Gå til innhold

[Løst] Lær deg å kjenne


Anbefalte innlegg

 

Du skrev at det var merkelig hvis du måtte "lære meg" å være kristen. Du mener tydeligvis at jeg skal høre på deg, hvis ikke hadde du ikke forsatt å diskutere. Om du mener jeg er en leke-kristen eller ikke er heller ikke relevant, jeg skal ikke svare til deg og du må for all del mene at jeg er en leke-kristen om du mener det.

 

Ja, du krangler på om jeg skal fortelle andre om min tro, du mener at det står i bibelen at jeg skal gjøre det. Jeg tolker det ikke slik. Hva er det du kverulerer på?

Det står i boken, i bibelen hvordan du skal være kristen, så ja, da er det jo merkelig hvis jeg må lære deg om boken som du følger, er det ikke?

 

Markus 16:15-20

Og han sa til dem: Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen! Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.

 

Hvordan vil du isåfall tolke denne? Det står da ganske svart/hvit der at du skal "ut i verden" og forkynne evangeliet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i boken, i bibelen hvordan du skal være kristen, så ja, da er det jo merkelig hvis jeg må lære deg om boken som du følger, er det ikke?

 

Markus 16:15-20

Og han sa til dem: Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen! Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.

 

Hvordan vil du isåfall tolke denne? Det står da ganske svart/hvit der at du skal "ut i verden" og forkynne evangeliet?

 

Du trenger ikke å lære meg noen ting. Jeg tolker bibelen slik jeg tror er rett, hva du mener og hvordan du tolker bibelen er irrelevant for min tro.

 

Jeg forteller de som vil høre. De som ikke vil lar jeg være, så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du trenger ikke å lære meg noen ting. Jeg tolker bibelen slik jeg tror er rett, hva du mener og hvordan du tolker bibelen er irrelevant for min tro.

 

Jeg forteller de som vil høre. De som ikke vil lar jeg være, så enkelt er det.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet? Hvordan vil du tolke det verset?

Lenke til kommentar

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet? Hvordan vil du tolke det verset?

 

Hvordan skal jeg tolke noe Markus gav befaling om til apostlene om? Du tar det ut av sammenheng å prøver å påstå at det står svart på hvitt at jeg skal ut i verden og forkynne evangeliet, hvorfor det?

 

Uansett om det var ment til meg, så ville jeg forsatt som i dag, jeg forteller til de som vil høre.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal jeg tolke noe Markus gav befaling om til apostlene om? Du tar det ut av sammenheng å prøver å påstå at det står svart på hvitt at jeg skal ut i verden og forkynne evangeliet, hvorfor det?

 

Uansett om det var ment til meg, så ville jeg forsatt som i dag, jeg forteller til de som vil høre.

Ja du er uansett ikke den første og ikke den siste som sier du er kristen men som kun følger deler av det å være det.

 

Det handler vell kun om tryggheten i å tru at det er et etterliv.

Lenke til kommentar

Ja du er uansett ikke den første og ikke den siste som sier du er kristen men som kun følger deler av det å være det.

 

Det handler vell kun om tryggheten i å tru at det er et etterliv.

 

Du tok det sitatet ut av sammenheng. Markus sier det til apostlene. At du ikke innrømmer det, men forsetter å anklage meg for å si at jeg er kristen men bare følger dele av det er bare usaklig vås.

 

Hvorfor ville du at jeg skulle tolke det? Hvordan mener du at dette bør tolkes annerledes enn det jeg gjør?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

Du tok det sitatet ut av sammenheng. Markus sier det til apostlene. At du ikke innrømmer det, men forsetter å anklage meg for å si at jeg er kristen men bare følger dele av det er bare usaklig vås.

 

Hvorfor ville du at jeg skulle tolke det? Hvordan mener du at dette bør tolkes annerledes enn det jeg gjør?

Hvis det var ut av sin sammenheng så er det jo ikke noe problem å finne andre vers som handler om det å forkynne budskapet videre som kristen. Eller mener du at det ikke er i bibelen?

