Gå til innhold

Test: Microsoft Surface Pro 2


Anbefalte innlegg

 

Den har pc facilitetene på plass men ser ut som et nettbrett.

Hvorfor kan man da ikke definer det som et hybrid brett, for poenget med dett er jo først og fremst nettbrent bruken ?

betegnelsen pc er jo så utvannet at man burde bruke andre begreper nå

 

Det er ikke "først og fremst nettbrett-bruken", men det at du får en fullverdig pc i et nettbrett-format. Altså det tvert motsatte. Dette er for de som synes nettbrett er for svakt, og ikke ser poenget å ha 2 enheter, men liker å ha nettbrett-funksjonalitet i tillegg.

 

For det ofrer du litt batteritid. Skal du ha nettbrett, kjøper en eventuelt en ikke-pro, eller RT som den da kalles, og får da bedre batteritid igjen.

Jup hovedfordelen er at det er en pc som kan kjøre Windows programmer, trenger du ikke det kan du kjøpe et lettere og billigere nettbrett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tablet-pc er jo i praksis (omtrent) det samme som et nettbrett.

Eneste forskjellen jo hvilke programmer man kan bruke

Tablett betyr jo også brett

Siden man gjerne bruker pc-brett om både tablets og disse nettbrettene så sier det egentlig mye

 

Det som ødelegger lit for denne definisjonen er at man vektlegger tykkelsen om det skal defineres som pc eller nettbrett, som at hvis den er for tykk så kan man ikke kalle det for et nettbrett

 

Det gjør ikke saken bedre av forskjellen mellom disse dingsene er flytende

Det er også mange som tror at nettbrett kun kan brukes for å surfe på nettet eller lese webmail .

slik er det ikke lenger.

Lenke til kommentar

Spiller faktisk både Civ V uten problemer (1080, lave og medium settings), og X-COM: Enemy Unknown , (1080, Low). Jeg finner bl.a. at AA ikke er nødvendig i det hele tatt med denne pixeltettheten, så det hjelper jo på litt. Blir fortsatt temmelig varm i X-COM, så det er nok på grensen av hva den klarer.

 

Men jeg ville ikke prøvd å kjøre en FPS på denne enheten. En ting er strategispill, det er noe annet når man skal løpe rundt og krige.

Lenke til kommentar

Det er ingen skjulte avgifter, bare 45dager rentefritt og når regningen forfaller så blir hele beløpet trukket fra konto :)

Det samme har jeg på VISA kortet(kredittkort) som jeg bruker til netthandel, handler jeg for 6000kr så trekkes det 6000kr ved forfall. Aldri betalt ei krone i rente på slike kort på flere år. Ikke smart å kjøpe med penger du ikke har, men noen ganger lønner det seg(normalt bruker jeg kredittkort pga sikkerhet ved netthandel og utenlandsbruk, bruker ALDRI lønnskonto kortet til slikt).

Lenke til kommentar

Merker jeg irriterer meg over at verken chrome eller spotify ikke har inkorporert skikkelig touch kompatibiliret.. har måttet gå over til IE 11..

 

Min subjektive mening er at IE 11, mitt fjerdevalg, er den beste nettleseren på Surface Pro (sett fra Touch-perspektiv) av de følgende:

Opera 12

Opera Developer (19.0.x)

Chrome

Chrome Canary

Firefox

Firefox Aurora.

 

Hvilken del av touch-kompatibiliteten er det som plager deg mest, forresten?

 

Jeg bruker likevel Firefox Aurora mest for tiden. Den har noe hakkete touch-kompatibilitet, men den fungerer. Alle versjoner av Opera, Chrome, og default versjon av Firefox har uklar skrift når du kjører Windows på 150%.

 

Hvis jeg finner meg et skin med skikkelig store ikoner kommer jeg kanskje til å gå over til Opera 12 på 100%.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

En tablet-pc er jo i praksis (omtrent) det samme som et nettbrett.

