Gå til innhold

Et samfunn uten reklame


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Det er latterlig fordi argumentet ditt er latterlig. Det er tøvete å framstille det som reklame er en effektiv måte å tilegne seg informasjon på. Det tar ikke lengre tid å tilegne seg informasjon på andre måter. Reklame er lite informasjonstungt, du kan ikke velge tema og det samme gjentas mange ganger. Og nei, det er ikke snakk om hva "folk flest velger å gjøre", du påstå at det var tidkrevende å hente opp informasjon på andre måter enn reklame, det er feil, det er åpenbart for enhver at man sparer tid på å benytte andre metoder, sålenge de har ett minimum av effektivitet, fordi reklame er meningsløst ineffektivt i informasjonsøyemed.

 

AtW

Problemet med logikken din er at dine metoder krever innsats som ikke alle ønsker å gjøre. Mange selskap klare ikke å informere kundene som er mer passive enn deg uten reklame. Mange ville bare bruke de gode og gamle enn å lete etter de nye og bedre

Jeg har liten tiltro til påstanden din, det er mange måter å bli eksponert for nye produkter på utover reklame. Folk som ikke er villig til å bruke ett fnugg av energi på egen research vil allikevel kunne spørre selger i butikk, eller se at det dukker opp nye produkt i butikkhylla. Reklame gavner de som allerede er store, ikke motsatt.

 

AtW

Hvordan undersøker du et produkt du ikke visste eksisterte som gjør noe du ikke visste var mulig på en butikk du ikke visste eksisterte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det er latterlig fordi argumentet ditt er latterlig. Det er tøvete å framstille det som reklame er en effektiv måte å tilegne seg informasjon på. Det tar ikke lengre tid å tilegne seg informasjon på andre måter. Reklame er lite informasjonstungt, du kan ikke velge tema og det samme gjentas mange ganger. Og nei, det er ikke snakk om hva "folk flest velger å gjøre", du påstå at det var tidkrevende å hente opp informasjon på andre måter enn reklame, det er feil, det er åpenbart for enhver at man sparer tid på å benytte andre metoder, sålenge de har ett minimum av effektivitet, fordi reklame er meningsløst ineffektivt i informasjonsøyemed.

 

AtW

Problemet med logikken din er at dine metoder krever innsats som ikke alle ønsker å gjøre. Mange selskap klare ikke å informere kundene som er mer passive enn deg uten reklame. Mange ville bare bruke de gode og gamle enn å lete etter de nye og bedre

Jeg har liten tiltro til påstanden din, det er mange måter å bli eksponert for nye produkter på utover reklame. Folk som ikke er villig til å bruke ett fnugg av energi på egen research vil allikevel kunne spørre selger i butikk, eller se at det dukker opp nye produkt i butikkhylla. Reklame gavner de som allerede er store, ikke motsatt.

 

AtW

Hvordan undersøker du et produkt du ikke visste eksisterte som gjør noe du ikke visste var mulig på en butikk du ikke visste eksisterte?

 

 

Tror du folk er helt imbesile? At det er umulig å få tak i informasjon uten reklame? I mitt nærområde skal det åpnes en ny dagligvarebutikk om to måneder, dette vet jeg om til tross for at jeg aldri har sett det reklamert, om de har noen nye varer, så vil jeg se de i butikken. Om det har en ny storslått funksjon, så kan jeg hente inn data om dette lett. Reklame har noe å si, men det får være grenser til manglende tiltro til folk egenskaper, det virker som enkelte tror at uten reklame vet konsumenten ingenting og bare plukker med varer totalt på måfå.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror du folk er helt imbesile? At det er umulig å få tak i informasjon uten reklame? I mitt nærområde skal det åpnes en ny dagligvarebutikk om to måneder, dette vet jeg om til tross for at jeg aldri har sett det reklamert, om de har noen nye varer, så vil jeg se de i butikken. Om det har en ny storslått funksjon, så kan jeg hente inn data om dette lett. Reklame har noe å si, men det får være grenser til manglende tiltro til folk egenskaper, det virker som enkelte tror at uten reklame vet konsumenten ingenting og bare plukker med varer totalt på måfå.

 

AtW

Hvem har sagt det var umulig å informere seg uten reklame? Jeg spurte deg bare hvordan du ville få vite om noe helt nytt som gjør noe ingen visste var mulig. Det svarte du ikke på spørsmålet unntatt at du ville gå på butikken(hvordan du visste at det kommer en ny butikk vet vi ikke) og kanskje du tilfeldigvis finner på det nye produktet du ikke visste eksisterte?

