Bjerknez Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Sitter og vurderer å lease meg en liten EL-bil som eneste bil, da vi uansett ikke kjører så veldig mye lenger. Det blir ca. 7-8 mil pr. dag sammenlagt og noe mindre i helgene. Her snakker vi kun jobbkjøring. Det blir heller ikke noe lang bilferie, og skulle vi dra på ferie så tar vi tog/fly/buss etc. Hadde vertfall vert artig å prøvd ut for en stund og sett om dette var noe for oss. Det jeg derimot er mest skeptisk til er kjørelengde pr.opplading. Nissan Leaf lover 19 mil kjørelengde under optimale forhold men ned mot 12 mil i kuldegrader med varmeapparat på etc. Det som er viktig for meg er at disse oppladbare bilbatteriene er mer pålitelige enn batteriet i mobiltelefoner. Prinsippet er vel i stor grad det samme selvom vi snakker om størrelses forskjeller her? I utgangspunktet har jeg sett meg ut følgende EL-biler: - Nissan Leaf - VW eUP Toyota Prius Plug'n play blir for dyr, og det samme blir jo Tesla etc. Er det noen her inne som har eid eller eier en Nissan Leaf (Regner med at VW eUP er for ny til at noen har eid denne...) som kan komme med litt konstruktive tilbakemeldinger?
magnusalex Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Jeg hadde en Leaf i én dag som lånebil, og den var virkelig ikke noe for meg. Jeg kjører en del mindre enn deg hver dag, og allikevel satt jeg konstant å fulgte med på rekkevidde-displayet. Trafikkfarlig, nesten. Jeg kjørte for det meste på Eco-mode etter jeg fant muligheten (bilen blir ikke så sprek, men den optimaliserer batteribruk etter kjøringen) - og selv da gikk rekkevidden ned langt fortere enn det jeg faktisk hadde kjørt. På en bakke på kanskje 800 meter, sank rekkevidden med hele 1,5 mil. På en rett strekke på ca. 4 km sank den med 7 km, osv. Hadde radio på, og klima på auto (22-23 grader), og det var kanskje 15-17 grader ute da. Skal du kjøre 7-8 mil pr. opplading ville jeg i alle fall lånt bilen en gang nå i vinter og prøvd om det faktisk er gjennomførbart på den veien du kjører.
Bjerknez Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Skrevet 8. desember 2013 Ja, dette bør nok testes ut vinterstid ja... Når Nissan lover 19mil under optimale forhold og 12 mil under de mest ekstreme forholdene, så bør vel vertfall 8-10 mil være oppnåelig i praksis, for hvis ikke man en gang kommer seg til Oslo 8Fra Fredrikstad) vinterstid så blir det for tamt. Da er det vel bedre med en hybrid som Prius etc. men da snakker vi jo større bil og høyere pris.
magnusalex Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Jeg bor i Sarpsborg, og aldri i verden om jeg hadde forsøkt på turen Oslo - Fredrikstad med en Leaf. På motorveien i 100+ km/t trekker den mer strøm enn de "optimale-vind-i-ryggen-tallene" skulle si. Lading underveis om man ikke har tilgang til en hurtiglader, tar en arbeidsdag. Edit: Du er fra Fredrikstad? Da kjenner du til Vetatoppen? Det er bakken jeg snakket om. Den rette strekken var rv. 111 (om Torp/Sellebakk). Endret 8. desember 2013 av magnusalex
Bjerknez Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Skrevet 8. desember 2013 Tror ikke vi har strøm tilgjengelig på jobb, men kan sjekke ut dette så klart. Det blir nok uansett ingen Oslo tur. Da er dte langt mer behagelig med Tog for meg, men var egentlig bare et eksempel. Joda, det er en del begrensninger med en strømbil og er man villig til å prøve så må man ta noe av dette innover seg, men jeg tror nok 7-10 mil i praksis bør holde med tanke på kjørelengde. Men som sagt... jeg er skeptisk og lurer derfor på om en liten hybrid hadde vert et bedre valg... Ja, Vetatoppen kjører jeg omtrent hver dag
Snylter Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Ja, dette bør nok testes ut vinterstid ja... Når Nissan lover 19mil under optimale forhold og 12 mil under de mest ekstreme forholdene, så bør vel vertfall 8-10 mil være oppnåelig i praksis, for hvis ikke man en gang kommer seg til Oslo 8Fra Fredrikstad) vinterstid så blir det for tamt. Da er det vel bedre med en hybrid som Prius etc. men da snakker vi jo større bil og høyere pris. En kollega av meg har ca 26km hver vei til jobb med sin Nissan Leaf. De kaldeste vinterdagene er det nødvendig med lading på jobb for å komme seg hjem igjen... Men klart, det er jo bare hvis man bruker varmen, jeg vet Nissan anbefaler at man bruker setevarme og rattvarme for å redusere strømforbruket (lavere temperatur inni bilen altså)
pcp160 Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Men som sagt... jeg er skeptisk og lurer derfor på om en liten hybrid hadde vert et bedre valg... Ja, Vetatoppen kjører jeg omtrent hver dag Hybrid er jo uendelig mye bedre rent praktisk/kjøremessig, problemet med disse er at de pr i dag ikke har noen spesielle fordeler i Norge. Men det kommer kanskje litt an på hva som er motivet for å skaffe noe sånt?
