Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Har hørt at hvit tusj (kjøpes på bokhandelen) skal sitte bedre enn dekktusj.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med sommerdekk og 2-5 plussgrader? Slik jeg forstår det så er sommerdekk alltid bedre så lenge det ikke er snø eller minusgrader, men om jeg treffer frost på veien, er det verre med sommerdekk da?

Skrevet

Las en test utført i fjor, eller var det året før, som testet ymse sommerdekk mot piggfrie vinterdekk og i den kom det frem at vinterdekkene begynte å få en fordel over sommerdekkene allerede ved 7 grader.

 

Dette var på bakgrunn av at vinterdekkenes gummiblanding førte til bedre veigrep enn sommerdekkenes blanding ga deg under 7 grader.

  • Liker 1
Skrevet

Men det beste med piggfridekk er jo stillheten. Til og med min bil er tyst som graven etter at jeg konverterte til piggfritt. Veldig behagelig i grunn.

Skrevet (endret)

Forskjellen mellom pigg og piggfritt begynner å bli liten. Det sies at piggfritt som regel er best med unntaket av holkeføre hvor pigger faktisk har sin nytte.

Men der igjen er det jo stadig nye og spennende teknologier som vil gjøre piggfritt enda bedre på holkeføre.

 

Jeg kjørte piggfritt i alle år på Rangeren og kom frem alle plassene jeg kjørte. Og her i bygda saltes det ikke.

Endret av Hansien
Skrevet

Hva er regelen egentlig? Fra 1. november er det påbudt med dekk med minst 3mm mønsterdybde, eller er der påbudt med vinterdekk? Er ihvertfall førstnevnte men sistnevnte er jeg usikker på.

Skrevet (endret)

Er ikke påbudt noe som helst i form av vinterdekk, det er påbudt å ha dekk som står i stil til kjøreforhold. Er det en vinter med + 5 hele veien så kan du fint greie deg med sommerdekk med riktig mønsterdybde.

 

Det som derimot er forbudt er piggdekk på sommeren mellom visse datoer. Fra og med noe påskedag mener jeg å huske. Du kan allikevel bruke piggdekk utover disse datoene om forholdene tilsier det: ala du skal på hytta og det ligger fortsatt is og snø på fjellet. Eller andre veien på høsten: når snøen har kommet tidlig.

 

Minste mønsterdybde når du har på sommerdekk er 1,6mm (2 mm i praksis) og det skal kunne måles over 3/4 av kontakflaten. Altså de 75% av kontaktflaten som ligger i midten på dekket. Dette er uansett når på året du bruker sommerdekk.

 

For vinterdekk er det alltid krav med 3 mm mønsterdybde. Måles på samme måte som sommerdekk. Du kan kjøre med piggfrie dekk året rundt, men disse skal overholde 3mm-kravet også på sommeren. Du kan ikke bruke piggdekk på sommeren (med mindre det skulle begynne å snø selvfølgelig), men om du er virkelig desperat så kan du skru ut alle piggene slik at dekkene blir faktisk definert som piggfrie vinterdekk og da er det plutselig lov igjen, gitt at du har over 3mm mønsterdybde.

 

EDIT: ser at det er krav med 3mm på sommerdekk på vinteren. Ellers skal vel resten være riktig.

Endret av E.C.
Skrevet

Las en test utført i fjor, eller var det året før, som testet ymse sommerdekk mot piggfrie vinterdekk og i den kom det frem at vinterdekkene begynte å få en fordel over sommerdekkene allerede ved 7 grader.

 

Dette var på bakgrunn av at vinterdekkenes gummiblanding førte til bedre veigrep enn sommerdekkenes blanding ga deg under 7 grader.

 

Ok. Kom meg hjem like hel på sommerdekk, selv om det var lett snø i Kristiansand.

 

Apropos salting! Gjett hvem som ble stående bak saltebilen på E39. Hele bilen var hvitlagt av ekkelt, ekkelt salt. Måtte spyle den av når jeg kom frem.

Skrevet (endret)

Jeg har fått meg damemercedes! :fun:

 

Manuell med diffsperre selvfølgelig. :evil:

 

Ingen som vet hvordan jeg kobler vekk sperra på 4000rpm som slår inn når bilen står stille? Idiotisk Mercedes-konsept.

 

 

1st_Mercedes-Benz_C280.jpg

 

E: Wikipedia-bilde, bilen min er dønn original uansett.

Endret av Benny
Skrevet

Ahh, så du tror jeg har kjøpt meg en bruksbil med V8 fordi jeg ikke liker motorlyd?

En slik konklusjon høres litt snodig ut..

 

Jeg foretrekker dog å bruke motoren under kjøring, å stå stille med turtall på over 4krpm anser jeg som ganske unyttig og meningsløst.

Skrevet

Må stille meg bak Snylter her. Det er jo bare fordeler med den sperra. Hvem i alle dager vil over 4000 stillestående? Alle som har kjørt litt bil med gøy lyd, vet jo at du må ha motorlast for å virkelig høre godlyden. BMW-en min har litt fin lyd uten last, men det er når man drar på med last at dobbelgassere virkelig synger.

Skrevet

Jeg foretrekker dog å bruke motoren under kjøring, å stå stille med turtall på over 4krpm anser jeg som ganske unyttig og meningsløst.

 

Det er totalt meningsløst, men det er gøy, akkurat som å kjøre en bil rundt en bane. :roll:

 

 

 

Må stille meg bak Snylter her. Det er jo bare fordeler med den sperra. Hvem i alle dager vil over 4000 stillestående?

 

Jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...