Gå til innhold

[Løst] Lær deg å kjenne


Anbefalte innlegg

Jeg er Kristen. Men det er veldig mange, spesielt ateister, som ikke forstår seg godt på hvorfor kristne velger denne veien i livet. Hvorfor er du kristen? Hvorfor valgte du kristendom? Hvorfor tror du på noe som ikke kan bevises?

Dette er noen av de mange spørsmålene som stilles.

 

Jeg gir dere herved tillatelse til å sende meg maks 5 spørsmål på PM

(Privat Melding) som jeg kan svare på. Gjennom desse spørsmålene kan du få et klarere syn på hvordan jeg som Kristen tenker, lever og hvorfor jeg velger dette livet. Om du skulle spørre spørsmålene her på forumet, vil de bli ignorert.

For å få svar, bruker du PM :)Vennligst still alle spørsmålene i samme post, ikke separer hvert spørsmål i en egen melding.

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er rett og slett ikke interisert i hvorfor akkurat du tror på akkurat den rettningen innad i kristendommens 45000 pluss rettninger, kulter, sekter og forgreninger...

Jesus Kristus sa "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner. (Joh 15:5)

Lenke til kommentar

 

Så la vær å sende PM da...

Hvis du fortsetter å hytte neven og spy ut eder & galle i alle sammenhenger, vil du fort finne ut at folk har problemer med å ta deg seriøst.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Bauge

 

Fair enogh, da jeg begynner å få skikkelig problemer med å ta religiøse seriøst selv... Er vel på tide å gi seg på dette forumet snar tipper jeg, ser vel den selv... :)

 

Og jeg har latt være å sende PM ja, da dette er et diskusjons forum og ikke et sted der man driver forkynning pr PM...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fair enogh, da jeg begynner å få skikkelig problemer med å ta religiøse seriøst selv... Er vel på tide å gi seg på dette forumet snar tipper jeg, ser vel den selv... :)

 

Og jeg har latt være å sende PM ja, da dette er et diskusjons forum og ikke et sted der man driver forkynning pr PM...

 

Kommuikasjon via PM er tydeligvis i gråsonen, jfr moderators innlegg.

Men det som TS legger opp til kan vel vanskelig beskrives som forkynning?

 

 

SonicDragon

Gjennom desse spørsmålene kan du få et klarere syn på hvordan jeg som Kristen tenker, lever og hvorfor jeg velger dette livet.

 

Jeg kjenner ikke trådstarters motivasjon for å ta diskusjonen i PM fremfor i tråden, men jeg ser helt klart fordeler med det (naturligvis i begrenset utstrekning; dersom alle kjørte diskusjonener i PM, ville det blitt ganske dødt og trasig i trådene).

Har nylig gjennomført en diskusjon selv med en kristen bruker via PM, og tatt i betraktning hvordan RFL-delen av diskusjon.no for det meste preges av reaksjonære ytringer a'la tidl nevnt Hans Bauge, må jeg si at det var en god metode.

En diskusjon under fire øyne vil sannsynligvis bidra til å få gjennomført en diskusjon i en mer høflig- sivilisert, og ikke minst - produktiv tone. Og nei - det er ikke det samme som å stryke noen med hårene, koseprate med, stå med hatten i hånda, eller andre metaforer som antyder underdanighet og snillisme.

 

Synes mange av ateistene her inne begynner å sløve i argumentasjonen sin. Det som ytres minner mer om dårlig siktejustert ateist-tourettes, og det blir fort masete, intetsigende og uinteressant.

Endret av phydeaux
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er Kristen. Men det er veldig mange, spesielt ateister, som ikke forstår seg godt på hvorfor kristne velger denne veien i livet. Hvorfor er du kristen? Hvorfor valgte du kristendom? Hvorfor tror du på noe som ikke kan bevises?

Dette er noen av de mange spørsmålene som stilles.

Blir flere enn 5 spørsmål, men deler dem i "kategorier".

 

 

1 - Hvorfor tror du at du har svarene på spørsmål som er blitt diskutert opp og i mente uten at noen kristne har vært i nærheten av å svare tilfredstillende på noen av dem?

 

2 - Dere løser det ondes "problem" ved å si at mennesket har fri vilje. Men, fri vilje betyr at gud ikke kan forutse fremtiden. Dette gjør han når Jesus vet at Judas kommer til å forråde han. Hvordan kan Jesus vite dette når Judas har fri vilje? Det å kunne forutse ett menneskets handling er 100% umulig om et menneske har fri vilje.

 

3 - Hvorfor ignorerer dere i stor grad GT når det passer dere, og det hentes argumentar mot kristendommen fra denne boken. Den er en del av den kristne bibelen, og siden Gud er treenigheten, så er denne en like stol del av guds budskap som det jesus sa?

