Gå til innhold

Solveig Horne (Frp) - Trør i baret fra første stund


G

Anbefalte innlegg

 

Det finnes jo unntak. For å ta et annet eksempel, kan vi se på Kristin Halvorsen. Utdannelsen hennes består av mellomfag sosialpedagogikk (1981) (1,5 år) og grunnfag kriminologi (1982) (1 år) fra Universitetet i Oslo. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristin_Halvorsen (Wikipedia er ikke den beste kilden, men var det beste et kjapt google-sak ga. Regjeringen.no har allerede fjernet siden hennes.)

 

Jeg synes det er pussig at man ikke behøver å kunne lese et regnskap eller ha noen økonomisk innsikt overhodet for å bli Finansminister. Jeg innser at Halvorsen ikke jobbet på egenhånd, men når man har det overodnede ansvaret for et departement, bør man ha noe kunnskap om faget.

 

Stortinget.no finner du dem alle :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av det ho Solveig Horne vert sitert på er sunn fornuft.

 

Men det er ikkje politisk korrekt, derfor får ho kritikk av dei avgåtte, som har bestemt at det er deira meiningar som er "riktige", og alle andre lyt berre skamma seg.

 

Eit av sitata frå Solveig Horne er til dømes dette frå 2009, for ein skandale at ho sa dette:

 

Vold­tek­tene i Stav­an­ger kom­mer som en følge av regje­rin­gens inn­vand­rings­po­li­tikk. Det er et para­doks at mens halve regje­rin­gen job­ber for like­stil­ling, job­ber den andre halv­par­ten med å hente menn fra mid­del­al­der­kul­tu­rer til Norge. Resul­ta­tet gag­ner defi­ni­tivt ikke norske kvinner

Lenke til kommentar

 

I så fall burde hun jo kunne stå for dem også etter at hun er kommet i regjering...?

 

Geir :)

 

Det vil visa seg gjennom arbeidet ho vil gjera, men det har ho nok ikkje fått så mykje tid til enno.

 

At media og politiske motstandarar gjer sitt beste for å skremma ho til å adoptera deira latterlege meininger er jo ikkje overraskande, så får me sjå korleis ho taklar det på sikt.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå den rød-grønne regjeringa var noe teknokrati, men for å trekke frem et eksempel hadde avgåtte barne- likestilling og inkluderingsminister Inga Marte Torkildsen følgende utdannelse: Cand.mag., mellomfag religionshistorie og statsvitenskap, semesteremne Midt-østen- og Nord-Afrika-kunnskap, Universitetet i Oslo 1996-2000. Relevant i min bok.

Ja se så smart hun var når hun påstod at 2 domstolinstanser, barnevern, samt politi ikke vet bedre enn henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste av det ho Solveig Horne vert sitert på er sunn fornuft.

 

Men det er ikkje politisk korrekt, derfor får ho kritikk av dei avgåtte, som har bestemt at det er deira meiningar som er "riktige", og alle andre lyt berre skamma seg.

 

Eit av sitata frå Solveig Horne er til dømes dette frå 2009, for ein skandale at ho sa dette:

 

Vold­tek­tene i Stav­an­ger kom­mer som en følge av regje­rin­gens inn­vand­rings­po­li­tikk. Det er et para­doks at mens halve regje­rin­gen job­ber for like­stil­ling, job­ber den andre halv­par­ten med å hente menn fra mid­del­al­der­kul­tu­rer til Norge. Resul­ta­tet gag­ner defi­ni­tivt ikke norske kvinner

 

Så.

Hun vet ikke forskjellen på innvandrings- og asylpolitikk.

 

Ikke overraskende, da ingen fra FRP vet noenting om internasjonale avtaler eller norsk utenrikspolitikk.

Vet ikke. Ei heller du.

 

Og hva mener du om det andre og viktigere spørsmålet;

Hvor stor andel av anmeldte voldtekter TROR DU er faktiske voldtekter?

Lenke til kommentar

 

Så.

Hun vet ikke forskjellen på innvandrings- og asylpolitikk.

 

Ikke overraskende, da ingen fra FRP vet noenting om internasjonale avtaler eller norsk utenrikspolitikk.

 

 

For noko tøv. Det er heilt kurant å lemma asylpolitikken inn under innvandringspolitikk.

 

Så INGEN frå Frp veit NOKO SOM HELST om internasjonale avtaler eller norsk utanrikspolitikk. Seriøse argument du kjem med!

