Gå til innhold

[Løst] Komplett.no vil ikke hjelpe


Taffenh

Anbefalte innlegg

Hei

Hovedkort avvises da 1 av CPU-sokkelens pinner er fysisk skadet. Slike skader dekkes ikke av reklamasjon eller garanti.
I tillegg er det registert fukt flere plasser på Hovedkortet.

Med vennlig hilsenReturavdelingen

 

 

 

Bestilte en oppgradering fra Komplett.no: Gtx780ti, Dominator Platinum 16GB, Corsair RM1000, i7-4770K, MSI-MPOWER MAX z87

 

Satt sammen delene på en testbench. null reaksjon ved powerup.

 

Når man legger Cpu'en med den gyldene trekanten nede til venstre, super forsiktig, er det da mulig å skade CPU-Socket-pins?

Fuktskade? hvordan er dette mulig? var ute av esken i 10min?

 

hjeeelp

Endret av Taffenh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuktskader kan oppstå om pakken har vært god og kald under transportering og kommer inn i et varmt og godt hjem :)

Derfor er det alltid lurt å vente litt med å starte opp sakerne. Har vært borti laptoper som har kortsluttet etter å ha blitt tatt ifra kulde til varme.

 

Hva som har skjedd med CPU kan jeg ikke uttale meg om, men de er ikke så lette å bøye, dessuten skal vel den vel nede til venstre, ivertfall på de jeg har montert.

Lenke til kommentar

Hei, bare kjør hardt på at du har mottatt ett defekt produkt.

Når produktet er så nytt så skal Komplett.no måtte bevise at det er du som har påført skadene, og at dette ikke har skjedd under transport.

 

Ang fuktskader skal verkstedet dokumentere at det er årsakssammenheng mellom fuktskaden og manglende funksjon.

loven sier følgende:

 

Dokumentere årsak til feil

Hvis du oppdager en feil de seks første månedene etter kjøpet, er den i utgangspunktet selgers ansvar. Da antas det at varen hadde mangelen da du kjøpte den. Hvis selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes noe du har gjort, må du betale reparasjonen selv.

Selger har alltid en plikt til å undersøke varen hvis du reklamerer innenfor reklamasjonstiden. Etter et halvt år kan du ikke lenger anta at feilen skyldes svakhet ved varen. Da må det nærmere undersøkelser til. Husk at selgeren bare kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det

At hovedkorter er Dead on arrival er jo en veldig klar case for din del. Du har retten på din side og burde krangle på dette.

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/hvem-har-ansvaret-for-feilen

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Fuktskader kan oppstå om pakken har vært god og kald under transportering og kommer inn i et varmt og godt hjem :)

Derfor er det alltid lurt å vente litt med å starte opp sakerne. Har vært borti laptoper som har kortsluttet etter å ha blitt tatt ifra kulde til varme.

 

Hva som har skjedd med CPU kan jeg ikke uttale meg om, men de er ikke så lette å bøye, dessuten skal vel den vel nede til venstre, ivertfall på de jeg har montert.

mente nede til venstre:P

Lenke til kommentar

Som Zepticon sier, kjør hardt mot hardt. Du har forbrukerkjøpsloven på din side, da det enda ikke er gått 6 mnd, og du har meldt fra om feilen umiddelbart (går jeg ut fra). De har faktisk bevisbyrden der de må dokumentere at det er du som har påført skaden. Vil for øvrig anbefale alle å dokumentere åpning av forsendelser med flere/store komponenter med bilde/video, slik at tvister kan avklares umiddelbart.

Jeg har aldri hatt problemer med Kompletts kunderservice, da de har flere ganger erstattet gjenstander, og til og med gitt meg nye komponenter som jeg ikke har kjøpt hos de, men som ble skadet under transport fra dem (etter at de hadde hatt de til undersøkelse). Denne forsendelsen var for øvrig utrolig dårlig pakket. Bar tydelig preg av at den/de som hadde stuet pakken bare hadde slengt alt opp i en kasse og teipet igjen. Så feil kan forekomme helt klart.

De har i min erfaring vært veldig imøtekommende, men det spørs jo hvem du snakker med, siden vi er alle forskjellige. Du kan jo alltids spørre om du kan snakke med en av lederne på avdelingen.

