Gå til innhold

Kan ikke bare staten legge "naverne" i jobb?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en grunn til at de Naver, noen kan ikke, noen er udugelige, og noen er misbrukere av alt mulig.

Så gi de udugelige en jobb selv udugelige kan gjøre, og om den udugelige ikke kommer på jobb, får han heller ikke penger.

 

Misbrukere fjerner man lettest ved å lovligjøre alle rusmidler (tror jeg). Er man tydelig ruset, får man heller ikke jobbe, og får da heller ikke penger.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at staten burde hatt mere såkalt tilrettelagt arbeid. Det fantes faktisk litt mer av dette før. Dessverre har politikken vært at folk heller skal skoleres slik at de kommer inn i ordinært arbeid. Men noen er så dårlig utrustet at dette kommer aldri til å skje. Og politikerne har vært så dårlig utrustet at de ikke har skjønt at noen er så dårlig utrustet at de trenger tilrettelagt arbeid på permanent basis.

 

En sann historie er at søppeltømming privatiseres, deretter må det effektiviseres, og folk som jobbet der før har nå blitt for dumme til å holde tempoet. Dermed sendes de til psykiatrien og til slutt på trygd. Dette er privatiseringens sanne ansikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes også man skal putte folk i jobb. Har du vonde ben? Få deg en jobb hvor du sitter! Har du ME? Hva med en 20%-stilling? Nav gjør til en viss grad dette, men de må bli mye flinkere.

 

Så er det det faktum at veldig mange er ikke i stand til å jobbe i det hele tatt, av diverse grunner.

 

Vi trenger flere jobber som kan utføres bak en datamaskin. De med sosialangst burde vel greie å hanskes med slikt? Mange som er ofte syke kan utføre en viss andel jobb den tiden de er friske i løpet av en uke ,og få noe igjen for dette. hva disse jobbene måtte være har jeg dog INGEN anelse om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er åpenbart en salig blanding, men jeg skulle i allefall ønske at slike, som noen jeg kjenner, som gikk på NAV perioder de ikke gadd å jobbe, måtte gjøre noe for pengene. Om ikke annet plukke løv og søppel Oslo. Ser faktisk heller at folk flytter sandhauger enn å bli betalt for å sitte hjemme og gli vekk i passivitet, eller nyte ett rolig liv på fellesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet for mange er vel nettopp det å kunne finne et arbeide som de er i stand til å utføre, og kan utføre over tid, uten at det gjør hverdagen verre.

 

Men jo flere mennesker vi blir, jo mer rimelig er det å forvente at ikke alle vil passe inn i det typiske arbeidslivet. Mennesker er forskjellige fra starten av, med mange variabler som sammen kan føre til svært mange ulike kropper, og mennesker blir syke. Noen passer ikke inn i det moderne samfunn, eller kanskje noen venter på at samfunnet, teknologien og medisinen, skal utvikle seg noen steg til, slik at vi kan overkomme de skadene som kan komme av å leve i det samfunnet vi har nå. Eller rett å slett, av å leve lenge. Kanskje uten å gjøre så spesielt mye mer, kanskje de gjør mindre, et fåtall oppgaver, om og om igjen. Vi lever lenger og lenger, vi eksperimenterer med kroppene våre på mange ulike måter.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ikke bare staten lagd jobber for "naverne"?

Er mye som kunne vært gjort, for eksempel: Fjerne søppel, fikse benker, plante blomster, bygge veier, osv osv osv.

 

 

Ja. Det er såklart så enkelt som du skisserer her. Det er bare fordi alle som faktisk er utdannet, og har jobbet med/forsket på dette i årevis ikke har hatt samme geniale ide som du har fått nå at man ikke har revolusjonert NAV-systemene.

Endret av Lufthode
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle virkelig ønske folk kunne prøve å tenke litt lengre enn avisoppslagene om tenåringen som tar et friår for å nave. Noen mennesker er faktisk avhengig av disse pengene for å overleve, og det er faktisk ikke alle som det bare er å putte i en hvilken som helst jobb. Jeg har et familiemedlem som tidvis er så grepet av angst at hun ikke tør å gå ut av huset eller ta telefonen hvis jeg ringer henne. Skal hun begynne å jobbe som søppeltømmer eller anleggsarbeider? Eller, gud forby, en jobb hvor hun må hanskes med mennesker, f.eks. bak kassa i en butikk? Hun hadde tatt livet av seg etter en uke. Dette er ett eksempel av utallige på folk som faktisk er 100% avhengige av penger fra NAV.

 

Jeg sier ikke at det ikke finnes snyltere, for det gjør det. Men ikke diskuter temaet som om samtlige NAV-klienter er en gjeng dagdrivere som ikke gidder å jobbe. Virkeligheten er dessverre ikke så svart-hvitt.

