Gå til innhold

Er Super Mario 64 tidenes beste lanseringspill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grusomt spill på alle mulige måter.

 

I konsollsammenheng så var det sikkert nyskapende, men vet ikke om jeg vil si at det var til det bedre for konsollspill. Det gjorde i alle fall ikke dette spillet noe bedre.

 

Apropos grafikk: Selv i 1997 (som det vel kom til Norge) reagerte jeg på hvor stygt dette spillet var. Tror de fleste som hadde hatt en PC en stund på den tiden følte det samme, og selv om 3D var fryktelig stygt sammenlignet med 2D på den tiden, så tok Super Mario 64 kaka.

Jeg syntes som Jostein også at det var ganske så imponerende både spillmekanisk og visuellt. Nå var de første (gode og dårlige) PlayStation spillene mye mer imponerende visuellt når de kom ut, men det var ganske så kult å se Mario i 3D. På den tida hadde jeg ikke PC, så det kan jo ha en del med det å gjøre, men Mario 64 var vel ganske så nyskapende spillmekanisk.

 

Du får gratulere deg selv med at du var skeptisk til 3D grafikk allerede da og så hva for noe fanteri det var. :-)

 

På den tida var det vanskelig å ikke bli imponert over 3D grafikkens muligheter. Jeg var iallefall det selv, selv om jeg et par år senere, da det virkelig begynte å ta av, fortsatt var veldig glad for at noen holdt stand og brukte 2D. 2D grafikk er lett å like i dag, den virkelige testen på hvor god man er til å se forbi det tekniske og vurdere den kunstneriske kvaliteten, begynner med tidlig 3D grafikk.

 

Det er nok av eksempler på hvor galt det kan gå. Simon the Sorcerer 3D og King's Quest 8 foreksempel. Gabriel Knight 3 sitt utseende er ikke så ille i seg selv, men når man sammenligner den sterile verdenen med den i eneren så er det lett å fortvile. Grafikk er (ikke la noen fortelle deg noe annet) viktig. Men det er mange eksempler på veldig god grafikk bruk, også blant de tidlige 3D spillene.

 

De første Wipeout spillene er vakre. Might and Magic VI kan for nye øyne se ganske så merkelig ut i dag, med sin rare blanding av 2D og 3D, men det er også et veldig vakkert spill. Resident Evil og Blood? Stor kunst! Vel, spill er kanskje ikke kunst, men det er uten tvil mye godt håndverk og estetiske ferdigheter i de spillene, båe på lydsiden og grafikksiden. Det er masse andre tidlige 3D spill med flott grafikk. Men om du har vent deg til mye høyere oppløsninger og polygonmengder, så kan det være vanskelig å se det.

Endret av Hertug Fluesopp
Lenke til kommentar

Hadde aldri N64 så jeg måtte spille det hos venner, men syntes helt frem til Galaxy at 3D-mario var underlegent. Hadde ekstremt lyst på et plattformspill på gamecuben, men det kom aldri. Men har i ettertid spilt N64 i voksen alder, og da syntes jeg det var dritfett. Ta en tur på youtube og se på glitchy speedruns, ganske artig :)

 

Btw, har dere i Retro Crew tatt for dere spill/konsoll - reklamer fra gamle dager? Hvis ikke, så burde dere gjøre det til en episode, lots of laughs!

Lenke til kommentar

Hahaha! :D

 

Hva er det beste lanseringsspillet mener du? Jeg er litt nysgjerrig nå. Halo Combat Evolved er en annen god kandidat. Alex Kidd in Miracle World var vel ikke ute på launch til Master System.

 

Jeg er spent på hva du har som favoritt :)

Alex Kidd in Miracle World var et veldig godt forslag. Eller, hvis det ikke var ute til launch så var det et veldig dårlig forslag. :-)

 

Tidenes beste lanseringsspill er selvfølgelig *Prøysisk fanfare* Super Mario Bros! Super Mario 64 var veldig nyskapende, men allikevel mer en evolusjon sammenlignet med Super Mario Bros sin revolusjon.

 

Super Mario World var veldig underholdene da det kom ut, (og for meg som ikke enda hadde spilt SMB 3) virkelig "the next level". Men det blekner allikevel mot Super Mario Bros. Hvem hadde spilt noe lignende før? Helt banebrytende fantastisk!