 

4 - Har du som kristen tatt ansvar og satt deg inn i den fakstiske lingvistiske, arkeologiske og antropologiske vitenskapen som er gjort omkring både bibelen, jødene og religionene som startet i midtøsten fra 1000år f. K. og frem til 500 år e. K. HAr du innhentet kritisk kunnskap fra andre kilder enn bibelen?

 

5. "Hvorfor er du kristen? Hvorfor valgte du kristendom? Hvorfor tror du på noe som ikke kan bevises?"

 

(6. Bonusspørsmpl: tror du at du vet mer om bibelen enn den gjennomsnittelige ateist? Har du lest den perm til perm?)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Blir flere enn 5 spørsmål, men deler dem i "kategorier".

 

 

1 - Hvorfor tror du at du har svarene på spørsmål som er blitt diskutert opp og i mente uten at noen kristne har vært i nærheten av å svare tilfredstillende på noen av dem?

 

2 - Dere løser det ondes "problem" ved å si at mennesket har fri vilje. Men, fri vilje betyr at gud ikke kan forutse fremtiden. Dette gjør han når Jesus vet at Judas kommer til å forråde han. Hvordan kan Jesus vite dette når Judas har fri vilje? Det å kunne forutse ett menneskets handling er 100% umulig om et menneske har fri vilje.

 

3 - Hvorfor ignorerer dere i stor grad GT når det passer dere, og det hentes argumentar mot kristendommen fra denne boken. Den er en del av den kristne bibelen, og siden Gud er treenigheten, så er denne en like stol del av guds budskap som det jesus sa?

 

4 - Har du som kristen tatt ansvar og satt deg inn i den fakstiske lingvistiske, arkeologiske og antropologiske vitenskapen som er gjort omkring både bibelen, jødene og religionene som startet i midtøsten fra 1000år f. K. og frem til 500 år e. K. HAr du innhentet kritisk kunnskap fra andre kilder enn bibelen?

 

5. "Hvorfor er du kristen? Hvorfor valgte du kristendom? Hvorfor tror du på noe som ikke kan bevises?"

 

(6. Bonusspørsmpl: tror du at du vet mer om bibelen enn den gjennomsnittelige ateist? Har du lest den perm til perm?)

 

hei :)

 

1: Skal jeg bare simpelt ignorere å svare når jeg kan? Man må gjøre så godt man kan. Det er ikke opp til taleren å få lytteren fornøyd med svaret. Målet er å si det man vet, isåfall i denne situasjon :)

 

2: Vi mennesker vet ikke hva som skal skje med oss, dette kan vi finne komfort og fred i å vite. Jeg tror ikke akkurat at Gud vil vi skal leve i frykt. Tror du virkelig Gud ikke kan forandre mening? Angret han ikke på syndefloden sin, angret han ikke på å skape mennesket? Dette faktumet, med at Han kan forandre mening, kan vi jaggu finne gleden i!

 

3: Hvis du tenker på regler og krav, ble dette glemt etter at Jesus døde. Før måtte man ofre dyr og slikt for tilgivelse. Alt var strengere. Men det betyr ikke at det er bra å ha dem i bakhue.

Eller var det noe annet du tenkte på?

 

4: Kan du vennligst stille det samme spørsmålet med et mer amatør ordforråd? :)

 

5: Jeg valgte kristendom fordi det var den som virket mest realistisk, mindre eksotisk og merkelig som de andre religionene. Også, mye av det som står i bibelen kan sees i dagens samfunn. Og så andre grunner som jeg velger å beskytte. Og de hemmelige grunnene, var vel de som havnet øverst på lista

 

6: Ikke vær patetisk! Jeg vet ikke hvor mye ateister leser i bibelen. Det ville vært arrogant av meg å svare på det spørsmålet. Nei, jeg har ikke lest den fra A til Å ........har du?

Lenke til kommentar

hei :)

Hei :)

 

1: Skal jeg bare simpelt ignorere å svare når jeg kan? Man må gjøre så godt man kan. Det er ikke opp til taleren å få lytteren fornøyd med svaret. Målet er å si det man vet, isåfall i denne situasjon :)

1 - Nei, det var ikke det at jeg mente du skulle ignorere å svare, det var bare det at jeg tror du tror at det du tror er så riktig at det er enkelt å forklare til andre. Men jeg er ganske overbevist om at det er det ikke. Men vi får se :)

 

 

2: Vi mennesker vet ikke hva som skal skje med oss, dette kan vi finne komfort og fred i å vite. Jeg tror ikke akkurat at Gud vil vi skal leve i frykt. Tror du virkelig Gud ikke kan forandre mening? Angret han ikke på syndefloden sin, angret han ikke på å skape mennesket? Dette faktumet, med at Han kan forandre mening, kan vi jaggu finne gleden i!

