Gå til innhold

Nå blir det fart i satsingen på Linux som spillplattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor Valve skal være katalysatoren for dette?

Valve utvikler ikke drivere, de bringer med svært få kunder (det er svært få spill på Linux-Steam,) og jeg ser ikke hvorfor flere workstations skal gå over til Linux bare fordi også Valve nå jobber med å forbedre OSet.

Fordi Valve stresser grafikkstakken i Linux. Det er det veldig få som har gjort før.

Lenke til kommentar

 

 

Hva nøyaktig er det du mener Valve har spurt MS om som de ikke har fått svar på, eller blitt hørt i?

Gabe Newell er ganske åpen i media, så du finner det nok om du leter litt. Mener det er godt over et år siden jeg leste det.

Ah, så du har ikke peiling altså.

 

Han står så klart sin fulle rett til å fokusere på den plattformen han selv ønsker, men at dette ligger på MS er i det store og hele tull. Dette er nok et business stunt mer enn noe annet.

Lenke til kommentar

Ah, så du har ikke peiling altså.

 

Han står så klart sin fulle rett til å fokusere på den plattformen han selv ønsker, men at dette ligger på MS er i det store og hele tull. Dette er nok et business stunt mer enn noe annet.

 

Jeg refererer bare til det jeg har lest for lenge siden ang et emne jeg har ganske perifer interesse av nå. Hvis du har interesse av det kan du sannsynligvis søke det opp.

Ser ikke bort fra at et amerikansk selskap meler sin egen kake og gjør seg til offer. Det har hendt før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

La oss håpe at innen noen år er det mulig å hoppe over fra Windows dersom en er en gamer. Jeg synes det hadde vært veldig fint. Nå gleder jeg meg til STEAM OS kommer, slik at jeg kan installere det på en PC her hjemme, og prøve ut å streame.

 

Håper dog det også er mulig å bruke det for andre spill, som ikke en har på steam, men som allerede er installert på PC'en. Et håper er det ihvertfall..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva nøyaktig er det du mener Valve har spurt MS om som de ikke har fått svar på, eller blitt hørt i?

Les her:

 

http://allthingsd.com/20120725/valves-gabe-newell-on-the-future-of-games-wearable-computers-windows-8-and-more/

 

Essensen er at MS ønsker å være gudfar og bestemme hvem som skal deale dop i deres nabolag og hvor mye de som selger skal få lov å tjene på det. Igjen, MS styres av grådighet og kun grådighet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Kan noen av dere være snill å forklare meg noe her:

1) Er det meningen at spillutviklere skal utvikle gratis spill til Linux?

2) Hvis ja, hvem skal betale for salt til maten for spillutviklerne?

3) Hvis spillene ikke blir gratis, hvordan samkjøres det med Linux sin ideologi om gratis programvare?

Lenke til kommentar

 

 

Hva nøyaktig er det du mener Valve har spurt MS om som de ikke har fått svar på, eller blitt hørt i?

Les her:

 

http://allthingsd.com/20120725/valves-gabe-newell-on-the-future-of-games-wearable-computers-windows-8-and-more/

 

Essensen er at MS ønsker å være gudfar og bestemme hvem som skal deale dop i deres nabolag og hvor mye de som selger skal få lov å tjene på det. Igjen, MS styres av grådighet og kun grådighet.

MS jobbet med en app store som også kan brukes til generelle Windows programmer.

Denne ville konkurrere direkte med steam.

Har ikke hørt mer så regner med det floppet.

 

Windows som et lukket økosystem er absurd med tanke på hvor mye Software som finnes for Windows, massevis som er egenutviklet av ulike firmaer, ms selger også utviklings verktøy så du kan lage egnene programmer.

 

De prøver det på telefoner det det er vanlig og der ondsinnet programvare er farlig siden det kan brukes til å påføre det kostnader direkte.

Lenke til kommentar

tbruheim1967:

 

1) Nei
2) Se 1
3) Du misforstår på flere måter:

 

3a- Ideologien om åpen kildekode (som Linux-kjernen og mye annet) handler ikke om gratis, men om fri (free som i freedom og ikke som i free beer). Massevis av åpen kildekode er belagt med kostnader for kundene både ved utvikling, innkjøp, drift, tilleggstjenester og support. Det er ingen konsekvent sammenheng mellom fri og gratis selv om en del programmer og OS kombinerer de to.