 

Nå kommer det jo an på om hvordan du definerer lanseringsspill, siden det ikke var lanseringsspill i Japan, men var det i Europa og USA.

 

I dag syns jeg at Super Mario World er det beste spillet av disse, men jeg vender jevnlig tilbake til SMB 1.

Endret av Hertug Fluesopp
Lenke til kommentar

 

Hahaha! :D

 

Hva er det beste lanseringsspillet mener du? Jeg er litt nysgjerrig nå. Halo Combat Evolved er en annen god kandidat. Alex Kidd in Miracle World var vel ikke ute på launch til Master System.

 

Jeg er spent på hva du har som favoritt :)

Tidenes beste lanseringsspill er selvfølgelig *Prøysisk fanfare* Super Mario Bros! Super Mario 64 var veldig nyskapende, men allikevel mer en evolusjon sammenlignet med Super Mario Bros sin revolusjon.

 

Super Mario World var veldig underholdene da det kom ut, (og for meg som ikke enda hadde spilt SMB 3) virkelig "the next level". Men det blekner allikevel mot Super Mario Bros. Hvem hadde spilt noe lignende før? Helt banebrytende fantastisk!

 

Nå kommer det jo an på om hvordan du definerer lanseringsspill, siden det ikke var lanseringsspill i Japan, men var det i Europa og USA.

 

I dag syns jeg at Super Mario World er det beste spillet av disse, men jeg vender jevnlig tilbake til SMB 1.

Du har et veldig godt poeng der! Det var jo en revolusjon som vi kanskje aldri har sett maken til.

Lenke til kommentar

Helt enig med Okapi. Har ikke hørt episoden, men i overskriften bommer dere grovt ved å glemme at Super Mario World kom på release til SNES.

Idiot. Det går ikke an å bomme med en subjektiv mening. Dessuten står det et spørsmåltegn bak tittelen, noe som betyr at det ikke er en konklusjon men et spørsmål, antakelig for å skape diskusjon. Dessuten glemmer de ikke SMW, noe du hadde visst hvis du gadd å høre episoden før du trollet.

 

Etter min mening er det ikke nødvendig å rangere spillene. Både Super Mario World og 64 var fantastiske spill i sin tid.

 

Hadde ikke Mario 64 eksistert så hadde spillbransjen vært en helt annen enn der den er i dag. Å ikke anerkjenne spillets plass i historien vitner etter min mening om dårlige kunnskaper om spillmediet eller et irrasjonelt hat mot spillet.

 

Menmen. Fin episode som alltid :)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Helt enig med Okapi. Har ikke hørt episoden, men i overskriften bommer dere grovt ved å glemme at Super Mario World kom på release til SNES.

Idiot. Det går ikke an å bomme med en subjektiv mening. Dessuten står det et spørsmåltegn bak tittelen, noe som betyr at det ikke er en konklusjon men et spørsmål, antakelig for å skape diskusjon. Dessuten glemmer de ikke SMW, noe du hadde visst hvis du gadd å høre episoden før du trollet.

 

Etter min mening er det ikke nødvendig å rangere spillene. Både Super Mario World og 64 var fantastiske spill i sin tid.

 

Hadde ikke Mario 64 eksistert så hadde spillbransjen vært en helt annen enn der den er i dag. Å ikke anerkjenne spillets plass i historien vitner etter min mening om dårlige kunnskaper om spillmediet eller et irrasjonelt hat mot spillet.

 

Menmen. Fin episode som alltid :)

Jeg tror overskriften ikke hadde spørsmålstegn til å begynne med. Hvis jeg husker riktig :)

Lenke til kommentar

Jeg likte det faktisk ikke da det kom. Spillet er utvilsomt godt laget rent teknisk, men jeg elsket den tegneserieaktige 2D-stilen i de tidligere spillene og ble bare skuffet av den kantete polygongrafikken og den uvante kontrollen det medførte. Jeg hadde også samme reaksjon på Ocarina of Time og disse to spillene var mye av grunnen til at jeg gikk over til PS1 etter SNES.

 

 

Må si meg enig der.

 

SM64 var definitivt nyskapende, men personlig har jeg aldri likt det noe særlig. Spilte det hos en venn den gangen det kom ut, men jeg syntes alltid at kontrollene var litt for knotete og upresise, og oppbygningen generelt ikke var like bra som de tidligere Mario-spillene.

