Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Kan det ikke tenkes at dette direktoratet faktisk har en nyttig funksjon?

Det øker utvilsomt sysselsettingen ;)

 

 

Det hadde vel vært ille også etter min målestokk hvis det IKKE hadde økt sysselsettingen ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Kan det ikke tenkes at dette direktoratet faktisk har en nyttig funksjon?

Det øker utvilsomt sysselsettingen ;)

Det hadde vel vært ille også etter min målestokk hvis det IKKE hadde økt sysselsettingen ....

Jeg tror der er endel råd og slikt som IKKE engang øker sysselsettingen. Jeg fant engang en (full) oversikt over slike offentlige supperåd, godt over hundre ...
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

En bil har ett nyttenivå, en bil frakter deg i fra ett sted til ett annet på en langt mer effektiv-måte enn og gå. Du trenger ingen form for papirer for å eie en bil, men du trenger opplæring og godkjennelse for å bruke en.

Hvem vurderer ditt behov?

Dersom du har behov og saklig grunn for å ha ett våpen får du også ett våpen, så jeg klarer ikke å se at det i grunn er en stor slagkraft i argumentet ditt egentlig. Dersom du har behov for en bil, kjøp en bil. Dersom du har en saklig grunn til å eie ett våpen, søk om å eie ett våpen.

Hvem vurderer ditt behov?

Mitt behov for bil vurderer jeg selv.

 

Mitt behov for våpen vurderer jeg selv ilag med politiet.

https://www.politi.no/tjenester/vapen/

 

Viss det er relevant for deg har jeg flere våpen i mitt eierskap.

det er FG-godkjent skap du skal ha børsa di i...

Eierskap er også noe jeg har bilen og huset mitt i. Det betyr at jeg eier det. De større våpnene er innelåst i ett våpenskap i kjelleren, ammunisjonen ligger i kleskapet, der ligger også mine pistoler i ett mindre våpenskap

ammo må og oppbevares i skap. Hvis det veier mindre enn 300 kg, må det boltes fast med minimum 4 bolter.

 

 

Nei, det er feil.

Lenke til kommentar

 

 

ammo må og oppbevares i skap. Hvis det veier mindre enn 300 kg, må det boltes fast med minimum 4 bolter.

Nei, ammunisjon må ikke oppbevares i skap.

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

tror ikke et klesskap vil dekke krava... :)

 

 

Det oppbevares i låst hus, det er per definisjon mer enn nok :-)

Lenke til kommentar

 

trodde det måtte i våpenskapet. Skal kjøpe hengelås på kleskapet og rydde i våpenskapet. Der blei overbefolka etter tilbud på hagleammo hos xxl.

Tror ikke det er forbudt å oppbevare ammo i våpenskapet, men hvem vet?

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

Så det eneste som er ulovlig er å legge et ladet gevær på gata?

 

Nei, du skal ikke oppbevare våpen uforsvarlig, du skal heller ikkje lagre ammo uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

 

passiv aggressiv ..?

 

Den beste måten å sikre seg på er å ikke forberede seg på bråk - er man i konstant halvspenn, så tyder det på at man har noe å skjule

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

 

passiv aggressiv ..?

 

Den beste måten å sikre seg på er å ikke forberede seg på bråk - er man i konstant halvspenn, så tyder det på at man har noe å skjule

 

 

Jeg bruker den såpass mye at selv om det ikke tar meg mange sekundene så demonterer jeg den aldri annet enn når jeg skal dulle litt med den :-)

Lenke til kommentar

Syns det burde være klarere skille mellom kniv og andre håndvåpen, man bør få bære kniv på offentlig sted.

 

da snakker jeg ikke om "Same kniv" eller liggnene masjeter, men det bør ikke være problematisk å bære en follekniv med blad på 14 cm i lomma.

 

kniv kan og brukes daglig til så mye mer en volds relaterte ting.

Endret av Tony Belony
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

 

passiv aggressiv ..?

 

Den beste måten å sikre seg på er å ikke forberede seg på bråk - er man i konstant halvspenn, så tyder det på at man har noe å skjule

 

 

Jeg bruker den såpass mye at selv om det ikke tar meg mange sekundene så demonterer jeg den aldri annet enn når jeg skal dulle litt med den :-)

 

 

nesten som å gå rundt med en konstant halvstiv i buksa .. :green:

 

Men for å være mer seriøs. Jeg har lært at det oftest ikke er den andre som er problemet, og at det er i eget hode man bestemmer seg for hvordan den andre er, uten å sjekke fakta grundig nok. Så når jeg behandler så kalte vanskelige personer, bruker jeg bestandig å sjekke egen indre balanse før jeg bestemmer meg for hvor problemet egentlig ligger. Har behandlet mange så kalte nifse personer, som tyr til vold for det minste, og ikke en eneste gang har jeg blitt angrepet, og det tror jeg er fordi jeg gjorde noe med egen frykt og redsel først og fremst, ikke den andres antatte problem

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

 

passiv aggressiv ..?