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det er ikke kurant, fordi asylsøkere er mennesker som søker å bli flyktninger -- og det er viktig å skille mellom arbeidsinnvandring -- som er den eneste typen innvandring vi tar i mot, og asylsøkere og flyktninger, som vi tar i mot og gir midlertidig oppholdstillatelse i den hensikt å sende dem hjem når det er trygt for dem å returnere hjem.

 

Det er to helt separate grupper som krever helt separat politikk.

Den ene inkluderer svenske butikkmedarbeidere og tyske ingeniører -- den andre inkluderer somaliske lykkejegere og iranske avhoppere med informasjon om Iran sitt atomprogram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei det er ikke kurant, fordi asylsøkere er mennesker som søker å bli flyktninger -- og det er viktig å skille mellom arbeidsinnvandring -- som er den eneste typen innvandring vi tar i mot, og asylsøkere og flyktninger, som vi tar i mot og gir midlertidig oppholdstillatelse i den hensikt å sende dem hjem når det er trygt for dem å returnere hjem.

 

Det er to helt separate grupper som krever helt separat politikk.

Den ene inkluderer svenske butikkmedarbeidere og tyske ingeniører -- den andre inkluderer somaliske lykkejegere og iranske avhoppere med informasjon om Iran sitt atomprogram.

 

Når ein generelt snakkar om flyktning-, asyl- og innvandringspolitikk, så kan ein fint forkorta dette til berre innvandringspolitikk, og berre ekstreme pedantar vil komma med "men dette er jo asylpolitikk!".

 

Det er på same måte som at ein fint kan bruka ordet nordlendingar om folk frå Nord-Noreg, ein må altså ikkje seia nordlendingar, tromsværingar og finnmarkingar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men det er jo forskjellige behov for "innvandreren" og for nasjonen Norge.

 

Flyktningen trenger mat, og en rekke andre ting gitt situasjonen.

 

Asylsøkeren trenger å komme seg vekk fra mulig forfølgelse og sikkert en del andre nyanser.

 

Arbeidsinnvandreren gir noe til nasjonen.

 

I sum har Norge potensiale å hjelpe folk, og å skaffe seg litt arbeidskraft og kanskje også litt utveksling av kultur, væremåte, med mer.

Lenke til kommentar

 

Når ein generelt snakkar om flyktning-, asyl- og innvandringspolitikk, så kan ein fint forkorta dette til berre innvandringspolitikk, og berre ekstreme pedantar vil komma med "men dette er jo asylpolitikk!".

 

Det er på same måte som at ein fint kan bruka ordet nordlendingar om folk frå Nord-Noreg, ein må altså ikkje seia nordlendingar, tromsværingar og finnmarkingar.

 

Problemet er bare at det ikke har vært noen forandring på innvandringspolitikken på over 37 år -- og såvidt jeg vet har det ikke vært noen forslag om forandringer heller:

Arbeiderpartiet innførte innvandringsstopp i 1975 -- og det eneste som har skjedd siden er at vi i 1991 myket opp HVEM som er arbeidsinnvandrere.

(Det er fremdeles krav til enten utdannelse eller konkret arbeidskontrakt -- og disse får uansett ikke sosiale ytelser)

 

Og nå er en av de største pådriverene for friere innvandring i regjering: Høyre.

Noe som er ironisk når FRP er den største motstanderen av "innvandring" i Norge.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er umulig å tilfredsstille alle sære meninger og ytringer.

Fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen var konstant utsatt for mistenksomhet nettopp fordi hun var involvert i politisks arbeid med noe hun hadde greie på.

 

Hva slags politikkere er det vi egentlig ønsker?

Setter vi inn en person med eierinteresser i samme departement som han eller henne

skal lede er det feil, har de ikke peiling er også det feil.

Lenke til kommentar

 

Det er jo i verste fall snakk om en begrepsforvirring, men kanskje mer sannsynlig at hun mener transpersoner og transpersoner skal ha sine rettigheter sikret via lovgivningen, slik at de som ønsker det får rett på behandling. Folk har jo tolket dette som om hun nærmest ønsker å tvangsinnlegge transer, mens sannheten ser ut til å være at hun ønsket å sikre dem ett helsetilbud.

 

I beste fall er det begrepsforvirring - altså at hun mente transseksuelle men sa transpersoner.

 

I verste fall mener hun at det å være transperson er en diagnose, og at transpersoner trenger et særskilt helsetilbud som kan "helbrede" dem fra å være transpersoner.

 

Transpersoner er ikke syke (annet enn at de selvfølgelig blir forkjølet og får kreft som alle andre mennesker.) De trenger ikke noe særskilt helsetilbud fordi de er transpersoner.

