Gå til innhold

Et samfunn uten reklame


Anbefalte innlegg

Jeg er till en viss grad tilhenger av vår markedsøkonomi, men også bekymret og mot vår økende konsumpsjon og høye materialisme. I den siste tiden har jeg lekt med tanken om hvilke følger det ville få å forby reklame.

 

Mye reklame, slik jeg ser det, fyller ingen annen funksjon enn å få folk til å kjøpe x produkt, eller mer av det. Det er kanskje åpenbart, men når befolkningen allerede er kjent med produktet, eller allerede har behovet for det, ser jeg ikke vitsen med reklamen. Det er med andre ord ikke informasjon, eller annonseringer jeg sikter til.

 

Reklame er jo intet annet en propaganda for økt materialisme, som uten tvil er et globalt problem.
Desto mer markedsføring du trenger, jo dårligere er ditt produkt

 

Hvilke følger ville det fått for bedrifter og produkter? Er det mulig å tenke seg at gode produkter i større grad vill vinne markedet da det er kvaliteten som avgjør, og ikke hjernevask? Kanskje vill det bli lettere for mindre bedrifter å kapre kunder fra de dominerende kjedene?

Apple bruker ingen reklame, GTA 5 er ikke kjent fra reklame. Disse har vunnet gjennom å tilby solide produkter. Gode skreddere rundt om i verden er kjente for sine produkt, og flere av de har ikke engang en hjemmeside.

 

Personlig, synes jeg også det hadde vært fint om stasjoner, rulltrapper og offentlige rom kunne vært penere dekorert istedenfor påtrengende reklameplakater.

 

Et åpenbart problem er arbeidsplasser til alle de menneskene som jobber i feltet, og finanseringen for hjemmesider og aviser som er helt avhengig av å selge reklameplasser. Dette kanskje er noe vi kan holde vekke for diskusjonens skyld, da jeg først og fremst vil debattere følgene av at reklamen i seg selv skulle forsvinne?

Endret av Laughing Madcap
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hvis ren informasjon og annonsering var tillatt? Men ikke manipulativ reklame. Inntrykket jeg får, er at det først og fremst er de store og godt etablerte selskapene som har råd til reklame.

 

Personlig kan jeg ikke si at jeg oppdager mye nytt av reklamer.
Google og internett gjør det veldig lett å finne det jeg søker, sammenligne og vurdere, og da er det jeg som oppsøker det, fremfor å få det slengt i ansiktet.

Endret av Laughing Madcap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nye produkter og innovasjoner er nesten avhengig av noen form for markedsføring for at forbrukerne det er rettet mot skal vite at dette tilbys.

 

Det som hadde vært interessant var å sedd på store tunge aktører som feks. Coca Cola kuttet all markedsføring 1 år. Trenger man å minnes på at Coca Cola finnes hele tiden? Vil salget stupe uten tv reklamer? Tenker man "Oi, sannelig finnes det en brus som heter Coca Cola ja det stemmer". Tror salgt ville gått jevnt å trutt uansett med en slik markedsandel. Tror det er veldig få som grundig måler selve "reklamens effekt" .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanskeleg å definere kva som er "manipulativ reklame". At det skal regulerast er eg einig i.

 

Eg er for reklame. Ikkje fordi eg er så opptatt av at annonsørane skal tene meir pengar, men fordi veldig mykje i denne kapitalistiske verda er finansiert av reklameinntekter. Ta vekk reklame frå Internett, TV, idrettsarrangement osv. så vil veldig mykje gå til grunne.

 

Coca Cola lever nok godt på eit allereie godt etablert marked, men hadde dei slutta å reklamere så ville nye kundar (born og unge) ikkje fått det same forholdet til produktet, som igjen ville gått ut over salget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt fornøyd med reklamemengden, men en del av reklamen er jo objektiv informasjon om at produktet finnes og kan kjøpes i den butikken, til den prisen. Et salg er jo også nyttig informasjon. Det hadde dog vært bedre hvis man kunne velge hvilken reklame man vil se, jeg er drittlei av diverse produkter mot løs/hard/whatever mage - kjøper aldri disse uansett. Ei heller alskens produkter siktet mot kvinner o.l.

 

Gi meg heller reklame jeg kan finne interessant, jeg følger med på når mpx og komplett har timesalg, dette er nyttig reklame for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coca-cola er så etablert at de ville nok ikke merket stort.

