Gå til innhold

Trenger litt hjelp til IF funksjonen i Excel


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en liten nøtt i Excel jeg ikke finner ut av. Jeg har laget et et excel ark med dropdown menyer, hvor brukeren kan velge mellom noen faste verdier. I neste fane skal jeg lage en matrise hvor valgte verdier skal settes inn i et system.

Jeg lagde da følgende formel (som fungerer)

=IF((RiskRegister!G5="sannsynlig");(RiskRegister!H5="ubetydelig"))

 

Problemet er at jeg ikke vil ha verdien TRUE eller FALSE som resultat, men 1 eller 0. Altså, velger brukere "sannsynlig" og "ubetydelig" i cellene, vil jeg ha 1 som resultat. Velger de noe annet, vil jeg har 0 som resultat.

 

Etter hva jeg kan se i hjelp skal funksjonen ha IF(logical test);(value if true);(value if false). Editere jeg formelen i etterkant ser jeg at "Riskregister!H5" legger seg som en "value is true" verdi. Det kan dermed se ut som om formelen egentlig ikke skulle ha fungert, men på mystisk vis gjøre det allikevel. (jeg får desverre bare true og false som resultat)

Og dermed er jeg stuck :hmm:

Noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan løses?

Endret av gummitarzan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan se i hjelp skal funksjonen ha IF(logical test);(value if true);(value if false).

 

Parentesene dine er ikke helt riktige, prøv IF(logical test; value if true; value if false). Hvis du vil at det skal vises 1 i stedet for TRUE og 0 i stedet for FALSE, da kan du bruke N() rundt formelen din, eller bare rundt utverdiene dine.

Eksempelvis

N(IF(logical test; value if true; value if false))

eller

IF(logical test; n(value if true); n(value if false))

Lenke til kommentar

Hvis/If tester bare ett vilkår. Vil du ha true når begge vilkårene er oppfylt kan du slenge på en Og/And og skrive

 

=hvis(og(RiskRegister!G5="sannsynlig";RiskRegister!H5="ubetydelig");1;0)

 

som gir 1 hvis og bare hvis både g5 og h5 er oppfylt.

 

 

 

Skal du ha true når ett (og eller begge) av vilkårene er oppfylt kan du skrive

 

hvis(RiskRegister!G5="sannsynlig";1;hvis(RiskRegister!H5="ubetydelig";1;0))

 

som gir null hvis hverken g5 eller h5 er oppfylt, og ellers 1.

 

EDIT : Hvis = If , Og = And

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...