Gå til innhold

Kvinnehets på internett


Anbefalte innlegg

Mannsjåvenismen lever som aldri før. Kommentarfeltene til de største nettavisene flommer over av negative kommentarer rettet mot kvinner. Alle kvinner som stikker hodet sitt frem i samfunnet, må tåle hets fra disse sjåvenistene. Her skal det påpekes hvor dum, feit og stygg man er. Trusler om vold, drap eller voldtekt skjer på daglig basis. Og hvis man som mann våger å påpeke hvor feil disse holdningene er, så blir man utpekt som en underkuet "hvit ridder" som har latt seg manipulere av de kyniske kvinnfolkene.

 

Dette er et av vår tids store samfunnsproblemer. Hva får mennesker til å fremdeles ha en slik tankegang? Og hva kan gjøres, om noe, for å få til en holdningsendring?

Endret av Skurupu
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hva man kommenterer osv. Hvis den kvinnen skriver noe rimelig og sakelig og ikke begynner med å "bitche" så er det nesten ingen som skal klage på deg...

 

Jeg er jente selv og jeg har ikke opplevd å få trusler av menn eller nedsettende kommentarer, men det har jeg fått av kvinner. Kvinner angriper ofte direkte personen istedenfor å motsi din kommentar, det kaller jeg å bitche. De fleste kvinner når de er uenige eller sinte så klarer de ikke svare sakelig, jeg sliter også med det...desverre :p

 

Poenget mitt er at jeg tror det er mange kvinner som blir truet, får stygge kommentarer osv. fordi de enten skriver noe dumt eller noe annet usakelig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kanskje, men er det så enkelt? Kan det også ligge en samfunnsholdning bak? Se feks på tråder her på forumet, det er ganske mye kommentarer på kvinners utseende feks der det er bilder i artikler der pene kvinner er med. Ikke noe kjempeproblem i seg selv kanskje, men er det en underliggende holdning som gjør at de mer ekstreme også fokuserer på utseende istedet for egenskaper?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kanskje, men er det så enkelt? Kan det også ligge en samfunnsholdning bak? Se feks på tråder her på forumet, det er ganske mye kommentarer på kvinners utseende feks der det er bilder i artikler der pene kvinner er med. Ikke noe kjempeproblem i seg selv kanskje, men er det en underliggende holdning som gjør at de mer ekstreme også fokuserer på utseende istedet for egenskaper?

 

AtW

Hersketeknikker vil stort sett alltid være enklere enn saklige, og ikke minst , gjennomtenkte argumenter. Da folk flest vet at spesielt kvinners, men også menns selvbilde er påvirket av slike kommentarer er det enkelt å ty til dem. Å fortelle noen at de er dumme har mindre effekt enn å fortelle dem at de er stygge. Forteller noen deg at du er dum vil du antagelig tenke at personen ikke er spesielt smart selv og derfor ikke evner å reflektere over dine mentale evner. Kommentarer på utseende er ikke så lett å rasjonalisere bort, samme med andre utsagn av lignende sort. Derfor blir de kommentarene så ofte brukt.

Lenke til kommentar

Uansett hvem som hetses, hvordan og hvorfor, er det viktig å møte det med et motangrep som ikke er preget av bitterhet og sinne, men humor, vittighet, sarkasme og ironi - skarpe, presise argumenter ladd med en positiv energi. Problemet jeg ser med kampen mot kvinnehets på nettet og en av grunnene til at den ikke ser ut til å fungere, etter min mening, er at den er fullstendig humørløs og fremstår som sytete, og det gjør at den ikke får noen bred appell.

Lenke til kommentar

Jeg leser sjelden kommentarfelter, så kanskje du vil finne et par eksempel som understøtter dette? Og er kvinner mer utsatt enn menn? Hvis det gjelder tabloider som VG og Dagbladet, så er jeg ikke overrasket over at det er fokus på utseende. Når du nevner trusler, mener du da spesielt på internett? Trusler om vold, drap eller voldtekt rettes også mot menn på daglig basis.

 

 

Kanskje, men er det så enkelt? Kan det også ligge en samfunnsholdning bak? Se feks på tråder her på forumet, det er ganske mye kommentarer på kvinners utseende feks der det er bilder i artikler der pene kvinner er med. Ikke noe kjempeproblem i seg selv kanskje, men er det en underliggende holdning som gjør at de mer ekstreme også fokuserer på utseende istedet for egenskaper?

 

AtW

 

De fleste forumbrukerne her er (heterofile) menn og diskusjonene vil naturligvis preges av det. Ser man på kvinneguiden, er det muligens omvendt.

 

Uansett, hvis det finnes et problem, er løsningen å innse at kvinner og menn er forskjellige og slutte med kvotering og annen politikk som baserer seg på at samfunnet er en kjønnskamp der kvinner er ofre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en av disse, men jeg må si jeg blir litt provosert over at alt liksom skal være så fryktelig mye verre for jenter. Det oppleves i hvert fall sånn. Er det bare jeg som misforstår?

Det er alltid mye verre for jenter. Menn er slemme og hater kvinner. Vi burde alle bli mer som kvinner.

 

Kvinner som stikker hodet sitt frem i samfunnet burde beskyttes for kritikken som de som stikker hodet sitt frem bruker å få.

Lenke til kommentar

Every action, creates an opposite reaction.

 

Kvinner er så lett og irritere at det ikke er mulig. Merk jeg er ikke en av de som hetser kvinner på nettet, men når de lar det klore dem inntil ryggmargen og er så dumme at de bryr seg så inviterer det flere folk til å hetse dem. Og de som sender emailer og blablabla er feite forever alone karer som har blitt knust av sin største kjærlighet. Bare la dem sitte å gro i kjelleren sin istede for å bry dere.

 

Og dere blir dømt som "white knights" hvis dere prøver og beskytte dem, FORDI det er patetisk og i det hele tatt bry seg over en så liten filleting som en kommentar på nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett de tallene der før. De viser hvor mange journalister og politikere som har blitt utsatt for en trussel minst én gang i løpet av de siste 6(og 12) månedene. De sier ingenting om hvor ofte, eller til hvilken grad menn og kvinner behandles annerledes. Tallene gjelder også kun journalister og politikere, som ikke på noen måte representerer alle mennesker. Det er rett og slett tall som er veldig vanskelig å få til å vise noe konkluderende.

 

Men det er bra du legger frem noe håndfast. Jeg har tross alt bare kommet med en påstand, for å skape debatt.

 

Og angående Stoltenberg, så gidder jeg ikke prøve engag. Det klarer jeg nok ikke, av åpenbare grunner.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som blir så rart. Man klarer etterhvert å skape ett bilde av at kun kvinner opplever trakassering og ubehagelige meldinger på Internett, når sannheten ser ut til å være at både kvinner og menn opplever dette. Problemet er dermed ikke at kvinner skremmes vekk, eller at kvinner blir utsatt for dette, men at mennesker blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...