Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ok, men det blir ikke mer definitivt av at du sier det. Hvorfor er ikke TT en sportsbil? Den er lavere, trangere og lettere enn de fleste andre biler, typiske kjennetegn. Kjøreegenskapene kan jeg ikke uttale meg om, men det kommer i annen rekke om forsøket faktisk er vellykket. En dårlig sportsbil er også en sportsbil, det er ingen hedersbetegnelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den trenger ikke engang å gå særlig fort. Er det for mye motor går bilen over til å være en superbil.. 911 f.eks går i nesten 300 selv med minste motor, da er det ikke lenger en sportsbil, men en superbil.

 

Dog den legendariske Porscha er litt i grenseland..

Lenke til kommentar

Ok, men det blir ikke mer definitivt av at du sier det. Hvorfor er ikke TT en sportsbil? Den er lavere, trangere og lettere enn de fleste andre biler, typiske kjennetegn. Kjøreegenskapene kan jeg ikke uttale meg om, men det kommer i annen rekke om forsøket faktisk er vellykket. En dårlig sportsbil er også en sportsbil, det er ingen hedersbetegnelse.

 

Lettere enn de fleste andre biler? Etter hva jeg ser veier den mellom 1,260 og 1,490 kg. Er det så veldig lett altså?

 

Den bygges på platformen til VW Golf. I tillegg fåes den med forhjulsdrift.

 

Jeg er ikke enig i at kjøreegenskapene kommer i andre rekke. Spør du meg er kjøreegenskapene hele essensen i en sportsbil.

Lenke til kommentar

Den trenger ikke engang å gå særlig fort. Er det for mye motor går bilen over til å være en superbil.. 911 f.eks går i nesten 300 selv med minste motor, da er det ikke lenger en sportsbil, men en superbil.

 

Uenig. En variant av 911 (du tenker vel på Carrera) der du har langt hissigere alternativ tilgjengelig er ikke en superbil. Slik jeg ser det er 911 en sportsbil mens Carrera GT er en superbil.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at kjøreegenskapene kommer i annen rekke, men at graden av vellykkethet gjør det. Kjøreegenskaper er essensen i en sportsbil, men det er ikke kvaliteten som avgjør. Kort og godt kan man si at om en bil er ment å være en sportsbil, så er den en sportsbil. Uansett hvor god den er. "Sportsbil" er ikke et terningkast, det er en biltype, og innenfor slike finner man gode og dårlige forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at kjøreegenskapene kommer i annen rekke, men at graden av vellykkethet gjør det. Kjøreegenskaper er essensen i en sportsbil, men det er ikke kvaliteten som avgjør. Kort og godt kan man si at om en bil er ment å være en sportsbil, så er den en sportsbil. Uansett hvor god den er. "Sportsbil" er ikke et terningkast, det er en biltype, og innenfor slike finner man gode og dårlige forsøk.

 

Ja, man så jo hvor vellykkede kjøreegenskapene til første generasjons TT var da den ble sluppet på markedet. Hvor mange dødsulykker var det den forårsaket før de kalte den tilbake for å ettermontere spoiler og ESP, husker du det? En sportsbil skal ha bakhjuls- eller firehjulstrekk. Hvis ikke blir den bare en bil med sportslige preg. Jada, er klar over at TT kommer med firehjulstrekk, men jeg synes allikevel ikke den er en sportsbil.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Ingen kan nekte deg en egen definisjon. Men da kan det fra tid til annen bli litt vanskelig å kommunisere.

 

Akkurat når det gjelder begrepet "sportsbil" er det vel ikke bare jeg som har min oppfatning. Det er et løst begrep folk tolker på forskjellige måter, men jeg tror allikevel ikke at et representativt utvalg ville definert en TT som en sportsbil.

Lenke til kommentar

 

 

Uenig. En variant av 911 (du tenker vel på Carrera) der du har langt hissigere alternativ tilgjengelig er ikke en superbil. Slik jeg ser det er 911 en sportsbil mens Carrera GT er en superbil.

 

Carrera gt hører til det langt mer eksotiske HYPERbil segmentet?

 

Men 911 er fæl å plassere. Vanlig Carrera kan med NØD være en sportsbil, men Turbo f eks må gis superbilstatus i likhet med hovedkonkurrentene 458 og Gallardo..

Endret av toro4
Lenke til kommentar

Der har vi hyperbilene ikke sant. SLR, F1, Zonda osv. Bilene som selv ikke mangemillionærer tar seg råd til.

 

Hehe, men ja, det er mange meninger her nå. Jeg tar mine i dette tilfellet fra alle bilbladene jeg har lest de siste 15-20 åra. Det er ikke noe finner på selv.

Lenke til kommentar

Jepp. Bilene som er priset ekstremt høyt mest fordi produsentene KAN ta såpass for de. I motsetning til superbilene som nesten kan sies å være verdt prislappen.

 

Edit: eller skal jeg moderere meg selv her? Tjener Mercedes mest penger på hver sls eller hver slr? Hmmm..

Endret av toro4
Lenke til kommentar

Selve sportsvognbegrepet er utvannet, og ispedd subjektive oppfatninger. Når til og med to forskjellige "Sportsvognklubber" ikke klarer å enes blir det vanskelig å komme til en konklusjon. Vi får være enige om at en sportsvogn vekker følelser :)

 

Fra NSK:

Det å definere hva som er en sportsvogn eller sportsbil (unnskyld Morten) er svært vanskelig. NSK har valgt å ikke lage en slik klar definisjon. Det finnes utrolig mange biler som er i et grenseland.

Noen mener at en sportsvogn er en åpen toseter. Andre mener at den gjerne kan være lukket, men må være en toseter. Noen mener at det er en bil med stor motor som går fort. Mens andre igjen mener at det må være en bil som er bygd slik at den er morsom å kjøre.

Det som i alle fall ofte kjennetegner en sportsvogn er at den har gjerne et design som skiller seg ut fra mengden, den er gjerne upraktisk (lite bagasjeplass) og har oftest bare to seter. Men ingen regel uten unntak...

 

Fra Nordstrandshøgda sportsvognklubb:

Fullverdig medlemsstatus oppnås når man eier eller er medeier i en bil med følgende kriterier:

 

•Sportsbil, klassisk eller moderne

•Bil produsert i 1990 eller tidligere, med motorsporthistorisk interesse, dvs. brukt i stor grad i racing eller rally.

Endret av Ham 550
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg (som startet denne diskusjonen :p) kan bøye meg til å si at TT var nok ment for å være en sportsbil, men den er såpass vanlig/kjedelig at den når ikke helt opp. Den lever i grenseland, og jeg vil ikke si det er en sportsbil.

 

Om man eier en Audi TT og sier man har sportsbil så blir nok samtalene ofte slik.

 

1:"Jeg kjører sportsbil"

2:"Åh, hva slags bil?"

1:"Audi TT :D"

2: :hmm::roll:

 

Men ser at vi blir nok ikke enig, så for min del er vi enig i å være uenige på akkurat denne bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...