Madridista1212 Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Leaf har dårlig batteritid syns jeg. 12mil er bullshit, på vinteren kan du halvere det
Madridista1212 Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Kjører man kun i byen kan elbil være noe. Går fort å lade på ladestasjoner
Mr.M Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Er det ikke et generelt problem at ofte undervurderes svakhetene ved bruk av El-bil? Uten sammenligning førøvrig dog, men se på "el-bil eventyret" til Posten (som de nekter å gi opp). På det verste har vel 80% av bilene stått permanent parkert, de ansatte nekter å bruke dem fordi de går tomme halvveis i distribusjonsruta, og resten av turen fullføres med normal budbil. Vinterstid dugget/frøys dem til innvendig og det måtte i ettertid monteres separate diesel-varmeapparater. Privat leasing er vel dårlig butikk økonomisk, og i tillegg på en el-bil som nærmest gjør deg ufri, hvis du får lyst til å gjøre noen annet enn frem-tilbake til jobb? Nei takk sier jeg Ville valgt hva som helst annen kjøredoning, bare det er tradisjonell forbrenningsmotor under panseret, selv en 1 liter. 2
Bjerknez Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Skrevet 8. desember 2013 En kollega av meg har ca 26km hver vei til jobb med sin Nissan Leaf. De kaldeste vinterdagene er det nødvendig med lading på jobb for å komme seg hjem igjen... Men klart, det er jo bare hvis man bruker varmen, jeg vet Nissan anbefaler at man bruker setevarme og rattvarme for å redusere strømforbruket (lavere temperatur inni bilen altså) Så det du sier er at han ikke kommer lenger enn 26-50km. på en opplading? Da er det vertfall helt utelukket med EL-bil, hehe
Bjerknez Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Skrevet 8. desember 2013 Er det ikke et generelt problem at ofte undervurderes svakhetene ved bruk av El-bil? Uten sammenligning førøvrig dog, men se på "el-bil eventyret" til Posten (som de nekter å gi opp). På det verste har vel 80% av bilene stått permanent parkert, de ansatte nekter å bruke dem fordi de går tomme halvveis i distribusjonsruta, og resten av turen fullføres med normal budbil. Vinterstid dugget/frøys dem til innvendig og det måtte i ettertid monteres separate diesel-varmeapparater. Privat leasing er vel dårlig butikk økonomisk, og i tillegg på en el-bil som nærmest gjør deg ufri, hvis du får lyst til å gjøre noen annet enn frem-tilbake til jobb? Nei takk sier jeg Ville valgt hva som helst annen kjøredoning, bare det er tradisjonell forbrenningsmotor under panseret, selv en 1 liter. Jeg er like skeptisk som deg og det er slett ikke sikkert jeg kommer til å skaffe meg EL-bil. Jeg bare sonderer terrenget litt. Å ja, en VW UP med 1L motor er i utgangspunktet en langt mer anvendelig. Men man må ogsåtenke på at drifstoff utgift på rundt 2.000,- i mnd. tilkommer i forhold til EL-bil og VW eUP koster jo omtrent like mye som en vanlig UP. Men skal se om jeg får prøvekjørt en Leaf ett par dager nå ganske snart mens det er kaldt ute
Bjerknez Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Skrevet 8. desember 2013 Har du sjekket bmw sin elbil? Ja, så vidt. Men jeg akter ikke å betale over 300.000,- for en bil som kun har 10 mil i rekkevidde på en opplading. Da går jeg heller mye heller for en Tesla. Selv om sistnevnte koster over dobbelt så mye, så blir vertfall denne langt mer anvendelig. 0-100 på rundt 4sek. og kjørlengde på rundt 50mil. Trekker manfrahalvparten så får man fortsatt 25 mil i praksis og det er mye bedre. Den ligner heller ikke på en typiske EL-bil og faktis ker den ganske tøff Men som sagt.. 600.000,- er mye penger for et stort batteri med ratt og pedaler...
