Gå til innhold

forstår ikke helt dette med kredittkort grense


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke det maksimale man kan belaste kortet da? Altså at hvis du tar ut 20000kr, for så å betale tilbake f.eks 5000kr, så kan du igjen låne 5000kr senere, men aldri mer enn at det lånte beløpet overstiger 20000kr.

ok, utifra det jeg skjønte så kan jeg låne ny 20 tusen etter at jeg har betalt tilbake 20 tusen

Endret av summer-
Lenke til kommentar

jeg fikk kredittkort fra santander med en kredittgrense på 20 000 siden jeg er student.

det jeg lurer på er, er de 20 000 kronene for hele året? hvis jeg bruker de opp i november, og betaler 3 prosent av beløpet månedlig må jeg vente helt til november neste år for å få ny saldo liksom

Grensa for hvor mye du kan ha i minus på kortet er 20 000. Hvis renta er 3% per måned og du låner 20 000 nå og betaler ned 3% per måned så står du fortsatt med 20 000 i minus i november neste år, og kan dermed ikke låne en krone ekstra.

 

De gir ikke ut gratis penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grensa for hvor mye du kan ha i minus på kortet er 20 000. Hvis renta er 3% per måned og du låner 20 000 nå og betaler ned 3% per måned så står du fortsatt med 20 000 i minus i november neste år, og kan dermed ikke låne en krone ekstra.

 

De gir ikke ut gratis penger.

hvem har snakket om gratis penger? tror du jeg er helt dum eller

Endret av summer-
Lenke til kommentar

hva er feil med det jeg har spurt, jeg bare lurer. alle slitter av og til, tror du jeg skal bare gå å få takk i kreditkorter for å få penger. jeg vet hva konsekvenser er kompis.

Det er bra at du spør :) Men dette skulle du vite da du takka ja til kortet. For jeg leser ofte at mange trodde det var penger dem fikk.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss se bort i fra rentene, fordi det gjør det lettere å forklare. I november bruker du kortet ditt for 5 000,-, slik at du har en disponibel kreditt på 15 000,-. Innen forfallsdato betaler du inn hele beløpet slik at det ikke påløper noen renter på benyttet kreditt. Du har nå 20 000,- disponibelt igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så vanskelig med kredittgrense. Det betyr ganske enkelt at man ikke kan skylde mer enn kredittgrensen til enhver tid.

 

Jeg bruker kredittkort mye, men har aldri betalt et øre i renter. Betaler tilbake før renter påløper. Om man ikke klarer det burde man ikke ha kredittkort. Da havner man lett i luksusfellen sammen med alle de andre som bruker penger man ikke har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo også greit å vite at noen har dårlig økonomisk sans, og at oss med bedre sans for økonomi derfor stiller sterkere :)

Føler på en måte at de som ikke har økonomisk gangsyn er de som betaler for at noen av oss har gratis kreditt i noen uker. Hvis alle hadde brukt kredittkortet slik jeg gjør hadde det sikkert ikke vært gratis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Føler på en måte at de som ikke har økonomisk gangsyn er de som betaler for at noen av oss har gratis kreditt i noen uker. Hvis alle hadde brukt kredittkortet slik jeg gjør hadde det sikkert ikke vært gratis.

Du må ikke glemme at butikken du handler i også betaler en %-sats av beløpet, så uansett hvor flink du eller jeg er så vil vi nok fortsatt få kortene gratis - kort-selskapene tjener uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ved bruk av kredittkort i utlandet er du ikke bare litt tryggere - du er mye tryggere.

 

Blir du utsatt for noe svindel så er det ikke din personlige bankkonto det går ut over, og i tillegg sitter kredittkortselskapet på bevisbyrden.

 

Så på ferien er rett og slett kredittkort nokså smart - husk bare, som flere her inne har sagt, betale tilbake før den rentefrie perioden er over :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...