Gå til innhold

RRS-kulehode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal brukes med med speilrefleks og 70-200 f2.8 og kanskje tyngre på sikt....

Er RRS noe av det bedre, eller kan en få tillsvarende hode til rimeligere penge?

 

Hvis du også skal fotografere motiv i bevegelse vil jeg heller anbefale et kulehode med hurtiglås.....som ex. dette:

 

http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativhode/Benro/Benro-Kulehode-N2-Maks-vekt--12kg--Arca-Swiss-hurtigplate-130050-p0000153900

 

WEB_Image%20Benro%20Kulehode%20N2%20Maks

 

post-226353-0-81857300-1383163366.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg har både BH-55 og BH-40 hodene. Begge har superb kvalitet! Jeg har også Buzynski kulehode, men det er langt mindre praktisk i bruk og bare teoretisk mer stabilt. Jeg kjøpte dette først, hadde jeg kjøpt RRS først ville jeg ikke kjøpt noe annet. BH-40 er noe rimeligere, noe lettere og sannsynligvis mer enn stabilt nok for alt unntatt de aller største teleobjektivene. Det holder f eks greit min D3x+200/2, selv om jeg som regel bruker BH-55. Jeg benyttet innledningsvis hurtigplater med skrue, men har byttet alle til Lever Release da dette er langt raskere og mer praktisk i bruk, og min bekymring over at det ikke skulle holde tungt utstyr fast nok, er grunnløs.

Kan anbefales ! Vet ikke om det finnes noe som er tilsvarende kvalitet, men til en hyggeligere pris. Jeg har aldri tenkt over prisen på RRS etter det har kommet i hus og blitt tatt i bruk, men er enig i at prisene på RRS produkter kan skremme.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er det noen med erfaringer/kunnskap å dele om dette hodet?:

 

http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=BH-55-LR&type=3&eq=&desc

 

Skal brukes med med speilrefleks og 70-200 f2.8 og kanskje tyngre på sikt....

Er RRS noe av det bedre, eller kan en få tillsvarende hode til rimeligere penge?

Det der er vel anerkjent som noe av det beste kulehodet man kan kjøpe for penger - har lyst på akkurat samme kulehodet selv.. :)

 

Det er ikke (lenger) noen norsk distributør - og prisen var uansett sånn ca. den samme som amerikansk pris + frakt og moms.

 

 

Du kan putte på mye tyngre saker enn 70-200/2.8, og det vil funke helt topp. Når du strammer hovedskruen vil kula sitte dønn fast. :)

 

Har også lyst på en matchende TVC-34L. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har Sachtler 75 og RRS TCV-33. Jeg bruker nesten alltid RRS' n. Den er langt raskere og mer praktisk i bruk. Bruker stort sett Sachtleren kun med gimball-hode med tunge objektiver og mye bevegelse.

Kjøpte Sachtleren først. Hadde kanske bare eid det ene om RRS hadde blitt anskaffet først. MEN; idag hadde jeg sannsynligvis kjøpt TCV-23 og BH-40 da det er rundt en kilo lettere å bære på og tilstrekkelig stabilt.

Om du ikke planlegger å bære det langt, eller har behov for maksimal stabilitet, spiller den ekstra vekten liten rolle.

Jeg selger ikke min RRS pakke.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kikket på kulehoder i denne vektklassen og har endt opp med å bestille et Induro BHL3 fra BHP (det selges også på Japan Photo til overpris).

 

Jeg liker at det er svart og minimalistisk med overdimensjonerte knotter. Det er også en god del rimligere, og er spesifisert til å håndtere 40 kg last.

...Og jeg har kun sett gode omtaler.

 

Her en direkte sammenligning med RRS-hodet (veldig langdryg og repeterende video, men den gir jo et inntrykk):

http://www.youtube.com/watch?v=CnFk7EV8_tA

 

 

Lenke til kommentar

Kjøpte dette i går,så får jeg Google å spørre her om hva slags kvalitet dette er. Kan eventuelt benytte angreretten.

Er induro på høyde med de andre i samme prisklasse som feks manfrotto,gitzo osv....? Hva tenker dere om dette eventuelt i tospann med rrs-hode?

 

Kjøpte et tripod stativ m/monopod inkl. kulehode for en stund siden....regner med karbon er karbon uansett produsent?

 

Lenke til noen alternativer fra Sinno pt.

http://www.dhgate.com/wholesale/search.do?searchkey=sinno+tripod&searchSource=sort&uuid=3740525390&stype=up&sinfo=price&isadvanced=0&advancedno=&luceneQuery=&seotype=&_flush=1648594678

 

Legger ved bilde av systemet...

 

post-226353-0-37113700-1385835625_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar og tips!

 

De så svært så fine ut de, i tillegg vesentlig lettere en det jeg har bestilt! Jo, regner også med at karbon er karbon, så jeg vet ikke ikke helt hva som skiller Induro-Gitzo-Manfrotto eller for den del Sinno?

 

Det jeg har bestilt takler vekt opp til 25kg, så derfor øker vel også egenvekten, den er på 2.9kg. Dette er jo vesentlig tyngre enn mange andre inkludert de du linket til. Dette er i utgangspunktet langt mere en jeg har behov for, men jeg har allered et lett stativ av Giottos, som tåler opp til 5kg, så derfor tenkte jeg at egenvekten ikke var avgjørende nå. Stativet vil kanskje bli stødigere med såpass egenvekt også...?

Er 2.9 kg overkant tungt til karbon å være?

 

Hadde vært spennende å om noen ville delt litt kunnskap om forskjeller fra forskjellige merker?

Lenke til kommentar

Jeg bruker RRS BH-55, med L-Plate på kamera, og kompatibel fot på 70-200 f2.8.

Til stativ bruker jeg Feisol Elite CT-3472. Selv om det er mange som levere stativ i carbon, så vil det også være forskjeller på andre ting, som feks låsing av ben, og konstruksjon ellers.

Stativet jeg linker til, har tilstrekkelig høyde, for meg til at det fungere fint uten midtsøyle.

 

/Jan

Lenke til kommentar

Karbon er et slags "tøystoff" som veves og "limes/lakkes/herdes" i en forholdsvis krevende prosess (om det skal bli bra, da). Det vil derfor være (store?) individuelle forskjeller på de forskjellige produsentene. Også her vil man sannsynligvis få det man betaler for. Tror det er litt raskt å si at "karbon er karbon".

 

Anbefaler alle som skal investere i stativ å lese denne artikkelen http://bythom.com/support.htm

 

...jeg hadde i hvert fall spart meg etpar stativer på veien om jeg hadde kjøpt det jeg egentlig ville ha med en gang...

 

Når det er sagt, er kvaliteten på mye av det som selges (relativt overkommelig) sikkert mer enn grei nok for de flestes behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...