Gå til innhold

? Windows 9 vil forene alt


Anbefalte innlegg

Forening av tablet og PC fungerer alle glimrende, jeg er ganske sikker på jeg aldri kommer til å kjøpe et Android tablet. Så nå mangler det bare mobilen, og selvfølgelig ta igjen forspranget til android og ios med utvalg av apper og funksjoner.Samt få Nokia til å lage telefoner som ikke ser ut og er er like klumpete som legeklosser.

 

Forening av systemene er den største grunnen til jeg har troa på at Microsoft kan bli størst igjen, de trenger bare å bruke hodet riktig, potensialet er enormt.

 

Potensialet har alltid vært enormt, bare at Microsoft aldri lyktes med å realisere det, og jeg tviler at de klarer å få til noe fornuftig. De vet at folk vil alltid kjøpe noe de lager, de tjener nok penger, og bryr seg dessverre ikke mer enn det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok Microsoft må begynne å ta markedet mer på alvor, et monopol på PC-plattformen holder ikke i det uendelige. PC-salget stuper jo for hvert år og vi ser jo en temmelig klar trend mot mobil og nettbrett og når disse da attpåtil stortsett selges med Android eller iOS så blir jo også veien for folk til å gå over fra Windows til eventuelt Linux og OS X kortere og langt mer reelt enn tidligere.

 

AMD har lansert Mantle som vil gå i strupen på DirectX, og Vavle skal pushe for bruk av OpenGL kontra DirectX som kan åpne opp dørene for en spillverden utenfor Windows. Markedsposisjonen til Microsoft Office synker i takt med PC-salget og når de attpåtil har vært på latsiden med å komme til med støtte for Android og iOS så har folk begynte å få øynene opp for alternative løsninger også her så bruken av Microsoft Office har blitt mindre utbredt og er ikke like låst som tidligere.

 

 

Microsoft sine lock-in og propritære løsninger er under hard konkurranse, og det eneste markedet (bortsett fra server og bedrift) faktisk er reelle for utenom Windows er vell Xbox og med stupende PC-salg og marked så er vell neppe det godt nok i all fremtid.

Lenke til kommentar

 

 

Windows 8 på desktop med apper som bruker hele skjermen, er ubertragisk. Jeg har som mange andre tweaket det mest mulig likt Win7. Skal MS ha stor suksess med Win9, så kan de ikke låse oss til mobil GUI på store skjermer.

Det som er tragisk, er at folk tror de er låst.

 

Win 8 fungerer akkurat som windows 7, det er ingen som tvinger deg til å bruke en funksjon som er laget for touchskjerm. Det er bare, tro det eller ei, bare å bruke PCen akkurat som før! Det er derfor du har deskop mode!

 

Jeg skjønner virkelig egentlig ikke hva det er å syte over, det er bare å la være å bruke det, ikke noe verre enn det!

Jeg mener at Modern UI er best siden win8 føles raskere enn win7 og de fleste gamere spiller i fullskjermsmodus da mangler vi bare en Modern UI app for steam :p
Lenke til kommentar

Ser kor Microsoft vil hen med dette og det hadde vert heilt greit for meg om berre dei hadde gitt meg valget å behalde den gamle win7 menyen, eg har store problem med å halde fokus på det eg gjer på når eg skal bli avbrutt av ein svær mensykjerm designa for touch kvar gong eg skal starte noko eg ikkje kjem på kva heiter og då kan starte med [Win]+[r] eller må bruke ei lita evighet på å organisere fordi program som t.d. office spammer menyen med ikoner.

Att win8.1 kom med startflagg var lite hjelp i utanom når eg sit på RDP sesjonar mot klientar eller 2012R2 serverar då eg slepp freiste treffe det 2-3px. store området nede til venstre for å få opp ting og tang, men fortsatt den forstyrrande store menyskjermen og 2 kontrollpanel med vidt forskjellege ting enn kan justere...