 

Den beste måten å sikre seg på er å ikke forberede seg på bråk - er man i konstant halvspenn, så tyder det på at man har noe å skjule

 

 

Jeg bruker den såpass mye at selv om det ikke tar meg mange sekundene så demonterer jeg den aldri annet enn når jeg skal dulle litt med den :-)

 

 

nesten som å gå rundt med en konstant halvstiv i buksa .. :green:

 

Men for å være mer seriøs. Jeg har lært at det oftest ikke er den andre som er problemet, og at det er i eget hode man bestemmer seg for hvordan den andre er, uten å sjekke fakta grundig nok. Så når jeg behandler så kalte vanskelige personer, bruker jeg bestandig å sjekke egen indre balanse før jeg bestemmer meg for hvor problemet egentlig ligger. Har behandlet mange så kalte nifse personer, som tyr til vold for det minste, og ikke en eneste gang har jeg blitt angrepet, og det tror jeg er fordi jeg gjorde noe med egen frykt og redsel først og fremst, ikke den andres antatte problem

 

 

Sånn på generell basis så er jeg lært til at med mindre situasjonen krever det skal du aldri angripe først. Så sant det er mulig å løse en konflikt på andre måter så er det foretrukket. Dersom jeg i mot all formodning skulle blitt angrepet i mitt eget hjem anser jeg meg selv som mer enn kapable til å kunne løse det uten våpen. Selv om det ville ha spart meg noen flere kalorier.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

 

passiv aggressiv ..?

 

Den beste måten å sikre seg på er å ikke forberede seg på bråk - er man i konstant halvspenn, så tyder det på at man har noe å skjule

 

 

Jeg bruker den såpass mye at selv om det ikke tar meg mange sekundene så demonterer jeg den aldri annet enn når jeg skal dulle litt med den :-)

 

 

nesten som å gå rundt med en konstant halvstiv i buksa .. :green:

 

Men for å være mer seriøs. Jeg har lært at det oftest ikke er den andre som er problemet, og at det er i eget hode man bestemmer seg for hvordan den andre er, uten å sjekke fakta grundig nok. Så når jeg behandler så kalte vanskelige personer, bruker jeg bestandig å sjekke egen indre balanse før jeg bestemmer meg for hvor problemet egentlig ligger. Har behandlet mange så kalte nifse personer, som tyr til vold for det minste, og ikke en eneste gang har jeg blitt angrepet, og det tror jeg er fordi jeg gjorde noe med egen frykt og redsel først og fremst, ikke den andres antatte problem

 

 

Sånn på generell basis så er jeg lært til at med mindre situasjonen krever det skal du aldri angripe først. Så sant det er mulig å løse en konflikt på andre måter så er det foretrukket. Dersom jeg i mot all formodning skulle blitt angrepet i mitt eget hjem anser jeg meg selv som mer enn kapable til å kunne løse det uten våpen. Selv om det ville ha spart meg noen flere kalorier.

 

 

Hvordan klarer du å styre det inntrykket den andre får av deg når du selv har utstyrt deg med den forvissningen at du til enhver tid er "skarpladd"? Da tenker jeg i den retningen at det non-verbale språket vårt står for ca 75% av det totale "uttrykket".

 

Jeg for min del klarer å se forskjellen på en skarpladd og en avvæpnet personlighet, og det gjør så klart noe med meg å ha den forvissningen at den andre faktisk er skarpladd og ikke avvæpnet slik jeg selv er. Jeg blir så klart litt mer forsiktig og dermed får jeg også ett "utydelig uttrykk", som igjen kan skape misforståelser, som igjen kan lede til unødvendige og uheldige utslag ..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Det er i noen skap lov til å lagre en gitt mengde ammo. Men tommelfingerregelen er at det skal oppbevares fraskilt. Jeg tar uansett ut sluttstykket på alt annet enn en glock jeg har. Den er stort sett alltid klar til bruk.

 

passiv aggressiv ..?

