Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Sende faktura før nyttår - når regnes inntekten?


Aiven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

^ Gjelder ikke arbeidsinntekter.

 

Er det snakk om arbeidsinntekt eller virksomhetsinntekt?

Når kunne du tidligst krevd betaling?

 

 

Nå vet jeg ikke forskjellen på dette, men det handler, rent konkret, om at jeg har jobbet frilans for dem med kundeservice gjennom mitt eget firma (i desember), samt skrevet noen artikler (i desember).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at en inntekt skal skattlegges i det året skattyter har fått en ubetinget rett til ytelsen. Det innebærer at når arbeidet er utført har skatteplikten inntruffet. Man kan ikke forskyve skattemessig tidfesting ved å avtale eller kreve at betalingen skal skje i et tidligere år (forskuddsbetaling) eller et senere år (kreditt), jfr. skatteloven § 14-2 første ledd annet punktum.

 

For arbeidsinntekt (lønnsinntekt som er opptjent utenfor virksomhet som selvstendig næringsdrivende, pensjoner, underholdsbidrag, mv) gjelder prinsippet om at skattlegging skal skje i det året man faktisk mottar utbetalingen, jfr. skatteloven § 14-3.

 

 

Spørsmålet er derfor om det du har mottatt er å regne som lønn eller ei. Er det lønn - enten frilanserlønn eller arbeidstakerlønn - skal det skattlegges i 2014 (utbetalingsåret). Er det ikke lønn skal det skattlegges i 2013 (innvinningsåret). Slik du beskriver situasjonen fremstår det ikke som lønn.

Lenke til kommentar

Det er lett å bli forvirret - lønn er vederlag for arbeid utført enten i et tjenesteforhold, som arbeidstaker, eller utenfor et tjenesteforhold, som frilanser. Men inntekt man får fordi man har utført en tjeneste for noen trenger ikke være lønn hvis man utfører den tjenesten som ledd i egen selvstendig næringsvirksomhet.

 

Det kan være vanskelig å skille mellom frilanserarbeid (arbeid utført utenfor fast tjenesteforhold) og det å yte tjenester for andre, for disse forholdene ligner på hverandre. Generelt sett kan man si at det å yte en tjeneste involverer at man selv tar risikoen for resultatet av tjenesten, mens arbeid utført ikke har noen slikt resultatansvar - man er ansvarlig for å gjøre en god innsats, så godt man kan, men resultatet er det arbeidsgiver/oppdragsgiver som er ansvarlig for. Dette blir selvsagt veldig enkelt. For min del har jeg inntrykk av at Skatteetaten ikke legger seg så veldig opp i hvordan man organiserer seg så lenge det ikke begynner å lukte skatteunndragelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er derfor om det du har mottatt er å regne som lønn eller ei. Er det lønn - enten frilanserlønn eller arbeidstakerlønn - skal det skattlegges i 2014 (utbetalingsåret).

Vil det si at det jeg har tjent i desember 2013, og som blir utbetalt i januar 2014 egentlig skal inntektsføres og skattlegges i 2014?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...