Så lenge ClassicShell og andre gjev meg brukande alternativ så er det greit nok, men den dagen M$ bestemmer seg for ein /fuckall og fjerner moglegheita for dett heilt vert ein trist dag, touch fokusert interface er ikkje for alle og ein kvar, eg er t.d ikkje intressert i blank touch overflate og eit annmass av fingeravtrykk og andre fettstriper på EIZO skjermen eg redigerer bilder på.

 

Og til dykk som meiner att om me berre tek oss bryet til å lære oss win8/modern-ui: eg har brukt Win8 sia tidleg beta og har virkeleg lagt godviljen til for å lære meg det, men det er fortsatt ikkje noko eg er nøgd med eller synest er bra, vettlemjuk har glatt ignorert tilbakespel frå oss som har betatesta heile vegen, nett som dei nå gir blanke i alle it-pros som mister technet til LAB og må sette opp heile skiten på nytt kvar gong eval lisensar går ut på dato...

Det er ikkje for alle å kaste ut 10-20 gonger så mykje i året på MSDN i staden for TechNet Pro...

 

Smaken er som baken, ganske så delt, men å gjer så mange irritert/frustert/forbanna på ein gong er det ikkje mange som klarer med noko så simpelt som å gå frå NT 6.1 til 6.2 og så fortsette i same tralten men pårope seg att "Nå har me lytta på tilbakemeldingane dykkar og lagt inn start knappen att" (når det var den gamle menyen mange av os faktisk ønskte oss...).

 

Får vel byrje sjå om KDE for windows er blitt noko bra no :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AMD har lansert Mantle som vil gå i strupen på DirectX, og Vavle skal pushe for bruk av OpenGL kontra DirectX som kan åpne opp dørene for en spillverden utenfor Windows. Markedsposisjonen til Microsoft Office synker i takt med PC-salget og når de attpåtil har vært på latsiden med å komme til med støtte for Android og iOS så har folk begynte å få øynene opp for alternative løsninger også her så bruken av Microsoft Office har blitt mindre utbredt og er ikke like låst som tidligere.

Dette er veldig positivt. Har alltid vært passe fornøyd med Windows, selv gjennom "hat" versjoner som "Millenium" og "Vista" men har for alvor nå begynt å miste troen på dem etter å ha sett hvordan det gikk med Win8. DirectX har liksom vært pressmiddelet som skal tvinge folk over til nyere og "bedre" versjoner av windows, og det samme skjer nå med Win8. Om DirectX mister dominansen så trenger man ikke å bli med Microsoft på den nedturen de nå har havnet ut på.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

AMD har lansert Mantle som vil gå i strupen på DirectX, og Vavle skal pushe for bruk av OpenGL kontra DirectX som kan åpne opp dørene for en spillverden utenfor Windows. Markedsposisjonen til Microsoft Office synker i takt med PC-salget og når de attpåtil har vært på latsiden med å komme til med støtte for Android og iOS så har folk begynte å få øynene opp for alternative løsninger også her så bruken av Microsoft Office har blitt mindre utbredt og er ikke like låst som tidligere.

 

Dette er veldig positivt. Har alltid vært passe fornøyd med Windows, selv gjennom "hat" versjoner som "Millenium" og "Vista" men har for alvor nå begynt å miste troen på dem etter å ha sett hvordan det gikk med Win8. DirectX har liksom vært pressmiddelet som skal tvinge folk over til nyere og "bedre" versjoner av windows, og det samme skjer nå med Win8. Om DirectX mister dominansen så trenger man ikke å bli med Microsoft på den nedturen de nå har havnet ut på.

DirectX har aldri vært noe effektivt pressmiddel. DX10 ver til noen grad et pressmiddel men ble ikke mye brukt i spill før win 7 kom. Er det mange spill i dag som krever DX10 eller 11?

Vil nok endre seg med nextgen da mange gamle skjermkort alikevell blir irelevante for spill pga ytelse.

Lenke til kommentar

DirectX har aldri vært noe effektivt pressmiddel. DX10 ver til noen grad et pressmiddel men ble ikke mye brukt i spill før win 7 kom. Er det mange spill i dag som krever DX10 eller 11?

Vil nok endre seg med nextgen da mange gamle skjermkort alikevell blir irelevante for spill pga ytelse.