 

Jeg ser hvertfall for meg at nye bedrifter (som skaper arbeidsplasser) er avhengig av reklamering.

 

Jeg gleder meg faktisk til Coca-Cola's jule-reklamen kommer på TV, like kos med traileren år etter år.

 

Hvordan skal man ellers få greie på at det er 75% rabatt på Miele vaskemaskiner som blir kjøpt 1. desember 2013 hos tullogtøys.no? Eller er dette å annse som informasjon?

Når det er sagt er det mye reklame jeg kunne klart meg uten,

Lenke til kommentar

En åpenbar konsekvens av ett forbud mot reklame er at nye bedrifter, forretnings ideer og lignende ikke kommer seg frem i markedet, og det betyr igjen mindre arbeidsplasser.

 

Jeg er for reklamering, samtidig som jeg hater å måtte se på det f.eks på youtube,

 

Den konsekvensen er ikke spesielt åpenbart, jeg mener konsekvensen er det motsatte, reklame per i dag gjør at store aktører selger mye, på bekostning av de beste aktørene.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror reklame definitivt er en størst fordel for de rikeste bedriftene, fordi reklame kan veie opp for at produktet er av lavere kvalitet eller dyrere. Folk tar ofte kjappe beslutninger når de kjøper, og da stoler de på at merkevarer er av solid kvalitet. Folk mistenker ofte at billigere produkter er av mye dårligere kvalitet, dette gjør at det er vanskelig å selge produkter uten å reklamere for det, og de rikeste bedriftene har råd til mye mer reklame.

 

Det finnes andre måter for nye bedrifter å få oppmerksomhet for et produkt på. Hvis butikkene synes det er et godt produkt vil de være interessert i å selge det, og de kan da selv opplyse kundene om produktet. Mange aviser og TV-kanaler har programmer som tester produkter, gode produkter vil da få mye positiv markedsføring fra disse. Disse testene vil også være mye mer objektive enn reklame, og derfor mye mer nyttige for forbrukerne.

 

Et annet problem er hva avhengigheten av reklame gjør med kvaliteten på artiklene og programmene i aviser og TV. Det bli mye mer kjendisstoff og reality, framfor dypere artikler og TV-programmer som The Wire.

 

Reklamen gjør også produktene dyrere, det er i bunn og grunn forbrukerne som betaler for reklamen. Jeg hadde definitivt valgt billigere produkter over reklame. Synes det er ironisk at såpass mange klager over skatt på produkter, men ikke på at mye går til reklame, kanskje fordi de ikke får det opplyst. Hadde vært interessant om det måtte opplyses hvor mye av prisen som går til reklame, slik det er med moms.

 

Mye av pengene som brukes på reklame går tilbake til samfunnet, for eksempel er jo mange aviser og TV-kanaler, mye idrett og kultur sponset av reklame. Et plutselig forbud mot reklame ville derfor ha store negative konsekvenser på kort sikt. Jeg synes allikevel man burde jobbe for å begrense bruken av reklame i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All reklame burde være opt-in, slik at folk først må være klar over hva de kommer til å utsettes for, før de blir utsatt for det.

 

"Ja takk til reklame" heller enn "Nei takk til reklame", osv. Det tilsvarende med telefon. E-mail systemet burde også rekonstrueres fra bunnen av, slik at vi alle kan få bedre kontroll over hvem fra og hva slags epost vi ønsker å ta imot. Men det har ikke bare med vårt lille samfunn å gjøre.

Lenke til kommentar
Apple bruker ingen reklame

 

Jeg har isolert meg selv fra reklameverden så langt det kan gjøres, men jeg vet at Apple har hatt noen godt kjente reklamekampanjer, spesielt "I'm a Mac" reklamene som jeg har sett mange parodier av.

 

Det er vanskeleg å definere kva som er "manipulativ reklame". At det skal regulerast er eg einig i.

 

Eg er for reklame. Ikkje fordi eg er så opptatt av at annonsørane skal tene meir pengar, men fordi veldig mykje i denne kapitalistiske verda er finansiert av reklameinntekter. Ta vekk reklame frå Internett, TV, idrettsarrangement osv. så vil veldig mykje gå til grunne.

