Gå til innhold

Samsung vil gi deg Ultra-HD på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at det plager meg med enda høyere oppløsning på mobil, men dette virker bare som skrytefaktor for å selge nye mobiler spør du meg. Det blir kanskje enda mer fargesprakende skjermer, men vil si vi nå er godt inne i området for "diminishing returns".

 

Bruk heller tiden på å fikse oppløsningen på dagens PC skjermer. At min Nexus 7 har samme oppløsning som min 24" skjerm er bare sykt, selv om den normalt sett har kortere betraktningsavstand.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt min Galaxy Nexus (720p på en 4.65 tommers skjerm) Jeg har ikke sjang i havet til å se noen pixler... Dette er bare latterlig, batteriene kommer til å bli drept i alle kanter. :/

 

Hvor mye har dette å si på batterilevetiden? Og hva har de forskjellige teknologiene å si i så måte? (OLED vs LCD?), i prinsippet krever det ikke noe mer energi å lyse opp en skjerm med flere pixler enn færre, i den forstand at lysstyrken er den samme.

 

AtW

Lenke til kommentar

I første omgang er det oppløsningen 2560 x 1440 piksler som er ventet å dukke opp. Punkttettheten skal bli på hele 560 piksler per tomme

Trenger vi virkelig dette? Det er jo ingen TV-produsenter som føler at de må dytte inn 25600x14400 på en 52" heller, så hvorfor så syk PPI krig på mobilene?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

 

Hvor mye har dette å si på batterilevetiden? Og hva har de forskjellige teknologiene å si i så måte? (OLED vs LCD?), i prinsippet krever det ikke noe mer energi å lyse opp en skjerm med flere pixler enn færre, i den forstand at lysstyrken er den samme.

 

AtW

Du trenger en kraftigere GPU i SoC'en for å tegne opp alle pixlene i skjermen, som igjen bruker mer strøm.

Lenke til kommentar

Ikke at det plager meg med enda høyere oppløsning på mobil, men dette virker bare som skrytefaktor for å selge nye mobiler spør du meg. Det blir kanskje enda mer fargesprakende skjermer, men vil si vi nå er godt inne i området for "diminishing returns".

 

Bruk heller tiden på å fikse oppløsningen på dagens PC skjermer. At min Nexus 7 har samme oppløsning som min 24" skjerm er bare sykt, selv om den normalt sett har kortere betraktningsavstand.

 

100% enig :)

 

Ganske digg med 1080p på mob'en, men 4K er å dra det (alt for) langt. Jeg vil heller betale for bedre batteritid, bedre OS, bedre prosessor OSV.

 

4K på nettbrett derimot, det hadde vært digg :)

Lenke til kommentar

Det har ikke bare med å kunne se pikslene å gjøre.

Høyere oppløsning vil gi en mer "ekte" look. Det er en veldig høy grense før man ikke kan skille oppløsning, så fremt skjermen ellers også er bra.

 

Oppløsning er ikke alt, har du en utvasket og dårlig skjerm, vil det være vanskeligere å se forskjellen. Men etter hvert som både LCD, IPS og SAMOLED blir bedre og bedre, samt lysstyrken øker, vil man kunne dra nytte av økt oppløsning.

 

En annen ting er jo dette med passiv 3D (da må man doble oppløsningen for å få fullhd passiv 3d).

Lenke til kommentar

Er det noe som hadde gledet meg mer så er det noe om batteriet.

 

Samsung vil neste år gi deg 40 timer surfetid på neste toppmodell

 

Samsung har greid å få 12 000 mAh inn i batteriet og samtidig fått ned størrelsen og vekten på batteriet med 40% sammenlignet med det som ligger i SGS4. Batteriet har også fått lengre levetid og holdbarhet, opptil 10 år. Dette vil gi 40 timer tid på nettet eller 15 timer video avspilling av 4k materiale.

 

Noe i den dur.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og mens dette skjer, så produseres fortsatt PC-monitorer med HD (1920x1080) som standard oppløsning (har 24" som eksempel) Man må opp i 27" for å få WQHD (2560x1440)

 

Lurer på om WQHD kommer til å bli standardoppløsning på 24" i det hele tatt jeg, mobiltelefoner tar jo igjen PCmonitoroppløsning i stormfart..

Lenke til kommentar

Folk klager over meningsløs oppløsning på mobilen, men skriver under en annen artikkel at de gleder seg til Occulus Rift. Hvor tror du panelet i occulusen stammer fra? Jupp, mobiltelefoner og nettbrett...

 

Er det ikke da bra at disse finner veien ut på markedet og inn i serieproduksjon via mobiltelefoner? Det vil gi både billigere og bedre sekundære produkter.

 

Du ser pikslene mye bedre når du putter skjermen inn i et par briller, blåser opp bildet til å dekke synsfeltet ditt og atpåtil deler det hele på to øyne. Da er ikke et mobilpanel med "full-HD" så mye lenger. Selv om man måtte bruke forstørrelsesglass for å se pikslene når samme panelet var montert i en mobil.

 

Så bring it on når det gjelder "jalla-oppløsning" på mobil. Jo mer piksler, jo bedre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye har dette å si på batterilevetiden? Og hva har de forskjellige teknologiene å si i så måte? (OLED vs LCD?), i prinsippet krever det ikke noe mer energi å lyse opp en skjerm med flere pixler enn færre, i den forstand at lysstyrken er den samme.

 

AtW

Flere piksler fører til at det trengs mer datakraft for å prosessere bildet, ergo høyere strømforbruk. Er for eksempel derfor et spill kjører bedre i HD enn full HD

Lenke til kommentar

Jeg mener det er utelukkende positivt og en teknologisk selvfølge at vi får høyere oppløsning. Det ville vært veldig rart om vi bare skulle si oss fornøyd med det vi har i dag, og nærmest gjøre seg til talsperson for resten av verden og si at folk ikke trenger noe bedre, så glem videre utvikling (minner om en viss rød politisk tankegang). Det samme sa folk da 1080p TV'ene kom, 720p er bra nok, hvorfor lage noe bedre? Nå venter "alle" på 4k. Hvorfor senke ambisjonene om noe som vil føre til enda bedre bildekvalitet? Jo høyere oppløsningen er, jo mindre kan skriften være uten at den blir uleselig. Dermed får en plass til mer innhold på skjermen. Bilder og video vil også se skarpere og mer naturlige ut. Tror ikke batteritiden påvirkes nevneverdig av dette, Soc'ene blir jo også mer effektive for hver generasjon. Vi får heller gjøre det en vane å ha et omslagscover med innebygget batteri, eller et løst "usb-batteri" i lommene våre.

Ser derimot problemstillingen med høy oppløsning på 3D-spill. Dette vil drive utviklingen av kraftige gpu'er raskere framover, tror jeg, men samtidig burde det kanskje være mulig å kjøre 3d-spillene i lavere oppløsning slik man kan på pc-plattformen, sånn at detaljnivået ikke går for mye på kompromiss med oppløsningen. Hvis vi har to scenarioer hvor ressursbruken er lik, er det sannsynligvis visuelt sett bedre å kjøre et spill med høyt detaljnivå i 1080p på en 4k skjerm, enn å kjøre det i 4k oppløsning med lavt detaljnivå.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...