Gå til innhold

Leken «Knock out» - Er blind vold på moten igjen?


Anbefalte innlegg

Nesten så jeg håper det skal skje meg engang. For det blir deres siste.

 

Vel...det er noe enklere å sitte her og spille tøff. Det blir noe helt annet den dagen du passerer en gjeng slike idioter (og aner fred og ingen fare), og de slår deg rett ned bakfra..så du ligger besvimt (i beste fall) rett ut på asfalten. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Straff livskiten av dem likevel :) Håper du ser nyansene mellom forklaring (som er det de forslagene dine bør være) og unnskyldning, som gjør at man må se på dette med masse forståelse.

 

Jeg er helt enig i at man bør legge til rette for gode fritidstilbud o.l., men i den grad dette ikke er til stede får pakket pent holde seg på rett side av loven. Spill monopol, xbox eller poker istedet! "Fattigdom" er det vanskelig å unngå hvis foreldrene ikke er i stand til annet enn minstelønnsjobber.

 

Årsak --> Virkning

 

Når samfunnet KAN forebygge vold, så bør samfunnet forebygge vold:

Vi har ikke fri vilje, men er produkter av miljøet vi lever i.

 

Å få noe annet enn minstelønnjobber er vanskelig for mennesker som hverken har fått god opplæring av sine foreldre eller korrigeringer fra skolene og/eller samfunnet når det finnes strenge klasseskiller som fører til at forskjellige samfunnslag aksepterer forskjellige grader av vold og skoleprestasjoner:

 

Når samfunnet ikke bryr seg bryr ikke ungdommene seg om samfunnet.

Lenke til kommentar

 

Årsak --> Virkning

 

Når samfunnet KAN forebygge vold, så bør samfunnet forebygge vold:

Vi har ikke fri vilje, men er produkter av miljøet vi lever i.

 

Å få noe annet enn minstelønnjobber er vanskelig for mennesker som hverken har fått god opplæring av sine foreldre eller korrigeringer fra skolene og/eller samfunnet når det finnes strenge klasseskiller som fører til at forskjellige samfunnslag aksepterer forskjellige grader av vold og skoleprestasjoner:

 

Når samfunnet ikke bryr seg bryr ikke ungdommene seg om samfunnet.

 

Det er intet her som er motstridende til det jeg sier, tror jeg. Forebygging bør støttes, men man SKAL fordømme voldshandlinger og straffe disse beinhardt. Bakgrunn er irrelevant for dette prinsippet. Det er også et LANGT steg fra å ikke bry seg om samfunnet til å angripe individer på gaten, da bryr man seg jo faktisk om samfunnet - men med negativt fortegn. Dessuten er ikke fremmede "samfunnet", det er individer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hugser at eg såg ein video der nokon gjorde noko liknande, berre at dei ikkje hadde som mål at dei skulle ligge i svima.

 

Uansett, ungt par går bortover. 2 tilfeldige folk går forbi. Ein av dei slår til kvinnen, kjæresten til kvinnen er proff bokser og dei 2 tilfeldige angriperene går heim med brukne ribbein medan tredje karen som filma frå avstand ler seg ihjel.

 

Instantkarma, alltid like tilfredstillande.

Lenke til kommentar

Lol....

 

Bare så det er sagt... Tror ikke det er noen pistol som beskytter deg mot dette opplegget...

 

Det ser jo ut til å ramme rett ut av det blå...

 

Skal man liksom gå å forvente noe slikt hele tiden... Blir slitsomt I lengden...

 

Om noen slår deg, kan du vippe opp gunneren, og peke mot dem. Da tipper jeg de slutter å kødde med deg. Be dem sette seg på knærne, og låse fingrene med hendene over huet, så knocker du dem ut, og drar. Evt kan du henrette dem og skaffe deg en jævli god advokat, og håpe at det går under selvforsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om noen slår deg, kan du vippe opp gunneren, og peke mot dem. Da tipper jeg de slutter å kødde med deg. Be dem sette seg på knærne, og låse fingrene med hendene over huet, så knocker du dem ut, og drar. Evt kan du henrette dem og skaffe deg en jævli god advokat, og håpe at det går under selvforsvar.