 

Spørsmålet er ikke svart:hvitt reklame:ingen reklame, jeg ville identifisere de forskjellige fordeler/ ulemper. Du må slutte å svartmale andre med "enkelte tror konsument vet ingenting" når andre prøver å vise at det finnes ulemper med dine forslag.

Lenke til kommentar

 

 

Tror du folk er helt imbesile? At det er umulig å få tak i informasjon uten reklame? I mitt nærområde skal det åpnes en ny dagligvarebutikk om to måneder, dette vet jeg om til tross for at jeg aldri har sett det reklamert, om de har noen nye varer, så vil jeg se de i butikken. Om det har en ny storslått funksjon, så kan jeg hente inn data om dette lett. Reklame har noe å si, men det får være grenser til manglende tiltro til folk egenskaper, det virker som enkelte tror at uten reklame vet konsumenten ingenting og bare plukker med varer totalt på måfå.

 

AtW

Hvem har sagt det var umulig å informere seg uten reklame? Jeg spurte deg bare hvordan du ville få vite om noe helt nytt som gjør noe ingen visste var mulig. Det svarte du ikke på spørsmålet unntatt at du ville gå på butikken(hvordan du visste at det kommer en ny butikk vet vi ikke) og kanskje du tilfeldigvis finner på det nye produktet du ikke visste eksisterte?

 

Spørsmålet er ikke svart:hvitt reklame:ingen reklame, jeg ville identifisere de forskjellige fordeler/ ulemper. Du må slutte å svartmale andre med "enkelte tror konsument vet ingenting" når andre prøver å vise at det finnes ulemper med dine forslag.

 

 

Det er det du insinuerer med spørsmålet ditt, om ikke foreslår jeg at du er mye mye mer konkret, da spørsmålet ditt er helt utrolig vagt. Jeg tok ett eksempel fra mitt nærmiljø for den type produkter jeg oftest er å handler. Det finnes utallige andre måter å oppdage nye produkter på. Når du ikke spørs spesifikt i det hele tatt, så kan du ikke klage på at ett svar på dine tre spørsmål (for alle tre spørsmålene er besvart) ikke er det du leter etter. Om du på noen meningsfylt måte skal identifisere fordeler og ulemper, så foreslår jeg at du er adskillig mer konkret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg handler på to typer plasser: På nett og i fysiske butikker. Dvs. så og si aldri "på gata", postordre etc.

 

- På nett får jeg greie på nye produkter på mange måter. Bla meg gjennom utvalget i butikker jeg kjenner til, filtrering via prissøkemotorer, lese anbefalinger på diverse fora osv. Nye nettbutikker får jeg greie på omtrent på samme måte. Dvs. søke etter bestemte produkter og oppdage nettbutikker etter hvert som jeg kommer over de. F.eks har jeg handlet mye via nettbutikker som opererer via ebay, uten å ha kjent til butikkene fra før. Anbefalinger og prissøkemotorer spiller også en stor rolle i oppdagelse av nye og valg av nettbutikker. Så både produkter og nettbutikker oppdager jeg stort sett helt uten reklame. Journalistisk omtale kan, f.eks en ny serie skjermkort, oppdager jeg ofte på den måten og kan søke meg videre etter mer produktinfo og nettbutikker.

 

- Fysiske butikker får jeg greie på ved å rett og slett være oppmerksom på omgivelsene mine. Jeg har faktisk åpne øyne når jeg går i bygater eller der jeg kjører, både i hjembyen og når jeg er på reise. Er jeg i en fremmed by og trenger f.eks et måltid så finner jeg det, helt uten reklame. Nye produkter i fysiske butikker oppdager jeg rett og slett ved å se de i hylla. Jeg er ikke en av de zombiene som handler den ketchupen jeg har gjort siste 30 år uten å se eller tenke over at det står andre varianter rett ved siden av i samme hylle. Jeg trenger hverken reklame før kinofilmene, halvkilotunge ukeblader, radioreklame, bigboards eller flyere på gata for å skjønne at det står flere varianter i hylla.

 

Tenk på vinmonopolet. Alkoholreklame er forbudt i Norge. Likevel finner folk stadig nye varianter i hyllene der og kjøper de. Nye merker, nye varianter og folk finner faktisk frem til vinmonopolet uten at de reklamerer for hvor de er. Eller tenk på tobakk. En røyker i en fremmed by har null problem med å finne ut hvor man kan kjøpe svineriet. De har heller ikke problemer med å oppdage nye varianter.