Eneste forskjellen jo hvilke programmer man kan bruke

Tablett betyr jo også brett

Siden man gjerne bruker pc-brett om både tablets og disse nettbrettene så sier det egentlig mye

 

Det som ødelegger lit for denne definisjonen er at man vektlegger tykkelsen om det skal defineres som pc eller nettbrett, som at hvis den er for tykk så kan man ikke kalle det for et nettbrett

 

Det gjør ikke saken bedre av forskjellen mellom disse dingsene er flytende

Det er også mange som tror at nettbrett kun kan brukes for å surfe på nettet eller lese webmail .

slik er det ikke lenger.

 

Jeg skjønner at du tror dette, men du tar rett og slett feil.

 

Jeg har hatt tablet-PC i ti år nå, og nettbrett i kanskje tre. Jeg har nå både tablet-PC, Android-nettbrett, Android-basert lesebrett, og Surface Pro.

 

Hør på det jeg sier nå, for det er ren erfaring filtert ned så du kan ha glede og nytte av det:

 

En tablet-PC er svært forskjellig fra et nettbrett. En tablet-PC er svært lik en ultraportabel PC.

 

Du kunne sagt at en tablet-PC i praksis er det samme som en smarttelefon, og det hadde vært akkurat like rett/feil.

 

Surface Pro er en direkte etterfølger av f.eks. Fujitsu Stylistic tablet-PC'ene, her et eksempel fra 2004:

 

Stylistic_ST5010_photo_2.jpg

 

Faktisk såpass direkte etterkommer at jeg tror pennen fra den maskinen der fortsatt virker på Surface Pro. Operativsystemet på Surface Pro er en nyere versjon av det som kjører der, Windows XP (Tablet Edition). Og det er en ganske så mye eldre produktklasse enn nettbrett.

Hvis ikke noe annet synker inn, så husk at det har vært ganske stor prisforskjell mellom en tablet-PC og et nettbrett. Tablet-PC'er ble laget for å gi bedrifter et dyrere, mer avansert verktøy for mobil bruk enn en vanlig laptop. Nettbrett ble laget for å gi deg og vanlige folk noe elegant lite som kunne gi deg netttilgang relativt rimelig relativt lenge om gangen uten at du trengte å drasse rundt på en PC. Nettbrett-verdenen har bygget opp programvarebibliotek fra ingenting til det vi har i dag, mens Tablet-PC'er kjører på mange av de samme programmene som man har hatt siden søttitallet. Nettbrett og tablet-PC'er er helt forskjellige markeder, uansett hvilken vei du vrir og vender på det. Men takket være bedre mobil hardware, og takket være stadig synkende priser, og takket være at Windows forsøker å bli bedre på touch, så blir det, som du sier, mer og mer glidende overgang mellom produktsegmentene, rent fysisk.

 

Men vi er ikke der ennå. Et nettbrett er et mye "lettere" produkt enn en tablet-PC. Lettere vekt, lettere pris, svakere hardware, lavere strømforbruk. I tillegg så er programvareutvalget så forskjellig at det knapt er overlappende engang.

 

Det er et stykke igjen. På sikt kan man se for seg at en mobiltelefon, en smart-telefon, og en smart-tv blir så like at man kan se på det som forskjellige størrelser av samme ting. Men vi er ikke der ennå.

 

Surface Pro er ikke et nettbrett, ikke noe mer enn det er en smarttelefon. Det kan knapt holdes i handa over lengre tid. Det er en kilo (med tastatur) tung ultraportabel PC, dobbelt så tjukk som et nettbrett, mye kraftigere hardware, på 64-bit arkitektur, der du installerer MS Office eller LibreOffice, i stedet for PolarOffice eller noe nedstrippa mini-verktøy.

 

Not the same.

