Gå til innhold

Reise til obskure land


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å reise til et land som man sjelden hører om i nyheter og reisesammenheng, og som den vanlige mannen i gata ikke kan peke ut på kartet. Mange har kanskje ikke hørt om de engang.

 

Noen eksempler: Laos, Bhutan, Øst-Timor, Tajikistan, Kyrgyzstan, Guyana, Surinam, Paraguay og en haug med små øynasjoner.

 

Har du noen gang vært i et sånt land? Fortell om det her og kom gjerne med anbefalinger. Selv har jeg mest lyst til å dra til Kyrgyzstan på grunn av de spektakulære fjellene. Noen her som har vært der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laos har jo blitt veldig populært, hvert der

har hvert i Kyrgyzstan,

hvert i Tajikistan

har bod og jobbet i Øst Timor

Flyr til Russland til Søndag, så videre til Kazhakstan og Uzbekistan

 

 

andre " obskure land og steder "

 

Nagorno-Karabakh, er ikke et land, men du får fortsatt et hel side visum i passet, moro sted
Transnistria, syns jeg var heller trist og kjedelig sted

hadde tillatelse til og dra til Abkhazia i april i år, var i grensebyen, men det regna noe så inni h****** så gadd ikke

Endret av wailer
Lenke til kommentar

Abkhazia høres interessant ut. Det er vel relativt trygt også, i forhold til de andre utbryterområdene nedi der.

 

Transnistria er vel hovedsakelig den kjipeste delen av Moldova, om jeg har skjønt det rett.

jeg møtte en noen som hadde hvert i Abkazia, når jeg var i Tblisi, og alle hadde blitt forsøkt ranet eller hadde andre problemer, 1tysk jente hadde tydelig blåmerker etter og ha blitt overfalt, ingen syns abkhazia var noe særlig i seg selv

 

når jeg var i Georgia var sør ossetia stengt, men ser ut som det "åpent nå"

Nagorno-Karabakh var absolutt ingen problem og reise i, selv ikke agdam var noe problem, ble invitert på te av soldatene der

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanuatu, Salomon-øyene, Papua Ny-Guinea , Cook-øyene (kanskje ikke så veldig "obskurt"), Palau og Mikronesiaføderasjonen er vel de mest "ukjente" landene jeg har besøkt. Kan varmt anbefale alle, spesielt Mikronesiaføderasjonen og mitt favorittland Vanuatu. Ikke et land, men en rimelig obskur (men fin) øy jeg har besøkt er Rodrigues midt i det Indiske Hav 500-600 km øst for Mauritius. (Tilhører det svært lite obskure landet Mauritius.)

Lenke til kommentar

 

Verre enn Hanoi eller Saigon?

traffiken var ikke massete og kaotisk, det var fulle sjofører som var problemet, når vi dro fra Osh til Bishkek, så fikk var det en poltiman som kjørte oss (pga et lite opprør i område) på alle mine turer rundt om kring i verden, så så jeg flere bil ulykker på den turen enn jeg har sett på alle andre turene til sammen, bilen vi satt i gikk også i grøfta

 

var man ute og spiste på kvelden og så på bordene rundt seg drak alle masse vodka før dem gikk ut og kjørte

Lenke til kommentar

Trafikken i Hanoi er ikke noe problem, bare lær deg hvordan den fungerer.

 

Siden Kirgisistan har fjernet visumskravet lukter jeg litt på en helgetur til Bishkek. Har stort sett kun sett advarsler mot ekte og falskt politi som stjeler og at man bør holde seg unna utelivet der. Er det ikke noe positivt å si om stedet eller hva man kan se i omegnen?

Lenke til kommentar

Afrika da? SentralAfrikanske Republikk, Guinea-Bissau, Benin Djibouti (som jeg har hært mye bra om om man er glad i natur) og kanskje Lesotho?