2 - Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvordan du forholdt det til de ondes problem. De kristne er så glade i å fortelle oss at det onde er fordi vi har fri vilje. Men, dersom vi har fri vilje så er det mulig for gud å forutse fremtiden. Fordi om han gjør dette, så har vi jo ikke fri vilje sant? Dette paradokset er bare ett av mange som er resultatet av krumspring man har måtte ta i moderne tid for at bibelen skal virke litt mindre usansynlig.

 

2,5 - Men du bringer frem ett annet og mer interessant poeng her. Du sier gud kan forandre mening? Og at gud angrer? Dette er veldig menneskelige egenskaper og svært lite gudommelig. Spesielt sidend enne guden er "alt". En skikkelse utenfor tiden, med uendelig kunnskap og skaperkraft. En slik gud vet alt, og trenger ikke angre, for han tar bestandig de riktige valgene?

 

Det du beskriver i de to korte settnignene på slutten her sier emg at dette er ikke noe som bør tilbes, selv om han eksisterer aldri så mye.

 

 

3: Hvis du tenker på regler og krav, ble dette glemt etter at Jesus døde. Før måtte man ofre dyr og slikt for tilgivelse. Alt var strengere. Men det betyr ikke at det er bra å ha dem i bakhue.

Eller var det noe annet du tenkte på?

3 - Nei det var disse levereglene som står i GT. Og det er heller aldri skrevet noen plass at disse ikke gjelder lengere. Faktisk sa Jesus det stikk motsatte.

Spøørsmålet da er jo hvorfor ingen følger disse, eller abre velger noen av disse?

 

Og hvorfor følger man bare de ti bud, mens de andre budene har blitt fjernet fra bibelen?

 

Det står jo for eksempel klart skrevet at alle som jobber på søndag skal drepes. Og det er klare regler for hvordan man skal selge sin datter som slave. Dette står i BIbelen. Det er Guds ord? Hvorfor følger dere ikke guds ord?

 

 

 

4: Kan du vennligst stille det samme spørsmålet med et mer amatør ordforråd? :)

5 - Jeg lurer bare på om du har sjekket ut andre kilder enn bibelen? Mange kristne går i den fellen at de tror bibelen er den eneste historiske kilden fra denne tiden. Men faktum er at de tar feil. Både arkeologer og andre vitenskapsmenn har studert alt fra språk, bosettnigner, gammle funn og skrifter, og har kommet frem til mye ny kunnskap om hvordan det var å leve på denne tiden, og hva som skjedde i regionen.

 

Så jeg spør deg om du har sjekket noen av disse kildene, eller om du utelukkende baserer deg på bibelen og stoler blindt på den?

 

Du var for eksempel kansje ikke kalr over at det fantes et titall evangelier fra Jesus tid. Både Thomas, Judas, Maria og flere andre skrev evangelier som alle var en del av den tidlige kristendommen. Grunne til at vi i dag bare har 4, er fordi de andre ble valgt bort udner ett av de tidligste kirkemøtene. Her valgte man de som passet til den politikken man ønsket å føre, og var overhode ikke opptatt av å ha fakta korrekt. Det ble faktisk stemmt ved håndsopprekning om jesus var guds sønn eller bare en profet.

 

5: Jeg valgte kristendom fordi det var den som virket mest realistisk, mindre eksotisk og merkelig som de andre religionene. Også, mye av det som står i bibelen kan sees i dagens samfunn. Og så andre grunner som jeg velger å beskytte. Og de hemmelige grunnene, var vel de som havnet øverst på lista

5 - Mest realistisk er vell noe av det merkeligste jeg har hørt noen omtale en religion som. Hva er det som er mer realistisk med kristendommen kontra Jødedommen og Islam, som i bunn og grunn er samme religionen, uten det håpløse tullet med treeningheten.

 

Hva nøyaktig er det som står i bibelen som man kan se i dagens samfunn?

 

Hilke hemmelige grunner er dette? Og hvorfor tørr du ikke si noe om dem?

 

Er det tilfeldig at du ahr valgt den største religionen i det området av verdnen du vokste opp i? (Noe som er et av de største bevisene mot religionen, nemlig at man arver den)

 

 

 

6: Ikke vær patetisk! Jeg vet ikke hvor mye ateister leser i bibelen. Det ville vært arrogant av meg å svare på det spørsmålet. Nei, jeg har ikke lest den fra A til Å ........har du?