 

Dette er et eksempel på en person som fint kunne jobbet f.eks. bak en skjerm hjemme, hvertfall de dagene som ikke er de verste. Såpass må det gå an å forlange dersom det finnes slike jobber, noe det dessverre ikke gjør. Mye tapt arbeidskraft også hos de trygdede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet er jo at om du tar opp problemet med ungdom som naver og mennesker som lever på fellesskapet selv om de kunne jobbet, er at du plutselig befinner deg i en shitstorm for å hetse de svakeste, når du strengt tatt ikke er ute etter de som er syke i det hele tatt.

 

Det ble for meg litt komisk da han multihandikappede politikeren som veier ti store brus sa at han reagerte på ungdom som ikke gidder og jobbe og at han skulle ønske han kunne jobbe selv, hvorpå andre en dem han snakker om "slår tilbake" og er fly forbanna.

Lenke til kommentar

En sann historie er at søppeltømming privatiseres, deretter må det effektiviseres, og folk som jobbet der før har nå blitt for dumme til å holde tempoet. Dermed sendes de til psykiatrien og til slutt på trygd. Dette er privatiseringens sanne ansikt.

Så det du sier her, er at privatisering er en negativ ting fordi det øker kvaliteten på tjeneste/arbeid? Og at ting som søppeltømming bør være statlig fordi da kan det bli utført av folk som egentlig er dårlige til å utføre det?

 

Survival of the fittest, anyone?

 

Forøvrig er jeg en stor supporter av ideologien bak NAV og mange av tjenestene de har. Men det er selvfølgelig langt ifra perfekt og slik som jeg personlig ser det nå så kan det fungere som et utgangspunkt for hvordan vi ønsker å ha det. NAV bør effektiviseres, ergo restruktureres. Men hvordan? Hva fungerer og hva fungerer ikke? Hva vi med sikkerhet vet er at mye ikke fungerer i dag.

 

Det er godt og varmende å ha et sikkerhetsnett som NAV om man skulle treffe bunnen, slik at man har hjelp til å komme seg på bena igjen. Det er mye god trygd og støtte, spesielt for familier. Hva jeg virkelig avskyr er mennesker som bevisst utnytter dette, selv om det kan ligge mange grunner bak hvorfor det enkeltindividet har det og hvorfor individet oppfører seg som det gjør (psykiske problemer eller mer sjeldent fysiske problemer). Utnytte NAV, går det an da hvis man ikke har det bra med seg selv? Ja, klart det er bedre å få NAV sammen med husbanken til å betale leiligheten din som koster 8k i måneden, sette deg på sosialhjelp på rundt 5000 i måneden om du ikke har hatt noen inntekt, for så å bli ført over til en annen trygd fordi sosialhjelp er et midlertidig tiltak - hvorfor skal man da jobbe når man får gratis penger?

 

Det bringer meg tilbake til survival of the fittest. Hvorfor skal vi holde slappedaskene i live? Bør ikke de svake dø slik at vi sterke og produktive kan leve videre? Så kan NAV misbrukere forsvinne slik at de ikke får barn i ung alder og får spredd videre sine slabbedaskgener.

Lenke til kommentar

 

Dette er et eksempel på en person som fint kunne jobbet f.eks. bak en skjerm hjemme, hvertfall de dagene som ikke er de verste. Såpass må det gå an å forlange dersom det finnes slike jobber, noe det dessverre ikke gjør. Mye tapt arbeidskraft også hos de trygdede.

 

Hvis man forutsetter at man i denne tråden "jakter de som snylter"; Hvordan skulle en rettferdig og presis kontrollfunksjon kunne regulere arbeidstiden ihht ujevnt ankommende angstanfall, all den tid det er en uforutsigbar, og vanskelig bevist angst som ligger til grunn for arbeidshemningen? Skal NAV sende en representant hjem, for å samtale, og så kontrollere at arbeidet blir gjort? Det vil si, en fullt lønnet spesialist skal ivareta en "minstelønnet" AAP-bruker...og vi skulle spare penger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av problemet er jo at om du tar opp problemet med ungdom som naver og mennesker som lever på fellesskapet selv om de kunne jobbet, er at du plutselig befinner deg i en shitstorm for å hetse de svakeste, når du strengt tatt ikke er ute etter de som er syke i det hele tatt.

 

Det ble for meg litt komisk da han multihandikappede politikeren som veier ti store brus sa at han reagerte på ungdom som ikke gidder og jobbe og at han skulle ønske han kunne jobbe selv, hvorpå andre en dem han snakker om "slår tilbake" og er fly forbanna.

 

Jeg er HELT SIKKER på at man kunne funnet en jobb til den fyren. Selv Stephen Hawking greier jo å produsere noe, og 17-kilosfyren er betydelig mer funksjonsfrisk enn det.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble for meg litt komisk da han multihandikappede politikeren som veier ti store brus sa at han reagerte på ungdom som ikke gidder og jobbe og at han skulle ønske han kunne jobbe selv, hvorpå andre en dem han snakker om "slår tilbake" og er fly forbanna.

Ja, det er helt sant.

 

Men man må stille spørsmålet om hvorfor de andre enn dem han snakket om følte seg truffet og måtte "slå tilbake"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...