Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det aller største problemet som Tee-Zee påpeker, er at folk har urealistiske forventninger til hva de har råd til.

En i 20-årene har en gjennomsnittlig årslønn på rundt 400.000 kroner, litt mindre dersom man er kvinne og litt mindre dersom man er under 24 år. Dersom man tjener under gjennomsnittet vil man kanskje ligge på 300.000, opp mot 350.000. Etter skatt, uten fradrag og slikt, vil man stå igjen med henholdsvis 192.000 og 224.000.

 

Dersom vi så følger SIFO sitt standardbudsjett vil en på denne alderen, som bor alene, ha et forbruk på 9.000 kroner hver måned. Det dekker ikke bolig, så legg på en del der, og da ser man fort at det er lite igjen av de 16.000 (eller snaue 19.000) han har utbetalt hver måned. Dette inkluderer vedlikehold av bil, og da fjernet jeg utgifter til offentlig transport, noe han likevel ville hatt.

 

La oss nå være litt snille, og si at han har en samboer som tjener akkurat det samme -- da ender de opp med et forbruk på nesten 14.000, og de vil ha en inntekt på 32.000. De skal jo selvfølgelig kjøpe et hus, og det må de låne til. De kjøper et hus til 2,5 millioner ganske så sentralt, for det må man jo ha. Med det lave rentenivået vi har nå vil det koste litt over 11.000 i måneden med en løpetid på 30 år, men rentenivået er ikke realistisk og man må derfor ta høyde for en kostnad på kanskje 13.000 hver måned for å kunne sove brukbart om natten.

 

Hvis du er kvikk i hodet har du sikkert fått med deg at de totale utgiftene hittil er på 27.000 kroner, og så skal man ha en helt ny bil til minst 350.000 kroner, og der går det en god del tusen igjen. Man skal jo også ha råd til å unne seg noe ekstra en gang i blant, for ikke å snakke om minst en chartertur til "syden" hvert år, og det blir minst en tusenlapp i måneden hvert år for å spare opp til det. Hvis man skal bedrive noe annet enn å daske rundt på hotellet der, og spise mat, så må man kanskje opp i 2.000 kroner hver måned.

Av de 5.000 man hadde igjen etter at huslån og det generelle forbruket er dekket blir det ikke mye, om i det hele tatt noe, igjen etter at man tar opp billån og sparer til ferie. Så skal man jo kanskje ha en båt eller bil nummer 2...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det regnestykket ditt gjelder kun for førstegangs etablerere.

Etablerte du deg for 4-5 år siden har du så mye mer verdi i boligen i forhold til hva lånet er på, at banken lar deg låne mer med sikkerhet i hus og sånn.

 

Eksempel, en på jobb kjøpte andelsleilighet for 550 000 for drøye 2 år siden, sist uke solgte han denne for rett under 1 million og fikk kjøpt ny selveier til 2,1 millioner!

Hvordan tror du han har det økonomisk, med samme lønn som meg, kontra hvordan jeg har det, nettopp nyutdannet og har ikke råd til noe annet enn en 30m2 leilighet 5 mil fra alt.

 

Nå har ikke jeg gift og har barn, men la oss si at jeg blir / får det innen et år.

Da må jeg selge bilen jeg har nå for å kjøpe en leilighet, kjøpe ei (uten lån) rønne av ei stasjonsvogn fra nitten pil og bue, kjøre flere mil til dagen(utgifter) og utsette meg og mine kjære for unødvendige fare osv.

Det er disse det synd på, ikke de som forventer at alle skal få kjøre rundt i flunk nye 330i cab til en hver tid.

 

Om det ikke boligprisen kan reguleres, så bør det iallefall det gjøres noe med bil utgiftene, og det er nok nettopp derfor mange mener at det skal bli billigere å velge lurt (høy NCAP og lavt drivstoff forbruk).

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen innlegg her har satt ting noe jævlig på spissen. Det er ingen som vil ha en bilpark utelukkende ebstående av M3/5, AMG og S/RS. Hvor tar folk ting fra?

