Gå til innhold

Hardware Ekstra har blitt enda bedre


Anbefalte innlegg

Des flere som betaler jo hardere kjører de på.

Når de kjører 25% avslag så betyr vel det at det ikke er så mye kunder.

Hvis ingen betaler så må de vel revurdere innholdet/prisen.

Da blir d gjerne slutt på copy/paste artiklene som de blir beskylt for.

Det er egentlig ikke 25% avslag, men det blir snart ~33% dyrere - samt det vil gjelde for hele tek.no Om du kun leser hw.no blir det dyrere etter 1. nov.

 

Jeg har vært på randen til å betale tidligere, men alle endringer som blir gjort, skyver meg heller bort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snipp*

 

De tradisjonelle papirhusene har litt andre utfordringer enn Tek. Abonnent og reklameinntektene på print går ned uten at nett klarer å kompensere. Så enten nye modeller eller oppsigelser. Det begynner å bli begrenset hvor mange stordriftsfordeler som kan taes ut etter som at mediehusene nå er blitt såpass store at konkurransetilsynet ofte er på banen.

HW innholdet og antall årsverk har ikke endret seg, men etter å ha spurt fokusgruppene, ønsket man mer innhold i et Ekstraprodukt. Her ble det ansatt flere journalister (1 fast, pluss freelance). Så vidt jeg vet er Ekstra den eneste abo løsningen blant mediehusene som tilbyr uten bannerannonser. Og det er vel ikke vanlig at du kan lese 1 sak per uke heller, tror jeg.

 

Men jeg ser irritasjonsmomentet. Har selv vært på VG og Dagbladet og ønsket å lese en "+" artikkel. Har nå blitt såpass vant til det at det ikke irriterer meg så lenge det er godt merket.

 

Jeg er spent på hvordan abonnement vil endre internett selv.

Tror ikke det vil ødelegge, men heller skape nye segmenter.

Når f.eks Aftenposten fullstendig lukker siden for ikke-abonnenter vil brukerne enten tegne abo, eller bruke andre sider. Dette vil også være en vekstmulighet for andre/nye nettsider med andre forretningsmodeller.

Lenke til kommentar

Vurderte ekstra selv, men artiklene og ekstraartiklene er bare anemiske. Kom med stoff det er verd å betale for.

 

Snart holder det sikkert ikke med reklamefinansiering lenger, er neste steg å kreve betaling mot å kunne lese noe i det hele tatt på hw.no?

 

Bruker hw.no av gammel vane. Mange større aktører gir uendelig mye bedre innhold selv med adblock på. Tomshardware, Anandtech osv.

Lenke til kommentar
Trykk escape når sida har lastet, før betaling/adblock spammen kommer frem, så har du hele artikkelen gratis.

Genialt. Takk for tipset :)

 

Akter IKKE å gå over til itavisens irriterende journalistikk, og ble redd jeg også måtte kutte ut de to Tek-nettstedene jeg for tiden følger.

Ikke at det ikke finnes gode alternativer på engelsk, men jeg liker også tanken på norske nettsteder som tar for seg slikt stoff.

 

Jeg skjønner for øvrig at det koster å levere artikler. Og jeg åpner nettsidene først i en egen nettleser som ikke har adblock, bare for å ikke berøve for reklameinntekter. Men artiklene manøvrerer jeg meg fram til via en nettleser med adblock aktivert i.

Gidder rett og slett ikke å måtte forholde meg til disse heftige reklamebannerne hvor du må "scrolle" ned for i det hele tatt å kunne se overskriften på første artikkel.

 

Den gangen slike småtriks evt ikke lenger funker blir litt kjipt, men klarer meg helt fint uten Tek. Er reisebreva jeg kommer til å savne mest, og de kommer jo ikke så ekstremt ofte.

Lenke til kommentar

 

Ja! Tenkte at jeg kunne gi Hardware ekstra en sjanse, men når jeg ikke får lest artikkelen om hvordan jeg kan benytte meg av tilbudet får det heller være. Skal ikke være lett å bli kunde.

