Gå til innhold

Trenger jeg et nytt skjermkort?


Anbefalte innlegg

Jeg spiller en del Battlefield 3 og kommer nok til å begynne å spille BF4 når det kommer ut om ikke så lenge. Jeg har fått testet ut Battlefield 4 BETA på datamaskinen min, men synes jeg mangler litt ''juice'' når det kommer til grafikken. God grafikk sammen med FPS er viktig for meg, så jeg må nok uansett belage meg på å kjøpe et nytt skjermkort uansett.

 

Spørsmålet er da:

Vil det være unødvendig å kjøpe et skjermkort av Nvidia 780-serien mtp. komponentene i datamaskinen jeg har fra før av? Vil de andre komponentene bli en merkbart stor flaskehals?

En del av komponentene var relativt ''high-end'' da jeg kjøpte de, men det begynner å bli en stund siden. Prismessig er 780 i god rekkevidde.

 

Min datamskin:

 

Intel i7 2600k, quadcore, 3,4ghz (uklokket)

Corsair H100i

corsair 16gb, ddr3, 1600mhz, CL9

ASUS Sabertooth P67

Intel SSD 520 series, 240gb, 550MB/520MB/s read/write,

MSI GeForce GTX 570, 1280MB, PhysX

Corsair HX 750W PSU

Endret av fredrik_asen88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt vitsen med å kjøpe et skjermkort til som er ''2 generasjoner'' gammelt (500-serien, 600-serien, 700-serien). Vet at ting blir fort utdatert på teknologifronten, men et Geforce 570 er jo utdatert med stor U.

 

Spørsmålet er jo om noen av komponentene i min data blir en flaskehals hvis jeg kjøper et Gefoce 780? Og vil maskinen min kjøre BF4 på max, hvis jeg da går for et 780-kort?

Endret av fredrik_asen88
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om noen av komponentene i min data blir en flaskehals hvis jeg kjøper et Gefoce 780? Og vil maskinen min kjøre BF4 på max, hvis jeg da går for et 780-kort?

En 2600k holder fortsatt godt følge med 4770k og alt annet utenom skjermkort er stort sett irrellevant for spillytelse.

Maskinen din vil kunne sette alle innstillinger på maksimale muligheter, men jeg tviler sterkt på at du vil få spillbar ytelse med et "puslete" 780.

 

Maksimale innstillinger i BF4 er jo tross alt resolution scale på 200% som betyr at en frame på 1920x1080 blir rendret i 3840x2160, og geometrien vil bli rendret i 7680 x 4320 takket være 4x MSAA, tviler sterkt på at dette vil være praktisk på en GPU i dag. Det blir spennende å se hvor stor påvirkning AMDs Mantle vil ha på ytelsen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

F.eks. Radeon R9 280X ligger veldig godt i pris, problemet er bare at det er en dum oppgradering fra ditt kort. Eventuelt kan R9 290 være et godt alternativ, greit å følge med på dette.

 

Synes nVIDIA har vært litt slappe med priskrigen, selv om det kanskje ikke har så mye for seg fra deres perspektiv.

 

 

EDIT: Never mind... ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg har i5 3570K og har aldri hatt problemer med flaskehals fra resten av komponentene. Eneste gangen jeg opplevde dette, var med Crysis 3(alt gresset som flyttet på seg). Da ble det for mye for CPU´n. Dette er patchet nå btw, så ingen flaskehals nå:p

 

2600k er ganske lik min i ytelse, så det burde nok gå bra;) Ville heller kjøpt en stor cpukjøler og overklokket prosessoren litt, enn å kjøpe nytt utstyr. Hver fall for denne runden;)

Lenke til kommentar

Sant det, ytelsesmessig er det ikke dramatiske forskjeller, spesielt ikke i spill.

 

Angående CPU-kjøler, støtter denne. Denne har du "evig" og kan bruke den i alle fremtidige PC-er (bare èn om gangen med mindre du finner opp en klonemaskin xD).

 

Jeg tror en hadde fått gode resultater av å kjøpe en kjøleribbe og en Scythe Gentle Typoon-vifte, denne er både stillegående og yter ypperlig (bedre enn Noctua på støy, lik på ytelse). Det er dette jeg ville ha gjort. Ulempen er at du må kjøpe termisk pasta, og det følger ikke med hastighetsadaptere (kan regulere hastigheten i BIOS eller via programvare).

 

Ellers er Noctua-kjølerene godt priset og det følger med en del snadder. Du er også garantert at de støtter fremtidige sokler, og du får festekomponenter gratis! Noctua NH-U12S, NH-14S, NH-D14 er gode alternativer. De to første er nyere, og mindre (går ikke over minnesporene), men kjøler fortsatt bra. Kan skru ned viftehastigheten og fortsatt kose seg med lave temperaturer.

 

 

Trådstarter: Du kommer til å få skikkelig god ytelse fra GTX 780 uansett. Hvilket kort kjøpte du forresten? :)

Lenke til kommentar

Sant det, ytelsesmessig er det ikke dramatiske forskjeller, spesielt ikke i spill.