 

Skrekkscenariet ditt om at forbrukere er hodeløse zombiehøns er ikke bare en sterk undervurdering av folk, men også kraftig skivebom på nødvendigheten av reklame.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Fysiske butikker får jeg greie på ved å rett og slett være oppmerksom på omgivelsene mine. Jeg har faktisk åpne øyne når jeg går i bygater eller der jeg kjører, både i hjembyen og når jeg er på reise. Er jeg i en fremmed by og trenger f.eks et måltid så finner jeg det, helt uten reklame.

Ved hjelp av skilt [aka reklame] utenfor butikken?

 

 

Nye produkter i fysiske butikker oppdager jeg rett og slett ved å se de i hylla. Jeg er ikke en av de zombiene som handler den ketchupen jeg har gjort siste 30 år uten å se eller tenke over at det står andre varianter rett ved siden av i samme hylle.

Innpakningen har vel etikketter [reklame] slik at du kan se forskjell på Iduns Ketchup og Heinz Ketchup?
Lenke til kommentar

Jeg kaller ikke skilt med butikknavn over inngangen eller emballasjeetiketter for reklame. Hvis du mener det er reklame så ser jeg poenget med at jeg bør definere nærmere hvilke typer reklame jeg ville vært foruten. Det går forsåvidt begge veier. Definerer du etiketten på et produkt, eller produsentens nettside med produktinfo, for reklame så synes jeg det er en drøy tolkning du burde definert nærmere i dine egne innlegg.

Lenke til kommentar

Packaging er faktisk en av de viktigste elementene for å overtale forbrukeren til å kjøpe ditt produkt, og man bruker store summer for å få dette "rett".

 

Dog, det er mulig en definisjon av reklame er på sin plass:

Advertising or advertizing in business is a form of marketing communication used to encourage, persuade, or manipulate an audience (viewers, readers or listeners; sometimes a specific group) to take or continue to take some action.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advertising

Reklame, enhver betalt og kommersielt motivert kommunikasjon av budskap om en idé, tjeneste eller produkt, fra en identifiserbar avsender i den hensikt å vekke oppmerksomhet, skape interesse og informere.

http://snl.no/reklame

 

Både etikketter og skilt ser ut til å falle innenfor disse definisjonene.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Packaging er faktisk en av de viktigste elementene for å overtale forbrukeren til å kjøpe ditt produkt, og man bruker store summer for å få dette "rett".

 

Dog, det er mulig en definisjon av reklame er på sin plass:

Advertising or advertizing in business is a form of marketing communication used to encourage, persuade, or manipulate an audience (viewers, readers or listeners; sometimes a specific group) to take or continue to take some action.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advertising

Reklame, enhver betalt og kommersielt motivert kommunikasjon av budskap om en idé, tjeneste eller produkt, fra en identifiserbar avsender i den hensikt å vekke oppmerksomhet, skape interesse og informere.

http://snl.no/reklame

 

Både etikketter og skilt ser ut til å falle innenfor disse definisjonene.

 

 

Jeg tror fåtallet av debattantene i denne tråden snakker om et skilt med butikkens navn som reklame i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Både etikketter og skilt ser ut til å falle innenfor disse definisjonene.

 

Jeg tror fåtallet av debattantene i denne tråden snakker om et skilt med butikkens navn som reklame i seg selv.

 

AtW

Trolig fordi fåtallet ikke har brydd seg med å avklare hva reklame er (ie definisjonen på reklame)

 

 

De fleste har nok sett på det som relativt klart hva som menes. Og kanskje med god grunn? Jeg ser på reklame som ett ord på linje med "spill", man finner aldri en definisjon som dekker alle tilfeller av begrepet, og som utelukker alt som ikke er ett tilfellet av begrepet, men man har allikevel en ganske god forståelse av hva som kvalifiserer eller ikke, med unntak av noen grensetilfeller. Jeg ser kilt her som et typisk eksempel, jeg tror de færreste mener ett diskret skilt med virksomhetens navn er reklame, mens ett gigantisk glorete neonskilt som synes på lang avstand vil være det, ett sted litt i mellom er den litt uklare grensen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Trolig fordi fåtallet ikke har brydd seg med å avklare hva reklame er (ie definisjonen på reklame)

Jeg gjorde et spedt forsøk tidligere i tråden:

 

Jeg skulle gjerne hatt et generelt forbud mot aktiv og pågående reklame <..>

 

For å utdype det:

 

- Jeg vil gjerne ha et forbud mot oppsøkende reklame. Reklame som kommer hjem i postkassa til folk, klistres ut over aviser, nettsider, blader, busstopp, husvegger, og forstyrrer konteksten i filmer, blader, tv, radio, blir servert uoppfordret pr telefon, dørselgere osv. Med dørsalg og postkassereklame inkluderer jeg Jehovas Vitner som skal "selge" budskap på døra, menighetsblad i posten og lignende.