 

Uttalelsene kom i hva som for meg ser ut til å være ett "homoblad", så jeg tviler på at hun var ute etter å snakke nedsettende om transer.

 

 

 

Nei, men det er vel rimelig å anta at utsagnet hennes er representativt for hennes kunnskapsnivå om, og holdninger til, transpersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I beste fall er det begrepsforvirring - altså at hun mente transseksuelle men sa transpersoner.

 

I verste fall mener hun at det å være transperson er en diagnose, og at transpersoner trenger et særskilt helsetilbud som kan "helbrede" dem fra å være transpersoner.

 

Transpersoner er ikke syke (annet enn at de selvfølgelig blir forkjølet og får kreft som alle andre mennesker.) De trenger ikke noe særskilt helsetilbud fordi de er transpersoner.

 

 

Nei, men det er vel rimelig å anta at utsagnet hennes er representativt for hennes kunnskapsnivå om, og holdninger til, transpersoner.

Det er vell ingen ting som tyder på at hun mente at transer skulle helbredes, men heller at de skulle ha rett på den hjelpen de måtte trenge fra helsevesenet.

 

At hun kanskje ikke hadde 100% kontroll på jungelen av 'skeive' uttrykk tar jeg med stor ro. Det skal ganske mye vond vilje for å tolke dette som noe nedsettende om transer. Så bør det også nevnes at enkelte grupper gjerne er mer nærtagende enn andre, selv om det her ser ut som det er enkelte som blir fornærmet på vegne av andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vell ingen ting som tyder på at hun mente at transer skulle helbredes, men heller at de skulle ha rett på den hjelpen de måtte trenge fra helsevesenet.

 

 

Men hvilken hjelp er det Horne - og du, tydeligvis - mener at transpersoner trenger fra helsevesenet?

 

Det transpersoner flest ønsker er å bli akseptert som det de er. Ikke helsehjelp til å bli noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det finnes jo unntak. For å ta et annet eksempel, kan vi se på Kristin Halvorsen. Utdannelsen hennes består av mellomfag sosialpedagogikk (1981) (1,5 år) og grunnfag kriminologi (1982) (1 år) fra Universitetet i Oslo. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristin_Halvorsen (Wikipedia er ikke den beste kilden, men var det beste et kjapt google-sak ga. Regjeringen.no har allerede fjernet siden hennes.)

 

Jeg synes det er pussig at man ikke behøver å kunne lese et regnskap eller ha noen økonomisk innsikt overhodet for å bli Finansminister. Jeg innser at Halvorsen ikke jobbet på egenhånd, men når man har det overodnede ansvaret for et departement, bør man ha noe kunnskap om faget.

 

Da Kristin Halvorsen ble finansminister hadde hun sittet 16 år på Stortinget, og blant annet hatt verv i Finanskomiteen.

 

Hun hadde ganske sikkert lest ett og annet regnskap i dentiden, og hun hadde nok langt mer kunnskap om statlig budsjettarbeid enn en person med økonomiutdannelse men ingen politisk erfaring.

Lenke til kommentar

 

Men hvilken hjelp er det Horne - og du, tydeligvis - mener at transpersoner trenger fra helsevesenet?

 

Det transpersoner flest ønsker er å bli akseptert som det de er. Ikke helsehjelp til å bli noe annet.

 

Nå skal jeg være forsiktig med å tråkke i begrepssalaten, men en del "transer" velger altså å få en kjønnsskifteoperasjon, og om jeg ikke tar feil er det allerede i dag en diagnose som sikrer rett til denne operasjonen. Noe jeg forøvrig synes er litt rart, men det er en annen diskusjon.

 

Når jeg googler "transperson" ser det for meg ut til å være ett omfattende begrep som ikke kun gjelder de som går i dameklær, transvestitter, men også de som ønsker behandling. Det ser også ut til å være ett ord det ikke hersker noen fullstendig enighet om, og jeg ser derfor ikke helt problemet med at hun kanskje misforstod noen av begrepene før hun ble minister.

 

Det kan dermed være flere typer tilbud "transer" trenger, både rent medisinsk, men jeg vil også tro at det å leve på den måten kan være vanskelig for mange, og at deler av dette kan bli lettere av å snakke med en lege, evt. psykolog.

 

Utover dette leser jeg ikke svaret hennes som annet enn at hun mener transer bør ha sine rettigheter sikret i helsevesenet, og at hun samtidig ikke nødvendigvis ønsker å sponse diverse interesseorganisasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...