 

Jeg har da sakt hvordan jeg mener at det bør tolkes, og jeg er da ikke aleine om å mene at kristne folk skal spre budskapet sitt for å spre religionen, det er nok et mindretall som mener at det ikke er nødvendig isåfall.

Lenke til kommentar

Hvis det var ut av sin sammenheng så er det jo ikke noe problem å finne andre vers som handler om det å forkynne budskapet videre som kristen. Eller mener du at det ikke er i bibelen?

 

Jeg har da sakt hvordan jeg mener at det bør tolkes, og jeg er da ikke aleine om å mene at kristne folk skal spre budskapet sitt for å spre religionen, det er nok et mindretall som mener at det ikke er nødvendig isåfall.

 

Så finn det da, hvis du vil at jeg skal tolke noe annet.

 

Jeg sprer min tro til de som vil høre, om folk ikke vil høre så prøver jeg ikke å presse det på dem. Det har jeg gjentatt en god del ganger nå.

Lenke til kommentar

Som kvinne kan man "redde seg unna" med at det bare var menn som reiste på lange misjonsreiser den gangen...

Det var også mange stedbundne menigheter, som jo ble besøkt av apostlene på deres reiser.

 

Skal man så misjonere til folk på arbeidsplassen, eller på et aktivitetssenter for uføre dersom man er ufør? Når kan man egentlig være kristen? Har sett et eksempel på en ung mann som jobbet et sted der de visste han var kristen. Og han ble kontinuerlig hakket på for dette, endte vel med at han sluttet og måtte finne seg noe annet... Har også sett et eksempel på en mann som alltid snakker om Bibelen, og som jobbet med enkle oppgaver for uføre. Han fikk advarsler for å snakke om Bibelen hele tida, og det endte vel med at han også mistet plassen sin...!

Så det er neimen ikke lett...

Lenke til kommentar

Ok, hva med denne?

 

Matthew 28:19-20 ESV / 3 helpful votes

Go therefore and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, teaching them to observe all that I have commanded you. And behold, I am with you always, to the end of the age.”

I dag er det vel ikke en eneste nasjon, som ikke har noen disipler (lærlinger) av Jesus Kristus, så den befalingen har de kristne oppfylt :)

Lenke til kommentar

Ifht misjonsbefalingen må man bruke vett også. På lignende måte som også Jesus viste ved flere anledninger når fariseerne forsøkte å sette opp dilemmaer for ham som f.eks. om Jesus skulle holde hviledagen hellig eller helbrede en mann på selveste hviledagen. Hva valgte Jesus? (Hint: bruk fornuften)

Hvis Gud har skapt mennesket i sitt bilde har Han også skapt det fornuftig. Gud vil at man skal bruke fornuften man har fått utdelt. Jesus sa at det største budet var å elske Herren med hele sitt hjerte, sjel og FORSTAND, mens det andre var like stort; å elske sin neste som seg selv. I disse 2 hviler hele loven sa Jesus.

 

I Norge idag er det ingen som ikke har hørt evangeliet. Alle har hørt det, og alle kan enkelt sjekke det ut nærmere selv. Skolen underviser og kirken er åpen for alle. De fleste går der i dåp, begravelse eller til Jul. Det er ingen som ikke kjenner til hva kirken står for. De har ansvar ved sin egen frie vilje til å søke Gud nærmere eller la være. Jeg er skeptisk til for mye gatemisjonering og dør-til-dør ala Jehovas Vitner. Ja, kanskje de treffer på 1 av 10 (vill gjetning) som tar imot budskapet deres, men hva om de murer ytterligere igjen for flere? Det er lov å bruke vettet man har fått utdelt også. Det er mye bedre å la dem få vite at man er kristen, så kan de heller komme til deg dersom de lurer på noe slik jeg ser det. Da er de i tillegg interessert og åpen for å lytte mer selv også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...