Gå til innhold

Alternativ til PROTEIN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva søkte du på, "bullshit diet advice"? Du finner fryktelig mye rart når du leter, men det betyr ikke at det har noe for seg. Litt kritisk tenkning kommer godt med.

Jøye meg.

 

 

Det meste av proteinpulver er utvunnet fra melk ja, men du har jo muligheter som soya og egg :)

Takk for det! ;)

Lenke til kommentar

Få fastlegen til å henvise deg til en ernæringsfysiolog. Å eliminere for mange matvarer vil gjøre vondt verre og du kan risikere å være i mangelsone for enkelte mikronæringsstoffer.

Om du er oversensetiv på "aktor x" så bruker man andre tidskrevende strategier, dette i samarbeid med akkurat en fastlege/ernæringsfysiolog.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allergi kan kanskje slå ut på blodprøve, så det kan vere verd ein tur til fastlegen din.

 

At dei ikkje finn noko betyr ikkje at du ikkje reagerer på enkelte matvarer, men du kutta alt for mykje på ein gang. Du bør nyansere det litt meir etter type vare. Ein ernæringsfysiolog bør ha oversikt over korleis du kan dele inn matvarene og korleis du går fram for å prøve å finne årsaken.

Lenke til kommentar

Det vil slå ut på en blodprøve om det er allergi. Vi kan måle spesifikke biomarkører om det er allergener. Da man vil alltid reagerte på spesifikke proteiner som igjen kan måles. (for eksempel IgE) Her kan vi også bruke provikansjonsmetoder.

Gjelder det derimot matoverfølsomhet som du kanskje tenker på her, så innebærer dette ikke en aktivering av kroppens immunforsvar. Her er det uansett viktig å ekskludere eventuelle allergener først. Dette er altså en ekslusjonsdiagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fine svar!

 

Nei, siden han på legevakta tydeligvis ikke hadde peil og i tillegg var fargeblind, så får jeg vente til den 10.november, for så å bestille time hos fastlege.

Jeg tror jeg har funnet ut at jeg reagerer på eple. Merket det med en gang etter inntaket.

 

Vet ikke, sist jeg slet med allergier og utslett var i barneskolealder. Så utrolig rart at det plutselig skal slå ut igjen. Jeg får heller eksperimentere meg litt frem med ulike matvarer frem til jeg får time hos fastlege!

Lenke til kommentar

Det vil slå ut på en blodprøve om det er allergi. Vi kan måle spesifikke biomarkører om det er allergener. Da man vil alltid reagerte på spesifikke proteiner som igjen kan måles. (for eksempel IgE) Her kan vi også bruke provikansjonsmetoder.

 

Gjelder det derimot matoverfølsomhet som du kanskje tenker på her, så innebærer dette ikke en aktivering av kroppens immunforsvar. Her er det uansett viktig å ekskludere eventuelle allergener først. Dette er altså en ekslusjonsdiagnose.

 

Riktig, det var overfølsomhet eg tenkte på. Får du vite kva matvarer det er snakk om dersom du har allergi og tar blodprøve, eller kan du framleis måtte prøve deg fram?

 

Dersom det ikkje er allergi og legen ikkje har noko svar, så kan du måtte gå vidare med prøv-og-feil-metoden, då gjerne i saman med ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar

For noen, for andre ikke. Men antistoffet IgE-1 er den som alltid vil forekomme. Mange proteiner ligner på hverandre og mange har for eksempel kryssallergener. Som et eksempel kan en person som reagerer på en type pollen også reagere på for eksempel eple. Derfor er det en risiko for å få en "falsk positiv". Den tradisjonelle metoden er å kjøre en kostdagbok og loggføre hvilken matvarer som gir symptomer. Da matallergener er relativ sjeldent brukes denne metoden for å hindre at personer driver med selvdiagnose ring og ekskluderer mange gode matvarer som kan bidra til en en sunn helse. Uansett må man starte hos fastlege for å eksludere andre mulige diagnoser.

 

Ikke helt sammenlignbart men la oss ta laktoseintoleranse(melkesukker) Dette kaneksempel påvises ved en "hydrogentest" og dette fikk vi måle selv når vi var i praksis på sykehuset. Dette grunnet at melkesukkeret blir fermetert i tarmen. Dog er det meg bekjent at ikke alle sykehus har denne. Så en annen variant er å måle blodsukker-stigning etter å inntatt en laktose-rik drink.

Et viktig poeng er at bearbeidelse av maten kan ødelegge allergenene og mange opplever å tåle disse. Igjen kan eple brukes som et eksempel --> eplesyltetøy, hermetikk, koking/skrelling etc.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Selv med et variert platebasert kosthold får du nok protein i kosten. Det er sjelden virkelig nødvendig å spise animalske produkter, og de fleste ville fått det bedre helsemessig om de reduserte mengden om de spiser mye av det. Blander du f.eks bønner og ris har du en god proteinprofil.

 

post-143812-0-37970200-1442687855_thumb.jpg

 

Kilde: Helsedirektoratet

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Selv med et variert platebasert kosthold får du nok protein i kosten. Det er sjelden virkelig nødvendig å spise animalske produkter, og de fleste ville fått det bedre helsemessig om de reduserte mengden om de spiser mye av det. Blander du f.eks bønner og ris har du en god proteinprofil.

 

attachicon.gifproteinkvalitet.jpg

 

Kilde: Helsedirektoratet

Ikke noe som er verdt å åpne en 2 år gammel tråd for... 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...