Gå til innhold

Anmeldelse: Beyond: Two Souls


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor? Er det slik at man må like QTE-spill om man liker adventure?

 

AtW

Nei, men dette er et Adventure spill. bare fordi enkelte ikke liker det, endres jo ikke det. Og enkelte vil jo at det ikke skal være et adventure spill fordi de ikke liker QTE. Det skjønner jeg heller lite av.

Lenke til kommentar

Vil du anbefale dette spillet til en som likte Gone Home? Isåfall skal det kjøpes ASAP.

 

Jeg personlig elsker Gone Home samtidig som jeg syntes Dear Esther stort sett var kjedelig og i overkant pretensiøs. Har du ikke spilt To The Moon vil jeg råde deg til å satse på det i stedet blant (nesten) rene interaktive og følelsesladde historier. Det når ikke opp til Gone Home, men er likevel veldig bra.

Lenke til kommentar

Nei, men dette er et Adventure spill. bare fordi enkelte ikke liker det, endres jo ikke det. Og enkelte vil jo at det ikke skal være et adventure spill fordi de ikke liker QTE. Det skjønner jeg heller lite av.

 

For noe tull. Her er første setning på Wikipedias "adventure game"-side:

 

An adventure game is a video game in which the player assumes the role of protagonist in an interactive story driven by exploration and puzzle-solving instead of physical (e.g. reflexes) challenge.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_game

 

Dette er ikke et eventyrspill. Grim Fandango, Syberia, Machinarium og The Longest Journey er eksempler på eventyrspill. Denne moderne QTE-film-bølgen er ikke i nærheten av å ha samme type spillmekanismer eller stemning som eventyrspill har. Det har ikke noe med kvalitet å gjøre, det er bare to fullstendig ulike sjangre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvorfor? Hva er egentlig essensen? At man kan kalle QTE-heavy spill for spill? Joda, det kan man, og hva så? Sier lite om kvaliteten.

 

AtW

Litt av poenget med det klippet er at endel. Eller ganske så mange etter min mening av spillere som har et rimelig snevert syn på spill og sin hobby. Det må være slik eller slik ellers er det ikke et spill osv osv.

 

Som du sier så sier det ingenting om kvaliteten på spillet.

 

Vil du anbefale dette spillet til en som likte Gone Home? Isåfall skal det kjøpes ASAP.

 

Gone Home har jeg ikke prøvd enda så det kan jeg nesten ikke svare på.

Lenke til kommentar

Spiller det noe rolle hvilken sjanger det hører til da?

 

 

Dersom sjangerinndeling i seg selv har en funksjon spiller det selvsagt en rolle. Jeg mener at det å dele inn spill i sjangre er kjempenyttig. Det gjør det mye enklere og raskere å finne gode kjøp i massen av spill som blir utgitt. Men det forutsetter at sjangerinndelingen gjøres riktig, noe som altså ikke er tilfelle med denne typen spill.

 

Når det er sagt er dette selvsagt ingen diskusjon på liv og død. I likhet med så godt som alle andre forum-diskusjoner kommer det nok ikke stort annet ut av den enn underholdningsverdien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dersom sjangerinndeling i seg selv har en funksjon spiller det selvsagt en rolle. Jeg mener at det å dele inn spill i sjangre er kjempenyttig. Det gjør det mye enklere og raskere å finne gode kjøp i massen av spill som blir utgitt. Men det forutsetter at sjangerinndelingen gjøres riktig, noe som altså ikke er tilfelle med denne typen spill.

 

Når det er sagt er dette selvsagt ingen diskusjon på liv og død. I likhet med så godt som alle andre forum-diskusjoner kommer det nok ikke stort annet ut av den enn underholdningsverdien.

 

Det jeg leser ut i fra dette er at du mener spillprodusenter bør lage spill med en sjanger som ramme, istede for å la de bruke sin egen kreativitet fritt å lage det spillet de vil. Jeg er utrolig glad for spillutviklere som ikke bryr seg om å lage spillene sine "sånn og sånn" for at de skal kunne klistre på en lapp some sier "action-spill" eller "eventyr-spill".

Altså, spiller det virkelig noen rolle hvilken sjanger spillet hører til? Nei.

Endret av NrNine
Lenke til kommentar

 

Det jeg leser ut i fra dette er at du mener spillprodusenter bør lage spill med en sjanger som ramme, istede for å la de bruke sin egen kreativitet fritt å lage det spillet de vil. Jeg er utrolig glad for spillutviklere som ikke bryr seg om å lage spillene sine "sånn og sånn" for at de skal kunne klistre på en lapp some sier "action-spill" eller "eventyr-spill".

Altså, spiller det virkelig noen rolle hvilken sjanger spillet hører til? Nei.

 

Da misforstår du meg. Jeg gir ikke utviklere skyld for noe som helst på dette området. Hovedansvaret ligger hos spill-nettsteder som skal kommunisere hva dette spillet er. Indigo Prophecy kom ut allerede i 2005. På tiden som har gått siden den gang kaster man fortsatt denne typen spill sammen med en gruppe andre spill de har forsvinnende lite til felles med. Hadde Beyond: Two Souls vært noe helt nytt og innovativt hadde jeg ikke reagert på at man hadde slitt med å plassere det sjangermessig.

 

Eventyrspill som Broken Sword, skrekkspill som Amnesia og QTE-filmer som Beyond Two Souls er tre ekstremt ulike opplevelser. Da er det dumt at alle stort sett gis "eventyr"-stempelet rundt omkring. Sjangermerkingen gir ingen indikasjon på hva spillet er, og det burde det gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da misforstår du meg. Jeg gir ikke utviklere skyld for noe som helst på dette området. Hovedansvaret ligger hos spill-nettsteder som skal kommunisere hva dette spillet er. Indigo Prophecy kom ut allerede i 2005. På tiden som har gått siden den gang kaster man fortsatt denne typen spill sammen med en gruppe andre spill de har forsvinnende lite til felles med. Hadde Beyond: Two Souls vært noe helt nytt og innovativt hadde jeg ikke reagert på at man hadde slitt med å plassere det sjangermessig.

 

Eventyrspill som Broken Sword, skrekkspill som Amnesia og QTE-filmer som Beyond Two Souls er tre ekstremt ulike opplevelser. Da er det dumt at alle stort sett gis "eventyr"-stempelet rundt omkring. Sjangermerkingen gir ingen indikasjon på hva spillet er, og det burde det gjøre.

 

Ok, da misforsto jeg deg litt, den er god.

Men da er vi tilbake på definering av sjangre, noe som jeg pr. i dag ser på som helt håpløst, da absolutt alle har en egen liten vri/mening på hva som definerer hver enkelt sjanger. Det er også en diskusjon jeg ikke gidder å gi meg ut på :p

Lenke til kommentar

"Adventure" er jo en veldig bred sjanger som består av mange forskjellige undersjangre, akkurat som sjangeren "Rock" innen musikk.

 

Jeg liker folk som Cage som virkelig har ambisjoner for spillmediet selv om resultatet ikke er like bra som ambisjonene (Fahrenheit er 7/10, Heavy Rain en svak 9-er i min bok). Uten slike folk blir man bare stuck med de sjangrene og spillkonvensjonene man har fra før.

 

Litt ambivalent i forhold til å skaffe dette. Anmeldelsene lover ikke helt bra, men likte Heavy Rain veldig godt til tross for en noe vaklende historie. Enkelte scener i Heavy Rain er noen av de sterkeste opplevelsene jeg har hatt med spillmediet. Også minnet det meg litt om Shenmue (også et spill jeg ikke vil anbefale til hvermansen), som alltid er et pluss.

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...