Mente egentlig spesifikt DX10/11 ja. Er vel veldig få som krever 10/11 og som ikke har support for 9, men med bedre ytelse og grafikk så blir det et ganske effektivt pressmiddel ovenfor de som har en gaming pc.

Lenke til kommentar

Klart DirectX er et pressmiddel, hvor mange spill er det som kjører effektivt uten DirectX med oppegående grafikk? Du må ha Windows om du vil spille, for utenom Microsoft sitt propritære DirectX bibliotek så kommer du ikke spesielt langt.

 

At DirectX v10 og v11 ikke er et så voldsomt godt pressmiddel fordi folk flest er mer enn godt nok fornøyde med DirectX 9 og Microsoft på den måten ikke klarer å få presset spillere over på nye versjoner av Windows er jeg tildels enig i, men det forandrer jo ikke på det faktum at Microsoft med sitt PC monopol har klart å presse igjennom DirectX som proprietær bibliotek som har låst PC-spilling til Windows.

 

Nå vil de derimot møte tøff konkurranse når den største salgsplattformen for PC-spill (Steam) skal begynne å pushe bruk av åpne biblioteker som OpenGL fremfor å låse kunder til DirectX (Windows) og AMD so mer en av to gigantiske skjermkortprodusenter skal overbevise spillprodusenter om å bevege seg bort fra DirectX, over på deres nye Mantle løsning som skal være åpent for bruk på alle plattformer. Om et par år så er nok ikke spillere låst til Windows i like stor grad, noe som igjen gjør at Microsoft sitter med enda svakere kort på hånden når det gjelder det å få kunder over på nye versjoner av Windows, spesielt uten å høre på de ønsker og krav kundene faktisk har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er tragisk, er at folk tror de er låst.

 

Win 8 fungerer akkurat som windows 7, det er ingen som tvinger deg til å bruke en funksjon som er laget for touchskjerm. Det er bare, tro det eller ei, bare å bruke PCen akkurat som før! Det er derfor du har deskop mode!

 

Jeg skjønner virkelig egentlig ikke hva det er å syte over, det er bare å la være å bruke det, ikke noe verre enn det!

 

Sånn bortsett fra at man har mistet ting som startmenyen, widgets osv da. Man er jo gjerne ikke så tilfreds med ting som er dårligere enn forgjengeren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror nok Microsoft må begynne å ta markedet mer på alvor, et monopol på PC-plattformen holder ikke i det uendelige. PC-salget stuper jo for hvert år og vi ser jo en temmelig klar trend mot mobil og nettbrett og når disse da attpåtil stortsett selges med Android eller iOS så blir jo også veien for folk til å gå over fra Windows til eventuelt Linux og OS X kortere og langt mer reelt enn tidligere.

 

 

Det tror jeg også, MS skal passe seg litt for å surfe på gammel storhet for lenge, de må begynne å konkurrere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det har også blitt dårligere customization-muligheter i nyere WIndows-versjoner, noe som ikke bare gjelder nyeste versjon, da. I Windows 8 er det tragisk lite som kan endres på. I riktig gamle dager kunne jeg endre farge og størrelser på hver enkelt type tekst eller element, noe som hadde vært særdeles nyttig på min flunkende nye Surface Pro. Surface Pro har kun mulighet til å zoome alt til 125% eller 150%, noe som gjør at tekstene i f.eks. nyeste Opera og nyeste Chrome (men ikke nyeste Firefox, som har klar en fix) er uleselig uklare. Workarounden er å slå av zoom for hver enkelt applikasjon som ikke har fiks for høy DPI, men da på bekostning at alle ikoner blir ubrukelig små, og man blir bundet til å bruke pennen.

 

Dette kommer på toppen av at Opera som jeg foretrekker også har droppet støtten for skins, sammen med denne workarounden som kunne bidratt til å gjøre nettleseren brukelig på høy DPI.

 

I kampen om mobilmarkedet er det ofret mye funksjonalitet. Operativsystemene nå lages mer og mer for å være en nettleser med en motor for å kjøre små betalingsapps. Det er ikke det Windows er, og det er ikke det verden er tjent med at Windows skal bli. Men Microsoft er kanskje tjent med det.