Du er naiv om du tror du står etter første slaget i bakhue...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er intet her som er motstridende til det jeg sier, tror jeg. Forebygging bør støttes, men man SKAL fordømme voldshandlinger og straffe disse beinhardt. Bakgrunn er irrelevant for dette prinsippet. Det er også et LANGT steg fra å ikke bry seg om samfunnet til å angripe individer på gaten, da bryr man seg jo faktisk om samfunnet - men med negativt fortegn. Dessuten er ikke fremmede "samfunnet", det er individer.

 

Øye for øye, tann for tann?

 

Hint: Det fungerer ikke.

 

Straff fungerer simpelthen bare ikke:

Det er ikke avskrekkende; Drap skjer ikke oftere steder med 21 års fengsel enn steder med døddstraff.

Lange straffer forhindrer ikke gjentagelse.

Strenge straffer / dårlige levekår i fengselet forhindrer ikke gjentagelse.

 

Rehabilitering / omskolering / omprogrammering hindrer gjentagelse, og samfunnet forebygger førstegangskriminalitet.

 

...

 

Når du (kan) angripe en person på gaten (uten å føle at det er galt) betyr det at du ikke anser vedkommende som et medlem av din egen flokk. En del av den grunnleggende opplæringen barn får i samfunnet er at alle er en del av samfunnsflokken. Når mennesker ikke føler seg som en del av samfunnet er menneskene i samfunnet helt uten betydning.

De føler ikke at de er en del av samfunnet, og dermed er det som om det ikke engang er mennesker de slår:

Det er slik flokkmentalitet fungerer.

 

Det handler ikke om rett og galt -- men om opplæring.

Du har flokken, og så har du dyr som tilhører flokken, og så har du alle andre mennesker og dyr som ikke tilhører flokken:

 

Det er naturlig for mennesker å være i stand til å drepe og skade dyr og mennesker som ikke er en del av flokken:

Det er ikke galt, det er en mangel på opplæring i moderne samfunnsetikk.

Det går ikke an å velge å være opplært eller å ikke være opplært:

Det går ikke an å velge hva en skal mene eller ikke mene.

(Prøv å skifte politisk standpunkt. Akkurat: Du må omprogrammeres (argumenter, kunnskaper eller erfaringer) for å kunne skifte mening.)

 

Poenget er:

Å straffe mennesker er poengløst da de ikke har valgt å bryte loven.

(For fullstendig argumentasjon som beviser dette poenget, se tråden om fri vilje. Hjernen, og bevisstheten, kan ikke fungere på noen annen måte enn årsak->virkning.)

Lenke til kommentar

 

Øye for øye, tann for tann?

 

Hint: Det fungerer ikke.

 

Straff fungerer simpelthen bare ikke:

Det er ikke avskrekkende; Drap skjer ikke oftere steder med 21 års fengsel enn steder med døddstraff.

Lange straffer forhindrer ikke gjentagelse.

Strenge straffer / dårlige levekår i fengselet forhindrer ikke gjentagelse.

 

Rehabilitering / omskolering / omprogrammering hindrer gjentagelse, og samfunnet forebygger førstegangskriminalitet.

 

...

 

Når du (kan) angripe en person på gaten (uten å føle at det er galt) betyr det at du ikke anser vedkommende som et medlem av din egen flokk. En del av den grunnleggende opplæringen barn får i samfunnet er at alle er en del av samfunnsflokken. Når mennesker ikke føler seg som en del av samfunnet er menneskene i samfunnet helt uten betydning.

De føler ikke at de er en del av samfunnet, og dermed er det som om det ikke engang er mennesker de slår:

Det er slik flokkmentalitet fungerer.

 

Det handler ikke om rett og galt -- men om opplæring.

Du har flokken, og så har du dyr som tilhører flokken, og så har du alle andre mennesker og dyr som ikke tilhører flokken:

 

Det er naturlig for mennesker å være i stand til å drepe og skade dyr og mennesker som ikke er en del av flokken:

Det er ikke galt, det er en mangel på opplæring i moderne samfunnsetikk.

Det går ikke an å velge å være opplært eller å ikke være opplært:

Det går ikke an å velge hva en skal mene eller ikke mene.

(Prøv å skifte politisk standpunkt. Akkurat: Du må omprogrammeres (argumenter, kunnskaper eller erfaringer) for å kunne skifte mening.)

 

Poenget er:

Å straffe mennesker er poengløst da de ikke har valgt å bryte loven.

(For fullstendig argumentasjon som beviser dette poenget, se tråden om fri vilje. Hjernen, og bevisstheten, kan ikke fungere på noen annen måte enn årsak->virkning.)

 

Fengsel skal også fungere som en slags gjengjeldelse, ikke bare som samfunnsbeskyttelse og rehabilitering. Skal man utelukkende tenke rehabilitering er det jo heller ikke verre enn at den som blir slått ned tar igjen, og får en runde på rehabiliteringsanstalten før denne kommer ut igjen, eller hva? Likhet for loven. Det du ber om her er faktisk øye for øye, tann for tann her. Det er en meget liten risiko for reaksjon når rehabiliteringen er overflødig da man har en åpenbar berettiget harme mot en person, og uansett ser seg ferdig med saken når man er "ferdig" med "offeret". Igrunn vil alle forbrytelser som skjer uten å være spesielt gjennomtenkte kunne tilskrives et øyeblikks galskap, og man slipper HELT unna.

 

Man velger faktisk om man vil bryte loven. Jeg kan lekende lett kaste en sten gjennom vinduet til naboen her og nå, men jeg VELGER å la være. Jeg kan også VELGE å la være å slå ned andre personer på gaten. Lover er lover, og rundt vold o.l. er det rimelig klart og allment kjent hva som aksepteres eller ikke. Man vurderer selv hvorvidt man bryr seg om disse eller ikke. Man blir selvsagt påvirket av sin omgangskrets, men likevel - slikt kan velges, og man står fritt til å bryte med omgivelsene.

 

Forøvrig: det er IKKE naturlig for mennesker å drepe/skade noen som ikke er med i flokken - det er ikke en gang naturlig når flokken trues. De fleste vil flykte unna først, og hvis det ikke går er det aktuelt å skade/drepe for å beskytte seg og sine. De færreste hunder biter naboen i foten selv om naboen aldeles ikke er i hundens flokk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fengsel skal også fungere som en slags gjengjeldelse, ikke bare som samfunnsbeskyttelse og rehabilitering. Skal man utelukkende tenke rehabilitering er det jo heller ikke verre enn at den som blir slått ned tar igjen, og får en runde på rehabiliteringsanstalten før denne kommer ut igjen, eller hva? Likhet for loven. Det du ber om her er faktisk øye for øye, tann for tann her. Det er en meget liten risiko for reaksjon når rehabiliteringen er overflødig da man har en åpenbar berettiget harme mot en person, og uansett ser seg ferdig med saken når man er "ferdig" med "offeret". Igrunn vil alle forbrytelser som skjer uten å være spesielt gjennomtenkte kunne tilskrives et øyeblikks galskap, og man slipper HELT unna.

 

Man velger faktisk om man vil bryte loven. Jeg kan lekende lett kaste en sten gjennom vinduet til naboen her og nå, men jeg VELGER å la være. Jeg kan også VELGE å la være å slå ned andre personer på gaten. Lover er lover, og rundt vold o.l. er det rimelig klart og allment kjent hva som aksepteres eller ikke. Man vurderer selv hvorvidt man bryr seg om disse eller ikke. Man blir selvsagt påvirket av sin omgangskrets, men likevel - slikt kan velges, og man står fritt til å bryte med omgivelsene.

 

Forøvrig: det er IKKE naturlig for mennesker å drepe/skade noen som ikke er med i flokken - det er ikke en gang naturlig når flokken trues. De fleste vil flykte unna først, og hvis det ikke går er det aktuelt å skade/drepe for å beskytte seg og sine. De færreste hunder biter naboen i foten selv om naboen aldeles ikke er i hundens flokk.

 

 

 

 

+ 1 million.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er naiv om du tror du står etter første slaget i bakhue...

 

Vær litt obs, og ikke gå rett igjennom en flokk med ungdommer feks, så kan du nok få noen hint om at noen prøver å ta deg litt før det skjer.

 

Uansett så er vel dette random folk, og ikke folk som nødvendigvis er gode til å sloss, så du vet ikke hvordan de starter "kampen".

Lenke til kommentar

Var ikke "happy slapping" en stor sak i media for mange år siden da? I storbritania spesiellt?

Dette er vel langt fra noe nytt.

 

Joda, dette er mer av det samme. Og som den gangen var det snakk om isolerte tilfeller, ikke noen epidemi. At noen hang seg på er så, men det døde fort hen. En trend blir det først når det når desken i media.

 

Dette er uprovosert vold. Det har vi straffer for, om bare politiet gidder å etterforske det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...