 

Den beste måten å sikre seg på er å ikke forberede seg på bråk - er man i konstant halvspenn, så tyder det på at man har noe å skjule

 

 

Jeg bruker den såpass mye at selv om det ikke tar meg mange sekundene så demonterer jeg den aldri annet enn når jeg skal dulle litt med den :-)

 

 

nesten som å gå rundt med en konstant halvstiv i buksa .. :green:

 

Men for å være mer seriøs. Jeg har lært at det oftest ikke er den andre som er problemet, og at det er i eget hode man bestemmer seg for hvordan den andre er, uten å sjekke fakta grundig nok. Så når jeg behandler så kalte vanskelige personer, bruker jeg bestandig å sjekke egen indre balanse før jeg bestemmer meg for hvor problemet egentlig ligger. Har behandlet mange så kalte nifse personer, som tyr til vold for det minste, og ikke en eneste gang har jeg blitt angrepet, og det tror jeg er fordi jeg gjorde noe med egen frykt og redsel først og fremst, ikke den andres antatte problem

 

 

Sånn på generell basis så er jeg lært til at med mindre situasjonen krever det skal du aldri angripe først. Så sant det er mulig å løse en konflikt på andre måter så er det foretrukket. Dersom jeg i mot all formodning skulle blitt angrepet i mitt eget hjem anser jeg meg selv som mer enn kapable til å kunne løse det uten våpen. Selv om det ville ha spart meg noen flere kalorier.

 

 

Hvordan klarer du å styre det inntrykket den andre får av deg når du selv har utstyrt deg med den forvissningen at du til enhver tid er "skarpladd"? Da tenker jeg i den retningen at det non-verbale språket vårt står for ca 75% av det totale "uttrykket".

 

Jeg for min del klarer å se forskjellen på en skarpladd og en avvæpnet personlighet, og det gjør så klart noe med meg å ha den forvissningen at den andre faktisk er skarpladd og ikke avvæpnet slik jeg selv er. Jeg blir så klart litt mer forsiktig og dermed får jeg også ett "utydelig uttrykk", som igjen kan skape misforståelser, som igjen kan lede til unødvendige og uheldige utslag ..

 

 

Jeg kan ikke styre det inntrykket andre får av meg, det baserer seg for mye på deres forventninger og da viss dette er en fullstendig fremmed tar jeg også forhåndsregler deretter. En truende situasjon er alltid vanskelig å bedømme. Ved en konfrontasjon ved til dømes ett innbrudd hadde jeg behersket meg greit og selvfølgelig prøvd å avverge situasjonen på ett fredelig vis. Men å kunne garantere at den konfronterte ikke hadde fått panikk og handlet deretter er vanskelig å forbeholde seg om.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

En bil har ett nyttenivå, en bil frakter deg i fra ett sted til ett annet på en langt mer effektiv-måte enn og gå. Du trenger ingen form for papirer for å eie en bil, men du trenger opplæring og godkjennelse for å bruke en.

 

Hvem vurderer ditt behov?

 

Dersom du har behov og saklig grunn for å ha ett våpen får du også ett våpen, så jeg klarer ikke å se at det i grunn er en stor slagkraft i argumentet ditt egentlig. Dersom du har behov for en bil, kjøp en bil. Dersom du har en saklig grunn til å eie ett våpen, søk om å eie ett våpen.

 

Hvem vurderer ditt behov?

Mitt behov for bil vurderer jeg selv.

 

Mitt behov for våpen vurderer jeg selv ilag med politiet.

https://www.politi.no/tjenester/vapen/

 

Viss det er relevant for deg har jeg flere våpen i mitt eierskap.

det er FG-godkjent skap du skal ha børsa di i...

Eierskap er også noe jeg har bilen og huset mitt i. Det betyr at jeg eier det. De større våpnene er innelåst i ett våpenskap i kjelleren, ammunisjonen ligger i kleskapet, der ligger også mine pistoler i ett mindre våpenskap

ammo må og oppbevares i skap. Hvis det veier mindre enn 300 kg, må det boltes fast med minimum 4 bolter.

Nei, det er feil.

hva er feil her?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

ammo må og oppbevares i skap. Hvis det veier mindre enn 300 kg, må det boltes fast med minimum 4 bolter.

 

Nei, ammunisjon må ikke oppbevares i skap.

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

tror ikke et klesskap vil dekke krava... :)

Det oppbevares i låst hus, det er per definisjon mer enn nok :-)

definisjon av hva.. hvilke hus tenker du på her? bunker?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...