det og sikkert fint og flott og alt det der, men er det gjennomførbart? Ja, som hykleri ja...

 

Å dra frem skøyte løperne i dette blir bare tull,... Det ser du også, for så dum er du ikke at du tror det budet har noe å gjøre med treningen til disse skøyteløperne...

 

Vel, jeg studerte emnet teamutvikling og styring, ett par års tid - og ett par av de organisasjonspsykologene som jobbet med dette teamet skrev ett par bøker om dette konseptet, og sa noe helt annet, og du er vel ikke så halsstarrig at du påstår at de ikke fikk fantastiske resultater?

 

Og hvordan tror du dette gikk til, ett tilfeldig mirakel, kanskje ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...