De fleste Kristne tror at ateister er ateister fordi de mangler kunnskap, men det er egentlig helt motsatt. De er ateister nettopp fordi de har kunnskap om kristendommen, og bibelen.

 

Kristne flest har ikke det, og jeg har gang på gang sett overaskelesen når jeg forteller dem om tekster i bibelen som får nakkehårene til krølle seg, tekster som aldri er nevnt i en eneste preken eller kirkekaffe.

Men nei, jeg har ikke lest bibelen perm til perm, men jeg har vært innom store deler av den. Jeg har også stor interesse for den typen historie, og vil påstå att jeg har mer kontroll på bibelen, dens opprinnelse, og kristendommens historie enn 95% av norges kristne.

 

Når du går bibelen i sømmene, så ser man fort at ingenting he er "guds ord" men noe som er skrevet av hvite menn over en periode på 3000år. Og det at noen tror at en gud, mektig nok til å skape universet, har ment det som står i den boka er rett og slett skammelig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2 - Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte hvordan du forholdt det til de ondes problem. De kristne er så glade i å fortelle oss at det onde er fordi vi har fri vilje. Men, dersom vi har fri vilje så er det mulig for gud å forutse fremtiden. Fordi om han gjør dette, så har vi jo ikke fri vilje sant? Dette paradokset er bare ett av mange som er resultatet av krumspring man har måtte ta i moderne tid for at bibelen skal virke litt mindre usansynlig.

 

Er vel ikke akuratt noen logiske motsetninger mellom fri vilje og kunne se fremtiden.

Det at jeg evnt vet hvilket valg du kommer til å foreta deg om 5 minutter, hvordan påvirker dette deg og valget du tar?

Lenke til kommentar

Om du vet hva jeg velger før jeg har valgt har jeg ikke ett fritt valg men ett forutbestemt valg.

 

Da er man i såfall mer inne på argumenter for mer hardcore determinisme, og ikke akuratt tidsfilosofi, Guds forhold til tid, o.l.

 

Selv om jeg skulle vite hva du velger, så er det ikke sagt at valget du tar er påvirket av min viten.

Hvis jeg sitter på en fjelltopp med kikkert å kikker ned på en kar som går på veien, vil jeg ha bedre oversikt over hva som kommer lenger frem enn det han har. Et stykke frem ser jeg at veien deler seg, den ene retningen er full av farlige dyr, den andre retningen er det klar bane.

Det at jeg vet hvilken retning han kommer til å velge før han selv vet det, påvirker ikke hans evne til å ta valget. Det er fortsatt han som tar det, helt upåvirket av at jeg faktisk vet hva han kommer til å velge.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurte på hvilken kristendom du identifiserer deg med, eventuelt ikke identifiserer. Vi har i dagens verden mange forskjellige menigheter som har forskjellig praksis og lære.

Det som er viktig for en hver kristen er at han identifiserer seg med Jesus Kristus, ikke med sin egen kropp og verden forøvrig, det materielle går under mens Jesu Kristi immaterielle rike består evig.

Lenke til kommentar

 

Da er man i såfall mer inne på argumenter for mer hardcore determinisme, og ikke akuratt tidsfilosofi, Guds forhold til tid, o.l.

 

Selv om jeg skulle vite hva du velger, så er det ikke sagt at valget du tar er påvirket av min viten.

Hvis jeg sitter på en fjelltopp med kikkert å kikker ned på en kar som går på veien, vil jeg ha bedre oversikt over hva som kommer lenger frem enn det han har. Et stykke frem ser jeg at veien deler seg, den ene retningen er full av farlige dyr, den andre retningen er det klar bane.

Det at jeg vet hvilken retning han kommer til å velge før han selv vet det, påvirker ikke hans evne til å ta valget. Det er fortsatt han som tar det, helt upåvirket av at jeg faktisk vet hva han kommer til å velge.

Men om han tar valget uavhengig av hva du du "ser" så har du ikke mulighet til å forutsee det med 100% sikkerhet.

 

Men, valgfrihet er uansett en illusjon, siden vi ikke er noe annet enn en ufattelig avansert kjemisk reaksjon som startet ved big bang :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurte på hvilken kristendom du identifiserer deg med, eventuelt ikke identifiserer. Vi har i dagens verden mange forskjellige menigheter som har forskjellig praksis og lære.

 

sorry sent svar, jeg ble ikke notifisert

 

Jeg vil si jeg er en moderne ortodoks kristen som synder og er menneskelig :) jeg er ikke fanatisk og diktatorisk når det kommer til levemåten og bibelens regler :) med andre ord: jeg er ikke middelaldersk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...