 

3b- Valve kommer ikke til å kreve åpen kildekode i spill. Det er fritt opp til spillprodusentene å velge hvilken lisensmodell de går for. Fri eller proprietær, begge deler kan kjøres på Linux.

 

Spillutviklere vil altså fortsette å tjene penger på spill solgt via Steam og forhåpentligvis skape noe populært så de får salt til maten og ikke sure investorer.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

tbruheim1967:

 

1) Nei

2) Se 1

3) Du misforstår på flere måter:

 

3a- Ideologien om åpen kildekode (som Linux-kjernen og mye annet) handler ikke om gratis, men om fri (free som i freedom og ikke som i free beer). Massevis av åpen kildekode er belagt med kostnader for kundene både ved utvikling, innkjøp, drift, tilleggstjenester og support. Det er ingen konsekvent sammenheng mellom fri og gratis selv om en del programmer og OS kombinerer de to.

 

3b- Valve kommer ikke til å kreve åpen kildekode i spill. Det er fritt opp til spillprodusentene å velge hvilken lisensmodell de går for. Fri eller proprietær, begge deler kan kjøres på Linux.

 

Spillutviklere vil altså fortsette å tjene penger på spill solgt via Steam og forhåpentligvis skape noe populært så de får salt til maten og ikke sure investorer.

 

Takk for godt svar.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kan noen av dere være snill å forklare meg noe her:

1) Er det meningen at spillutviklere skal utvikle gratis spill til Linux?

2) Hvis ja, hvem skal betale for salt til maten for spillutviklerne?

3) Hvis spillene ikke blir gratis, hvordan samkjøres det med Linux sin ideologi om gratis programvare?

Du blander ordene gratis og fri og har ikke forstått filosofien bak Linux.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet jeg ser her, er at hvis Microsoft tillater dette, vil salget av Windows falle med ~50%. Og dette kan de ikke tillate, så de vil sikkert lobbyere mot dette så godt de kan..

Tullete kommentar. Microsoft har ikke noe de skal ha sagt i denne sammenheng. Linux Foundation består allerede i dag av noen av de største innen PC-verden; Google, HP, IBM, Intel og Samsung.

Nja, ikke sååå tullete med tanke på AMD og NVIDIA

Lenke til kommentar

Kan noen av dere være snill å forklare meg noe her:

1) Er det meningen at spillutviklere skal utvikle gratis spill til Linux?

2) Hvis ja, hvem skal betale for salt til maten for spillutviklerne?

3) Hvis spillene ikke blir gratis, hvordan samkjøres det med Linux sin ideologi om gratis programvare?

 

Trodde først dette var en tullekommentar.

Du blander sammen flere ting her.

1. Steam lager sin klient til å fungere på linux, du kan da kjøpe og spille spill på linux. En gratis platform.

2. Ingen trenger å jobbe gratis, men mange kommer nok til å følge den ånden på utvikling av programvare.

3. Hvor har du det i fra at alt på linux skal være gratis? Blander du kanskje inn dette konseptet som ikke har noe med linux hovedsakelig å gjøre?

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Software_Foundation

 

For den eksisterer for alle platformer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

 

Kan noen av dere være snill å forklare meg noe her:

1) Er det meningen at spillutviklere skal utvikle gratis spill til Linux?

2) Hvis ja, hvem skal betale for salt til maten for spillutviklerne?

3) Hvis spillene ikke blir gratis, hvordan samkjøres det med Linux sin ideologi om gratis programvare?

 

Trodde først dette var en tullekommentar.

Du blander sammen flere ting her.

1. Steam lager sin klient til å fungere på linux, du kan da kjøpe og spille spill på linux. En gratis platform.

2. Ingen trenger å jobbe gratis, men mange kommer nok til å følge den ånden på utvikling av programvare.

3. Hvor har du det i fra at alt på linux skal være gratis? Blander du kanskje inn dette konseptet som ikke har noe med linux hovedsakelig å gjøre?

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Software_Foundation

 

For den eksisterer for alle platformer.