 

Det var nok en del av grunnen til at jeg avviste N64 som uinteressant og unnlot å skaffe meg (eller mase på foreldrene mine om å få) hverken den eller PS1, som også hadde mange 3D-spill.

 

Var egentlig ikke før på midten av 2000-tallet, med Sly Cooper serien at jeg ble overbevist om at 3D-plattforming kunne gjennomføres bra.

 

 

Enig. Mario i 3D overbeviste meg ikke før Galaxy kom.

 

 

Grusomt spill på alle mulige måter.

 

I konsollsammenheng så var det sikkert nyskapende, men vet ikke om jeg vil si at det var til det bedre for konsollspill. Det gjorde i alle fall ikke dette spillet noe bedre.

 

Apropos grafikk: Selv i 1997 (som det vel kom til Norge) reagerte jeg på hvor stygt dette spillet var. Tror de fleste som hadde hatt en PC en stund på den tiden følte det samme, og selv om 3D var fryktelig stygt sammenlignet med 2D på den tiden, så tok Super Mario 64 kaka.

 

HÆÆÆÆÆÆÆ? HÆÆÆÆÆ? HÆÆÆÆÆÆ? Jeg elsket mario 64! Dere veit jo ikke hva som er bra eller ikke. Jeg anerkjenner ikke disse meningene, dere tar feil og min mening er den eneste rette :p

 

Men jeg kjøpte ikke n64 før OOT kom ut...Men mario 64 ble spilt for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som om mine synspunkter ble blandet sammen med noen langt mer ekstreme der. Jeg har aldri sagt at Mario 64 ikke er et godt spill, men at jeg selv var så glad i 2D-stilen fra de tidligere spillene at jeg ikke fikset overgangen til 3D før Galaxy kom og overbeviste meg.

 

Må ikke ta min post kjempeseriøst :) Var veldig ironisk og liksom fanboy. Husker jeg HATET første gangen jeg testet mario64, men det var i en butikk og jeg skjønte ikke bæret av hva man skulle (var allerede midt i en bildeverden), men jeg falt for det da jeg testet det hjemme på egenhånd :)

Lenke til kommentar

Hadde aldri N64 så jeg måtte spille det hos venner, men syntes helt frem til Galaxy at 3D-mario var underlegent. Hadde ekstremt lyst på et plattformspill på gamecuben, men det kom aldri. Men har i ettertid spilt N64 i voksen alder, og da syntes jeg det var dritfett. Ta en tur på youtube og se på glitchy speedruns, ganske artig :)

 

Btw, har dere i Retro Crew tatt for dere spill/konsoll - reklamer fra gamle dager? Hvis ikke, så burde dere gjøre det til en episode, lots of laughs!

 

Vi har spilt noen av og til men gjør det gjerne mer :)

Lenke til kommentar

Du får gratulere deg selv med at du var skeptisk til 3D grafikk allerede da og så hva for noe fanteri det var. :-)

På den tida var det vanskelig å ikke bli imponert over 3D grafikkens muligheter.

Har ærlig talt aldri helt skjønt det der. Var aldri noe særlig begeistret for 3D den gangen, av den enkle grunn at selv om teknologien i og for seg var imponerende så SÅ det som regel ikke bra ut sammenlignet med gode sprite-baserte 2D-spill på den tiden, og det var også særdeles sjelden at "oppgraderingen" til 3D forbedret gameplayet. Som regel var kontrollene upresise og dårlige. (det faktum at N64 har det som sannsynligvis er et av de værste kontroller-designene i historien gjorde ikke saken noe bedre)

 

For å være helt ærlig så tror jeg at utenom first-person shootere (en sjanger jeg for øvrig heller aldri har vært noen stor fan av generelt), som helt klart fikk seg et kraftig løft med overgangen til polygon-basert 3D, så var det ikke før GTA III kom at jeg virkelig ble imponert over et 3D-spill gameplay-messig. GTA-serien er et av de få tilfellene hvor oppgraderingen til 3D faktisk tok selve gameplayet fra "meh" til "wow", i stedet for det motsatte.

 

Grafikk er (ikke la noen fortelle deg noe annet) viktig. Men det er mange eksempler på veldig god grafikk bruk, også blant de tidlige 3D spillene.

Joda, grafikk er meget viktig, men det som er viktig er ikke at den underliggende teknologien er "imponerende", men at sluttresultatet SER bra ut - noe som veldig sjelden var tilfelle med 3D-spill fra slutten av 90-tallet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...