 

Coca Cola lever nok godt på eit allereie godt etablert marked, men hadde dei slutta å reklamere så ville nye kundar (born og unge) ikkje fått det same forholdet til produktet, som igjen ville gått ut over salget.

 

Alternative forretningsmodeller er hva som ville trengs. Hvis det finnes penger der ute til å betale for reklamer, så vil ikke de pengene forsvinne ut av økonomien med reklamene.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fundert høylytt på dette tidligere. Godt at problemet reklame tas opp til debatt igjen for det er helt klart rom for forbedringer på mange plan.

 

Anbefalt lesing fra 2006: Er reklame samfunnsfientlig?

Det var et meget godt førsteinnlegg. Takk for linken.

 

 

Du verden som jeg hater at butikken har tilbudsavis....det skaper jo så mye problemer for meg. Jeg blir jo tvunget av onde kapitalister (heng rema 1000 franchisetakeren som kulakken hun er) til å kjøpe mat som jeg ikke trenger.

 

Var dette et forsøk på latterliggjøre min problemstilling? Jeg hater ikke kapitalister, og mitt innlegg handler ikke om min personlige relasjon til reklame. Jeg prøver snarere å sette lys på hva jeg anser å være negativt med reklame og markedsføring for samfunnet.

Endret av Laughing Madcap
Lenke til kommentar

 

 

Reklame er jo intet annet en propaganda for økt materialisme, som uten tvil er et globalt problem.

Desto mer markedsføring du trenger, jo dårligere er ditt produkt

 

 

 

 

Javel?

 

Du er klar over at både GTA og Apple's iphone representerer det som trolig er de mest markedsførte produkter innen sine kategorier?

 

Så alt man trenger er å lage et "perfekt" produkt så ringer alt av aviser og tv kanaler på døren og vil gi det gratis PR i bøtter og spann. Greit når ting er så enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror uten reklame ville det ikke være et problem å gjøre dine produkt kjente, om de er gode. Så kan ressursene din bedrift bruker på markedsføring, omprioriteres til produktutvikling, eller gi oss forbrukere en lavere pris.

Angående Apple og GTA5 var det subjektivt, og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var reklame som gjorde meg bevisst på de produktene. Jeg kan heller ikke si at jeg finner nye produkt via reklame, men påvirket blir jeg sikkert, dessverre. Hadde også en professor innen markedsføring som sa at Apple ikke har brukt en krone på reklamer. Det var sikkert satt på spissen.

Det finnes allerede program, blader og hjemmesider som sammenligner, anmelder og presenterer nye produkter objektivt. Uten reklame kanskje etterspørselen og utvalget av slikt blitt større? Der blir vi presentert med god, objektiv informasjon, og det blir lettere for de små, nyetablerte bedriftene å konkurrere med de store kjedene. Vi vil også være nødt til å oppsøke informasjon om hva vi søker, istedet for å få det kastet i ansiktet.

Reklame kan på ingen måte sies å være informasjon, løgn og manipulasjon er hva det er.

Endret av Laughing Madcap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror uten reklame ville det ikke være et problem å gjøre dine produkt kjente, om de er gode. Så kan ressursene din bedrift bruker på markedsføring, omprioriteres til produktutvikling, eller gi oss forbrukere en lavere pris.

 

Angående Apple og GTA5 var det subjektivt, og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke var reklame som gjorde meg bevisst på de produktene. Jeg kan heller ikke si at jeg finner nye produkt via reklame, men påvirket blir jeg sikkert, dessverre. Hadde også en professor innen markedsføring som sa at Apple ikke har brukt en krone på reklamer. Det var sikkert satt på spissen.

 

Det finnes allerede program, blader og hjemmesider som sammenligner, anmelder og presenterer nye produkter objektivt. Uten reklame kanskje etterspørselen og utvalget av slikt blitt større? Der blir vi presentert med god, objektiv informasjon, og det blir lettere for de små, nyetablerte bedriftene å konkurrere med de store kjedene. Vi vil også være nødt til å oppsøke informasjon om hva vi søker, istedet for å få det kastet i ansiktet.

Reklame kan på ingen måte sies å være informasjon, løgn og manipulasjon er hva det er.

 

Hvor objektive/pålitelige slike tester/anmeldelser egentlig er kan man jo diskutere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...