 

Angående CPU-kjøler, støtter denne. Denne har du "evig" og kan bruke den i alle fremtidige PC-er (bare èn om gangen med mindre du finner opp en klonemaskin xD).

 

Jeg tror en hadde fått gode resultater av å kjøpe en kjøleribbe og en Scythe Gentle Typoon-vifte, denne er både stillegående og yter ypperlig (bedre enn Noctua på støy, lik på ytelse). Det er dette jeg ville ha gjort. Ulempen er at du må kjøpe termisk pasta, og det følger ikke med hastighetsadaptere (kan regulere hastigheten i BIOS eller via programvare).

 

Ellers er Noctua-kjølerene godt priset og det følger med en del snadder. Du er også garantert at de støtter fremtidige sokler, og du får festekomponenter gratis! Noctua NH-U12S, NH-14S, NH-D14 er gode alternativer. De to første er nyere, og mindre (går ikke over minnesporene), men kjøler fortsatt bra. Kan skru ned viftehastigheten og fortsatt kose seg med lave temperaturer.

 

 

Trådstarter: Du kommer til å få skikkelig god ytelse fra GTX 780 uansett. Hvilket kort kjøpte du forresten? :)

 

Jeg har jo en Corsair H100i. Det er vel noe av det mer effektive man kan ha av konvensjonell kjøling, før en begynner å bevege seg over på åpent vannkjølingssett.

 

Jeg kjøpte: ASUS GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA "DirectCU II OC"

 

Har litt troen på 3-parts kjøler+fabrikkoverklokking. Også var denne faktisk billigste 780-kort på komplett.no

Lenke til kommentar

Jeg har jo en Corsair H100i. Det er vel noe av det mer effektive man kan ha av konvensjonell kjøling, før en begynner å bevege seg over på åpent vannkjølingssett.

 

Jeg kjøpte: ASUS GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA "DirectCU II OC"

 

Har litt troen på 3-parts kjøler+fabrikkoverklokking. Også var denne faktisk billigste 780-kort på komplett.no

Tja, den er faktisk blitt ganske billig nå ser jeg. Men den er fortsatt for bråkete og det er ikke en fleksibel kjøleløsning. Det er en fin mellomting før man tar steget til skikkelig vannkjøling, men jeg synes ikke at man skal ofre støynivå for ytelse. Det er et kompromiss man strengt tatt ikke skal trenge å inngå. Viftene til Corsair er ikke helt de beste heller. Men skal være enig i at H100i er godt priset ytelsesmessig. Den slår NH-D14. Hvordan det er med samme vifte og hastighet, det er jeg ikke helt sikker på, Corsair sin spinner raskere. Men tror H100i hadde tatt NH-D14 der også.

 

Jepp, det kan du med go grunn ha troen på. Er ofte slik at de billigeste kortene er litt overklokket, og har tredjepartskjøler. Men er ikke alle produsentene som forstår hvordan å lage en stillegående og god kjøler.

Lenke til kommentar

Tja, den er faktisk blitt ganske billig nå ser jeg. Men den er fortsatt for bråkete og det er ikke en fleksibel kjøleløsning. Det er en fin mellomting før man tar steget til skikkelig vannkjøling, men jeg synes ikke at man skal ofre støynivå for ytelse. Det er et kompromiss man strengt tatt ikke skal trenge å inngå. Viftene til Corsair er ikke helt de beste heller. Men skal være enig i at H100i er godt priset ytelsesmessig. Den slår NH-D14. Hvordan det er med samme vifte og hastighet, det er jeg ikke helt sikker på, Corsair sin spinner raskere. Men tror H100i hadde tatt NH-D14 der også.

 

Jepp, det kan du med go grunn ha troen på. Er ofte slik at de billigeste kortene er litt overklokket, og har tredjepartskjøler. Men er ikke alle produsentene som forstår hvordan å lage en stillegående og god kjøler.

Har nå testet det nye skjermkortet i BF3 med ALT på høyeste innstilling. Holder stabilt 60 fps 95% av tiden. Vifta bråker veldig lite så alt i alt er jeg veldig fornøyd med dette skjermkortet.

 

Nå gjenstår det bare å se hvor høye innstillinger jeg kan kjøre på BF4.

Endret av Fredrik888
Lenke til kommentar

Har nå testet det nye skjermkortet i BF3 med ALT på høyeste innstilling. Holder stabilt 60 fps 95% av tiden. Vifta bråker veldig lite så alt i alt er jeg veldig fornøyd med dette skjermkortet.

 

Nå gjenstår det bare å se hvor høye innstillinger jeg kan kjøre på BF4.

Høres bra ut! :) Du har faktisk mye bedre skjermkort enn meg!

 

Angående overklokking, det er ikke så vanskelig på GPU. Når den tid kommer kan jeg nok legge ut link til en god guide.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...