Gå til innhold

233 000 000 kroner skal brukes på DLD i 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DLD er moralsk forkastelig, og kanskje begynnelsen på noe verre. Men det er også småfisk i dammen sammenlignet med hva myndighetene i andre land holder på med. Men vi har nok ingen grunn til føle oss mer trygge, samarbeidet mellom Norge og USA er jo tilsynelatende ganske så intimt som vi så i ambassade-saken. Om jeg skulle vurdert å legge meg ut med myndighetene så ville jeg nok tenkt meg om både fire og fem ganger.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/File:GCHQ-aerial.jpg

 

Når jeg ser Government Communications Headquarters bygningen på bildet her kan jeg ikke unngå å tenke på Megadeth sin Hangar 18. Jeg syns den låta beskriver det hele mye bedre enn jeg selv noen gang kunne gjort. At mannen som synger har blitt (eller alltid vært?) riv ruskende gal gjør den ikke noe mindre briljant.

 

"Rejoice in an eternity of endless pain. For their world of insanity left us sane."

(Ernst Jünger, veteran fra første verdenskrig.)

 

"Welcome to our fortress tall"

"Take some time to show you around"

"Impossible to break these walls"

"For you see the steel is much to strong"

"Computer banks to rule the world"

"Instruments to sight the stars."

 

"Possibly I've seen too much"

"Hangar 18, I know too much"

(Dave Mustaine)

 

http://www.youtube.com/watch?v=-Z_d0IjcoMQ

Endret av Hertug Fluesopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt slemt av meg å si det, men det er kanskje det dummeste av alle innleggene her så langt. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan du kom fram til det? Om ikke annet så er ihvertfall DLD er godt eksempel på det motsatte av hva du skriver. En masse-overvåkning på en slik skala som det DLD er en del av er helt unikt i historien.

 

Jeg kan forstå at mange av de gamle hedningene hadde et syklisk verdensbilde, men i dag er det helt utdatert enten du har et rasjonelt humanistisk verdenssyn eller et kristent.

 

Jaha? Jeg synes det følger en tydelig utvikling fra siste regjering. Fra en "rød" regjering til en blå regjering er det lite som forandrer seg.

Til noe helt annet: Jeg synes det burde finnes høfligere måter å kommunisere med andre mennesker på enn det du er representant for.

Lenke til kommentar

Seriøst, jeg skjønner at dere er imot DLD, og det er faktisk jeg også, men hvordan går det an å ha så store politiske skylapper at du ikke skjønner at det faktisk kan stoppe mye alvorlig kriminalitet. Du hjelper ikke "the cause" med å være døv, stum og blind.

Og hvordan skal DLD stoppe alvorlig kriminalitet? Det de logger er hvem en IP adresse kontakter og på hvilket tidspunkt. Dette er strengt tatt indisier. En IP adresse blir ikke tildelt en person, men en adressat. Altså alle i huset ditt vil dele samme IP-adresse som deg. Har du et trådløst nettverk vil alle på det trådløse nettverket dele samme IP-adresse. Dette, koblet med at det er helt enkle grep folk kan ta for å unngå overvåkningen gjør at man sitter igjen med at hele befolkningen overvåkes, og det til en ganske høy pris for samfunnet.

 

Hvor kom disse 233 millionene fra? Kunne de ikke blitt brukt til mer fornuftige ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Resultatet av DLD er et stort samfunnsøkonomisk tapsprosjekt for Norge.

1. Staten bruker en masse penger (som for en stor del sendes ut av landet) for å kjøpe inn utstyr og arbeidskraft for for å overvåke alle innbyggerne sine

2. De innbyggerne som har noe å skjule eller ønsker privatliv kjøper VPN-tjenester fra utlandet samt bruker unødvendig mye tid på nettopp dette = senket produktivitet.

 

TAP-TAP-situasjon vedtatt av våre fantastiske politikere.

 

Eller skal vi si.. TAP-TUN situasjon..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

233 mill.... så sjukt som bare politikere får det til.

Ja, ja, det skaper vel kanskje en og annen arbeidsplass. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

 

Tja.. jobber selv (og er med-eier) i en konsulentbedrift som leverer konsulenter til PDMT, så sådan sett går noen av pengene rett vei, men er selvfølgelig helt enig i at det er helt horibelt å bruke så mange penge på å lytte til vanlige folks private samtaler i strid med internasjonal lov, men ingen ser ut til å bry seg så lenge man argumenterer med at man kanskje klarer å fange en pedofil, terrorist eller verst av alle en pirat!

Lenke til kommentar

Merkelig at flesteparten i FRP som hittil har blitt intervjuet har vært mot DLD. Må si det skurrer litt når de blir med på noe sånt tull. Kunne blitt brukt på mer fornuftige ting, blant annet helsesektor eller politi.

partier må ofte svelge et par kameler for å kunne komme i en regjering, Høyre er konservative så de vil ha ting som DLD inn og det er viktig for dem så da blir det " give and take" for FRP..