 

Det er vel ikke akkurat vanskelig heller - skru av adblock for akkurat den siden og les artikkelen, eller skru av adblock til du får registrert deg, eller bruk en nettleser (du har helt sikkert fler enn en installert på maskinen din) til å registrere deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som reagerer negativt på denne utviklingen? Først VG+ og nå Tek.no Ekstra osv osv.. Virker som om nettsamfunnet sakte men sikkert bygger som opp mot en betalbar hverdag hvor man plutselig må betale noen kroner her og noen kroner der for å få med seg alle godsaker og nyte nettsider fult ut.

 

Personlig syntes jeg dette blir helt feil. Skjønner jo at man ønsker å motarbeide bruken Ad-Block og selv har jeg fjernet Ad-Block på Tek.no nettverket da dette er en side jeg ønsker å støtte på grunn av jeg er en trofast leser og debattant og drar mye nytte og glede ut av nettverket.

 

Men nå føler jeg personlig at jeg sitter å blir straffet av andre som bruker Ad-Block, i det dere valgte å gå til skritte å filtrere innhold og gi eksklusivitet til de som betaler så syntes jeg det gikk for langt. Fordi nå er det jo ikke lenger snakk om man ønsker å betale og sponse en reklamefri hverdag eller ikke, for det er jo samme om du bruker Ad-Block eller ikke for oss "lovlydige" som ikke bruker det må fremdeles sitte med skjegget i postkassa fordi jeg får jo heller ikke nyte alt innholdet om dere skal filtrere og begynne å holde ting eksklusivt for de som betaler 29,- kr per måned for ekstra, vi har jo ikke lenger valget om å "finansiere" oss via å ha reklamen synlig eller ikke.

 

 

Denne formen for tiltak kan jeg rett og slett ikke støtte, ikke fordi 29,- kr per måned isolert sett er for mye, men fordi prinsippet bak og om denne trender fortsetter så vil det ødelegge for så mye av innholdet på Internett generelt at jeg ikke akter å støtte denne utviklingen.

 

Helt fullstendig ENIG. I det siste så har det blitt så vanvittig mye dilldall på hw.no at når jeg begynte å bruke adblock så var det også en velsignelse på denne siden.

Så kom tiden der man ikke fikk lov å surfe hw.no uten å deaktivere adblock. Greit nok forsåvidt. Da har man 2 valg:

1) deaktivere adblock og la hw.no få reklameinntekter og slite med juletre-siden

2) Kutte ut hele hw.no

 

Og akkurat som RamGuy så valgte jeg å deaktivere adblock.

 

Og hva er konsekvensen/takken for at vi gjør dette. Jo nå sitter vi med risikoen for at creme dê la creme artiklene havner på Ekstra, mens gratis siden blir ett sammensurium av gammelt crap, og re-posting fra andre søple-sider.

 

En annen ting er at tek.no nettverket nå har vokst seg så stort, at det guru-preget som var her tidligere nå er utvannet til ett stort kommersielt virrvarr.

Kjør en analyse av kommentarene på artiklene som dere gulper ut her, og dere vil se at folk er generelt misfornøyd med artiklene fordi det er enten dårlig journalistikk eller rett og slett google-translated'e sider fra utenlandske kilder, og i mange tilfeller særdeles mangefull kvalitetsikring der brukernes kommentarer faktisk fanger opp noe som er den betalte journalistens jobb å gjøre.

 

Konsekvensen blir nok det samme som ble konsekvensen for meg når vg.no og db.no lanserte betalingsløsninger. Mer frigjort tid, siden mengden interessant informasjon tilgjengelig blir redusert.

 

Det skal blåse rimelig kaldt fra en viss plass før den dagen kommer da jeg betaler penger for å lese noe jeg kunne lese gratis dagen før på ett .com domene

 

Så tek.no trenger ikke utvide båndbredde og servere i tiden framover på grunn av meg. Her blir det reduksjon i hits i stedet for økning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...