Gå til innhold

Neste DisplayPort vil støtte 8K


Anbefalte innlegg

Skjer ikke med mitt oppsett, og jeg har samme oppsett som deg (DP på hovedskjerm og DVI på sekundærskjermen). Her er det nok heller snakk om hvordan du velger å stille inn skjermene dine i skjermdriveren eller Windows.

Jeg har prøvd det meste av guider på både internet og lekt med skjermdriverne. Hvilket OS kjører du forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, er nVidia og en Dell UltraSharp 24" IPS skjerm.

 

Når jeg slår den av, så tror win8 at skjermen ble koblet fra:(

 

Har samme problemet. Slår av skjermen og Win7 tror at jeg har koblet den fra. Riktig så blir instillingene riktig bare jeg skrur den på igjen. Bruker den som primær skjerm. Skjermen er AsusPA246Q. Nivida GPU.

Lenke til kommentar

Takk til alle 3 for svar.

 

 

Viste seg at skjermkortet mitt ikke har vanlig DP, men 2x Mini DP (v1.2), så kanskje greiest å gå for DVI da. Skal se om jeg finner noen skjermer med 2560 x 1600 oppløsning til rimelig pris også, kunne vært greit med litt høyere oppløsning =)

 

Mini DP er ikke noe problem, du får helt standard kabler som går fra mini DP til DP. Hvis du går for en skjerm med 2560x1600 er DP absolutt å anbefale, da du slipper dual-link DVI

 

Er jo en del laptoper som bare blir levert med VGA og DP, så ville kjøpt skjer med DP i dag.

Endret av eisa01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste DisplayPort vil støtte 8K

 

Denne kabelstandarden vil støtte oppløsninger helt opp til spinnville 8K – altså 7680 × 4320 piksler, 16 ganger Full HD.

Veldig upresist! 8K sier ingenting om vertikal oppløsning og det er ikke en gang et nøyaktig mål på horisontal oppløsning. Det kan være oppløsningen dere nevner eller noe ganske annerledes. Det kan være 8x FullHD, 10x, 12x, 16x, 20x, 30x Full HD. Sånn er det med villedende begreper som 8K, 4K og UHD.

 

Kilden BSN sier ikke en gang at DP 1.3 vil støtte 8K. De sier at det ultimate målet er å få den til å støtte 8K, nærmere spesifisert til to ulike oppløsninger: 7680 × 4320 (16:9) og 8192 × 4320 (ca 17:9), uten å si noe om målet for fps. Blir det f.eks 15 fps så er det i mine øyne ubrukelig til alt unntatt statiske bilder. En 100" 8K fotoramme hadde sikkert vært kjekt, men ikke f. om jeg hadde betalt særlig mye for det. For film bør fps følge linjeoppløsningen proporsjonalt. Dvs. dobling fra 1920x1080 til 3840x2160 og en ny dobling ved økning til 7680x4320.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...