Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Biltema har kommet seg myyye de siste årene. Jeg vet om flere verksteder (seriøse plasser) som handler verktøy hos biltema.

Jeg har hørt at mye av grunnen er pga. prisen, ja kvaliteten er ikke dårlig, men når du får 3 Biltema-verktøy for prisen av 1 "Annerkjent"-verktøy, så sier det seg selv at de 3 kommer til å vare lengre (enten blir ødelagt / mistet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det flere enn meg som synes Biltema verktøyene virker å være av solid og bra kvalitet utenom passformen? At det er lett å dra muttere rundt/slark?

Dette har vært hovedargumentet mitt for å like så greit reise å handle verktøy fra anerkjente leverandører først som sist i et par år nå.

Ikke synes jeg at prisdifferansen er så forbasket høy med de rabattene jeg får hos andre leverandører av verktøy takket være gamlejobben min.

Lenke til kommentar

 

Biltema har kommet seg myyye de siste årene. Jeg vet om flere verksteder (seriøse plasser) som handler verktøy hos biltema.

Bor og "hardmetall" verktøy er fortsatt ubrukelig derfra, da.

 

Ang bremser så kommer jeg til å oppgradere min kommende bil med Wrx calippere foran og bak når klavecalipperene begynner å krangle.

Kjøper da overhalte brukte som jeg kan få pulverlakkert i valgfri farge.

Tenker enten gunmetal, svart eller sølv.

 

Kjøper mye på Biltema jeg. Kjøpte en D2S Xenon-pære som har holdt et halvt år så langt (300kr vs 1300kr), og 99% av verktøyet mitt er Biltema, uten at det har vært et problem. Når det koster så lite for verktøy så er det bedre å prøve det ut og se hvor lenge det varer, enn å kjøpe dyrt verktøy for mangedoblet pris.

 

Det er et par unntak da. Jeg kjøper ikke tennplugger, olje, drillbits eller styling-deler på biltema.

 

Er jo også 10 års garanti på biltematools, så knekker du en forlenger så er det bare å gå inn å bytte den

Lenke til kommentar

http://www.liveleak.com/view?i=68f_1414875998

 

Noen som hadde turt å prøver seg på det? Kan tenke meg man må ødelegge noen biler før du mestrer teknikken... lurer på hvordan UP hadde reagert og hvor stor artikkel det hadde blitt på VGTV om dette hadde skjedd i Norge. Moroa begynner 1m30s

 

 

Det er forøvrig slik jeg føler flertallet av mine "rånervenner" kjører. Ikke parkeringa, men "riktig" bruk av kløtsjen. Spesielt når de kjører 60 i 3. gir på 3000rpm, og tror det vil gi dem ekstra kraft å tråkke inn kløtsjen slik at de kommer opp i 7000rpm for å så bråslippe kløtsjen igjen, i fart...... :wallbash:

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Det har jo strengt tatt en nytte da de får høyere dreiemoment, men om det er verdt å la kløtsjen ta det istedet for å bare gire ned (slik som normale folk gjør), vet jeg ikke.

 

Jeg lar idioter være idioter så lenge det ikke går på bekostning av andre. Vil gi en vennlig notis, men om de ikke gidder å høre så får de omsider som fortjent.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Høyere turtall gir høyere dreiemoment. Men det meste forsvinner i kløtsj-slipp. Så snart motor-effekten minus kløtsj-slippen blir høyere enn nominalt dreiemoment så får du en liten økning, men ikke nok til å gjøre opp for det som gikk tapt. Dette er selvsagt bare noe tatt ut fra toppen av hodet mitt, og jeg kan ikke vitenskapelig bevise det.

Uansett så vil det ikke hjelpe noe særlig på. Det gir et høyere dreiemoment fra motoren, siden omdreiningene går opp, men det meste vil forsvinne bort i form av friksjons-varme. Så du får et bedre dreiemoment, men ikke til hjulene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Uansett så har jeg lært at man må aldri kjøpe seg en E36 eller E39 med mindre du er sikker på at det kun er gamlinger/1. eier som har kjørt den. Jeg har sett hvordan noen bekjente kjører sine og det er slettes ikke bra... Kjører over fartsdumper så bilen skraper bort i asfalten, prøver å ta burnouts med en stor og tung E39 med bare 150 hester der vedkommende ender opp med å kun pipe med dekka i et halvt sekund og har brent opp halve kløtsjen osvosv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så har jeg lært at man må aldri kjøpe seg en E36 eller E39 med mindre du er sikker på at det kun er gamlinger/1. eier som har kjørt den. Jeg har sett hvordan noen bekjente kjører sine og det er slettes ikke bra... Kjører over fartsdumper så bilen skraper bort i asfalten, prøver å ta burnouts med en stor og tung E39 med bare 150 hester der vedkommende ender opp med å kun pipe med dekka i et halvt sekund og har brent opp halve kløtsjen osvosv...

 

Bytte kløtsjen én gang går jo fint om du synes det er verdt det. Man kjenner jo fort om kløtsjen er slitt.

 

Men jeg er enig i at man skal være forsiktige rundt slike biler. Jeg kjøpte jo min av en som så ut som en råner, men i og med at han bare eide den 20k, tilbudet fortsatt var eksepsjonelt bra og bilen var i god stand, så var det uproblematisk. Har enda tilgode å få noen merkverdige problem, med unntak av slitasjedeler som var "right on schedule", slik som radiatoren, som er slitasjedel på E39.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...