Akkurat hva gjelder CPU-sokkelen, jeg skal ikke peke fingre, men pinnene har aldri vært bøyd av annet enn brukerfeil i min erfaring. Er du sikker på at du var forsiktig nok? De er lett å bøye om du ikke er forsiktig. Det vil si, du kan bøye de relativt lett om du "tvinger" CPUen ned i sokkelen, eller om du kniper rundt den. En fysisk bøyd pinn kan lett repareres med forsiktig håndtering, kan bøyes tilbake om du er veldig forsiktig. Har gjort det flere ganger. Ikke at jeg anbefaler deg å prøve det så lenge du kan få den erstattet. Fikling med ting du vil kreve erstattet er aldri noen god ide.

Lenke til kommentar

Har selv gjort akkurat det samme :) Bare ett uforsiktig øyebligg så hadde skrujernet bøyd en pinne. Men den lot seg da bøye tilbake.

Det som er gull, er at verkstedet har påvist fuktskade, og denne har du null ansvar for, og dermed kan du kjøre temmlig hardt på dette. Nå har jo du selvsagt ikke bøyd den pinnen, me uansett er kortet skadet og må repareres.

Lenke til kommentar

Som Zepticon sier, kjør hardt mot hardt. Du har forbrukerkjøpsloven på din side, da det enda ikke er gått 6 mnd, og du har meldt fra om feilen umiddelbart (går jeg ut fra). De har faktisk bevisbyrden der de må dokumentere at det er du som har påført skaden. Vil for øvrig anbefale alle å dokumentere åpning av forsendelser med flere/store komponenter med bilde/video, slik at tvister kan avklares umiddelbart.

 

Jeg har aldri hatt problemer med Kompletts kunderservice, da de har flere ganger erstattet gjenstander, og til og med gitt meg nye komponenter som jeg ikke har kjøpt hos de, men som ble skadet under transport fra dem (etter at de hadde hatt de til undersøkelse). Denne forsendelsen var for øvrig utrolig dårlig pakket. Bar tydelig preg av at den/de som hadde stuet pakken bare hadde slengt alt opp i en kasse og teipet igjen. Så feil kan forekomme helt klart.

 

De har i min erfaring vært veldig imøtekommende, men det spørs jo hvem du snakker med, siden vi er alle forskjellige. Du kan jo alltids spørre om du kan snakke med en av lederne på avdelingen.

 

Akkurat hva gjelder CPU-sokkelen, jeg skal ikke peke fingre, men pinnene har aldri vært bøyd av annet enn brukerfeil i min erfaring. Er du sikker på at du var forsiktig nok? De er lett å bøye om du ikke er forsiktig. Det vil si, du kan bøye de relativt lett om du "tvinger" CPUen ned i sokkelen, eller om du kniper rundt den. En fysisk bøyd pinn kan lett repareres med forsiktig håndtering, kan bøyes tilbake om du er veldig forsiktig. Har gjort det flere ganger. Ikke at jeg anbefaler deg å prøve det så lenge du kan få den erstattet. Fikling med ting du vil kreve erstattet er aldri noen god ide.

Jeg var ekstremt forsiktig med plasseringen av CPU. Gulltrekant nede til venstre, senket den sakte ned mot sokkelen til det var en millimeter igjen, slapp den, riglet litt på den for å forsikre meg om at den satt riktig, spente igjen og satt på kjøler.

Men om en CPU-sokkel-pinne er bøyd, er det grunn nok til å ikke gi hovedkortet strøm?

 

 

Har selv gjort akkurat det samme :) Bare ett uforsiktig øyebligg så hadde skrujernet bøyd en pinne. Men den lot seg da bøye tilbake.

 

Det som er gull, er at verkstedet har påvist fuktskade, og denne har du null ansvar for, og dermed kan du kjøre temmlig hardt på dette. Nå har jo du selvsagt ikke bøyd den pinnen, me uansett er kortet skadet og må repareres.

De kan altså ikke belaste meg for fuktskaden? interessant.

Ringte forbrukerrådet. De ba meg kontakte Komplett.no og presse på. Kom ikke til enighet med Kundeservice da de sier at det ikke er deres ansvar lenger. Om jeg vil ta det lenger så sier de jeg må opprette en sak på det gjennom Forbrukerrådet. Men før jeg oppretter en sak gjennom forbrukerrådet må jeg sende Komplett.no en skriftlig klage.

 

Har noen erfaring med Forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
De kan altså ikke belaste meg for fuktskaden? interessant.

De kan prøve, mn de kommer ikke noen vei. Du har hat kortet i ditt eie i 10 minutter, og da er det UMULIG at du får fuktskade på det, som du kan klandres for. Spesielt om det er noe de kan påvise på andre måter enn at noen fuktindikator har slått ut.