 

1. Det blir ikke store samfunnskonsekvensene om staten endrer litt på avgiftsnivået sånn at en familie med en total inntekt på 7-800.000,- kan få råd til en stasjonsvogn med mer enn 105 hester uten å måtte bosette seg laangt ute på landet for å ha råd til den dyre bilen. I verste fall får de øke prisen på eksklusive biler enda mer. De rike har råd til det og bryr seg lite om Aston'en dems koster 2,3 eller 2,5 mill..

Det er ingen som er tjent med at "alle i Norge" kjører Maseratier til 300.000,- pr stykk, men det ville aldri ha skjedd uansett siden folk fortsatt har praktiske behov, så å dra frem slike eksempler blir bare flåsete.

 

2. Mitt hovedpoeng var at avgiftsnivået er basert på helt feil grunnlag hvis miljøet sto i spissen. Hvorfor kan jeg dra ut og kjøpe biler som slipper ut 400g co2 og bruker 3 liter på mila for en slikk og en ingenting? Eksempelvis: http://www.finn.no/f...nnkode=29587199 Her får du jo bly-utslipp i tillegg...

Hadde miljø vært viktig så hadde denne bilen kosta 300.000,- bare i omregavgift rett og slett fordi den forpester lufta og gir utslag i verdens oljeøkonomi ved hver kickdown.. Disse kan fint fjernes fra norske veier spør du meg.

 

3. Antall hestekrefter er ikke det samme som utslipp og forbruk. Når skal dette synke inn?

 

Audi sin 1.8 TFSI er fullstendig redesignet og yter 170 hk med et dreiemoment på 320 Nm. Forbruket er på 0,57 liter pr. mil, en reduksjon på 21 prosent fra forrige utgave.

 

Nye 2.0 TDI på 177 hk på vei inn fra Audi har et forbruk på 0,47 liter pr. mil, noe som tilsvarer et CO2-ustlipp på 122 gram. 3.0 TDI med 204 hk har i kombinasjon med automatgirkassen multitronic et forbruk på 0,49 liter, lik et CO2-utslipp på 129 gram pr. kilometer.

 

Når bilprodusenter lager "latterlige" laveffektversjoner av opprinnelig kraftigere, men allikevel lavmotoriserte, biler for å kapre mer markedsandeler pga avgiftsniivået i Norge og Belgia kan man begynne å lure. (Jeg ser på dere, Porsche og BMW)

 

Er det da bedre for miljøet at jeg kjøper en eldre bil? Når halve norges befolkning må velge eldre biler er det noe feil...

 

3. I Tyskland er jo som alle vet bilprisene billigere. Allikevel ser du at folk kjøper "som før". Selvfølgelig er andelen av biler med litt mer effekt høyere enn i Norge, men det er faktisk butikker der som selger Polo, Auris og i20 som går rundt. Oh the shock!! :ohmy:

 

 

Og hvorfor i helvete skal jeg betale for motorveier og broer i form av bomavgifter når staten allerede tar betalt for det i form av årsavgift?

 

Sånn: Rage over :innocent:

 

Nå skal jeg gå ut og sette meg i 450.000,- kroners Octaviaen min, kjøre gjennom bomringen og leve livet som før fordi hver gang staten raner meg bøyer jeg meg bare fremover og får mer i ræva.

Endret av Mister Gnu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser de samfunnsøkonomiske konsekvensene er nevnt, personlig kan jeg ikek se andre enn positive konsekvenser.

Kan ta meg selv som eksempel, jeg har ikke råd til å kjøpe en ny bil, noe jeg egentlig kunne tenkt meg. Om staten senker engangs-avgiften betraktelig, får jeg antagelig råd til ny bil, dermed skaper jeg mer penger i stats-kassa, ikke mindre.

Men, så klart de taper penger på de som faktisk ville kjøpt ny bil uansett, men jeg vil tro at dette går ca opp i opp.

 

En annen heldig effekt er jo at nye biler gjerne er tryggere enn gamle, dermed er sjansen mindre for at man kjører av veien og om man kjører av, er sjansen mindre for store skader.

Dette nyter sykehuset(som har milliard-gjeld pr. i dag) godt av.