 

- Jeg vil ikke ha et forbud mot å ha butikknavn over inngangen, etiketter på produktene, produsentens egne nettsider med info om produktene, produsentnavn på selve produktet og den type "reklame" som man må oppsøke selv for å finne.

 

Etter din definisjon av reklame ønsker jeg ikke et reklameforbud, bare en utvidet regulering av hvordan reklame kan formidles. Håper det kom tydelig frem nå.

Lenke til kommentar

 

Etter din definisjon av reklame ønsker jeg ikke et reklameforbud, bare en utvidet regulering av hvordan reklame kan formidles. Håper det kom tydelig frem nå.

Hverken Store Norske, eller Wikipedia er mine, så deres definisjoner kan nok ikke sies å være mine på noen måte.

 

Det sagt, så gjør dine observasjoner din reguleringslyst noe klarere, om enn hva en anser som "oppsøkende" trolig er høyst subjektivt, hvilket i sin tur vil føre til subjektiv håndhevelse av loven eller detaljregulering av hvilken reklame som vil tillates.

Lenke til kommentar

 

Etter din definisjon av reklame ønsker jeg ikke et reklameforbud, bare en utvidet regulering av hvordan reklame kan formidles. Håper det kom tydelig frem nå.

Hverken Store Norske, eller Wikipedia er mine, så deres definisjoner kan nok ikke sies å være mine på noen måte.

 

Det sagt, så gjør dine observasjoner din reguleringslyst noe klarere, om enn hva en anser som "oppsøkende" trolig er høyst subjektivt, hvilket i sin tur vil føre til subjektiv håndhevelse av loven eller detaljregulering av hvilken reklame som vil tillates.

 

 

Nesten alle lover har en subjektiv del av seg, reklame for alkohol er feks forbud i dag, samme med sigaretter. Det blir noen "trefninger" avogtil, men stort sett så lykkes man i å få ett passelig klart grensesnitt der det er relativt forutsigbart.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er det du insinuerer med spørsmålet ditt, om ikke foreslår jeg at du er mye mye mer konkret, da spørsmålet ditt er helt utrolig vagt. Jeg tok ett eksempel fra mitt nærmiljø for den type produkter jeg oftest er å handler. Det finnes utallige andre måter å oppdage nye produkter på. Når du ikke spørs spesifikt i det hele tatt, så kan du ikke klage på at ett svar på dine tre spørsmål (for alle tre spørsmålene er besvart) ikke er det du leter etter. Om du på noen meningsfylt måte skal identifisere fordeler og ulemper, så foreslår jeg at du er adskillig mer konkret.

 

AtW

En må være forsiktig når mann mener noen insinuere noe. Jeg har ikke sagt at alle kunder er dumme roboter, jeg mener det varierer mye hvor mye folk undersøker det de kjøper og det variere mye basert på hva de leter etter. Noen må undersøke og prøve alle mulighetene før de bestemme seg mens andre bare kjøper det som de finner på først. Det er galt å mene alle er dumme eller at alle er flinke eller gidder å gjennomtenke alt de gjør på alt de kjøper.

 

Det jeg frykter med totalt forbud er at noe små selskap med gode ideer og produkter som har et produkt få hadde tenkt på eller trodde var mulig(og derfor ingen oppsøker) har det meget vanskelig å informere (ikke umulig men vanskeligere )mulige kunder uten reklame

 

Produkter som dette fører til mye større økonomiske fremgang enn produkter som ligner andre produkter men bare litt bedre.

 

Steve Jobs sa dette: customers dont know what they want until you show it to them.

