Gå til innhold

Akvarium-kroken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt det opp i staarten av Juni. Sto uten fisker i et liten måned. Hyppig renset og byttet vann. Fikk nå fisker for en 2 - 3 uker siden.

 

Har ikke luft i det, så det er nok ikke problemet. Eller kanskje mangelen?

Filteret blir vasket minst en gang i uken.

Byttet ogsæ vann for en 4 dager siden.

 

Kan prøve det du sier! Lurer også på om det trengs en ny pumpe. 5-6 år og billig.

Burde kanskje også få en luft løsning?

 

Forøvrig 60 liter og 5 små fisker.

Lenke til kommentar

ja, men "renser" du det eller skyller fort og greit i gjennom?

Misstenker du "renser" den, noe du ikke skal, det skal være igjen en del gugge når du er ferdig, for det er denne guggen som gjør at filteret fungerer bra.

Varmt vann dreper også denne gugga, bruk lunkent vann.

En gang i uka er uansett ALT for mye, skyll av det meste når du ser pumpa i filteret fungerer treigere enn vanlig, men ikke rens.

 

Selv går jeg gjennom filteret ca en gang i halvåret...

Lenke til kommentar

Tåkete vann noen månder etter oppstart kommer sannsynligvis at for mye næring i vannet, og dermed oppblomstring av mikroorganismer som alger og/eller bakterier i vannsøylen. Selve uklarheten i vannet er ikke skadelig, men årsaken til det kan være det. Personlig ville jeg gjort et 30-50% vannbytte og umiddelbart stoppet fôring av fiskene (så lenge du ikke har yngel går dette fint i flere uker), og kanskje også dekket til akvariet for å unngå sollys, selv om det ikke nødvendigvis vil hjelpe siden vannet har hvit og ikke grønn "tåke".

 

Når det gjelder rens av filteret er dette noe du ikke skal gjøre ofte, spesielt i starten, da dette fjerne og i verste fall dreper livsviktige bakterier. Det er greit å skylle filteret av og til når det er såpass tett av vannstrømmen blir sterkt hindret, dvs. etter flerer månder (f.eks etter 6 mnd som aklla sier). Og da er det best å skylle det forsiktig i en bøtte med vann fra akvariet.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se pga. bildekvaliteten, men det kan se ut som planten holder på å dø grunnet for lite lys og/eller næring. Det er lite trolig at ren algevekst hadde gjort at planten ble seende slik ut. Nå vet jeg ikke hvilken plante det er, men typiske stengelplanter henter næring via røttene, og substratet ditt er etter hva jeg kan se veldig næringsfattig. Jeg ville droppe planter som henter næring via røttene, og heller gått for planter som henter næring fra vannsøylen, som f.eks anubias og javabregner. Disse trenger i tillegg relativt lite lys, men vokser også relativt sakte. Om du vil beholde denne og lignende planter, vil jeg anbefale å bruke kuler/terninger med næring som du trykker ned i grusen under røttene. Dette får du kjøpt billig på Ebay, eller litt dyrere på noen norske butikker/nettbutikker. :)

Lenke til kommentar

Alger?

 

Hvilke fisk skal du ha i akvariet forresten?

Vær så snill ikke svar gullfisk...

Haha, jeg har fisker i det. 2 Guppy (en døde her for et par dager siden), en albino sugefisk og en annen jeg ikke husker navnet på. Typisk lite akvarie fisk, ble jeg fortalt i butikken. :) 

 

 

Det er vanskelig å se pga. bildekvaliteten, men det kan se ut som planten holder på å dø grunnet for lite lys og/eller næring. Det er lite trolig at ren algevekst hadde gjort at planten ble seende slik ut. Nå vet jeg ikke hvilken plante det er, men typiske stengelplanter henter næring via røttene, og substratet ditt er etter hva jeg kan se veldig næringsfattig. Jeg ville droppe planter som henter næring via røttene, og heller gått for planter som henter næring fra vannsøylen, som f.eks anubias og javabregner. Disse trenger i tillegg relativt lite lys, men vokser også relativt sakte. Om du vil beholde denne og lignende planter, vil jeg anbefale å bruke kuler/terninger med næring som du trykker ned i grusen under røttene. Dette får du kjøpt billig på Ebay, eller litt dyrere på noen norske butikker/nettbutikker. :)

Lys er det ikke manko på, så da er det nok læring som du sier. Det høres ut som at det er en bedre løsning å gå for et par planter som henter næring fra vannsøylen. 

Tusen takk for mye læring. Har dere noen andre tips og triks? Akvariet i dag ser ganske så tamt ut, mangler klare farger og slikt. 

Det kommer vel etterhvert når ting begynner å falle på plass.

Lenke til kommentar

Dessverre er det få i dyrebutikker som har peiling på fisk, men det finnes noen gode butikker med ansatte som virkelig vet hva de snakker om og som ikke sender med deg fisk som du ikke kan ta vare på. :)

 

Har kanskje et par tips, men det er vanskelig å vite hva du er ute etter. Det er veldig individuelt hva man mener er pent, og jeg personlig er helt klart en tilhenger av at akvariet skal se naturlig ut, mens andre synes det er moro med skattekister og hodeskaller i akvariet. Om du vil ha en naturlig look er en god plassering av stein og røtter viktig, og så brukes planter for å fylle inn og knytte hele akvariet sammen. Og man trenger heller ikke å fylle akvariet med mange ulike planter. Jeg har f.eks bare javabregner og sverdplanter i akvariet, men sammen med noen steiner, røtter og en BTN-bakgrunn er jeg veldig fornøyd med resultatet. :)

 

post-102737-0-46895100-1438805423_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reker og ciklider går skjeldent godt sammen, og algene som dekker bakgrunnen og røttene syns jeg gir et mer naturlig preg. :)

 

Edit: Algene som jeg har er heldigvis også et tegn på et sunt akvarium, i motsetning til f.eks de forferdelige penselalgene som jeg tidligere har vært plaget med. :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Da har du flaks. Jeg har hatt amanoreker sammen med ciklider, og de levde ikke lenge. Dessuten trives jeg godt med de 4 fiskene som jeg har nå. :p

 

Det er et Juwel Rekord 800 (110L) med standard filterboks med pumpe og varmekolbe som nå er gjemt bak bakgrunnen. Til filtrering bruker jeg blåsvamp og cirax, med andre ord har jeg nesten bare biologisk filtrering. I tillegg har jeg en liten Eheim sirkulasjonspumpe (300 L/t) i venstre hjørne som du så vidt kan skimte på bildet. Denne bruker jeg ogås når jeg bytter vann, så da pumper jeg raskt vann ut og inn. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da fant jeg plutselig et veldig billig akvarium på finn, og sitter nå med et nytt 400l akvarium midt i stuen... :p
Innkjøringen er igang, og lurer litt på hva jeg har kastet meg ut i :p Er det noe ''fasit'' på antall fisker pr liter? 

Mener å ha lest 1 cm pr Liter

Endret av Marinius
Lenke til kommentar

Anttal cm fisk per liter kan du bare glemme, da kan du i teorien ha en 50cm lang fisk i et 50 liter akvarium, og det går nok ikke. Med 400 liter har du ganske mye å velge mellom. Jeg vil anbefale deg å heller velge fisk ut ifra de vannverdiene du har i kranen. Anbefaler å bruke fiskedatabasen hos Akvaforum for å finne informasjon om hver enkelt fisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...