Gå til innhold

Jobbsøking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mange bruker finn, ettersom det er en av de største på nettet. Så har du jo masse firmaer som driver med rekruttering, ettersom det kan være vanskelig å finne rett person til jobben.

 

Kommer veldig an på jobben også. Tenk på hva slags jobb det er.

 

Hvordan ville du nådd flest mulig som du kan se for deg i jobben?

 

Er det studenter til en kveldsjobb? Er det høyt kvalifisert fagpersonell? Ville du lett på samme sted etter disse 2 personene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan nok tenkast at enkelte bedrifter har laga seg nokre interne rutiner for bakgrunnssjekk av jobbsøkere, men i all hovedsak så vil dette være personavhengig.

 

Eg har ikkje inntrykk av at det store fleirtallet av arbeidsgivere bruker mykje tid på bakgrunnssjekk. Men det vil nok være avhengig av kva bedrift og kva stilling det er snakk om.

Det er uansett begrensa kor mykje tid ein orker å bruke på googling under vanlige ansettelser.

 

Nøyaktig kva databaser ein søker i vil sjølvsagt være avhengig av kva type informasjon ein leiter etter.

Skal ein sjekke om ein person har vært nemt i media eller har ein blogg så er det nok google som blir brukt. Skal ein sjekke vennekretsen så er facebook ein god plass å søke på.

 

Så langt eg veit så finnes det ikkje noke eigne programmer eller databaser for å søke opp jobbsøkere, av dei arbeidsgiverane som gjer slikt arbeid så bruker dei nok berre vanlige tilgjengelige søketjenester. Behovet for bakgrunnssjekk er også noke begrensa, dei fleste ansatte blir ansatt på prøvetid så dersom ting ikkje fungerer så kan arbeidsgiver seie opp den ansatte iløpet av prøvetida.

 

 

Sjølv så bruker eg google, gulesider og skattelistene for å gjere søk etter personer, litt avhengig av kva opplysninger eg har tilgjengelig. Søket er då kun for å dobbeltsjekke stavemåten av navn. Det er fort gjort å huske feil eller notere feil, og det er alltid kjedelig for mottakeren å få brev der navnet er skrevet feil.

Dersom eg veit nokenlunde alderen på vedkommande så er eit navnesøk på skattelistene eit godt utganspunkt sidan eg der får navn fødselsår og postnummer (sjølve skattelista les eg aldri).

Om eg veit kvar vedkommande bur så er gulesider eit godt valg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har ikkje prøvd desse betalingssidene, men eg er 90% sikker på at dei berre samler søkedata frå mange fritt tilgjengelige kilder slik at søkaren får all informasjonen på ei og samme side.

Altså at sida samler f.eks bostedsadresse frå gulesider, eiendomsopplysninger basert på adressen frå seeiendom, skatteopplysninger frå skattelistene, venneopplysninger frå facebook, bilder frå instagram, osv.

Alle slike opplysninger er fritt tilgjengelige, men arbeidsgiver skal ha ein svært god grunn for å orke å bruke tid på å søke etter deg overalt.

 

 

Det som kanskje kan være forskjellen på slike betalingssider og google er at google er organisert slik at dei mest brukte linkane kjem øverst. Under vanlig søking på vanlige ting så er det ein klar fordel at det er slik, men ikkje nødvendigvis når du søker på veldig spesifiserte opplysninger.

Har du f.eks ein gammal blogg som hadde 3 leser på 90-tallet så vil denne bloggen ligge langt langt nede på lista i eit google søk. Enkelte av betalingssidene kan muligens ha ein anna måte å søke på som gjer at slike ting blir lettare å finne når du bruker veldig spesifikke søkeord.

Men alt skal være mulig å finne i google også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...