 

Han mente ikke kundene var dumme, han mente de virkelige nye produktene må vises. Det blir helt mulig å bli kjent med slike produkter uten reklame, men uten reklame tar det lengere og ofte koster det mer, noe små selskap ofte ikke har å vise kundene. Ja, det er mulig å overleve uten reklame men vanskeligere er det

Lenke til kommentar

Det jeg frykter med totalt forbud er at noe små selskap med gode ideer og produkter som har et produkt få hadde tenkt på eller trodde var mulig(og derfor ingen oppsøker) har det meget vanskelig å informere (ikke umulig men vanskeligere )mulige kunder uten reklame

Frykten din er irrasjonell og her er grunnen: Per i dag overkjøres små selskaper av store som har mye større reklamebudsjetter. Med et slikt forbud vil alle stille likt. Markedsføringsjobben må gjøres ovenfor potensielle forhandlere slik at disse får inn de nye produktene i sortimentet slik at kundene kan oppdage de på den måten. Man kan også sende ut testprodukter til journalister og ha andre former for passiv reklame som informative nettsider og emballasjer.

 

Steve Jobs sa dette: customers dont know what they want until you show it to them.

 

Han mente ikke kundene var dumme, han mente de virkelige nye produktene må vises. Det blir helt mulig å bli kjent med slike produkter uten reklame, men uten reklame tar det lengere og ofte koster det mer, noe små selskap ofte ikke har å vise kundene. Ja, det er mulig å overleve uten reklame men vanskeligere er det

Steve Jobs var ikke akkurat noen nøytral person eller sannhetsformidler i dette spørsmålet. Sitatet insinuerer at produsenter må må ta initiativet for å vise frem produktene. Det insinuerer også at folk kun handler i zombiemodus, kun basert på vane, med mindre noen aktivt vekker de fra zombiemodusen og viser de noe annet. Jeg er dermed uenig i din påstand om at Steve Jobs ikke mente kundene var dumme.

 

Hadde påstanden din og sitatet hans holdt vann så hadde vinmonopolets modell feilet totalt og folket ville blitt gradvis mer avholds ettersom vanekjøperne blir eldre og dør.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hadde påstanden din og sitatet hans holdt vann så hadde vinmonopolets modell feilet totalt og folket ville blitt gradvis mer avholds ettersom vanekjøperne blir eldre og dør.

Vinmonopolet er et elendig eksempel av mange årsaker:

* Det er et monopol. Diskusjonen om reklame gjelder stort sett hvilken leverandør man skal velge, da passer ikke et monopol som eksempel.

* Den selger en innarbeidet vare. Diskusjonen gjelder hvordan nye varetyper skal få innpass uten reklame. Da er en vare som er innarbeidet igjennom sikkert 1000 år lite relevant.

* Vinmonopolet selger en vare som er avhengighetsskapende. Akkurat som at heroinsalget går så det griner uten store plakater gjelder det samme alkohol. Reklame gjelder ofte varer som man ikke ha. Formålet med reklamen er å skape en avhengighetsfølelse til produktet, det er unødvendig når produktet er avhengighetsskapende i seg selv.

* Vinmonopolet driver opplysning som nok kunne sees på som reklame. Foldere/magasin/smake-session for nye viner.

Nyheter-Jan-2014.jpg

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Vinmonopolet er et elendig eksempel av mange årsaker:

* Det er et monopol. Diskusjonen om reklame gjelder stort sett hvilken leverandør man skal velge, da passer ikke et monopol som eksempel.

Jeg er litt enig når det kommer til valg av butikk, ikke produkt.

 

* Den selger en innarbeidet vare. Diskusjonen gjelder hvordan nye varetyper skal få innpass uten reklame. Da er en vare som er innarbeidet igjennom sikkert 1000 år lite relevant.

For de selger jo bare de tre samme monopolvarene som de har gjort i 1000 år: Rød-, hvit- og Brenne-vin. :roll:

 

* Vinmonopolet selger en vare som er avhengighetsskapende. Akkurat som at heroinsalget går så det griner uten store plakater gjelder det samme alkohol. Reklame gjelder ofte varer som man ikke ha. Formålet med reklamen er å skape en avhengighetsfølelse til produktet, det er unødvendig når produktet er avhengighetsskapende i seg selv.

Alle "må" ha vaskemaskin, kjøleskap og telefon. Det er ikke dermed sagt at produsenter og butikker som selger dette ikke reklamerer aktivt og pågående for varene.

 

* Vinmonopolet driver opplysning som nok kunne sees på som reklame. Foldere/magasin/smake-session for nye viner.

Etter hvilken definisjon? Ikke etter min. Se litt lengre opp her hvilken type reklame jeg ønsker redusert eller forbudt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...