Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips: Trimming blir punkt på EU-kontrollen


Leo_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke forsikringsselskapene tilgang til samme opplysninger som står i vognkortet da?

 

Joda, og en modifisert eller ombygget bil får en endring i forsikringspremie. Ombygde biler forsikres som den bilen den er ombygd til. Er den trimmet, må det finnes dokumetasjon på at bilen tåler det. Så om du fikser litt på din 316i, og får den godkjent fordi effekten nå er lik 320i, forsikres den som 320i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du eller jeg misforstått. Jeg snakker om ulovlig ombygging/trimming. Altså de som bygger om bilen uten å få ombyggingen registrert i vognkortet, feks en BMW 520 til M5. Jeg har også bygget om og godkjennt bilen min, og så lenge det står i vognkortet at den er ombyggd, og alt er godkjennt er det ingen problemer med forsikringsselskapet. De stoler på at Biltilsynet har kompetanse til å vurdere lovligheten.

 

Det er ikke trimming som er problemet, men at dette ikke er godkjennt, og at du dermed ikke har forsikring som dekker det du har gjort. Det er ofte større risiko forbundet med en bil på 300hk, kontra 150hk, og dermed må forsikringselskapet vite om dette. Så med mindre du selv opplyser om at bilen er ulovlig trimmet når du forsikrer den, så stoler de på vognkortet, og har dermed feil info.

 

Men av ren nysjerrighet, hvilken bil er det du bygger om, hvilken dokumentasjon har du, og hvor mye effektøkning er det snakk om? Gjerne ta det på PM for å ikke skrive mye offtopic i tråden :)

Jeg mener at en bil blir ikke tryggere av å være GODKJENT ombygd, kontra samme ombygging uten godkjenning. Derfor mener jeg det er tull å svartmale trimming.

Lenke til kommentar

Nå ser da ikke selskapet den økte effekten selv om bilen er godkjent med det så lenge det er gjort korrekt fra Biltvilsynets side.

Jo, når man godkjenner en ombygging så endres dataene i vognkortet.

I mitt tilfelle står det noe ala dette: Effekt: 121kW og Motorvolum: 2498cm2

Dette er de nye tallene, og de gammle er slettet.

 

I tilleg står det under Merknader: "Godkjennt med ombygd med motor, drivverk, hjuloppheng og bremser fra Mazda 626 2,5l V6. xxxxxxxxxxxx 01.07.2013

 

(fikk jo selvfølgelig en nyansatt/vikar derp til å skrive inn i autosys så det er den faktiske ordlyden)

 

Dette er jo da det som forsikringen får tilgang til når de slår opp i Autosys for å hente ut data.

Sjekka nettopp og hos Gjensidige står det: Årsmodell: 1994 registret med 165 HK

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at en bil blir ikke tryggere av å være GODKJENT ombygd, kontra samme ombygging uten godkjenning. Derfor mener jeg det er tull å svartmale trimming.

I de fleste tilfeller er det ikke noe forskjell på godkjennt og ikke godkjennt. Og jeg prøver ikke å svartmale trimming. Det er forsikringsselskapene som er problemet.

 

Om ulykken er ute, så må du påberegne deg å bli rævkjørt av forsikringsselskapet om de finner ut at du har trimmet og ikke godkjennt bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke forsikringsselskapene tilgang til samme opplysninger som står i vognkortet da?

 

De har tilgang til de samme dataene som vi har i prinsippet, eventuelle merknader skal etter hva jeg har fått forklart ikke være tilgjengelig for sleskapene.

 

 

Joda, og en modifisert eller ombygget bil får en endring i forsikringspremie. Ombygde biler forsikres som den bilen den er ombygd til. Er den trimmet, må det finnes dokumetasjon på at bilen tåler det. Så om du fikser litt på din 316i, og får den godkjent fordi effekten nå er lik 320i, forsikres den som 320i.

 

I Autosys er den fortsatt en 316i, og den står med original effekt i autosys dersom biltvilsynet gjør jobben sin korrekt.

 

Jeg husker svært godt en ombygd sak jeg hadde for noen år siden der jeg insisterte ovenfor sleskapet på at det var en ombygd bil, men de ville fortsatt forsikre den som det den opprinnelig var.. De la til et notat i avtalen som sa hva den var ombygd til.

Premien ble akkurat den samme som ellers til tross for en dobling av motoreffekt, 70mm senking og en del andre modifikasjoner.

 

Jo, når man godkjenner en ombygging så endres dataene i vognkortet.

I mitt tilfelle står det noe ala dette: Effekt: 121kW og Motorvolum: 2498cm2

Dette er de nye tallene, og de gammle er slettet.