Antagelig bruker bilen mindre bensin, dette taper riktignok staten på, men jeg har tidligere sagt at de gjerne kan øke bensinutgiften mot at de senker import-avgiften og fjerner års-avgiften. På den måten betaler folk for forbruk og ikke antall biler.

Samtidig tjener man inn en hel del mtp. logistikken rundt årsavgiften.

Politiet får også mindre å gjøre da de slipper å kjøre rundt å sjekke om folk har betalt års-avgiften(ja, de gjør vistnok det).

Politiet har knapt tid til å ta seg av draps-saker, så det hadde ikke vært dumt det heller.

 

Hvilke negative samfunnsøkonomiske konsekvenser ser dere?

 

Folk kjører som noen griser, tar selvmord og fyllekjører uavhengig av hvilken bil de har.

Jeg kjørte også som en gris for 5 år siden med min bil fra `85, ny bil ville ikke gjort noe fra eller til.

At man gjør slike ting i sikrere biler er ikke negativt det heller.

Lenke til kommentar

Et problem med å sette ned avgiftene på bil er at man får mer penger til å bruke på andre ting, f.eks bolig. Skal man kjøpe seg bolig har plutselig alle mer penger å bruke på boligen og prisen stiger deretter. Utgiftene til bil synker ,men boligutgiftene vil stige og du er like langt.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Et problem med å sette ned avgiftene på bil er at man får mer penger til å bruke på andre ting, f.eks bolig. Skal man kjøpe seg bolig har plutselig alle mer penger å bruke på boligen og prisen stiger deretter. Utgiftene til bil synker ,men boligutgiftene vil stige og du er like langt.

Ser den, så absolutt.

Så det går jo på dyrere hus vs. tryggere biler.

Lenke til kommentar

Ser den, så absolutt.

Så det går jo på dyrere hus vs. tryggere biler.

 

Kommer jo anpå hva folk hadde gjort om avgiftene hadde gått ned over natta. Hadde de kjøpt nyere\flottere bil for samme sum, eller hadde kjøpt litt nyere bil for en mindre sum eller kjøpt samme bil som de har idag for enda lavere sum. Personlig hadde jeg vel gått for mellomløsningen.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde avgiftene gått ned over natta, hadde nok f.eks. jeg som sitter med en 2005 modell, hadde jo verdien på den synket også over natta, og da hadde nok ikke jeg fått dekket nedbetaling av billånet(ikke at billånet reflekterer bilens verdi) vist jeg skulle solgt den.

Ergo jeg hadde blitt stuck med den bilen inntil jeg hadde betalt den ned, eller betalt nok ned å solgt å fått nok penger til å betale ned lånet.

Uansett, solgt den med et unormalt høyt verditap.

 

Det er mye som spiller inn her, men å fått til en nøye planlagt mellomting kunne jo vært en mulighet.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe min første bil. Hvordan er Chrysler sin Stratus? Ser det ligger mange rimelige på Finn, regner nesten med det er en grunn til det, desverre. Kjente problemer med disse bilene? Nå tenker jeg en prisklasse på rundt 20-25tusen.

 

Leter hovedsaklig etter en Saab 9-3, men sliter med å finne riktig pris, i Bergens området.

 

SM

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe min første bil. Hvordan er Chrysler sin Stratus? Ser det ligger mange rimelige på Finn, regner nesten med det er en grunn til det, desverre. Kjente problemer med disse bilene? Nå tenker jeg en prisklasse på rundt 20-25tusen.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/chrysler/stratus/194193-chrysler-stratus.html

http://www.bilforumet.no/andre_forum/amcar/184344-chrysler-stratus-erfaringer-og-rad.html

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe min første bil. Hvordan er Chrysler sin Stratus? Ser det ligger mange rimelige på Finn, regner nesten med det er en grunn til det, desverre. Kjente problemer med disse bilene? Nå tenker jeg en prisklasse på rundt 20-25tusen.

 

Leter hovedsaklig etter en Saab 9-3, men sliter med å finne riktig pris, i Bergens området.

 

SM

 

Chrysler har dessverre mye problemer. Stratus, Voyager osv er egentlig veldig dårlig biler med mye feil. Saab er nok en god del bedre vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...