 

Windows 8 på Surface Pro leverer en elendig desktop. Den dårligste desktoppen jeg har brukt siden Windows 95. Det er en kombinasjon av fjerning av features over tid, og et plutselig hopp i skjermteknologi, men resultatet er at jeg enten må forholde meg til programvare med uklar tekst, eller droppe legacy Windows-programvare. Og hele poenget med Surface Pro er legacy Windows programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor MS ikke klarer å se at de fleste jobber helt forskjellig på desktop og tablet. På en tablet gjør man gjerne en ting om gangen. På desktop bytter jeg mellom mange programmer hele tiden.

 

Jeg synes det er fint at de tør å tenke annerledes, men det skal helst være smart også. Nå har jeg brukt Windows 8 ganske lenge privat, og det er fortsatt mye som føles utrolig tungvint. Og når jeg en sjelden gang åpner en fil som er satt til å åpnes i en app får jeg helt fnatt. Så lukker jeg den (ved å late som om jeg sitter på tablet, og drar den ned... urk), og havner tilbake til den håpløse startskjermen. Hvorfor det, når det siste jeg gjorde var å åpne en fil fra utforsker?

Og hvis jeg åpner et bilde på standard måte havner også dette i en app, uten mulighet for å bla til neste bilde. Neida, her skal bildet lukkes, så må man gå ut fra startskjermen og tilbake til utforsker, og åpne neste bilde. Gjenta for hvert bilde. Dette har jeg selvfølgelig endret til å fungere på samme måte som det gjorde i Win 7 og tidligere, ved å bruke forhåndsvisning (eller hva det heter på norsk). Men det føles feil at brukeren skal gjøre ting enklere ved å endre slikt vekk fra default...

 

Det er alle disse små tingene som føles lite gjennomført. Skal Windows 9 fortsette på dette sporet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

kansje den metro greia burda hatt en sån vis startmeny i mapper og velg ny mappe katerogi. ellers så viljeg si at administrator ikke hadde standard tilgang til disse metro programmene. og det å forandre skrift i windows 8 ikke lar seg gjøre likte den der segio skriften ser ut somløkke skrift og funker kun i programmer øverst navnet eller så lar det seg ikke gjøre noe ting ikke en gang skrift størrelese. programm funsjonaliteten ser ut tilå være nokså lik allespillene fungerer med Windows Kits\Windows ADK\Application Compatibility Toolkit\Developer and Tester Tools. bortsett fra 16bit applikasjoner som er kun for 32bit.

borstett fra maxpayne som aldrig funka gta serien funka heller ikke så bra fikk dem til åfunke 3 og vice med eldre hives og ny driver så slutta version 1 og 2 ordenstall feil merkelige greie. det at de tar vekk funksjoner forstår ikke jeg bla på nettverke ble tatt vek å se andre nettverk på nettverke du er koblet til som mshome workgroup jævla teit at man må skrivekommando i cmd for å se nettverks treet. ellersså er sjermsparer og andre små ting lenger vekke fra menyen og skrift er ikke justerbar så var det jævla teit at det var signatur krav påfiler og drivere og at disable intergity ikke funka siden vista medå slippe bruke testmodus. at alle sys filene må være signerte forå starte windows er teit og at man ikke kan slette en ikke standard .,sys som er i system hive uten å få blåsjkerm er teit

Lenke til kommentar

Hmm... Her var det mye å ta tak i.

 

Du kan bytte skriftstørrelse og font, selv om det er på et grovere plan enn på gamle Windows-versjoner.

Man trenger vel ikke gå til kommandolinjen for å se nettverket?

Det at du har en standard workgroup er sånn det alltid har vært. Du kan endre den etter behov.

Signaturkrav på drivere er heller ikke nytt, og kan slås av.

At beskyttelse mot fikling av systemfiler er en dårlig ting, er vel åpent for debatt.

 

Ellers gjør generelt linjeskift og store bokstaver på begynnelsen av en setning at folk leser innlegget ditt grundigere, og du får bedre svar.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...