Og dersom man koster på seg det ekstra for å kjøpe en Surface Pro, så var det ikke et nettbrett man ville ha.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Min subjektive mening er at IE 11, mitt fjerdevalg, er den beste nettleseren på Surface Pro (sett fra Touch-perspektiv) av de følgende:

Opera 12

Opera Developer (19.0.x)

Chrome

Chrome Canary

Firefox

Firefox Aurora.

 

Hvilken del av touch-kompatibiliteten er det som plager deg mest, forresten?

 

Jeg bruker likevel Firefox Aurora mest for tiden. Den har noe hakkete touch-kompatibilitet, men den fungerer. Alle versjoner av Opera, Chrome, og default versjon av Firefox har uklar skrift når du kjører Windows på 150%.

 

Hvis jeg finner meg et skin med skikkelig store ikoner kommer jeg kanskje til å gå over til Opera 12 på 100%.

 

Det er ikke mulig å pinch-zoome i chrome, så blir mye bom med finger/penn. Kan ikke touch-scrolle overalt. Desktop versjonen av chrome har dårlig oppløsning på skrift/tekt som plager meg urimelig mye.

 

Klarte heldigvis å få alle bookmarksene mine fra Chrome til IE11 vha "Xmarks". Veldig glad for dette!

 

Har ikke prøvd Opera eller Firefox. Er disse gode alternativ?

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner at du tror dette, men du tar rett og slett feil.

 

Jeg har hatt tablet-PC i ti år nå, og nettbrett i kanskje tre. Jeg har nå både tablet-PC, Android-nettbrett, Android-basert lesebrett, og Surface Pro.

 

Hør på det jeg sier nå, for det er ren erfaring filtert ned så du kan ha glede og nytte av det:

 

En tablet-PC er svært forskjellig fra et nettbrett. En tablet-PC er svært lik en ultraportabel PC.

 

Du kunne sagt at en tablet-PC i praksis er det samme som en smarttelefon, og det hadde vært akkurat like rett/feil.

 

Surface Pro er en direkte etterfølger av f.eks. Fujitsu Stylistic tablet-PC'ene, her et eksempel fra 2004:

 

Stylistic_ST5010_photo_2.jpg

 

Faktisk såpass direkte etterkommer at jeg tror pennen fra den maskinen der fortsatt virker på Surface Pro. Operativsystemet på Surface Pro er en nyere versjon av det som kjører der, Windows XP (Tablet Edition). Og det er en ganske så mye eldre produktklasse enn nettbrett.

Hvis ikke noe annet synker inn, så husk at det har vært ganske stor prisforskjell mellom en tablet-PC og et nettbrett. Tablet-PC'er ble laget for å gi bedrifter et dyrere, mer avansert verktøy for mobil bruk enn en vanlig laptop. Nettbrett ble laget for å gi deg og vanlige folk noe elegant lite som kunne gi deg netttilgang relativt rimelig relativt lenge om gangen uten at du trengte å drasse rundt på en PC. Nettbrett-verdenen har bygget opp programvarebibliotek fra ingenting til det vi har i dag, mens Tablet-PC'er kjører på mange av de samme programmene som man har hatt siden søttitallet. Nettbrett og tablet-PC'er er helt forskjellige markeder, uansett hvilken vei du vrir og vender på det. Men takket være bedre mobil hardware, og takket være stadig synkende priser, og takket være at Windows forsøker å bli bedre på touch, så blir det, som du sier, mer og mer glidende overgang mellom produktsegmentene, rent fysisk.

 

Men vi er ikke der ennå. Et nettbrett er et mye "lettere" produkt enn en tablet-PC. Lettere vekt, lettere pris, svakere hardware, lavere strømforbruk. I tillegg så er programvareutvalget så forskjellig at det knapt er overlappende engang.

 

Det er et stykke igjen. På sikt kan man se for seg at en mobiltelefon, en smart-telefon, og en smart-tv blir så like at man kan se på det som forskjellige størrelser av samme ting. Men vi er ikke der ennå.