 

Ellers er jo f.eks Tonga og Nauru de fleste ikke har hørt om som kan være interresanne på hver sin måte, men landa er så små at du har problemer med å fylle en ferie her om du er opptatt av å oppleve oppleve oppleve.

 

Jeg har ikke vært noen av stedene selv, men så er jeg ikke engang myndig :)

Lenke til kommentar

Afrika da? SentralAfrikanske Republikk, Guinea-Bissau, Benin Djibouti (som jeg har hært mye bra om om man er glad i natur) og kanskje Lesotho?

 

Ellers er jo f.eks Tonga og Nauru de fleste ikke har hørt om som kan være interresanne på hver sin måte, men landa er så små at du har problemer med å fylle en ferie her om du er opptatt av å oppleve oppleve oppleve.

 

Jeg har ikke vært noen av stedene selv, men så er jeg ikke engang myndig :)

var i Benin i 2011 sammen med togo og landene rundt og nedover vest siden

 

Benin er faktisk det eneste landet i Afrika hvor Voodoo er hovedreligion, var ganske spennede, på markedne i Benin, fikk man kjøpt gorilla hender, elefant snabler, krokodille hoder, ABSOLUTT ALT av dyre deler, var innom en festival som var ganske spennende med mye ofringer, var på landsbygda der hang det plutselig tyskeflagg med hakekors fra 2.verdenskrig,

Endret av wailer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Afrika da? SentralAfrikanske Republikk, Guinea-Bissau, Benin Djibouti (som jeg har hært mye bra om om man er glad i natur) og kanskje Lesotho?

 

Lesotho står høyt på ønskelista. Skal visst være et trygt og koselig land. Det er også det landet med det høyeste bunnpunktet i verden. Hele landet ligger over 1400 moh.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du noen gang vært i et sånt land? Fortell om det her og kom gjerne med anbefalinger.

 

 

Nå er det rimelig ulikt hva folk kan peike ut på et kart, men jeg tror den gjennomsnittlige Ola Nordmann anno 2013 vil ha visse problemer med både Montserrat, Aruba, Vanuatu, Samoa og Tokelau. Med unntak av siste er de er alle verdt å besøke. Siste er ikke særlig mer enn enn tre sandhauger på totalt 10000 mål på lavvann og med 1500 innbyggere fordelt på dem, og begge deler er atskillig lettere å oppdrive i Danmark enn et sted som har båtforbindelse en gang pr uke - kanskje.... Men OK, freden og roen var fullkommen og hotellet var billig og godt, knapt 4000 kr for enkeltrom + fullpensjon i to uker. Egentlig forbausende billig på et hotell med absolutt null konkurranse - jeg formoder det kommer at kundene ikke akkurat lot til å stå i kø.

 

Montserrat er også godt sted å hvile ut - i hvert fall det som er igjen av landet (3/4 av infrastrukturen blåste til havs like før år 2000, 2/3 av innbyggerne måtte to år seinere evakuere da det blei liv i vulkanen og hovedstaden forsvant under 12,5 meter aske). Nydelig natur, lett forståelig engelsk og relativt rimelig (ca 8000 kr for utmerket toroms leilighet + jeep ei uke, bensinen i tillegg). Liker man det enklere liv finnes det også teltplass, til ca 2500 kr pr uke, inkl både telt og utstyr (2 x luftmadrass,lykt, grill, campingbluss, kjøleboks, gryter/panner, kjøkkenutstyr, sovepose/laken og håndklær tas med) Lett å komme til også - ferje fra Antigua mandag//fredag/lørdag en gang mellom kl 17 og 21, ankomst et par timer seinere, retur samme dagene kl 0630. 300 Østkaribia-dollar eller 750 kr pr persn for ferje tur/retur. Her må man forresten ta førerprøven før man får kjøre: 20 minutter og 125 kr for et 14-dagersførerkort dersom man kan vise en kopi av hjemlandets førerkort i engelsk oversettelse).

Endret av Hjemlengsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...