 

Frorbrukerrådet hadde en sak med en mobiltelefon som var skadet av fukt, og sden den var nyere enn 6måneder, så mente de det var sansynlig at denne var slik fra leverandør. Når du har hatt ditt kort i 10 minutter, gjelder samme leksa. Har lett men finner ikke igjen saken, noe som er litt kjipt :(

Lenke til kommentar

Har noen erfaring med Forbrukerrådet?

Høres ut som en grei sak, der det var fabrikkfeil. I alle tilfeller er det de som må påvise brukerfeil fra din side, da forbrukerkjøpsloven sier klart at alle feil som avdekkes innen 6 mnd etter overførsel av ansvar (at du kjøper produktet) er å anse som feil fra fabrikk. Dette er i tilfellet første gang jeg hører at en pinn er bøyd, men alt mulig kan skje, så. For alt du vet kan produktet ditt ha vært demo-brukt for så å bli pakket ned igjen. Du har ikke noen garanti for at det ikke er tilfellet.

 

Jeg har snakket med Forbrukerrådet en gang før, og fikk ett veldig positivt inntrykk. Dette var i forbindelse med en mobiltelefon som jeg hadde kjøpt hos Expert (hvor jeg aldri kommer til å bruke en krone igjen), der jeg hadde levert inn telefonen og mottatt den uten at de hadde rettet feil fire (4!) ganger, da de nektet for at de hadde brukt avhjelpsforsøk, og jeg siterer "om verkstedet ikke finner noe feil, så er det ikke avhjelp". Noe som er komplett bullshit, bare så du vet det. Det er ikke kundens problem om verkstedet er inkompetent, noe jeg fikk forbrukerrådet til å forklare for en, for å si det fint, arrogant drittsekk som satt i kunde"service" avdelingen til Expert.

 

Jeg sendte inn skriftlig klage til Expert (noe som kreves når du kontakter Forbrukerrådet) og la den ved som kopi i mailen jeg sendte til Forbrukerrådet samtidig. Jeg hørte ikke fra de på syv dager, så jeg ringte til de etter en uke. De beklaget at de ikke hadde sendt svar på mail, og jeg fikk opprettet sak via telefon og fikk snakke med saksbehandler mindre enn fem minutter etter at jeg ringte.

 

Dagen etterpå fikk jeg hevet kjøpet på mobiltelefonen. Ikke at Expert sa noe om at de hadde snakket med Forbrukerrådet, de bare mistenkelig nok ringte meg 3 minutter etter at saksbehandleren fra Forbrukerrådet hadde ringt meg og fortalt at han hadde avtalt en løsning med Expert. Først prøvde de seg med å skrive ut byttepapirer (ny telefon) selv om jeg hadde krevd skriftlig heving av kjøp, og det var dette saksbehandleren min fikk avtalt. Så etter å ha møtt opp på Expert måtte jeg ringe til saksbehandleren på nytt, han ringte Expert og vips, pengene tilbake.

 

Så den ene erfaringen jeg har med Forbrukerrådet er utelukkende positiv (om du ser bort fra at de ikke svarte på mailen i løpet av en uke). Veldig hyggelige og rett på sak, de to personene jeg snakket med var veldig løsningsorientert. Så fikk jeg bekreftet at jeg har tolket forbrukerkjøpsloven rett i tillegg, så det er jo alltid hyggelig.

Lenke til kommentar

Høres ut som en grei sak, der det var fabrikkfeil. I alle tilfeller er det de som må påvise brukerfeil fra din side, da forbrukerkjøpsloven sier klart at alle feil som avdekkes innen 6 mnd etter overførsel av ansvar (at du kjøper produktet) er å anse som feil fra fabrikk. Dette er i tilfellet første gang jeg hører at en pinn er bøyd, men alt mulig kan skje, så. For alt du vet kan produktet ditt ha vært demo-brukt for så å bli pakket ned igjen. Du har ikke noen garanti for at det ikke er tilfellet.

 

Akkurat dette type hovedkort er faktisk "Burn-in"-testet med overclock og stresstest (Prime95) i 24 timer hos MSI. Mulig pinnen ble bøyd der?

Lenke til kommentar

Akkurat dette type hovedkort er faktisk "Burn-in"-testet med overclock og stresstest (Prime95) i 24 timer hos MSI. Mulig pinnen ble bøyd der?

Gull verdt for argumentasjonen, om du kan forelle Komplett.no ting de selv ikek vet om produktet. Dersom dette har vært i bruk og testet på fabrikk, så har de ingen måte å bevise at det er du, og ikke MSI som har ødelagt det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...