Gå til innhold

Spørsmål om Spartacus


Anbefalte innlegg

Har blitt meget interessert i Romersk historie for tiden, uheldigvis litt for sent pga. jeg reiste til Italia for noen få år siden med familien og så på fult av historiske steder, tror jeg kanskje hadde nytt dem mer nå...

Men i hvert fall så var vi innom Capua og så på amfiteateret, vi var og på gladiatorskolen der. Jeg finner mye forskjellig informasjon om når denne arenaen var bygget, og om Spartacus hadde slåss i denne arenaen, noe som kunne vært kult å visst. Så vet ikke om noen kanskje er bedre til å lete etter info enn meg, eller som kanskje vet dette? :)

 

Her er en wikipediatråd til Amfiteateret, her står det at det ble bygget under Augustus som da var ca. 31bc til 15 ad om jeg husker rett, så det ville vært umulig. Men på andre sider har de knyttet amfiteateret til Spartacus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capua#Amphitheatre

Endret av KingInTheNorth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

300 omhandler IKKE romersk historie. 300 er hentet fra slaget ved Thermopylene 480 fvt hvor perserne møtte en hær bestående av greske soldater av div art, blant annet da 300 krigere fra Sparta. Roma på denne tiden hadde vært republikk i kort tid, og drev fortsatt og rota rundt i Italia. Spartacus er ikke = Sparta.

 

Om Spartacus og Capua, vet jeg lite, men i følge wiki ser det ut til at gladiatorskolen var på stedet/området der Capua senere ble bygd..

Lenke til kommentar

300 omhandler IKKE romersk historie. 300 er hentet fra slaget ved Thermopylene 480 fvt hvor perserne møtte en hær bestående av greske soldater av div art, blant annet da 300 krigere fra Sparta. Roma på denne tiden hadde vært republikk i kort tid, og drev fortsatt og rota rundt i Italia. Spartacus er ikke = Sparta.

 

Ah, my bad!

Lenke til kommentar

Stramme mannekropper som slåss mot CGI i slow motion er ikke helt min stil, men filmen kan være underholdende til tider, en del god musikk og noen visuelle bra scener redder den litt. Men skulle gjerne sett litt dypere historie, og kanskje litt mer realistisk fremstilling av krigen.

Endret av KingInTheNorth
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du bør se filmen 300 hvis du interesserer deg for romersk historie. Mye av handlingen i filmen er oppdiktet av tegneserieromanen, som filmen baserer seg på, men den er likevel utrolig bra. Anbefaler også tv-serien Spartacus.

Det bør han slett ikke.

 

300 er basert på slaget om Thermopylene i Hellas 480 f.kr.

Filmen er historisk sett en skam på grunn av de utallige historiske feilene og unøyaktighetene i filmen.Jeg kan bruke hele dagen på å påpeke unøyaktigheter med den.Vil nesten gå så langt som at Meet the spartans er mer historisk nøyaktig.

Men som underholdning funker den bra.

Lenke til kommentar

300 omhandler IKKE romersk historie. 300 er hentet fra slaget ved Thermopylene 480 fvt hvor perserne møtte en hær bestående av greske soldater av div art, blant annet da 300 krigere fra Sparta. Roma på denne tiden hadde vært republikk i kort tid, og drev fortsatt og rota rundt i Italia. Spartacus er ikke = Sparta.

 

Om Spartacus og Capua, vet jeg lite, men i følge wiki ser det ut til at gladiatorskolen var på stedet/området der Capua senere ble bygd..

Spartacus var Thraker og skal visstnok aldri ha blitt funnet.Antakelig så visste de kanskje ikke hvem Spartacus var.

Er uansett uvisst nøyaktig åssen han døde.

Lenke til kommentar

Stramme mannekropper som slåss mot CGI i slow motion er ikke helt min stil, men filmen kan være underholdende til tider, en del god musikk og noen visuelle bra scener redder den litt. Men skulle gjerne sett litt dypere historie, og kanskje litt mer realistisk fremstilling av krigen.

Spartanerne hadde jo faktisk tunge rustninger og ikke bart heller antakelig.Spartanerne skulle ha langt hår og skjegg,men så vidt jeg vet ikke bart. De måtte aldri drepe en mutert ulv som manndommsprøve,de brøt neppe falanksformasjonen i slaget, Xerxes var ikke en skinhead med masse piercinger og truse og de persiske udødelige var ikke ninjaer med skjelettmaske og to sverd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...