Lenke til kommentar

Det står noe om kryptering i artikkelen.

 

Montro hvilke evner de besitter i så måte, å knekke kryptering.

Om VPN-kryptering brytes så er bruken av slikt bortkastet f.eks.

Men, jeg er litt tvilende til at de kan knekke alt mulig slags type kryptering.

Lenke til kommentar

Vil ikke DLD umyndiggjøre Datatilsynet? Datatilsynet er tross alt til for å hindre unødvendig overvåking av innbyggerne. Tidligere har man trengt en veldig god grunn til å gjøre slik overvåkning. Nå trenger man bare sende ett brev! Og det basert på indisier.

 

Som flere i denne diskusjonen sier, så vil ikke dette snappe opp de som virkelig vil komme seg bort fra radaren. Skjønner ikke hvorfor mediedekningen har vært så dårlig som den har vært, eller at allmennheten ikke har satt seg litt inn i dette. Men for all del. La oss plassere noen til å følge med på huset til en eller annen tilfeldig person. Tipper den personen, og en haug andre, hadde hatt noe å si på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå blir jeg ***** irritert. Hva skal lissom dette hjelpe mot når alle idag bruker VPN. Forbankende suppehuer som ikke vet hvordan man skal behandle pengene. Forbasket tull er det. !

 

Må vel være noe annet som kan være mer fornuftig og bruke pengene på en direkte sløsing ?

Lenke til kommentar

Nå blir jeg ***** irritert. Hva skal lissom dette hjelpe mot når alle idag bruker VPN. Forbankende suppehuer som ikke vet hvordan man skal behandle pengene. Forbasket tull er det. !

 

Må vel være noe annet som kan være mer fornuftig og bruke pengene på en direkte sløsing ?

 

Kalles vel politikk, som egentlig bare er ett fint ord for idioti.

Lenke til kommentar

Sløserie av penger. DLD er ikke noe annet en bortkastet penger. Det blir bare masse styr, fare for datamissbruk og ikke noe godt av, siden de personer denne DLD tull skal hjelper imot, alvorlig kriminalitet, ungå dette tullet på ett blunk med vpn og proxy.

Det kommer bare å koster flere ganger fra det som er anslått nå og blir til ingennytte.

Denne pengene hadde blit mye bedre brukt i helsevesenet og eldreomsorg.

Lenke til kommentar

Seriøst, jeg skjønner at dere er imot DLD, og det er faktisk jeg også, men hvordan går det an å ha så store politiske skylapper at du ikke skjønner at det faktisk kan stoppe mye alvorlig kriminalitet. Du hjelper ikke "the cause" med å være døv, stum og blind.

 

At du og jeg som leser hardware.no vet at man kan komme seg utenom og hvordan man gjør det betyr ikke at folk flest vet det. Om man planlegger en forbrytelse, tenker gjennom utfordringer i forkant og gjør litt research er det lett å finne den nødvendige informasjonen men gjør alle kriminelle det?

 

Utifra det jeg vet om kriminalitet så er det veldig mye av den som er planlagt veldig dårlig om den er planlagt i det hele tatt. Spesielt for alvorlig kriminalitet. Om jeg skal tippe så vil jeg tro at gjennomsnitts forbryteren dømt for noe alvorlig scorer en god del lavere på intelligens og kunnskapsnivå enn folk flest.

(Det er også en del som scorer over gjennomsnittet selvfølgelig.)

 

Derfor er jeg helt sikker på at mange kriminelle aldri kommer til å benytte seg av TOR eller VPN's men kommer til å gjøre sine ugjerninger i fullt dagslys og med vinduene åpne.

 

Hvorfor tror dere politiet er så ivrige på dette? Tror dere de har lyst til å gjøre en god jobb eller tror dere at de vil kaste bort skattebetalerens penger på noe som ikke gir resultater?

 

Det betyr ikke at DLD er rett eller riktig for det er det ikke, men det er ikke en god taktikk å grave hodet ned i sin egen sandkasse.

 

I Danmark har de i hvertfall ikke hatt noe utbytte av DLD, som de har hatt siden 2007. Men det vil sikkert bli helt annerledes her tenker jeg!

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10073699

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Det står noe om kryptering i artikkelen.

 

Montro hvilke evner de besitter i så måte, å knekke kryptering.

Om VPN-kryptering brytes så er bruken av slikt bortkastet f.eks.

Men, jeg er litt tvilende til at de kan knekke alt mulig slags type kryptering.

 

"Inntil 13 millioner kroner skal gå til mottak og dekryptering av data internt hos politiet."

 

Det er ikke snakk om å knekke kryptering. Det er overføring av data internt som skal krypteres og dekrypteres så ikke andre skal få tilgang til dataen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...