 

Surface Pro er ikke et nettbrett, ikke noe mer enn det er en smarttelefon. Det kan knapt holdes i handa over lengre tid. Det er en kilo (med tastatur) tung ultraportabel PC, dobbelt så tjukk som et nettbrett, mye kraftigere hardware, på 64-bit arkitektur, der du installerer MS Office eller LibreOffice, i stedet for PolarOffice eller noe nedstrippa mini-verktøy.

 

Not the same.

Og dersom man koster på seg det ekstra for å kjøpe en Surface Pro, så var det ikke et nettbrett man ville ha.

Det du sier var før , da var det større forskjell.

nå overlapper disse snart hverandre

Det var det som var poenget mit

 

Når tableten og nettbrettet kjører samme system så er det jo umulig å se forskjellen

 

At samung galaxy tab og IPad er nettbrett er greit nok

men nå hybriden som kjører samme os som en standard pc da er ikke forskjellen der lenger

surface finnes jo som både nettbrett og nettpc da har jo Microsoft visket ut forskjellen

 

At nettbrett tradisjonelt har være brukt til nettsurfing og tabletsene har vår som en hendig verktøy for de som jobber med registrering av ting er nå en ting

sånn sett så kan man si at nokia comunicatar var en forløper for dette sier jo bare sitt

 

Så forskjellen har er snart visket ut

 

Man kan ikke si at en tablet i det ene øyeblikket er et nettbrett når den kjører android og så si et den er en pc når den kjøre windows .

Lenke til kommentar

Tror dere - Den Andre Elgen og tommyb - egentlig er gangske enige og problemet ligger mer i litt flytende definisjoner. For meg er Utltraportabel PC, Tablet PC, Netbook og "nettbrett" av typen Surface Pro og til en viss grad Asus tranformer o.l så nært beslektet at det er vanskelig å skille mellom disse klassene. Lenovo har jo f.eks hatt Tablet-versjoner av sine ultraportable i mange år og nå når touchscreen har blitt så vanlig på Windows 8 maskiner kan jo nesten alt kalles Tablet PC hvis man vil (selv om de har tastatur).

 

For meg er også Surface Pro (2) og Apple Mac Air (11" versjonen) direkte konkurrenter som jeg så noen skrev var helt mesningsløs sammenligning på forrige side.

 

Uansett, flott at kilos-PCer har fått et oppsving da jeg synes det er en veldig nyttig størrelse, og for meg hadde det vært greit å hatt en betegnelse for alle disse klassene, hvor mange betegnelser er egenlig nødvendig for maskiner som har tilnærmet samme funksjonalitet?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Atw: Den er ikke klar for vifteløs i førstegenerasjon. Jeg fikk nesten svimerker på vomma når jeg kjørte den på max.

 

Edit: Strengt tatt ikke sikker på at generasjon av prosessor er det som avgjør vifteløs. Min ti år gamle Tablet-PC er vifteløs. Og den er litt tjukkere og endel tyngre (1.3kg) men for sin tid hadde den ganske kraftig prosessor.

 

Elgen og se#: ja, produktklassene flyter over i hverandre. Og det som skjer er jo at nettbrett ikke lengre vil være like nett-sentriske men også være mer fullverdig PC. Men "we're not there yet", og min Surface Pro har strengt tatt ikke så mye til felles med det gamle Android-brettet mitt. Den siste tredjedelen av vekta betyr forøvrig overraskende mye når du skal holde den i handa.

 

I Surface Pro, første og sannsynligvis andre generasjon så er det tydelig at det fortsatt er en bærbar PC. Med neste generasjon av Windows og neste generasjon Intel-prosessor har de forhåpentligvis kommet enda et stykke på å viske bort forskjellene. Surface RT er vel derimot lettere for meg å kalle et nettbrett, men jeg synes ikke det er et spesielt konkurransedyktig brett. Jeg synes derimot Surface Pro 128GB @ 5990,- er ganske konkurransedyktig - som ultraportabel PC med stylus.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...