 

I tilleg står det under Merknader: "Godkjennt med ombygd med motor, drivverk, hjuloppheng og bremser fra Mazda 626 2,5l V6. xxxxxxxxxxxx 01.07.2013

 

(fikk jo selvfølgelig en nyansatt/vikar derp til å skrive inn i autosys så det er den faktiske ordlyden)

 

Dette er jo da det som forsikringen får tilgang til når de slår opp i Autosys for å hente ut data.

Sjekka nettopp og hos Gjensidige står det: Årsmodell: 1994 registret med 165 HK

 

Dataene i vognkortet skal IKKE endres ved trimming/motorbytte/vektendringer osv.

Kjøretøydataene skal være det samme, med en kommentar som sier hva som er gjort av endringer (hva bilen er godkjent med)

 

Her har altså biltvilsynet gjort feil.. Slike feil gjøres relativt ofte, men det er fortsatt feil.

Lenke til kommentar

Hvor står regelverket for dette? Hadde vært interesant lesning om det var mulig å få tak i :)

Jeg spurte også om å få endre modelbetegnelsen, men dette ble jeg nektet. Det var bare motorstørrelse, effekt og vekt som ble endret. Det står fremdeles 626 LX, og ikke 626 2,5 V6 som modelbetegnelse.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Neida, bare å løsne et lokk og se at det er loddet fast noe uoriginalt på ecu'en.

Ikke nødvendigvis. Noen lodder pins på kretskortet, andre flasher via OBD-porten eller kontakten til ECUen. Man kunne ha tatt en firmwaredump fra ECUen og sammenlignet med firmwaren den bestemte bilen skal ha, men med de forskjellige løsningene hvert konsern bruker, så er det lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er et aldri så lite vepsebol der jeg forventer å finne STORE variasjoner i praksis mellom de forskjellige aktørene. Vi har hatt et par gjennomganger på jobb rundt endringene i PK, både ved sentral samling og lokalt. Det har ikke kommet mange konklusjoner, men sånn generellt sett, så godkjenner jeg så fremst jeg definitivt IKKE kan godkjenne. Om du kommer med en veteranbil som åpenbart yter betydelig mer enn den er typegodkjent som har vi et problem, men en erstatningsforgasser og et erstatnings-tenningsanlegg betyr ikke nødvendigvis at motoren yter betydelig mer enn originalt. Ser det hele sånn ca. presentabelt ut? Har den en ca. fornuftig motorgange og tålig greie avgasser? For MEG høres det ut som du ikke behøver å være i trøbbel, men igjen, det vil nok forekomme en god del variasjoner i skjønn nå framover. Dette selv om den nye forskriften prøver å redusere fenomenet, men når det er åpnet for flere bedømninger gir det da større rom for lokale variasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er et aldri så lite vepsebol der jeg forventer å finne STORE variasjoner i praksis mellom de forskjellige aktørene. Vi har hatt et par gjennomganger på jobb rundt endringene i PK, både ved sentral samling og lokalt. Det har ikke kommet mange konklusjoner, men sånn generellt sett, så godkjenner jeg så fremst jeg definitivt IKKE kan godkjenne. Om du kommer med en veteranbil som åpenbart yter betydelig mer enn den er typegodkjent som har vi et problem, men en erstatningsforgasser og et erstatnings-tenningsanlegg betyr ikke nødvendigvis at motoren yter betydelig mer enn originalt. Ser det hele sånn ca. presentabelt ut? Har den en ca. fornuftig motorgange og tålig greie avgasser? For MEG høres det ut som du ikke behøver å være i trøbbel, men igjen, det vil nok forekomme en god del variasjoner i skjønn nå framover. Dette selv om den nye forskriften prøver å redusere fenomenet, men når det er åpnet for flere bedømninger gir det da større rom for lokale variasjoner.

 

Kjempe, det er vel omtrent vi har håpet og gjettet oss til også. Det er jo "per definisjon" ikke lov å endre motorytelsen, men det både ser greit ut, og går som det skal. Det er jo gamle motorer, og selv med godt stell, yter de sjelden særlig mye mer enn da de var nye.

 

DSC_0047_zpscf857a58.jpg

 

Sånn ser det ut p.d.d., jeg kommer til å lage catch-tank til oljen, og turboen du skimter, blir byttet ut med et vanlig grenrør, samt at niplene på innsuget får sorte slanger som går til et plenum, som går videre til sensor.

Lenke til kommentar

Jeg ville leda motorventilasjonen til innsug om mulig, det virker mer seriøst for meg i alle fall. Utover det ser ikke JEG det som en umulighet å rusle det motorrommet gjennom uten videre problemer. Sørg for at den oppfører seg humant, det hjelper på helhetsinntrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...