Glad for ditt svar. Grunnen til dette snodige innlegget fra min side er at jeg kun har utviklet programvare i Microsoft sin verden. I senere tid har jeg begynt å fatte interesse for å utvikle i Linux, men sliter med å finne ut av følgende enkle "issue": Mange c/c++ biblioteker i Linux er frie biblioteker, men jeg sliter med å finne ut hvordan man kan bruke disse, samt ta penger for det. Jeg har gått igjennom regelverket mange ganger, og ser mange restriksjoner hvis du skal ta penger for å benytte deg av gratis biblioteker som andre faktisk har laget gratis. Hvis du har oversikt over dette, så ta deg gjerne tid å svare, jeg lytter jeg :) Send meg gjerne en epost hvis du svarer, da jeg nok antakelig ikke kommer til å vokte denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Glad for ditt svar. Grunnen til dette snodige innlegget fra min side er at jeg kun har utviklet programvare i Microsoft sin verden. I senere tid har jeg begynt å fatte interesse for å utvikle i Linux, men sliter med å finne ut av følgende enkle "issue": Mange c/c++ biblioteker i Linux er frie biblioteker, men jeg sliter med å finne ut hvordan man kan bruke disse, samt ta penger for det. Jeg har gått igjennom regelverket mange ganger, og ser mange restriksjoner hvis du skal ta penger for å benytte deg av gratis biblioteker som andre faktisk har laget gratis. Hvis du har oversikt over dette, så ta deg gjerne tid å svare, jeg lytter jeg :) Send meg gjerne en epost hvis du svarer, da jeg nok antakelig ikke kommer til å vokte denne tråden.

Du henger deg for mye opp i ordet gratis. Gratis er IKKE poenget, frihet (intellektuell frihet) er poenget.

 

De tre første lisensene du bør lese deg opp på er GPL (versjon 2 og 3), LGPL (versjon 2 og 3) og BSD. Da har du de aller viktigste lisensene.

 

http://www.gnu.org/licenses/gpl.html

 

http://www.gnu.org/licenses/lgpl.html

 

http://opensource.org/licenses/bsd-license.php

 

http://www.howtogeek.com/howto/31717/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

 

 

Glad for ditt svar. Grunnen til dette snodige innlegget fra min side er at jeg kun har utviklet programvare i Microsoft sin verden. I senere tid har jeg begynt å fatte interesse for å utvikle i Linux, men sliter med å finne ut av følgende enkle "issue": Mange c/c++ biblioteker i Linux er frie biblioteker, men jeg sliter med å finne ut hvordan man kan bruke disse, samt ta penger for det. Jeg har gått igjennom regelverket mange ganger, og ser mange restriksjoner hvis du skal ta penger for å benytte deg av gratis biblioteker som andre faktisk har laget gratis. Hvis du har oversikt over dette, så ta deg gjerne tid å svare, jeg lytter jeg :) Send meg gjerne en epost hvis du svarer, da jeg nok antakelig ikke kommer til å vokte denne tråden.

Du henger deg for mye opp i ordet gratis. Gratis er IKKE poenget, frihet (intellektuell frihet) er poenget.

 

De tre første lisensene du bør lese deg opp på er GPL (versjon 2 og 3), LGPL (versjon 2 og 3) og BSD. Da har du de aller viktigste lisensene.

 

http://www.gnu.org/licenses/gpl.html

 

http://www.gnu.org/licenses/lgpl.html

 

http://opensource.org/licenses/bsd-license.php

 

http://www.howtogeek.com/howto/31717/

Takk. Skal se igjennom linkene.

Lenke til kommentar

Jøss... Hvordan står det til der i 2004?

 

Det finnes ingen Linux distroer i dag som er brukervennlige nok for den gjennomsnittlige PC-bruker til å kunne konkurrere med Windows og OSX. Flere er brukervennlige nok for svært enkle brukere som kun sjekker mail og surfer, men ikke for de litt mer krevende brukerne som likevel ikke er spesielt tekniske.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det finnes ingen Linux distroer i dag som er brukervennlige nok for den gjennomsnittlige PC-bruker til å kunne konkurrere med Windows og OSX. Flere er brukervennlige nok for svært enkle brukere som kun sjekker mail og surfer, men ikke for de litt mer krevende brukerne som likevel ikke er spesielt tekniske.

Ja, nei, joda... 1998 ringte og ville ha distroen sin tilbake. Enhver forhånsinnstallert PC med Linux er mer en lett nok for enhver hjemmebruker å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...