Cobos Skrevet 8. desember 2013 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har venner med Leaf og de er generelt meget fornøyd. Det du skal merke deg er at Leaf kan prevarmes i stikkkontakt og når du drar avgårde med varm bil bruker den veldig mye mindre på å opprettholde varmen. Videre er fart din fiende hvis du skal langt. Hold farten nede og kjør økonomisk så kommer du mye lenger. Min erfaring er at rekkeviddeangst går over når man etterhvert lærer seg å kjenne bilen. Så å få lånt/leid en i noen dager eller en uke er nok en god ide. Merk også at privatleaser du betaler du mva i tillegg, kjøper du den gjør du ikke det. Leaf kan også kjøpes relativt billig brukt siden Nissan overpriser de og må konkurrere med gråimporterte på bruktmarkedet. Cobos
Alecs Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 (endret) Det kommer også en vanlig el-Golf til sommeren om du vil ha noe større en eUp. Til våren får du også el-Saab. Ikke mye er kjent om disse to ennå, men det er ikke kjempelangt unna i tid i alle fall, om du skulle ville vente og se. Golfen skal kunne love 20 mil, eller 10 mil om du halverer (som vi gjerne gjør som minste rekkevidde). Endret 9. desember 2013 av Alecs
Mr.M Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 Å ja, en VW UP med 1L motor er i utgangspunktet en langt mer anvendelig. Men man må ogsåtenke på at drifstoff utgift på rundt 2.000,- i mnd. tilkommer i forhold til EL-bil og VW eUP koster jo omtrent like mye som en vanlig UP. Men skal se om jeg får prøvekjørt en Leaf ett par dager nå ganske snart mens det er kaldt ute Hvis du beregner å kjøre ca. 45 mil/uken så vil vel bensin utgift være rundt kr.1300 (0.42 mila og 15 kr.l) Vet ikke hva slags leie-priser du har innhentet på mulig el-bil (?) men hvis vi sier (lavt anslått?) innskudd 30 000 og mnd. leie 3000, utgjør det en månedkostnad på kr. 5500 Og etter f.eks. tre års leasing som har kostet omtrent 200 000 eier du ikke noe bil. vs VW UP som fortsatt er like god (og mye mer allsidig)
Mr.M Skrevet 9. desember 2013 Skrevet 9. desember 2013 Jeg har venner med Leaf og de er generelt meget fornøyd. De har kanskje en normal bil i tillegg? Tror man muligens får forskjellig svar på dette, hvis man spør de som satset på el-bil som eneste bil vs. de som har en annen bil i tillegg til å ta de tunge løftene og lange turene osv.?
Bjerknez Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Skrevet 9. desember 2013 I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en bil som var langt rimeligere enn den jeg har i dag da jeg rett og slett har mistet interessen for bil samt at jeg har kjøpt meg motorsykkel. Grunnen til at jeg så på EL-bil til å begynne med var fordi jeg ville prøve noe nytt. Blir det EL-bil så tror jeg nok Nissan Leaf eller BMW i3 er de to kandidatene det står mellom. Mange vil kanskje skrike ut BMW i3, men helt ærlig har den et veldig spesielt utseende som jeg slett ikke er blitt vant til. Prismessig koster den omtrent like mye som leaf. Leaf er jo ikke akkurat noen designbombe den heller, men design og utseende er til en viss grad ganske nedprioritert. Tesla er jo en klar favoritt, men da forsvinner poenget med en enklere/rimeligere bil enn den jeg har i dag. Jeg har rett og slett ikek interesse for bil lenger. Jeg hadde en VW Touran (chippet) med 220HK'er og 410NM. og denne var faktisk den mest drivstoffgjerrige bilen jeg noensinne har kjørt. Jeg klarte og få den ned til 0.44l/m på langkjøring og bilen kostet 380.000,- Så bitteliten bil med bitteliten motor bør ikke bruke så veldig mye mindre enn dette nødvendigvis. Jeg snakker sikkert litt rundt meg selv her nå da jeg flakker mye frem og tilabeke, men å handle bil til noe særlig over 250.000 er ikke aktuelt. Det være seg om det blir EL-bil eller noe annet. En EL-bil kan dog være litt dyrere da drifstoffutgifter uteblir etc. og det en BMW i3 og Nissan Leaf koster er nok så høyt jeg er villig til å gå. Skal jeg har fart og morro så drar jeg frem motorsykkelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå