Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Romkamerat med kjæreste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Sorry om jeg stjeler tråden, men følte i utgangspunktet at det var en såpass lik problemstilling så hvorfor ikke bare en tråd istedet før 200?

 

Jo, tenkte og ta opp med han først. Ville ikke dra opp temaet mens dama er her da jeg ikke ville at hun skulle ta det personlig eller tro at jeg har noe i mot henne, først og fremst slik at kompisen er forberedt på diskusjon. Jeg kjenner hu ikke noe godt så jeg vet ikke hvordan hun reagerer.

 

Situasjonen endret seg ikke og hun har vært alle dagene siden jeg skrev innlegget. I dag fikk jeg telefon på jobb ca 06:50 hvor roomien spurte nårtid jeg var ferdig og om det var lenge igjen til jeg var hjemme. Jeg hørte en del bakgrunnstøy og lurte på hvorfor han spurte. Han sier han og dama hadde noen venner på nasj. Jeg sier oppgitt at det her funker ikke for min del og at vi må prate om det her. Han reagerer med en gang med "Bare si ifra hvis du skal hive meg ut!!!" Så sier jeg nei, vi må bare prate om det her fordi det funker ikke for min del. Så la han på, jeg forventet og snakke med han når jeg kom hjem. MEEEEN, jeg kommer hjem til en ødelagt dør enten har han slått i den eller kastet mobilen så nå er det svært hull i den og lagt seg.

 

Syns det var litt spessielt ettersom alt jeg hadde tenkt å snakke om var å finne en løsning vi begge kunne leve med og ikke minst at begge trivdes.

 

Update:

Hadde egentlig håpet på å snakke med han i morgen etter alkoholen var ute av systemet. Men han stod opp kledde på seg og jeg møtte han og spurte om vi kunne snakke om det nå eller om vi bare skulle ta det etter han hadde sove. Han svarer "Neeeeeeeeeei! Best du bare går hvis du ikke vil ha trøbbel." Så gikk han inn på rommet sitt igjen. Ble egentlig ganske sjokkert over responsen. Så går det 10minutter så hører jeg han driver og pakker, jeg lot han bare styre orker ikke å bruke energi på det hele. Så kommer damen og han kjefter om meg og hvor kjip jeg er osv. Så drar dem begge 2.

 

Aner ikke om han betaler husleien denne mnd eller døren før den saks skyld.

 

oi.

 

han har tydligvis følt på noe over tid, det der kom ikke ut av det blå håper jeg, for i så fall virker han som en ustabil person du helst ikke vil ha hjemme hos deg.

 

uansett, dere har hatt mangelfull kommunikasjon. Kommuniser bedre med neste leietaker, så vil både du og han få det lettere, bedre og mer trivelig.

Lenke til kommentar

Enig. Problemet er at dere i praksis betaler kost og losji for hans kjæreste. Det er snakk om mye mer enn dere tror. Strømforbruket deres har økt med mellom 1/4-1/5, det alene er snakk om noen tusen. Så er det andre fellesutgifter som vaskemidler, dopapir osv. Så kommer ekstra mat. I tillegg så betaler dere leie, der dere betaler for å dele en leilighet på tre personer, ikke fire. Til sammen blir dette en hel del penger som dere spanderer på en jente som dere tydeligvis ikke liker, og ikke ønsker i hus. Selv om dere har kommunisert at dere ikke ønsker at hun bor i deres leilighet fortsetter hun å være der, og dere betaler for det.

For all del, vil ikke virke som verdens kjipeste person, har vært i tilsvarende situasjoner der det ikke er noe problem - jeg hadde ikke krevet penger om det var snakk om en som hadde kjæresten boende 3-4 dager i uka om de var hensynsfulle til de andre som bodde i kollektivet og tok sin del av fellesvask, innkjøp av dopapir o.l og var generelt greie folk, men her er det altså snakk om en jente som påfører dere ganske stor økonomisk og emosjonell belastning (det høres ut som dere unngår å være hjemme til tider, slik skal det ikke være). I tillegg ødelegger hun for deres venn, og ødelegger deres vennskap.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Det kan sies at vi har gratis strøm her hvor vi bor, og maten kjøper hun sammen med Pål. Vi har derfor ikke andre utgifter enn fellesutgiftene. Dette kjøper de også, så det er jo egentlig greit nok. Forøvrig har vi også Internett på 500 kroner i måneden, men der kan jeg velge å stenge henne ute.

 

Angående det med å kreve betalt for leie, så har jeg litt vanskeligheter for å forstå hvordan dette skal foregå. Hun har jo ikke skrevet under på noen kontrakt, og er vel egentlig derfor ikke betalingspliktig. Hun kan bare nekte å betale, og mer kan vi egentlig ikke gjøre.

 

Jeg sitter og lurer litt på hvordan vi nå skal "kaste henne ut", for å gjøre det på en ordentlig måte. Altså, rett og slett hvordan dette praktisk skal gjøres. Jeg tenkte litt på å gi henne f. eks. 1-2 timer på å pakke koffertene sine, og komme seg ut. Kan jeg f. eks. true med å ringe politiet dersom hun ikke reiser da? Jeg ble tipset om å sende et rekommandert brev hjem til f. eks. foreldrene hennes, hvor vi informerer om saken og at hun ikke er velkommen hos oss lenger. Ved brudd på dette kan vi ringe politiet.

 

Aner ikke om dette er lurt, og det høres naturligvis litt overkill ut. Men jeg har lyst å ha noe svart på hvitt på at vi faktisk har prøvd å kaste henne ut. Samtidig så er det veldig kjipt å true dama til en av sine bedre venner med å ringe politiet etter henne. Noe politisak er det vel kanskje heller ikke.

 

Bah, blir litt irritert på meg selv for å være såpass tålmodig. Jeg trenger nok sikkert et spark bak selv. Jeg og Lars ble enige om at vi ikke kunne la tålmodigheten vår strekkes for langt denne gangen. Jeg har i hvert fall lyst til å gi dem én uke til. På en måte så virker det som om Pål begynner å åpne øynene litt nå, og hvis vi kaster henne ut - så kan det hende at vi bare skyver han nærmere henne.

 

Uansett, takk for svar alle sammen hittil!



Anonymous poster hash: ee634...3e8
Lenke til kommentar

Er ikke værre enn at dere gjør klart at de har en uke på seg til å skjerpe seg, da dere har holdt på med dette i månedsvis. Ellers er dere tvungne til å si ifra til huseieren ettersom Pål bryter kontrakten sin, og ikke gjør noe med problemet selv om dere har tatt det opp utrolig mange ganger.

Så skriver dere et brev til huseier, som dere viser til Pål og jenta, der dere mer eller mindre leverer en klage på at hun stort sett bor i leiligheten - og at dere gjentatte ganger har tatt opp at dere ønsker at hun ikke skal bo der internt med Pål, og ikke ser noen annen mulighet enn å levere en klage til huseier. Da har de vel egentlig valget selv om dere skal sende det inn. Tror huseier skal være nok, ikke noe grunn til å blande inn hverken foreldre til jenta, da hun er voksen eller politiet.

Dere gjør Pål en bjørnetjeneste ved å la han få ekstra tid hele tiden, da han virker som om han har problemer med konfrontasjoner - og dermed får anledning til å skyve det unna hele tiden, istedenfor å lære seg til å måtte konfrontere.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Fortell Pål idag at de nå har ut uken på seg til og VIRKELIG vise at de har skjerpet seg ellers er hun ikke velkommen mer. Så bruker du og Lars resten av uken på og forbrede dere på det værste. Er det ikke blitt bedre innen søndag lemper dere tingene hennes utenfor døren mens dere inviterer pål på spillkveld og pils. Skru så av alle mobiler og feir friheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig, så bruker TS altfor mye tid og krefter på dette til å føle at han burde gi henne noen flere sjanser. Hun har en negativ innvirkning på deg, og påfører deg og Lars unødig stress (og i deres oppfatning, også Pål), og har gjort dette over en lengre periode. I deres eget hjem. Hun har fått muligheten til å løse problemet, men har ikke tatt vare på denne muligheten. Enten vil hun ikke løse problemet, forstår ikke problemet, eller ser ikke konsekvensene ved å drite i det og ikke løse problemet.

 

Det du kan gjøre for å løse problemet er enkelt. Nekt henne tilgang på leiligheten. Hun får ikke være der.

 

Slik jeg ser det kan du lett forsvare det å nekte henne å være i leiligheten, når flertallet av de som bor der og betaler for rettigheten til å bo der, er enige. Nok er nok, nekt henne å komme dit. Hun påfører deg og Lars emosjonell belastning ved å være der, tenk på all tiden og alle kreftene du har brukt på alt tullet hennes. Du er ikke skyldig henne noe som helst, hun har ikke vist deg noen tegn på at hun respekterer deres ønsker eller bryr seg om hva dere synes. Hvorfor i all verden skal dere da bry dere om hva hun mener og ønsker?

At du og Lars mistrives når hun er der, og at hun legger beslag på så mye krefter og tid er mer enn god nok grunn i seg selv til at dere ikke vil ha henne der. I tillegg lager hun dårlig stemning mellom de som bor i leiligheten. Husk, hun er en gjest. En uønsket gjest. Man kaster ut uønskede gjester som har brukt opp gjestfriheten. For 2 måneder siden.

 

tl;dr Kast hun ut og nekt henne å komme tilbake. For godt. Hun er en gjest. Uønsket sådan.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det koker bare jeg leser dette. Hvordan i huleste kan du la dette gå så lenge? Om så det er vanskelig å gjøre det slutt mellom Pål og Dawg, så bør du minimum sette grenser for deg selv. Du er et voksent menneske. Ikke si "neste uke skal jeg sette foten ned". Da gir du henne mer tid til å innse at du snakker, men gjør ingenting. Så hvilke konsekvenser har det vert for henne at hun er der? Ingen: Dere har blitt sure, men det driter jo hun i.

 

Blankt (på dagen) si at hun ikke skal være der. Ingen unntak. Besøkstider: akkurat når det passer alle 3 (per pål og askeladd). Annenhver helg, slik at dere har i alle fall 1 helg til bare dere selv.

Du og Lars er jo helt klart frustrert her, og Pål vrimler i sin verden. Virker som om han må bli fortalt hva han skal gjøre, men gjør det ikke.

 

Eneste som stopper slike problemstillinger som du beskriver her er konkrete handlinger uten mulighet for tolkning. Ikke gi det en sjangs, dere har gitt det 500.

Det kan virke som dem "prøver" å forbedre det, men i sannheten så virker det som om hun gjør enkelte tiltak for å "lure" dere til å tro det.

 

Sett også regler som ( skriver i ditt perspektiv her, merket jeg.)

 

- Du bor ikke her: (det er i mot reglementet, og vår bestemmelse) og får derfor ikke ha kofferter eller mer enn 1-2 ekstra plagg med deg

- Du bor ikke her: og får da ikke fylle vårt kjøleskap med mat som du på eget initiativ har handlet inn for din egen del. Spør heller om vi alle skal spleise på en middag og litt snacks

- Du bor ikke her: og kan dermed ikke velge selv nårtid du kan besøke her. Et kollektiv består av kollektive bestemmelser. Er ikke alle enige, så gjelder flerstemmen, eller valget som unnlater konflikten.

 

- "Ingenting har kommet ut av disse diskusjonene.." - argumentet: Er du svimmel? Det er ditt ene ansvar å følge opp klager mot deg, uten en eneste antydning til sure miner. Om ikke disse blir løst og ordnet på umiddelbart, er du ikke lengre velkommen i vår leilighet.

 

- Du viser ingen respekt ovenfor våre meninger og bestemmelser, samt. du fornærmer og oppfører deg som et barn. Derfor bør du behandles deretter: Besøkstider, strenge rammer, klare grenser, skammekrok (kødder ikke. Innfør en skammekrok. Selv om hun ikke går i den, så er det nedverdigende nok til at hun bør fatte, om bare en brøkdel, at hun er barnslig og latterligjør seg selv).

 

Et stort problem her er at dere ikke får Pål med dere på bestemmelsene på en konkret måte. Da er det for henne, den viktigeste personen, som gir henne lov, selv om dere sier noe annet. Klassisk barneoppfostrings-psykologi. Alle må være konsekvent på bestemmelser, ellers så gir det utslipp for unntak, som mer enn gjerne blir utnyttet.

 

Ta dere sammen og vær stein-harde ;) Det vil lønne seg, og med den største sannsynlighet vil dere aldri miste deres vennskap med Pål, uansett om dere er beinharde. Han er nok bare en plass som han selv innerst inne ikke vil være. Bare vis det. Han blir nok kanskje gira visst han merker at dere tør å ta et tak.

 

Bare vennligst gjør noe av dette! Jeg dauer her :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man blir aldri kvitt noen man har barn med, slik er det bare.

 

Regler høres ikke dumt ut, men klarer de å håndheve dem?

 

De har gjort det klart at de ikke vil gå til huseier da de er redd for at han vil kaste dem ut, men til syvende og sist er dette muligens det beste alternativet. Det får ikke hjelpe om Pål blir sint. Huseier kan hende blir glad for at dere er ærlige og viser forståelse for en vanskelig situasjon.

 

Egentlig bør ikke Pål være sammen med dama, men det kan nok bare han finne ut av og gjøre noe med. Hun har i alle fall klamret seg godt fast.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering her. Forrige uke var det naturligvis ikke noen forandring. Jeg forsøkte å notere hvor mye hun egentlig var hos oss. på 7 dager, så sov de hos henne én dag. Men hun var alltid innom oss et par timer for dagen. De dagene hvor de ikke var hos henne eller ute på vandring i byen, så var de i leiligheten vår.På lørdag skulle vi på fest hos en venninne, og vi fikk presset Pål til å bli med. Han brukte hele kvelden på å snakke i telefon med henne, fordi de kranglet. Vi måtte vente én time på at han skulle bli ferdig med å snakke med henne, og han kranglet naturligvis med henne på vei opp til festen. Pål sa til oss at han nå virkelig vurderte å slå opp med henne, fordi de hadde kranglet i to uker i strekk nå. Jippi, tenkte jeg. Uansett, før vi kom inn på vorspielet så ble Pål og fruen enige om å skvære opp senere. Uansett, senere på kvelden så mistet jeg Pål, som man ofte gjør når man er ute på byen. Fant han derimot igjen da vi skulle gå hjem. Han bestemte seg for å gå opp til hun i leiligheten sin.Dagen etterpå, så traff jeg på Pål i leiligheten vår. Skoene hennes var ikke i leiligheten. Pål virket litt irritert, så jeg tenkte egentlig at de hadde hatt en stor krangel. Eller så var han bare morgengretten. Jeg reiste bort på søndag, og skulle inn til Pål for å spørre hvordan det gikk med han. Da fikk jeg jo selvsagt æren av å "gå inn på dem" mens de hadde seg. Jeg hadde ingen anelse om at hun var i leiligheten før dette. Hun hadde naturligvis tatt skoene sine inn på rommet. Jeg og Lars mistenker at dette var for å gjemme henne inne på rommet. De har drevet og gjemt seg hele uken, egentlig. Dette tyder på at alt er ok igjen, og de har tydeligvis hatt "make up-sex" eller hva man nå enn kaller det.Forrige uke så sa jeg knapt nok et ord til Pål. Rett og slett fordi jeg har vært så sint på han. Jeg har uansett ikke hatt noen god anledning til å snakke med han, fordi han uansett har vært med henne hele tiden.En felles, god kamerat av både meg, Lars og Pål fikk også tatt en prat med Pål da han var ute på byen. Da sa Pål at han har forsøkt å "balansert" sinnet til meg og Lars - opp mot sinnet til kjæresten hans. Han har forsøkt å gjøre oss begge til lags, men det er jo tydelig hvem han har prioritert og hvem han egentlig ikke har vist noe særlig respekt for.En annen morsom kuriositet. Som sagt, så gjemte de seg på rommet i hele forrige uke da jeg var der. Fem minutter etter at jeg reiste for å være borte en del dager, så begynte de å bevege seg over hele leiligheten fritt igjen. Hun begynte også å okkupere stuen, noe jeg aldri har sett før mens jeg har vært der. Hun har også begynt å bli unormalt hyggelig mot Lars. Hun har ikke sagt et eneste ord (unntatt når hun prøver å få tak i Pål, og ringer/sender melding til meg på Facebook hvor hun sier til meg at Pål må ta telefonen). Både jeg og Lars tror at hun forsøker å manipulere Lars til å like henne/vende han mot meg ved å være snill og overhyggelig - noe hun ikke har vært tidligere. De vet veldig godt at de har gått for langt. Hun er slu, det skal hun ha.TLDR:Ingenting har forbedret seg. De har kranglet i to uker i strekk nå. Pål har for første gang vært inne på tanken om å slå opp med henne, blant annet fordi det går så mye utover skolegangen hans. Hun hater meg, yay!

 

Det koker bare jeg leser dette. Hvordan i huleste kan du la dette gå så lenge? Om så det er vanskelig å gjøre det slutt mellom Pål og Dawg, så bør du minimum sette grenser for deg selv. Du er et voksent menneske. Ikke si "neste uke skal jeg sette foten ned". Da gir du henne mer tid til å innse at du snakker, men gjør ingenting. Så hvilke konsekvenser har det vert for henne at hun er der? Ingen: Dere har blitt sure, men det driter jo hun i.
Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan ha latt dette gå så langt. Du har helt rett når du sier at det ikke har vært en eneste konsekvens for henne. Det er dumt, siden det er hun som har laget alle problemene.Dessverre så må jeg skuffe dere med at jeg fremdeles må vente én uke til. Ja, dette har dere begynt å høre nok av ganger nå. Det har seg slik at vi har lagt én siste, liten plan for helgen. Vi har invitert en god del venner inn til byen for å ha en kompishelg, og skal naturligvis presse på for å få med Pål. Hun kommer garantert til å klikke igjen, og vi håper på at vi kan klare å bruke det til noe positivt. Hvis vi ikke får til et break up innen helgen, så blir det utkastelse. Jeg orker ikke å ha det surtrynet gående i leiligheten lenger.

 

Anonymous poster hash: ee634...3e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...